Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Tack så mycket! Snacka om att det är nyttigt att få hoppa lite ibland oxå. :)
Han är en kille E. Rubinrot UE. Vermonth (tror jag det stavas?)

Ja, det är nyttigt och omväxlande för dem. Jag har hittills bara hoppat ett pyttehinder på ca 30 cm men det var inga problem för min dam. Sen har jag också travat en del över bommar och cavaletti.

Hoppas hinna hoppa henne lite mer nu i höst innan vintern kommer:)

nu måste jag skryta!

red ut Pselma idag tillsammans med valacken som min medryttare red.

hon var otroligt pigg idag, hade redan hoppat ut ur hagen 1 gång och var riktigt pigg när jag ledde tillbaks henne, när vi började rida så tittade hon lite på olika saker... men!

hon gick i form i princip helatiden, när vi skulle trava så tog jag tyglarna lite och bad henne sänka huvudet och bad som trav, hon höll kvar huvudet där hon skulle fast jag bad om byte av gångart! sedan i traven gick hon skit bra! höjde ryggen, gick i låg fin form och man kände hur hon växte fram och gick samtidigt väldigt avslappnat o fint! hon travade på i bra fart! sedan när jag skulle sakta ner till skritt så satte jag mig bara ner och bad henne sänka hastigheten, lite ihoptryckt i nacken blev hon ena gången men hon höjde inte huvudet!

i galoppen dock så känns hon framtung, det märks att det saknas muskler för att bära... och jag har inte vågat be om att hon ska bära sig heller, jag försöker få mer framåtbjudning i galoppen först och på så sätt försöka får henne bort från bogarna... ska rida lektion nästa vecka på fredag på henne och får se vad min tränare tycker jag ska göra då!

men riktigt stolt är jag! hon gick i en mkt stadig form som hon höll även när jag bytte gångart... dock framtung i galoppen... traven funkar dock kanon! traven är helt klart hennes styrka!

Oj vad den RÖRDE sej! Så lite riden och ser verkligen flott ut. Impad och lite kär! :love:
Hoppningen var gullig, "Hallå, är det verkligen säkert att de där sakerna på marken inte tänker äta upp mej?" :)

evis:
Heh. Ja han är en sån man blir kär i :love:
Hon jag hoppar för fick lotsa honom allra första gången över bommarna och efter första travsteget hade hon värsta leendet och sa "Åh, vilken härlig häst!". Samma känsla jag har varje gång man sitter på honom. :-)
Man ser verkligen på honom när han ska hoppa "Ööh..hur har ni tänkt nu?! Dessa läskiga pinnar är ÖVERALLT :eek:"

Nu har han fått vila i ca 1-1½ vecka eftersom jag varit däckad i feber men nu blir det lite mer jobb igen. Men det går inte direkt någon nöd på dessa små av att vila lite. :-) Tror mest det är nyttigt för hjärnan och kroppen.

Ska uppdatera lite hur allt går när vi jobbar igång oss lite. :-)
//Magda

Vad roligt! Det är så härligt med "småttingarna" för dom utvecklas ju så snabbt! :)
Du kanske kan hjälpa henne lite genom att sitta lite i galoppen, det är ju oftast lättare att få till sin egna sits och få med baken då? Det har jag gjort lite på min och det har hjälpt jättemycket.

jo kanske... men jag tror att delar av problemet ligger i att hon går i så låg form, har huvudet vid carpalledderna ungefär, i traven fixar hon det, men inte i galoppen, så jag funderar på om jag kanske inte måste höja formen i galoppen? vad tror du om det?

ska försöka få nån att filma när jag rider hos tränaren... får se hur det går...

*knapplån*

Jag hoppar in i tråden igen.. Vi har ju haft stiltje i vänta på att min kille skulle bli frisk.Men nu har min 05:a varit hos unghästutbildare 7 v, och jag red på honom för första gången i torsdags :bump::love: Jag trodde aldrig dagen skulle komma..

Det var en hisnande upplevelse dels för att passerat 170 cm, men han tyckte också att matte skulle få sig en riktig åktur på premiären. Så innan jag hittade gas och broms bjöd han på några riktiga bocksprång. Men jag satt kvar och travade och skrittade både till höger och vänster. Kändes underbart. Jag ska dit igen imorgon.

Min kille skadade sig ju på betet som tvååring (juli -07) och är opererad 2ggr i lederna i ett bakknä. Han friskförklarades i juni 2008 med orden att de vill se honom inriden och arbetad med, inför nästa återbesök. Och tiden har bara runnit iväg för nu är det 1 vecka tills DET återbesöket och jag hoppas att de är nöjda med hur han rör sig. Jag ser i vissa steg att han fortfarande skyddar sig, men annars är han är jämn och fin. Och de har ju sagt att han kan få en obetydlig rörelsestörning men ändå fungera fullt ut. Så nästa måndag ska vi till Strömsholms hästsjukhus och sedan vidare hem förhoppningsvis med en OK stämpel i baken. Så ska vi fortsätta utbildningen på egen hand (väl coachade).

Vår premiärtur: (Romance, BH Romancier -Atlantic Boy xx):

han.jpg

vi.jpg

KL

Efter snart 5 månader av skada, oklar diagnos och sen rehab, har vi klartecken att påbörja tömkörning och korta pass under ryttare. Gick här o funderade i veckan och tänkte; äh, vad fasiken det är ju inte SÅ länge sen han hade ryttare på ryggen och han har ju närmast gått och "sovit" på tömkörningspassen - så tänk om gamla matte ändå skulle ta o kravla sig upp själv i ridhuset...

Jag är glad att jag tänkte om och bad "min" instruktör om assistans igen för min sovande "ängel" bjöd på en liten uppvisning i bock o hopp i kväll:D

Jag tror han är riktigt frisk igen!:bump::bump::bump:

Jag tror jag sitter upp en annan vecka, när han skuttat av sig lite:angel:

Oj vad mycket ni hoppade så där första gången... Men fin häst! :)

Helgen har varit mysig, underbara höstdagar med knalliga färger på träden och klarblå himmel och en värmande sol. Fick barnvakt på lördagen och bestämde mig för att rida en tur som jag red massor som barn, dvs ca 14-15 år sen.
Vi har fortfarande problem med backandet när han blir obstinat- han tror han är hingst så fort han ser ett sto! Matte blev INTE glad och han backade in i ett elstängsel TVÅ gånger men tro inte att han lärde sig något! *morr* ;)
Well. Så småningom gav han med sig och vi fin en fantastisk tur på underbara mjuka skogsvägar (packad sand!)
Trodde ett tag att jag ridit helt vilse... hade inget minne av att slingan var SÅÅÅÅ lång och så djupt inne i skogen! Så det blev lite i häftigaste laget kanske, vi skrittade massor men fick många härliga galopper och travturer oxå. Han var svettig men pigg när vi kom hem. Solen gassade och värmde mina kinder och då kände man verkligen att hästar är ALLT!! Livet var såå underbart!!
Igår var vi bara ute och skrittade och joggade lite ifall han skulle vara stel men det märktes ingen skillnad trots lördagens äventyr han var JÄTTEPIGG. Nu blir det vila tre dagar och sen ska vi till ridhus på torsdag fast bara rida själva.

Några bilder från i lördags på min lilla "burk"

24127421.jpg

24127422.jpg

Nytvättad - men inte så länge :grin:

24127420.jpg

va i hela fridens dagar har hänt?? de syntes ju nyss!

Kan inte se dessa heller. Det står bara att det inte finns ngt konto med det numret??

va i hela fridens dagar har hänt? Hmm. Jag som ville visa min nybadade "hingst". Jaja. Får se över teknikens under...

NU DÅ!?!?
Blir galen på datorer...!

Kan inte se bilderna nu heller.... vill se.....:crazy:

men nu måste de synas... ? de syns på min dator och kontorsgrannen ser dem oxå. Tom länken funkar... annars måste jag leta mig till buke-supporten. eller pixbox... det är dem som strulat tidigare, bilderna har varit privata fast än jag lagt dem som publika.

det står att man måste vara inloggad för att se dem :crazy:

troligtvis måste du lägga in bilderna på nytt nu när de är offentliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka