Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

KL*

Glömde säga, Dörrens pass kom igår! Hör och häpna :D
Han är reggad i ASRP, raskod 99 alltså okänd härst.

Har hört historierna om den hiskeliga väntetiden men dom verkar ha hunnit ikapp lite nu tydligen :)

skickade in alla pappar i juni/juli nån gång. skönt att det är fixat nu!

Jisses vad maffig han är!! Vilket intryck han gör! Hur hög är han?

Själv dras vi fortfarande med såret i mungipan. Det har läkt fint men är fortfarande inte ihopläkt. Jag har ägnat mig om den roliga "leken" att rida i grimma. Det har faktiskt gått super! Kanske inte nåt "vanliga" människor gör med sina treåringar men men ;) Tömkörningen har verkligen gjort sitt och hon är så grymt lyhörd för rösten. Idag både skrittade, travade och galopperade vi och det gick galant!

På torsdag blir det löshoppning för oss, första gången sen efter treårs så det ska bli kul.

På tal om spö så gör jag som du. Har nästintill alltid med mig ett spö när jag rider. Ger skänkel, ingen reaktion-> ett pet vid skänkelläget ungefär. Min har dock inte kommit till det läget att hon glatt går fram trots konsekvent användning av skänkel och spö. Hon testar gärna om hon kan göra en "ponnyökning", dvs ett steg med bjudning för att sen säcka ihop igen... :grin: I övrigt har vi inte varit med om nån direkt trots. Hon är en riktig bitch mot andra hästar men försöker sig inte på nåt med människor. Tänkte idag att hon har blivit så enormt trygg och stabil. När jag köpte henne var hon skitharig och blev rädd för minsta ljud...skönt att det har gått framåt iallafall.

Tack :love:
(fast jag hoppas att han inte tänker bli så mycket grövre än vad han är :o)

Han är bara 160 cm över manken och har endast COB i tränsstorlek ;) Har hela tiden tyckt att han varit så mkt ponny i kroppen men nu när jag såg honom på bild så ser han mer "häst" ut. Och många tror att han är mkt större än 160 just för att han är lite grövre och rör sig hyfsat bra under ryttare. :banana:

*kl*
Brosus fick jobba i repgrimman igår för första gången på väldigt länge, det gick jättefint. Var lite reaktionströg i början men sen så, reagerade han direkt på små tecken. När jag sen tog in honom i boxen så stod han alldeles stilla med sänkt huvud och öronen framåt medan jag tog av grimman, klappade om honom och gick sen ut ur boxen - DÅ gick han fram till maten. Duktig pojke!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Ahaaa :D trodde det var första gången! men då var det ju inte alls så farligt mycket hoppande om det var fjärde passet ;)

*kl*

Min lilla (hrm?) herre var inte riktigt klok idag! Jag har inte hunnit rida sedan i fredes för det har varit mkt med skolan men så idag tänkte jag ta mig en tur. Longerade först och han galopperade enbart. Verkade efter ett tag bli någerlunda trött så då satt jag upp och tänkte rida en liten sväng bara. Skulle trava varpå han bestämde sig för galopp men den var lugn och sansad så det var okej. Skrittade sen en bit då han gör EXAKT samma sak som sist, kastar sig åt sidan för något och jag flög i backen :devil: Tappar såklart hästen som flyger iväg i 190 över fältet. Jäklar tänkte jag, de i stallet kommer bli oroliga om han kommer dundrandes helt ensam. Men så vände han och galopperade mot mig igen. Höll på så i några minuter sen ställde han sig och betade så jag kunde fånga honom. Satt upp igen och tänkte att har du energi nog att först galoppera för glatta livet i lina och sedan kasta av mig och fara iväg som en raket, då har du nog energi att rida lite ordentligt också!

Så jag red alla gångarter ute på stubben och när vi var klara var hästen blöt från öronen till bakhovarna. Duschade honom och han stod superfint!

Nu till det värsta, han är HÖGRE BAKTILL igen!! :crazy: Var ska detta sluta?! Jag kanske blir den förste av oss som får en -05'a över 180-sträcket! Funderar allvarligt på att döpa om honom till Mr Big ;)

Men athena - du måste du lära dig knipa med knäna ;) :D :love:
Tur att det gick bra även denna gång, och till detta med att tappa hästen -
jag har fått lära mig att det är tusen gånger bättre att släppa sin häst när man ramlar av. Risken är jättestor att man dels hamnar för nära hästen när man faller i backe om man håller i tyglarna =risk för att få hästen över sig/sparkad/trampad och dels för att jag har en kompis som höll kvar sin häst och sträckte sönder båda axlarna och armarna och det gjorde OOOONNNT! Blev sjukskriven jättelänge... Så släpp hästen! :D

Ambrosius kan mer än gärna ta några centimeter av din mr Big !! :idea:
(läste just i en annan tråd om en fyraåring som växt 4 cm under våren som fyraåring så jag håller tummarna att hoppet finns än för min ärta!)

Samma här, önskar att lillen växer rejält nu när han håller på:banana: (tar det lugnt nu pga växer) En halv -1 dm vore lagom:cool: Han växer sent, det ligger i släkten, så jag hoppas! Jag har ahft en som var mindre som 3-åring men sen blev 164 i alla fall, det borde bli lite mer i alla fall. (Knappt 160 nu gissar jag) Men dom växer ju på höjden tilll 5-6 i alla fall och ofta lite till ännu längre....

Ang att släppa hästen så abslout, SLÄPP tycker jag också. M;an har ofta inte en chans att hålla i i alla fall och risken är att man skadas själv och hästen sliter av sej tränset t o m och blir springande med det runt halsen osv. Kloka hästar brukar stanna upp rätt snabbt om ryttaren skule råka falla av och vänta på att bli infångade.

Särskilt om man har martingal kan man ju inte hålla, det går knappt, tygeln når inte ner till marken om hästen lyfter huvudet:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska önska mig fem centimeter av tomten i julklapp till brosus! 165 känns liksom lagom mkt häst för mig som är 169 lång.

hehe, bra idé ! Jag ska åxå önska mig några cm till av tomten + nåra miljoner kr. vet nästan inte vilket jag blir gladast över:D
158 cm över havet är lite för lite....

Jag hakar på då ;)...önskar mig flera centimeter! Lillan mättes ju till futtiga 156 cm på treårs! Skulle tro att hon har växt någon/några centimeter. 165 skulle passar bra för mig....önska, önska, önska :p

Angående det här med att släppa eller inte... Man SKA släppa, så man inte skadar sig osv men jag håller alltid i. Sitter i från när jag var liten och var ute och red i skogarna. Vi kommer ju rätt långt i våra skogar och det var inte så skoj att bli avslängd 1 mil hemifrån och få traska hela vägen hem plus att ha en skenande häst i samhället. Och på den tiden fanns det ju inte mobiltelefoner heller....

känner igen det där för så är det för mig nu oxå... hehe... men jag har aldrig lyckats hålla någon häst :p jag har fullt upp med att ramla av och landa så jag håller aldrig i tyglarna :cool:

Självklart ska man släppa när man trillar av, men min hjärna har inte fattat det :p Det blir som en reflex att krama hårt om tyglarna, samma sak när jag ramlade förra vekan,i en trappa :o hade böcker i handen och gick nerför trappan och snubblade på någon, tro inte att jag släppte böckerna :rofl: höll stenhårt i dem i stället för att släppa! min kompis hade rätt så roligt efteråt! :p

och nej, nu kan gärna Dacke stanna i växten, 170 räcker gott å väl på han, men jag håller tummarna för er andra som vill att era ska växa, verkligen växer!

*kl av mig själv*

Här kommer en liten uppdatering från oss.
Han har vilat i ca 1½ vecka nu och i måndags så satte vi igång med lite jobb igen och han var totalt prillig av all energi, jätteglad men lika lugn som en kanin på uppåt-chack. :D
Longerade honom först några varv och sedan upp. Skulle under inga omständigheter stå still (galen) men jag kom upp tillslut och han var superfin att rida, har nästan slutat helt att slå i sko nu (äntligen!). Var dock aningens okonsentrerad och det blev mest spring i alla gångarter. Men så kan det vara ibland. :d

Igår, tisdag, longerade jag honom lite, det var bäcksvart så det blev kanske 15 min... Mycket lugnare och medgörlig idag.

Idag hade jag gott om tid så vi promenerade till ridbanan (tar ca 20 min). Eftersom jag var ensam och man måste rida mycket efter traffikerad väg gick jag med honom. Han är ju trots allt bara riden 2½ månad. Han var iaf sjukt duktig, mötte bilar, traktor, kossor, hundar och han tog det jättebra! *skönt*
Sedan red jag några varv på ridbanan och idag var han helt underbar! :love: Inte alls som en rabiat kanin. :D Så promenerade vi hem.

Imorgon är det ren vila för lillen och sedan fre & lördag ska vi rida för tränare. Ska bli roligt och höra vad hon tycker om honom.

Återkommer efter helgen med lite nyheter :banana:
//Magda

Den såg fin ut i modellen och såg ut att ha en början till en mycket trevlig bakbens teknik, tyckte den tog sig an hindren jätte bra med tanke på att de är så unga och antagligen har du inte hoppat den så mycket ??

Antar att du ska visa den på kvaliten i Sundsvall om ca 1 år :) Din såg ju riktigt fin ut, och mycket riden. Själv har jag bara travat över bommar med min, (min är så stor) Men om ett år då skall jag vara bättre förberedd :laugh:

Min andra 05 som jag skrivit om är numera såld, och ska gå finalerna i Falsterbo imorgon...spännande :)

Kul att du tycker det. Han har "hoppat" ca 3-4 ggr. Sedan är ju jag kanske inte universums bästa hopp-pilot ;) Men han får nöja sig med mig, därför jag börjat nu i god tid oxå. Jo vi siktar på kvalitets nästa år, ska bli superspännande, siktar ju såklart på dressyrdiplom men vi får väl se. :) Traven är iaf jättefin, galoppen är jobbig än så länge men själva grundkvaliteten är bra iaf. Mycket & mycket riden vet jag väl inte, han är riden i ca 2½ månad men han gör det mkt bra ändå. :D Han har en helt enorm ridbarhet.

Häftigt med din andra, men du menar Breeders i Flyinge va? :) Håll oss underrättad hur det går för honom!
//Magda

Då vet vi alltså vilka som ska agera tomtar i år; Avalon och Dacke :D Vi kan dela med oss av iaf 5 cm.

Angående att släppa så är det inte så att jag för kung och fosterland försöker hålla kvar hästen, men det är som katarina säger, det går automatiskt. Jag släpper ganska snabbt om jag känner att det inte går vägen. Hade en kompis som trillade av samtliga gånger vi tränade terräng hos Lars Christensson (typ en gång varannan vecka) och hennes häst sprang alltid iväg och halva träningen gick åt till att leta efter honom. Så hon höll fast en gång, åkte med typ 5 meter innan hon fick ge upp.

Idag longerade jag honom en snabbis i grimma bara så han fick röra lite på sig, det gick bra.

I morgon ska vi rida igen!

Fått Dörrens namnskylt idag :love: visst blev den fin?

nu funderar jag bara hur jag ska gå tillväga för att typ plasta in den eller liknande (plexiglas?) för att den ska kunna sitta på uteboxen :)

DSC00805.jpg

ooo vilken fin skylt! Verkligen superfin! var har du beställt den? eller har du gjort den själv? kostar? du får väl PMa mig om det strider mot någon fourmsregel att skriva vem som gjort den...

Grattis till första galoppen förresten! Glömde skriva det innan... va skoj! Har ni galoppat något mer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
624
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 508
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI