Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vet inte exakt vilket datum han är född. Han är reggad i England och passet har inte kommit ännu. Mitt Wpb sto var 126 som 1,5 åring och är nu 141 som fyraåring. Mätt till 139 i våras.
Hon växer nog ett par cm till hon med.
De är närbesläktade och jag räknar med att han blir ett par cm högre än henne.
Jag tycker det låter som att din skulle kunna bli maxad.

Enligt de uträkningar som gjorts på min så ska hon hamna runt 1,45 m. Hon har inte stora föräldrar heller, inte längre bak heller för den delen.

Din är väll en Connemara?
Det är ju olika hur de växer, fort eller långsamt. Även jag baserar mig på föräldrar samt vidare bak i stammen och uppfödarens uppskattning.
Coben är ju lite mera kallblodstyp och jag tror de växer rätt sakta.
Jag är inte någon stor människa, fast jag är vuxen (tant faktiskt...)
Så allt mellan 140 och 150 är ok för mig.
Min 05a e.Warsteiner som jag sålde i sommras var 170+, det var alldeles för stort för mig.

Din är väll en Connemara?
Det är ju olika hur de växer, fort eller långsamt. Även jag baserar mig på föräldrar samt vidare bak i stammen och uppfödarens uppskattning.
Coben är ju lite mera kallblodstyp och jag tror de växer rätt sakta.
Jag är inte någon stor människa, fast jag är vuxen (tant faktiskt...)
Så allt mellan 140 och 150 är ok för mig.
Min 05a e.Warsteiner som jag sålde i sommras var 170+, det var alldeles för stort för mig.

Det stämmer bra det.
Hon har varit välutvecklad hela tiden. Hon har aldrig sett sådär extremt ojämn ut som många andra unghästar gör.
Jag vill ju ha henne som D-ponny. Sen hur stor som D-ponny spelar ingen roll. Mamman är 144,5 cm och pappan är 138 cm, eller om det är 140 cm, så hon har inga jätteföräldrar. Jag är inte ute efter att få henne maxad, det är inte så jätteviktigt om de är 145 eller 148 cm höga. Det är så mycket annat som spelar roll när det gäller tävlande.

Jag har tränat lastning, lite löshoppning och lite longering med mina 05- or. Och tränsvana. Träna på att lämna kompisarna mm är jättebra. Tyvärr vet jag inte hur jag lägger in några bilder men ni får gärna gå in på min hemsida och titta på dem. Jag har 2 halvblod och en frieser. www.ridhast.se

Fina hästar. Har du köpt dem från Elisabeth i Sjöbo? Eller direkt från Tyskland?
Jag har precis tömkört min för första gången idag och hon gick som en ängel. Svänga hit och dit och stanna utan större protester, då blir man stolt. (Självklart med medhjälpare...)

Fick hem min friser bebis för ca 3 v sen.Vi har haft täcke,träns,promenerat,sadel,övar lite konster och komandon,lyfter ben utan problem.Det där med att stå still i gången fungerar inte varje dag men vi kämpar på.Hovis komemr på fredag så det ska bli kul att se vad hon gör då.Hon ska vara mkt hanterad inna hon kom till mig med tydligen så.Hon går med på det mesta tycker jag.Men kan vissa dagar vara ett monster för att dagen efter vara en ängel....kanske någon ålders relaterat?Hon är lite nafsig också och det jobbar vi på att få bort.Jo just det ja...hon har ju haft ridkapson på sig också...ska man bli akademisk häst så ska man:)

Jag har ett varmblodssto född i maj -05.
Hon är tänkt att bli till travare men jag har även planer på att rida in henne så småningom.
Hon är en väldigt social o pigg tös!

Hon har fått prova på de flesta vanliga hästsysslor, hon går att hantera som vilken gammal häst som helst, har blivit skodd, varit till hästklinik och åkt transport o står uppbunden helt ensam.

I vintras gick vi många promenader mest ensamma men även med sällskap. Vi har träffat traktorer o bilar men det har gått bra.

I sommar hade jag hjälp av en erfaren travmänniska att köra in henne. Hon stod uppstallad i ett travstall i 6 veckor och jag var där ofta o lärde mig mycket nytt. När jag tog hem henne gick hon att köra me sulky helt utan problem. Numera har hon fått lite mera rutin och vi kör längs alla möjliga skogsvägar. Vi har ökat tempot lite och travar numera kortare sträckor.

Det som är lite ovanligt är att hon ännu bor med sin mamma. Mitt gamla travsto har jag nämligen kvar på gården. Jag har två uppsättningar sele och träns o sulky så ibland när jag får sällskap kör vi ut med båda hästarna samtidigt. Mor och dotter står i varsin box inomhus men är alltid tillsammans i hagen. Det går ändå bra att skilja dem åt när jag ska träna unghästen.

I vinter har jag tänkt börja vänja henne så smått med sadel.
Väldigt intressant tråd, men finns det någon annan som har travplaner för sin 1-åring??
Hälsn. Marie

*KL*

Jaha, lite uppdatering.

Igår provade jag på att använda better för första gången! Hon har ju haft träns och bett tidigare men aldrig använt det. Satte på ett par tyglar och gick bredvid henne och svängde höger vänster samt gjorde halt. Tjejen tyckte väl att det sådär roligt och fattade inte riktigt först vad jag ville, men det gav sig efter 3-4 försök! Jag följde med i svängarna för att hjälpa henne förstå vart jag ville.

Idag har hon vart med sin mor på ännu ett återbesök till kliniken och det gick superbra! Står fint i transporten, är lugn i boxen på kliniken och går in och ut ur transporten superfint! Har ett par bilder från transporten och kliniken jag tänkte dela med mig!

Minna står och äter hö, lugn som en filbunke innan avfärd.

Väl framme på kliniken fick Minna och hennes mamma stå o boxarna bredvid varandra.

När vi kom hem igen tänkte jag att jag skulle ta ett par helkroppsbilder på damen, men det var lättare sagt än gjort, det hade ju blivit så mörkt! (enligt min kamera...) Stå still var ju inte så kul heller, så att ta bilder med nattinställningar var ju kört. Men jag tänkte visa två bilder som inte blev så bra, men endå bäst...

Nästa gång hennes mamma ska på återbesök till kliniken tänkte jag passa på att kolla upp Minna med, tycker att hon går lite ojämt fram, vill ju veta att det inte är hennes bockhov som ställer till det för henne! Man måste vara på alerten hela tiden och se vad som kan verka konstigt med denna dam som då lyckats med allt under våren och sommaren... :crazy:

KL

Vad smala och fina alla hästarna är. Jag har jätteproblem med min flicka för hon är så otroligt lättfödd. Hennes mamma var också lättfödd men inte så som denna. Hon behöver ju näringen, och jag vill inte gärna dra ner på höt. Vad sjutton gör man??:confused: Jag vet att bilden är ett par månader gammal, och hon är fetare nu. Hon har tillochmed fått fettveck i mankammen...

IMG_0063.jpg

Senast ändrad:

Jag har en hbl valack som är e: Akribori. Är nu ca 153 cm. Jag har tömkört några gånger ute på vägarna och i skogen, det går jättebra. Har även varit på löshoppning, där han fått prova nått litet hinder, vilket han tycker är jättekul. Han har åkt rätt så mkt transport, lastar sig själv. Jag har tänkt att han ska bli en allround, men jag är mest intr av dressyr. Har tänkt köra in honom till våren/sommaren och även försöka komma iväg på NH-kurs eller tömkörning nästa år.

Min är tvärt om, hon såg ut som ett staket under perioder i somras. :crazy:

Nu äter hon massor, ca 11 kg hö, 0.5 kg lusern och en hel del kraftfoder som komplement. Så det är väldigt olika, Jag skulle inte heller vilka dra ner på höet, men om det inte redan är vad hon får skulle jag hålla mig till enbart hö och mineraler. Det räcker om det är ett bra hö och hästen ser fin ut i kroppen, man vill ju inte ha de för stora och tunga i kroppen när de fortfarande växer.

Lycka till!

"kl"
Min 05 är 142 cm. Han är en irish cob. Hingst och ska så förbli. Han är tränsvan, har gått som handhäst. Snäll att binda upp.Står snällt i transporten. Lätt att verka. Finner sig i att bli spolad med slang. (Visades i våras och vart mycket tvättade innan visningen).

Min lilla Jawa efter Warsteiner är nu ca 154cm. Räknar med att hon blir ca 165-170. Nu har hon ätit upp sig så nu ser man "bara" tre-fyra revben, mot 7-8 när hon kom i mitten av nov. Hon är så underbart snäll och lätthanterlig. Allt man testar gillar hon och tar med ro. Nu har vi tömkört med träns två gånger under helgen. Mest i skritt, men bjöd på självmant och travade 5-6 ggr andra gången. Hon fattade direkt det här med träns! Kan nu halt,skritt och trav på kommando. Funderar på att löshoppa frampå.. Det är ju så kul när allt går så bra! Lätt att göra lite för mkt kanske.... Man får väl hejda sig lite... Ska vänja på med sadel i feb-mars någongång. Tror inte att det kommer att bli några problem alls, gillade tömkörningsgjord direkt.. inte en fundering... Stabilt psyke! min kille har blivit så förälskad i denna trevliga tjej att man nästan blir lite svartsjuk. Har tidigare inte varit intresserad av häst alls... Kul med gemensams intresse. Satsar på treårstest -08. Det ligger ju tidigt så man får väl sitta in under hösten -07. Vila under dec-jan och sätta igång för att sedan rida in ordentligt. Har tänkt att visa henne i ridningen! Hon har nu växt till sig en hel del. Är nu fin från mage o bakåt. Växer liksom klart bakifrån och fram... Ser ut som unghäst fortfarande, men fick fina lovord av hovis! Han tror att hon kommer att bli kanonfin! Stolt ägare!! Han gillade typ, färg, psyke, teckning o gångarter! Vad mer kan man begära?? Vi återkommer!

Vi som siktar mot 3-årstesten får väl uppdatera varandra, ska bli roligt att följa utvecklingen på dem som har liknande planer som man själv.

Har du ingen bild? Jag har fött upp ett sto e. Warsteiner född 04. Hon ska gå treårstest vår 07 och är precis så cool som din. Underbart temperament.
Jag saknar min väldigt mycket ibland:cry:

Min man har heller inte intresserat sig för hästar innan vi fick Nilla. Nu är hon hans gullegris och dom har tillochmed privata gosestunder på kvällen innan vi ska gå in och sova.

Jag ska ta upp tömkörningen nu igen i vinter, hon har vilat ett tag nu. Sadel har hon testat ett par gånger, men inte så avancerat. Sadelgjorden var inga problem alls.

*knapplån*

Kan uppdatera med att vår dam nu haft besök av veterinär som raspade tänderna och vaccinerade, hon betedde sig jättefint och fick mycket beröm :)
Det fanns tyvärr en del att korrigera imed tänderna så vi får passa upp och ta ut veterinär lite ortare en tid framöver. Hade lagt märke till att hon tuggade lite långsamt och det var ju tur att problemet uppdagades tidigt. I övrigt har det mest varit hagen och kompisarna som gällt... Vi väntar på vinter och snöväder, för då ska "babysläden" fram....

jag har en 05a hemma som jag har lastat i en transport. har själv fött upp honom. är hingst. hans mamma heter Pamela och pappan är okänd(troligtvis grannens tinker). Han själv heter Panter. Pamela är en duktig hopphäst. ras okänd. mamma har gått felfria rundor i 1 meter :)
det är tänkt att Panter ska bli min nya hopphäst. Han har ju då blivit lastat en gång i en transport och jag har även tagit in honom i stallet en gång. Han var lugn och sansad. han ska in och operera framknäna om två veckor och efter det ska han ju stå på box så det var fint att vi har tränat på stall. har longerat en gång i hagen. duktig kille. hur går det för er andra?

Uppdatering från oss (Hanna af Jäboruder, welshponny):

Vi har äntligen fått färdigt lösdriften, stor lycka bland ponnyerna! Sen har vi stramat upp det här med hovvården lite grann, en hovvårdare kommer ut var 10:e dag. Hanna stod som ett ljus när hon blev verkad fast det tog nästan en timme (vi har ju tränat!), men när hovvårdaren skulle testa någon metod där man håller för hästens ena näsborre för att göra den lugn blev damen arg och liksom skrikfrustade på ett sätt som hon gör när hon tycker att hon inte behandlas så som anstår henne. Hon tycker nog att vi kan använda de andra, lägre stående hästarna i hennes hage (shettisarna...) som försöksdjur! :D

Dessutom kan vi numera borstas över hela kroppen med hårda och mjuka borstar, stå uppbundna och äta och ledas utan att springa förbi matte eller göra åsnestopp.

Har en suuuper fin 05:a, Lippstick. Målen med denna har alltid varit stora. Vi startade tidigt med sadelvana och inridning. Han kan nu galopperas i båda varven med min lillasyster i sadeln. Med mig kan han även rida lätt. Suuuuper go häst. Har enbart slängt av 1 ryttare och det var min andra häst Z;s uppfödare. (ja en känd rider)
Men den ryttaren (nämner inga namn) han hade säkerhetsväst så han klarade sig undan med lite blåmärken men vi gick genast in och kylde ner med lite is. Efter det så ät vi en lite sådär halv romantisk middag till tonerna av Mozart. Jätte mysigt var det... Verkligen!!
Men ja hihi sedan så hände väl "en del grejer" om man säger "så". Men det stannar mellan mig och denna kända ryttare som jag förövrigt har en VÄLDIGT bra relation med fortfarande. Men Lippstick är i allafall suuuper fin... Fux ifall ni vill veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 448
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar