Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

nä visst, det är inte samma som att vara bekväm alla gånger - men oftast är en taktmässig och vägvinnande gångart bekväm att RIDA LÄTT och STÅ i FÄLTSITTS tycker jag iaf.
Men att sitta ned på är det oftast svårare om de har bra shwung och power men nu ska man ju inte sitta i distans :p

Men det måste vara rätt krävande att rida en häst som bara älgar iväg och som inte alls är bekväm att rida? ju mer bekväm den är ju mer underlättar det ju för ryttaren och sin tur även hästen eftersom ryttaren kan rida bättre, i mer balans?

jag har nog aldrig ridit en sån häst som jag tror du försöker beskriva, men de flesta hästar är bekväma att rida om ryttaren har balans i sin fältsits, spelar ju ingen roll hur mkt det stutsar eller nåt då, för det känner man ju inte.

många står i fältsits i traven med, och några riderlätt varannan gång (sitter 1 steg står upp 2 steg, det för att hästen inte ska bli sned och det är ju ganska krångligt att hålla reda på att nu har jag suttit ner på det benet så och så många km, nu ska jag byta till nästa, osv osv) de som dock rider lätt vanligt brukar byta ben varje km (om de är erfarna, de oerfarna sitter ju bara ner på det de hamnar)

anni0301;11410028 Roligt att hon inte vill galoppera! eller roligt... lustigt? :p Växer? [/QUOTE skrev:
Ja hon är inne i en växtperiod, högre över rumpan... igen!
Igår tömkörde jag och hon gick som en klocka :bump: hon jobbade på, man riktigt såg hur hon lyfte ryggen :love: och tuggade på bette så det hängde bubblor ända till backen :love: Hon har verkligen kommit på hur hon ska göra.
Duktiga hästen :p

Bara sååååååå bedårande söt :love:

Hur gick det på träningen??

;) kanske därför hon inte vill galoppa...:D hon kommer ju bli stooor! var hon inte redan 165? Kul att hon gick så fint vid tömkörningen, det är sån känsla! att man någonsin kunde bli glad för så lite!?

(Varför kan inte min plutt växa lite till?? :p )

Hon är nästan 167 i manken nu!!! och som sagt så växer hon igen!! Men jag gjorde nåt mått på henne när hon va liten men det va inte så lätt att mäta exakt men då fick jag det till att hon kommer bli 173 cm. Fast jag tycker att 170 cm räcker alldeles bra :p

Ja visst blir man glad för lite. Det finns inget bättre än när det bara funkar :banana::bump::banana::bump:

Hehe, den är skjuten på till imorgon eftersom Avalon gick så pass hårt igår att hela hästen var löddrig. Vi galoppade på stubben och det är ju bara SÅ roligt! :D Sedan duschade han utan att röra en fena mer än typ 2 minuter. Idag har han däremot sprängt ett dubbelstaket och 2 stolpar :devil: Man såg tydliga landningsspår i hagen (det var tråden mellan de två hagarna han går i som är öppna mellan varandra) men på hästen syntes bara ett ytligt sår på vänster bakben. Stolparna hade brutits och gjort typ 5 "kullerbyttor" så de hängde i luften när jag hittade dem. Ibland undrar man hur han lyckas alltså!

Men imorgon SKA vi minsan träna! Och då ska jag inviga mina nya Pioneerstövlar och Kjällquistridbyxor.

http://www.tahorseware.se/pub_images/large/jacsonstovlar_3408.jpg

Dock är de snyggare i verkligheten.

Senast ändrad:

Jag trodde man red lätt, jag. Hursom så passar hon mig bra, eftersom jag värderar bekväma gångarter. Och distans kanske vi provar någon gång, men det är definitivt inte det jag vill satsa på. Vi ska bli bra på körning och AR, så det så! :D

har man en bra arab så måste man faktiskt testa distans minst 1 gång! ;)

haha ja, inte många som tror annat om man inte är insatt... jag rider vanligt lätt nu då jag har tappat både muskler och balans, men på Pselma tror jag det kommer bli lätt att köra varannan trav liksom... lätt att hålla balansen på henne!

KL

Min lilla har fått gå med dressyrsadel idag för första gången! Hon har breddat sig så fick ta bort padden på hoppsadeln och då låg den hyfsat men dressyrsadeln ligger kanon! DOCK måste jag lära mig att rida i dressyrsadel...Får hålla mig till skritt och ytterst lite trav än så länge. :angel:

I måndags var vi och tränade igen. Hon går kanon och hon når med råge upp till kraven min tränare ställer. Känns skönt att få feed-back och veta att det man gör är bra...

Denna vecka blir det lugna promenader. Lillan hade ett litet sår precis över mungipan, smörjde det i går och det såg ok ut idag. När jag kom tillbaks från min lilla skritt tur så hade skiten gått upp och det blödde :(. Snacka om dåligt samvete jag fick! Nu får hon promenaras i grimma tills det läkt ihop ordentligt. Jag vet inte vad hon har gjort, antingen har hon klämt sig av bettet men det tror jag inte för hon har gått på fasta ringar eller så har hon gjort nåt i hagen. Mest troligt är att hon har dragit upp nåt sår i hagen för det sitter lite högt upp för att vara bettet...

Jaha ja inte vart han så trött efter galoppen på stubben :angel::cool: orka riva hagar kunde han minsann ;):D

Hoppas det kommer gå bra på träningen i mon då. Lycka till!

Brixie va super sur nu ikväll får helst inte ta på henne, beror nog på pälsfällningen. Jag som också ska rida i morgon... hoppas man sitter kvar :)

Jisses! Fullt ös medvetslös i hagen. Blivit rädd eller bara busat? svårt att svara på kanske :D

Monell - huuu, lät inte skoj :crazy: Min fäller men han reagerar ingenting. Måste ha en helt avtrubbad häst jag! Så mkt som jag råkat utsätta den stackars hästen för...
han kommer vara en sådan som går med kotledsinflammation i två månader utan att säga ett pip och så märker man det först när han blir halt i ett annat ben pga överansträngning.... :grin:

Ikväll ska vi träna! :banana: Hoppas det slutar regna bara. det VRÄKER ned nu och vi håller till hemma hos min tränare på hennes UTEbana... tror knappast det finns någon "akut"tid på ridklubben heller så här en vardagskväll.
"Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder!" :D

Min tjej är ju nästan för känslig visar för det minsta men det är väl iof bra. Hon är väldigt lätt att läsa av.

Här regnar också som spön i backen, jag ska också rida idag så vi får hoppas på bättre väder. Fast å andra sidan så när det tex är tävling så väljer man ju inte väder så det kanske bara är bra att det är skitväder nån gång när man ska rida ;)

Lycka till idag du med!!

nu har vi haft vårat första missöde...

mamma red på min gammel häst och jag red på pselma... på en liten stig, då sa pselma här ska vi galoppera!! och wiiiee så for hon om valacken, slog i nåt träd på vägen och hoppade och stutsade som satan tills vi kom ut på asfalten då jag tog in henne på en liten volt på ca 1 m...:p

vi höll typ på att gå omkull nästan, så jag hoppas att hon lärde sig att så ska man inte göra, hehe..

provade att galoppera efter det och det var inga problem.

oj.... kanske inte så smart att dra in en unghäst i galopp på en enmetersvolt på asfalt (eller nån annanstans) kunde ha slutat riktigt illa. Men du kanske inte hade något val för att få stopp på henne?

Tur det gick bra även om jag inte ser någon anledning att göra " :p " åt att man tvingas behandla sin unghäst sådär, jag skulle tycka det var jättehemskt om jag tvingats vara så brysk på min treåring :(
Skulle absolut inte skriva "hehe" åt att vi hållt på att gå omkull och sen hoppas han lärt sig sin läxa. tror inte pselma stack med dig för att vara elak. Hon blev väl lite väl yster eller rädd och sen var det bara hemskt att tvingas dra runt henne och ännu hemskare att hon "typ" höll på att gå omkull av din behandling. Tror inte det går att lära hästar några läxor.

Men visst, ibland kan man tvingas vara brysk på sin häst för att det inte ska ske en hemsk olycka, men då ser jag det som en akut nödlösning och ingen anledning att skratta eller tycka att hästen fick skylla sig själv

//Anni som känner sig som en bitch idag

det var en ren reflex rörelse då vi annars hade hamnat jag vet inte vart... över vägen iaf in i nästa skog, så jag tog ett ledande tygeltag, lydig som hon är så blev det en meters volt, även om det inte var min plan, galopp var det bara tills jag tog det ledande tygeltaget sen tog det stopp rätt fort. det blev inte ens ett halv varv.

jag garvar för att jag tycker inte det är så farligt, hon blev rädd för sig själv och jag fixade till det, det viktigaste när det händer är att bryta beteendet, hur man gör det tycker jag faktiskt är mindre viktigt.

brysk är jag mot henne när hon gör saker hon inte ska göra, jag har aldrig behövt vara brysk 2 ggr mot henne, så jag vet att det funkar, och ett sånt beteende hon hade där så vill jag få stopp på det fortast möjligt, men vi tränar hästar olika, jag vill ha diciplin, hästen ska göra som jag säger och inget annat när vi jobbar. Sen har jag stunder då vi busar, eller där vi bara gosar osv osv, men jobb är jobb, ett glädjeskutt är ok, men att hoppa rakt upp i luften, blir rädd för sig själv och sticka med huvudet rakt upp är det inte, och jag hoppas att hon aldrig mer gör om det, och sannolikt eftersom jag var brysk så kommer hon aldrig göra det heller. Det är inte så att hon blev upprörd för det jag gjorde, hon var lugn i samma stund som vi stannade och där har man kvittot på att man inte gjorde fel, hade jag gjort fel hade hon stått där med stoooora ögon och blåst, det vet jag av erfarenhet då matte är ganska klantig och har råkat smälla till hästarna både 2 och 3 ggr när hon har trillat omkull....

sen tycker jag att folk rent allmänt är lite pjöskiga med sina hästar, går min häst omkull när jag gör nåt så driver jag på den, inte springer fram och kollar den, varför? jo för att enklaste sättet att se om hästen skadade sig är att se hur fort den tar sig upp och hur den rör sig efteråt, gör man ingen stor affär av det så gör inte hästen det heller, och det är så jag arbetar.

men som sagt, vi tränar hästar olika, finns inget som säger att något sätt är bättre än de andra, däremot kan man nog garanterat säga att mitt sätt är bättre på min häst och ditt sätt är bättre på din häst.

Ja då har vi provat på passage idag :) Brixie och jag har varit ute i skogen och ridit hon är så duktig och söker sig fram på bettet. På vägen hem rider vi förbi en hage där det går en travhäst som blir överlycklig när vi kommer. Vilket resulterar i att den travar bakom oss och då blir helt plötsligt coolaste hästen jätte tossig (matte satt kvar !:laugh: ) och börjar gå i passage. Men hon skötte sig ändå hon bara passagerade lite och sen när vi var förbi hagen va hon lugn igen.

Men hon är överhuvudtaget jätte pigg nu. Har flyttat hem henne från beteshagen (har gått emellan annars) så nu går hon i en hage som inte är så stor (tyvärr, så har jag inte någon annan att välja på).

*delvis knapplån*

Vi fick inte träna idag heller :cry: Min tränare ställde in för typ 5:e gången och nu har jag bestämt mig för att hitta någon annan. Orkar inte stå där som ett fån på kvällen 30 min innan satt tid när jag haft hela dagen på mig att rida. Det finns en duktig unghästtränare som några andra i stallet rider för, hennes dotter tränar hon i svår hoppning och själv har hon varit beridare i dressyr. Tänkte ringa henne efter helgen...

Det där med att vara brysk kan man ju vara på olika sätt. Man kan göra hästen illa och därmed få lydnad, men då gör ju hästen som du vill för att den är rädd att bli "prylad". Jag brukar alltid tänka att jag vill att min häst gör det jag ber om för att den vill, inte för att den är rädd. Och min erfarenhet säger att är man vänlig, tydlig och konsekvent så gör hästen som man ber den. Vissa hästar frågasätter ständigt vårt ledarskap, andra accepterar det snabbare. Men att vara brysk genom att rycka, ryta, fya eller slå, det tycker inte jag är någon bra metod iaf. Hästen gör inte fel för att den är dum eller vill vara elak, den gör fel när den inte förstår våra signaler.

Senast ändrad:

och det var inget sådant jag gjorde heller, jag tog ett ledande tygeltag, varken mer eller mindre, dock ett väldigt tydligt sådant då jag hade handen vid knät, men så rider jag ju på långa tyglar oxå. inget rytande, inget våld överhuvudtaget, bara ett ledande tygeltag, jag tycker inte igentligen att det är bryskt, men tycker ni det så är det eran ensak.

och hoppade och stutsade som satan tills vi kom ut på asfalten då jag tog in henne på en liten volt på ca 1 m...

vi höll typ på att gå omkull nästan, så jag hoppas att hon lärde sig att så ska man inte göra, hehe..

Jag förstår om man måste vara brysk för att undvika en olycka, men det ser inte så bra ut när du skriver som ovan - hade du formulerat dig annorlunda med en annan attityd så hade jag bara tänkt "å va tur hon fick stopp på henne". Jag vet inte vad jag ska tro när du skriver helt olika saker om samma situation; först tar du in henne på en enmetersvolt så hon håller på att gå omkull och tycker det är coolt - och skriver i ditt svar till mig att

och sannolikt eftersom jag var brysk så kommer hon aldrig göra det heller

och sen skriver du till athena att du bara tog ett ledande tygeltag med långa tyglar och att du inte alls var brysk. Jag har svårt att tro att en rädd häst i full galopp bara slänger sig frivilligt in på en enmetersvolt och nästan går omkull pga av ett snällt ledande tygeltag....
jag tycker inte igentligen att det är bryskt,

Jag är inte ett dugg pjoskig med min häst, tvärtom, han vet exakt vad som gäller.

går min häst omkull när jag gör nåt så driver jag på den, inte springer fram och kollar den,
Mina hästar går aldrig omkull när jag arbetar dem så där skiljer vi oss markant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka