P
PalteDoben
Sv: Hur går det för era 05r?
Inget märkvärdigt. Ranchblod.
/P Döben
Inget märkvärdigt. Ranchblod.
/P Döben
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Uppdatering här med;
Kallblodstravarettåringen (hihi världens längsta ord) har vuxit på bredden tror jag, åtminstone har han vuxit ur sin grimma och måste nu ha Fullstor. Och han är bara 145 cm hög! Jag tycker inte han är så snygg just nu, men de som ser honom berömmer honom alltjämt för hur fantastiskt jämnväxt han är - "Han ser ju helt FÄRDIG ut!". Han ser väldigt stor ut bredvid valacken, som är 155.
Han har kommit ur sin värsta trotsperiod och är en ängel att hantera. Har inte jobbat honom "nära" (dvs med grimskaft på ) så mycket mer än lite enkla ledövningar på stallplan där han briljerar (säger man så?). Jojo, flytta framdel, flytta bakdel, olika placeringar osv sitter som smäck. Han är en känslig kille, men samtidigt inte överdriven i sin känslighet utan "lagom" - finns en stabilitet, balans och lugn i honom.
Han har dock utöver detta fått följa med lös ut i skogen senaste månaderna ungefär 2 eller 3 gånger i veckan. Det gillar han! Det är också ett bra sätt för mej att se hur han reagerar på växten (så jag kan öka på energin i fodret till exempel), för det märks tydligt på honom när han är lite trött. I regel springer han runt oss över stock och sten, undersöker saker och ting, rejsar och försöker dra igång ridhästen (och mej ). Hoppa diken och ta sej fram i jobbig terräng är han jätteduktig på. Det är ju en travare men han har framförallt en mäktig galopp - han kan ha hamnat på efterkälken när jag galopperar för att han väljer att trava, men när han väl fattar galopp är han liksom förbi på ett kick, i stooooora regelbundna taktmässiga galoppsprång. Ser inte ens ut att anstränga sej, trots att ridhästen kämpar på i ganska god fart. Och han ääääälskar det, att vara FÖRST är superkul
Den lilla russettåringen har gjort mindre, mestadels eftersom jag ju har begränsat med ridtimmar på valacken och den där russungen är inte hälften så följsam som Rigo lös. (snarare är han inte följsam alls, utna han stannar på första bästa ställe och äter och struntar i "inkallning" osv)
Lösarbete är annars ett sätt att röra på dem som jag gillar, dels behöver jag inte begränsa eller påverka deras rörelse, så att de kan utveckla sin balans och frihet i rörelserna "på egen hand", men dels kan jag också jobba ridhästen ganska "seriöst". Plus att det tar så lite tid.
Russettåringen har gått på någon promenad i veckan senaste månaden. Reflexer på benen och ibland skippar vi grimman och tar en halsring istället. Han är hyperkänslig men uppför sej alltid. Brukar bli skritt, trav och galopp i snöre, tacksamt med liten häst som kan galoppera medan matte springer