Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min "plutt" är 1,5 år & kastrerades för ca 1 månad sedan.
Han är E. Richfield- Vivaldi. Han har haft täcke ,Åkt finka ensam ca 6 ggr, löshoppad ca 5 ggr, regelbundet verkad utan problem & idag hade han träns för första gången
s_dsc00011-1.jpg

Oj oj oj precis en sån tråd som jag behöver:idea:

I lördags flyttade jag gammelgubben till vår alldeles egna gård:banana: Och som sällskap till honom har jag lånat en liten tjej av bekanta. Dewdrop som hon heter är Svensk ridponny med ett halvblod till mamma och welch till pappa. Mankhöjd vet jag inte riktigt men jag skulle tro att hon är runt 135-140 nu.

Och vad vi gjort på de här dagarna är helt enkelt att bara pyssla och ta in och ut i från stallet. Hon har visats några gånger så hon har ju redan fått prova på en del vilket känns bra. Men vi ska väl börja så smått med lite träning i linan. Och det där med uppbindning och täcken å sånt.

Men man hade ju glömt bort hur det var att ha bäbis. Har fött upp gammelgubben själv men han är ju 15 nu. Helt plötsligt tycker jag han är jätte stor och grov å så trygg. Men han har nog mognat en hel del på de här dagarna. Han är ju "farbror" nu. Sånt som för en vecka sen skulle vara skitläskit talara han om för lillan nu att "det är lungt - det är inte farligt vet du". ;)

Det stora problemet som nu är är väl att jag inte kan lämna henne ensam i stallet för att ut och rida med honom. Och jag blir ju inte mindre häller just nu med egen bäbis i magen så det lär väl dröja till våren innan jag kan rida på riktigt igen. Men men. Det får bli dessto mera tid till markträning för dem båda. Det kan jag ju göra med den andra kvar i hagen. Kanske lite ridning med föresten men det blir ju inte rikigt det samma.

Framtidplanerna vet jag inte rikigt ännu. Trivs vi i hop kanske jag köper henne till våren. Och då ska hon bli mitt avelsto och kommande ridhäst. Men hennes ägare har inte riktigt bestämt sig ännu om hon ska säljas eller ej. De har uppfödning och mamman till henne börjar bli till åren och årets föl är hingst så det beror väl lite på vad det blir som ligger i magen på mamman.

Jag åtekommer med blider på flickan

Hur går det för er?
Jo vars allt har gått bra fram tills vårt "lilla" nederlag härom dagen...

Hur stora är era åringar?
Mitt halvblodssto Guardian Angel (Guardi) ligger på ca 159 cm i mankhöjd:D .

Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
När jag köpte henne (februari 06) var hon i princip ohanterad. Har lärt oss at ta på grimma, bli ledd, att acceptera att bli berörd och borstad, lyfta hovar, ha på benskydd, schabrak, täcke, plast över kroppen:devil: , stå uppbunden i gången m.m. I våras lastränade vi en massa med gott resultat. Hon var livrädd i början, i slutet gick hon in utan att blinka! Hon fick vila från denna träning över hela sommaren.

Nu i höstas har vi lastat och åkt ett par gånger. För ett par dagar sedan var vi på besök på vet.kliniken (för andra gången). Det gick bra och lasta och åka dit. Att lasta efter besöket var värre... Hon ville helt enkelt inte gå in och visade detta tydligt genom att stå på bakbenen och slänga iväg sparkar mot mig. Jag (och de andra hästägarna vid kliniken) tolkade hennes beteende som trots snarare än rädsla. När vi väl fått in henne i transporten stod hon lugnt och åt sitt hö... Usch, får väl vara beredd att "ta i med hårdhandskarna" allterftersom hon börjar testa mer och mer:crazy: .

Och vad är framtidsplanern
En bästa vän att umgås med i skog och mark samt på dressyrbanan!

Kul att läsa om alla andra 05-or!

Mätte min lilla bebis :love: (e:jeopardy-Elizar) igår och hon är nu 1.57. är precis 1 år och 5 månader nu. Undrar hur hög hon kommer att bli. Hon känns ju så stor redan nu... i alla fall om man jämför med förra året, då hon knappt nådde över boxdörren :p

Det stora problemet som nu är är väl att jag inte kan lämna henne ensam i stallet för att ut och rida med honom.

Varför kan du inte rida ut på din valack och lämna unghästen i stallet? Mitt 1,5-åriga sto har kunnat stå själv inne sen hon var ett par månader gammal.

spinner vidare på detta med storleken...
Hur mycket mer räknar ni med att era -05or växer på höjden/och hamnar på över manken i slutmått (tumme-pekfinger)??? Jag menar de flesta närmar sig ju 18 månader nu och enligt hörsägen ska benen vara färdigväxta då...

Min lille plutt (18 mån.) är ju bara 150 cm hög över manken ca 154 cm över korset, han har stadigt hållit sig på dessa 4 cm i skillnad och växt väldigt jämt.
Mamman ska ha varit 162 cm och eftersom han är en olycka :crazy: , så vet jag inte alls vad det blir av honom storleksmässigt.

Hade hoppats på att han skulle landa runt 160 cm, men börjar bli tveksam nu faktiskt, han har bara växt 7 cm i år... och dessutom börjat bli grövre redan nu, både fram och bak.
Så misstänker att han bara kommer att växa ikapp baken och landa på runt 155 cm någonstans istället.

Min är 16 månader nu och sist jag mätte henne (några veckor sedan) var hon 150,5 fram och 155,5 bak. Båda föräldrarna är 163 cm. Med både större och mindre bakom sig..

Har hört att de vig 18 månader i regel har uppnått 90% av sin fullvuxna höjd och ca 80% av sin fullvuxna vikt..

oj kommer dom inte växa mer :eek: men dam e 15 månader och 152 cm/mkh hade hoppats på att hon iaf skulle bli runt 165 men då kanske hon inte blir så stor :( hennes mamma är 159 och pappa 170.

Senast ändrad:

Din har ju ändå 3 månader till på sig att växa, men det är ju så att detta stämmer inte på alla hästar. Vissa växer ju långsammare och vissa växer snabbare. Jag har räknat på att min borde vara ca 151-152 vid 1 ½ år (18 månader) och då skulle hon kunna bli mellan (om jag räknar rätt) 166-167. Vilket är ganska stort för min, men jag skulle bli superlycklig!

(om någon ser att jag räknat fel får ni gärna rätta mig... Har räknat höjden*1.1, vilket borde vara rätt.)

ok... provade att räkna så jag med, och då blir min polla ca 1.72 (är 1.57 nu och är 18 månader i december). *jäklarns* :) Kanske inte så konstigt att hon har lite växtvärk :p

(om någon ser att jag räknat fel får ni gärna rätta mig... Har räknat höjden*1.1, vilket borde vara rätt.)

Fast nu har jag räknat lite på det, och den formeln stämmer inte riktigt.
Man får göra så här: X*0.9=1.57 (1.57 är höjden på hästen idag) och sen får man lösa ut X... (dela 1.57 med 0.9). Då får jag fram att hon blir ca 1.74. Inte så stor skillnad, men det är den formeln som är den rätta (om det är så att dom har vuxit 90% av sin fulla höjd).

Mvh F

Men hur blir det då om man använder det gamla knepet att mäta från armbågen ner till nedre kanten på kotan + armbågen ner till marken = ungefärlig slutlig mankhöjd? Min är 1,54 idag och gör jag enligt din formel skulle hon hamna på 1,71, medan om jag mäter enligt det andra sättet skule hon hamna runt 1,63 - 1,64. Någonstans däremellan vore ju ioförsig idealet för mig :)

Det är väl tyvärr bara att vänta och se...

*kl*
Hur gör ni förresten med era småttingar om ni känner att de har lite för mycket energi som de inte får utlopp för? Min går i en ganska fantasilös hage och hon kan busa runt en liten stund, men även om de andra busar så kan hon ta det rätt lugnt. Ridbanan ligger bredvid en ganska trafikerad väg, så jag törs inte släppa henne där. Jag tror det är svårt att hitta ett ridhus i närheten som går med på att jag kommer dit och släpper min häst. Vi ska visserligen försöka komma igång och löshoppa snart, men tills dess: VAD GÖRA???

Svårt det där. Min har jag släppt ett par gånger på grannens volt och det är behövligt. Annars kan du ju alltid ha henne i longerlina och akta på dig och linan när hon kommer farande. Min har lärt sig att man ska springa runt mig när man bockar, för om man kommer för nära blir matte arg... ;)

Idag hade jag otroliga problem med att få damen att gå genom en vattenpöl på volten (som hon förövrigt gått igenom med inpå, då hon till och med bröt igenom isen för att gå igenom, utan problem) Men att gå igenom vattnet det gick INTE! Tyvärr började jag en kamp jag inte hade tid att vinna idag, vilket är så typiskt! Jag brukar aldrig göra nya "farliga" saker om jag inte har tid, men jag trodde helt och hållet på att hon skulle gå igenom vattenpölen idag...

Tömkörde även ner till volten med en extra person i tömmarna, (jag gick bredvid med grimskapt) Det gick super bra, men jag gick lite fort fram och trodde hon skulle fatta att gå själv när vi kom ner på volten, och det gjode hon inte riktigt så det fick bli grimskafts promenad med bocksprång på volten och tömkörning dit och hem. Självklart med full selmundering!

Vad har ni andra gjort med hästarna i veckan?

ok! Så sant att jag räknade lite fel, men om man räknar på min häst (som visade sig vara hela 154 i manken igår...) skulle hon då bli 171... Med min formel ~169... Oj vad stor hon skulle bli då..

okei få hoppas på att hon växer till sig lite mer då :)

Här är en bild på lill damen :love:
5344455.jpg

jag har hört att på dagens unghästar (vi diskuterade halvblod) så stämmer inte det gamla "tattarmåttet" längre eftersom vi avlar på ett annat "rasideal" än för att antal decennier sen. Halvblodet eller vad vi nu ska kalla rasen ska vara långbentare högställdare osv. (fin svenska!! =)) än förr alltså står inte kropp och ben i riktigt samma proportion till varandra längre som då.

Jag VET inte om detta är sant, jag VET iofs inte heller om det gamla "tattarmåttet" var tillförlitilgt, men det låter ju logiskt i mina öron...

Därför att hon kom till mig för en vecka sen och har inte varit inne i stallet själv innan. Nu är allt nytt så jag vill helt enkelt inte lämna henne där utan en massa träning på detta först. Dessuom är jag gravid i 5 månaden och haft en del problem med ridningen redan så lär det inte bli så mycket sånnt de närmsta månaderna. Vara själv i stallet måste hon träna på men vi hinner nog inte bli "färdiga" med detta innan jag är för tjock helt enkelt. Därav kommer jag antagligen inte kunna rida ut innan våren...

Jo det låter ju logiskt förstås :) Bara bra för min del eftersom hon blir större om man inte räknar med "tattarmåttet".

Den som lever får se. Men det är ju roligt att planera den lysande framtiden förstås :D Har redan börjat titta efter vilka SUPERhingstar som skulle passa henne sen när det blir dags... man är väl lite sjuk i huvet helt enkelt:smirk:

Därför att hon kom till mig för en vecka sen och har inte varit inne i stallet själv innan. Nu är allt nytt så jag vill helt enkelt inte lämna henne där utan en massa träning på detta först. Dessuom är jag gravid i 5 månaden och haft en del problem med ridningen redan så lär det inte bli så mycket sånnt de närmsta månaderna. Vara själv i stallet måste hon träna på men vi hinner nog inte bli "färdiga" med detta innan jag är för tjock helt enkelt. Därav kommer jag antagligen inte kunna rida ut innan våren...

I mina ögon är det då klantiga uppfödare. Min uppfattning är iofs att din unghäst säkerligen skulle klara av att stå själv ändå. Med Peia var det aldrig något problem, ens när hon bara var någon månad gammal...
Dessutom är det ju bättre att börja öva nu, bättre sent än aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar