Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Min är 1,75 i manken och jag hoppas att han inte blir större. Däremot kan jag se att hans kropp formas om och han blir mer stabil och ser ut som en "riktig" häst och inte sådär gänglig. Det är långt kvar och han är fortfarande tät i bogpartiet, men han utvecklas iallafall. Han är inte högre baktill och ryggen/rumpan är väldigt rund och fin. Däremot måste vi bygga fler muskler på utsidan av baklåren, där går han fortf. nästan "inåt". Imorgon tänkte jag ta ut honom på stubben och göra lite galopparbete. Mer rakt fram och längre sträcka än sist, gärna i kullarna som finns där. Sist gjorde vi mer en jääättestor volt och jag kunde faktiskt strundtals känna hur han sökte sig lite mer mot form i traven :)

Oj, det var stort :p

Jag har också en hel del stubbåkrar häromkring men har bara vågat galoppera mindre sträckor, är lite rädd att hon ska få fnatt o börja bocka hehe, och jag är inte sugen på att ramla av. Får se om jag ger mig ut på en runda på stubben imorgon.

Annars tycker jag att min har blivit musklad av att trava över bommar och även lite cavaletti. Men uteridning är ju såklart det bästa för unghästar.

Min är max 150 tror inte ens så hög :p han är väldigt jämn så tror inte han växer mer på höjden, hoppas han kommer grovna till lite mer bara :D Han är väldigt balanserad att rida, pinar på som bara den halvbloden måste galoppera för att hinna med när han fick för sig att vi skulle trava snabbt igår :p Än har vi inte ridit med någon häst som skrittar på så bra som han så vi får alltid gå först :p

En fråga, hur länge väntade ni tills ni började med galoppen ? Han lyssnar super på hjälperna nu i skritt och trav, ibland ligger han på lite väl mycket ute, annars använder jag inte tyglarna alls på honom.
Sedan galopperade ni första gången inne eller ute ?

Senast ändrad:

Jag galopperade ute första gången, red väl ca en månad först i skritt o trav. Ute o ute förrestän, det var ju på ridbanan.

Men det är en klar fördel att galoppera ute på en raksträcka första gången och att ha någon äldre (lugn) häst med. Jag var tvungen att hålla mig till ridbanan eftersom jag red in min häst i beckmörker förra vintern och det var bara ridbanan som var någorlunda belyst.

Hej igen! Läser varje dag men skriver sällan själv.... vi har stått stilla ett tag i utvecklingen. Jag som e emot att longera innan jag sitter upp har insett att lättast varit att longera och sen rida i paddocken ett tag då hon varit som en krutdurk! Lite lätt obstinat - lätt i framdelen , "morrar" och tror hon ska gå dit hon själv vill. Fått lite ordning på det nu igen och ska ut i skogen igen så det går bättre framåt. Växer ( hurra!) lite nu och undrar om hon känns ok om ni tycker man kan rida ändå? Känns som jag inte vill låta henne stå helt då hon fått göra det tillräckligt ( gått för långt tid mellan ridturerna) och jag äntligen kommit igång igen. Galoppbanan som vi skulle till har fått vänta om man säger så...känns lite surt då vi inte följt "planen"....men nu e jag på "G" igen! Ventilera gärna era tankar om det hela!:idea:

min han är 170 men växer kanske ett par cm till, (hoppas inte mer) och för tillfället är han lite högre bak än fram. har musklat sig väldig bra i slutet nu och han ser också mer ut som en "riktig" häst, och han är framförallt stabilare att rida, han har fått riktigt fin häck ;) så det är kul att se att man håller på att få en "riktig " häst. :)

Var ute andra gången på killen nu.
Det regnade och blåste, men det gick bra.
Dottern fick rida första halvan i skritt. (Det körde förbi en bil och det var läskigt.... :p ) Men det gick bra.
Sedan efter ca 10 minuters skritt så hoppade hon av och jag hoppade upp.
Då vände vi och red hemåt. Han fick trava tre korta vändor och det gick jättebra! Första gången jag skänklade för trav så reagerade han inte,men så gav jag hjälpen igen och han kom fram i fin lugn trav. Fick då MYCKET beröm.
Han fick trava i en minut ungefär, sen saktade jag av till skritt. Avsaktningen gick också jättebra. Sen fick han skritta ett tag och sedan var det trav igen. Nu kom han fram i trav på första skänklingen och fick då (naturligtvis) massor med beröm. Traven var också här luuuugn och fin, inget stressat eller taktande. Saktade av igen och skrittade. Sedan fick han trava en sista gång och fattade än en gång trav på första skänklingen..... duktig pojke. Hans trav är så snabb, så lättridningen blev snabb, men det gick så himla bra....Jag lyckades hålla takten hela tiden (är ju van vid lite segare ridskoleponnyer... :D )
Han verkade inte ha några som helst problem med min vikt eller längd.

Jag är så stolt över honom!!
Nu får han vila till på tisdag, då vi ska ta en ungefär likadan tur.

Puss på den rare och duktige killen... :love: :love:

:banana:

har ni inga bilder på honom? det skulle vara kul att ha ett ansikte på han. :)
kul att det gick så bra!

har ni inga bilder på honom? det skulle vara kul att ha ett ansikte på han. :)
kul att det gick så bra!

Bild och förhoppningsvis film kommer. Jag ska försöka att komma ihåg att be maken filma på tisdag..
:laugh:

Nu har jag tagit ett pass med Ninja på grusvägarna, det har regnat så mycket så stubbfälten var bara att glömma. Men så pigg hon är! Så fort man tar tyglarna börjar hon takta o tugga på bettet, vill bara iväg.

Jag har iof inte ridit ut på över två veckor så det kanske var lite omväxling hon behövde :p

Jag provade att forma henne lite runt skänkeln och även att flytta några steg för skänkeln åt båda hållen. Sen ställde jag henne omväxlande åt höger och vänster när jag travade på rakt spår. Hon är jätteduktig, men också väldigt laddad!

Hur pigga/framåt är era treåringar? Jag har för mig att bjudningen brukar komma senare men men, hon är absolut ingen tråkmåns att rida i alla fall :)

På tisdag blir det ridhuset igen, där brukar hon vara lite lugnare.

Tibbe är ett krutpaket :p Är alltid den som ska gå först när vi rider ut. Har oxå hört att bjudningen brukar komma senare. Men det har inte min lilla pålle förstått sig på :p

Vad menar ni med att bjudningen kommer senare? Vad jag lärt mig så gör man inget annat med sin häst förrän bjudningen infunnit sig, sedan kan man försöka hitta formen. Och bjudning var det iaf tal om hos min häst redan när han reds in som 2½-åring. Han är också väldigt energisk nu, speciellt ute. Det var han verkligen inte förr så hans framåtbjudning kom ungefär vid treårstestet i början på maj i år. Sedan blev den bara bättre och bättre, nu är den väldigt befintlig :)

Ska tömköra eller longera honom lite idag, har inte hunnit rida i helgen pga. praktiken på Ortopeden. Ska rida lektion imorgon ju men funderar på att ändra till torsdag så jag hinner rida honom imorgon en gång innan.

*delvis kl*

Oj vad det händer mycket här på helgerna :)
Svarar lite på några så där allmänt

Apropå att rida i ridhus och få mindre att titta på - nackdelen KAN vara att de istället hittar på bus, börjar bocka å bralla ex. Oftast har de inte tid att busa utomhus för det finns så mkt annat roligt runtomkring men mellan fyra väggar kan de bli busiga istället! :D (har sett en hel del fina sånna exempel i vårt ridhus hehehe, jag har bara varit där en gång med min men sett en del andra )

Växer.. njae... har faktiskt inte kollat så noga sista tiden, känns inte så, brukar få problem i nedförsbackar när bakbenen blir längre än frambenen :p Är 160 över manken.

Apropå galopp så galopperade jag kanske efter två-tre veckors ridning i skritt och trav. Han är inriden utomhus på stallbacken utan stängsel eller väggar, all alone. Jag tror det resulterat i att jag har en superpigg och framåt kille som är väldigt trygg i sig själv och inte är beroende av andra hästar. Men jag vet ju inte, för jag har aldrig ridit in någon på ridbana eller ridhus så har ju inget att jämföra med.

I fredags var det verkligen KOL-svart när vi skulle rida. Fick vända tillsist för jag såg absolut NADA, men brosus bara knallade på.
På lördagen skulle vi ta en rejälare tur men den blev apjobbig. suck.
Först skulle vi emellan hagar med kalvar/ungdjur - förra gången stod de på bara högra sidan av vägen - nu var de uppdelade på TVÅ sidor. Pain in the ass. Fick dessutom en bil bakom oss mitt i allt ihop.
Kom förbi tjurarna. Då kom vi till en gigantisk hage där de släppt tre hästar och de hästarna blev helt crazy! skenade, sparkade bakut, bockade och skrek (ska tillägga att det är tre ston)
Då kom ambrosius på att det gick jättefint att backa. Snabbt. Eller växa fast.
Vet inte HUR lång tid det tog men med idogt skänklande och "piskande" på rumpen kom vi förbi.
För att mötas av flock kossor och kalvar.
Jag var sjöblöt i svett och hästen bara vägrar gå förbi. Dessutom hade nån idiot till bonde parkerat sin hövagn alldeles vid vägen som vi var på väg att backa in i flera gånger! (jaja, jag vet att han har rätt att ställa den var han vill men just då var den väldigt ivägen och risk för stora skador på min helt avstängda treåring)
Körde tillslut lite "NH"princip eller vad man ska kalla det. Lät skänklarna "dunsa" mot hans mage så länge han backade eller stod stilla och så fort han tog ett steg rakt fram så slutade jag skänkla å bara satt helt still.

Så. Efter kanske 40-45 minuter hade vi passerat en sträcka på 200 meter. Då red jag ned på en täkt och galopperade honom där sen skrittade vi hem.
Mötte fler kossor men dem var han minnsann inte rädd för...

ursäkta att det blev extremt låååååångt, måste bara berätta om vår hemska ridtur dessutom i spöregn. Jag som hade sett fram emot en mysig trav-och galopprunda.

Idag ska jag beställa tid hos kiropraktor för att rätta till min höft, igen. Och brosus ska få bli masserad tror jag. Biter sig fast i högersidan som dels beror på att jag är sned och att han är stelare där.

usch det där lät inge vidare! ibland harman ställt in sig på att rida en mysig skogstur och allt ska vara harmoniskt och härligt och slå slutar det precis tvärtom.... :P

kossor tkr inte Dörren är farliga men FÅR det du det är dom läskigaste varelserna i hela världen!
:D
haha.

Dörren har växt ur sin Albion dressyrsadel katastrofalt mkt (den är MW) och han har vidaste koppjärnet i sin Wintec hoppsadel nu.
Det har hänt mkt med musklerna sen installningen och det känns bra med den fodergivan han får nu.
Så här går jag och väntar på att min sadel ska bli såld, sen ska jag även sälja min Wintec till mina föräldrar då den är för svängd med detta järn men funkar så länge...

Så ska jag försöka hitta en ny sadel, bara en hoppsadel till att börja med.

Har kikat på en Jacson Celine här i en ridsportaffär och skalåna hem en och testa, både x-wide och xx-wide. Tror den kan ligga bra på honom :)
Tydligen är deras modeller lite smalare i modellen så xx-wide är mer som x-wide.

nä brosus brukar inte vara speciellt rädd, han blir mest "brydd" och sen när han kom på att han slapp undan lite när han backade så där räsersnabbt så utnyttjade han det såklart även senare. Jag vill hellre att hästen springer förbi det läskiga än stannar å backar. Inte bra. Vi får jobba på det helt enkelt.

Oj oj vilken bred ponny du har! kul att han mår bra!
Apropå sadlar, visst borde man kunna lägga en ponnysadeln på en stor häst oxå? B.ponnyns sadel verkar ligga bättre än den sadel brosus har nu. Men måste köpa en längre gjord.
Jag vet inte ut eller in. sadeln han har nu tenderar att glida fram lite och lägga sig mot bogarna. Är så svårt med sadel till honom för han har noll manke å alldeles rak rygg, var man än lägger sadeln ser den ut att ligga konstigt. :( svanskappa annars kanske. kul.

nä att backa håller jag med om, det är inget kul när dom gör. samma här ett beteende jag verkligen vill få bort om hästen börjar med.

ja! jag börjar fundera på vart det här ska sluta ? hur bred ska han vara när han är 5?
det blir ju lite kruxigt med sadlar då...
känner du att den sitter bättre så kör på den :) bara den passar dig med :) sitter man i en för liten sadel så att man "sitter på bakvalvet" så fördelas ju inte trycket i sadeln som det ska... annars ska det ju inte vara någe problem :)

dessa sadlar ett ständigt bekymmer alltså... speciellt nu när domväxer och ändrar sig hela tiden :/

jag sitter bra i sadeln, iaf när jag rider ponnyn. Får testa och se om det gör någon skillnad. Eftersom min pålle är rätt liten så ser ju ponnysadeln mer proportionelig ut, den stora sadeln - tja det blir bara sadel av hela honom *skratt*

Du får hoppas att dörren inte grovar på sig så mkt mer än så här! Han kanske har sin största tillväxtperiod fram till fyra :p Annars blir det svårt med sadlar!
Min ser bred ut men har normal på bommen.

Om en timme ska jag till kiropraktorn. usch.

ja! jag börjar fundera på vart det här ska sluta ? hur bred ska han vara när han är 5?
det blir ju lite kruxigt med sadlar då...
:/

är det blandning med Ardenner ;) han borde inte kunna bredda sig så extremt mycket mer nu. tycker man ju, men oonny är ju ponny :p

Oj, det var modigt att ge sig på att rida förbi kossor! På båda sidor med om jag förstod allt rätt. Det hade jag inte vågat med Ninja :p

Fast jag vet egentligen inte om hon bryr sig, men jag tror inte hon skulle vara oberörd ..

KL

Nu har jag och min pojk flyttat :D Han står i ett utestall vägg i vägg med ett körhus. Han är vanligvis svårlastad, men när vi skulle åka så klev han på efter 5 försök, annars kan det bli så att vi inte ens tar oss iväg.
Idag var vi inne i körhuset för första gången, jättesnäll var han. Fast det var en mycket snygg häst i spegeln ;)
Hans uppfödare var även och hälsade på honom idag, hon tyckte det var kul att han blivit så fin och duktig när man rider.

En liten bild:
23999776.jpg
[/IMG]

Åååh just ja, såhär såg det ut när vi var ute på en tur i lördags :crazy:
23999774.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023