Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Men Athena...! Håller verkligen med, nu är det dags för tränarbyte! vad oseriöst!! Tänk om min tränare skulle göra nått sånt när jag åkt en timme med transport för att träna! jag hade åkt hem till henne och kittlat henne tills hon kommit ut å tränat mig...! Nä men allvarligt, så gör man bara inte. Rid för unghästtränaren du! Jag tror det är bästa alternativet - de är mkt mer medvetna om den unga hästen än att den ska klara vissa uppgifter.

*kl*

Vet ni vad jag gjorde igår på träningen?!?!?

!!!HOPPADE!!!:banana:

Situationen från början var verkligen extrem, en upplyst paddock och helt mörkt utanför, en traktor som körde framåtillbaka preciiis utanför och planerade något och så en mamma och en vit stor hund som for och smög runt i mörkret och ett jätteläckert sto (tyckte brosus)som sprang omkring inne med oss
Tränaren sade då mkt kloka ord att jag inte skulle ställa några krav på hästens form etc - bara att han höll sig på mattan och koncentrerade sig på mig. Jag gav honom uppgifter hela tiden så att han måste koncentrera sig på mig ist för traktorn etc. Vi travade över upphöjda cavalletti (bara tre bommar) och tillsist lade hon upp ett litet räcke. Dvs cavalletti - några trav eller galoppsprång och sen räcke på typ 50-60 cm. Han skötte sig sååååå bra!! :love::love: TOM tränaren var riktigt imponerad av honom!

Vi hoppade hindren kanske 4 ggr, två i trav å två i galopp och sista språnget, som kom ur galopp, då hade han fattat exakt att han skulle HOPPA (annars saxade han över på nått sätt :angel: ) och landade sen i galopp.
Nu är han DYYYRR!! :love: var dessutom riktigt riktigt läcker när jag travade av honom :d

Men Athena...! Håller verkligen med, nu är det dags för tränarbyte! vad oseriöst!! Tänk om min tränare skulle göra nått sånt när jag åkt en timme med transport för att träna! jag hade åkt hem till henne och kittlat henne tills hon kommit ut å tränat mig...! Nä men allvarligt, så gör man bara inte. Rid för unghästtränaren du! Jag tror det är bästa alternativet - de är mkt mer medvetna om den unga hästen än att den ska klara vissa uppgifter.

*kl*

Vet ni vad jag gjorde igår på träningen?!?!?

!!!HOPPADE!!!:banana:

Situationen från början var verkligen extrem, en upplyst paddock och helt mörkt utanför, en traktor som körde framåtillbaka preciiis utanför och planerade något och så en mamma och en vit stor hund som for och smög runt i mörkret och ett jätteläckert sto (tyckte brosus)som sprang omkring inne med oss
Tränaren sade då mkt kloka ord att jag inte skulle ställa några krav på hästens form etc - bara att han höll sig på mattan och koncentrerade sig på mig. Jag gav honom uppgifter hela tiden så att han måste koncentrera sig på mig ist för traktorn etc. Vi travade över upphöjda cavalletti (bara tre bommar) och tillsist lade hon upp ett litet räcke. Dvs cavalletti - några trav eller galoppsprång och sen räcke på typ 50-60 cm. Han skötte sig sååååå bra!! :love::love: TOM tränaren var riktigt imponerad av honom!

Vi hoppade hindren kanske 4 ggr, två i trav å två i galopp och sista språnget, som kom ur galopp, då hade han fattat exakt att han skulle HOPPA (annars saxade han över på nått sätt :angel: ) och landade sen i galopp.
Nu är han DYYYRR!! :love: var dessutom riktigt riktigt läcker när jag travade av honom :d

Åhhhhh...
vad avis jag blir!!!!! :devil:
Själv ska jag ta en liten runda med fokus på bra och lugn trav idag...återkommer med hur det gick, ska bara dricka kaffe först... :p

Vad kul! Var tränar ni då någonstans?

Åhh,svara bättre sent än aldrig och såg samtidigt att jag skrivit att vi tränar från ryggen vilket vi inte gör utan det ska vara från marken.
Vi tränar hemma på gården i Nyköping för vår tränare...kanon kul.

coolt tyckte jag aldrig att det var, det var du som tolkade det så, inte jag skrev att det var så.

det har hänt att hästar har gått omkull, och det har varit när vi har busat i hagen och hästen har spungit som tusan och hoppat och skuttat och missbedömt fästet... de har aldrig skadat sig då, däremot när de reser sig så har de minen ingen såg va? ö... det där var med flit.... typ... när jag tränar har jag bara gått omkull 2 ggr, och då var hinder inblandade... ena gången var det på gräs och vi gled bara omkull igentligen, helt odramatiskt, men jäklar vad förvånade vi båda blev.

anledningen till att jag skrev brysk var för att du tyckte att det var bryskt, så då använder jag dina ord när jag svarar på ditt inlägg, jag personligen är inte så brysk mer än möjligtvis med rösten och då finns det bara en sak som är brysk med och det är när hästen ska stå still om den inte gör det så ryter jag i med rösten, sen kan hästen få en lätt dask med handflatan om den behöver en påminnelse om nåt, men jag vet folk som klappar sina hästar betydligt hårdare när de berömmer dem, så det tycker jag inte heller är bryskt :cool:

Jag tänker inte fortsätta diskutera för du skriver olika hela tiden, du börjar med en rätt rejält brutal situation och tycker att hästen minnsan ska lära sig veta sin plats och hur den ska behandla dig, och att den ska lära sig sin läxa och att du tycker att folk är pjoskiga med sina hästar.

och sen helt plötsligt var det bara ett ledande tygeltag och du är inte alls brysk och hästen är SÅ lydig.

När man skriver ":p " och "hehe" så tycker jag det säger rätt mkt om attityden vid en så pass "hemsk" situation som att hästen stuckit, kommit ut på asfaltsväg där du tagit in henne på enmetersvolt för att få stopp, hästen har nästan gått omkull och du skriver "hehe" och tycker att "nu har hon kanske lärt sig sin läxa"

Och varför använda mina ord? då tolkar jag ju det som att du är brysk och inget annat. Skriv det du menar själv istället så slipper du ju misstförstånd?

Allessa
Det kommer det kommer! :D Din är ju bara riden ett tiotal gånger! min är regelbundet riden sen januari - tre dagar i veckan utom på sommarvilan, det är största skillnaden :) När din är lika mkt riden som brosus så kommer ni oxå hoppa!

tycker du verkar ha dålig attityd till vad som hände! skriva hehe osv när det faktiskt kunde hänt en riktig olycka! och det går inte lära hästen en läxa! blir den rädd tänker den ju inte på vad som hände sist den blev rädd med dej på! de är flykt djur och det beteendet kan man aldrig ta bort! Och nej jag är inte det minsta "pjosgig" med min häst, men jag är heller inte orättvis mot honom!
men som sagt det var ju tur att ingenting hände.

Vi fick inte träna idag heller :cry:

Men va sjutton är det för tränare!!!!! Kan man inte komma måste man väl ändå höra av sig i tid!!! :devil: Hoppas du hittar en annan bra tränare, det verkar väl vettigt att höra med den andra tränaren istället. Finns inget värre än när man väntat sig att få träna och planerat in tiden för att hinna så blir dt inget.

precis.... tror knappast Pselma kommer sluta att studsa iväg när hon blir skrämd/av glädje bara för att du lär henne en läxa. Blir de rädda så blir de, lika med oss människor.

Om jag blir rädd för en fladdermus och springer iväg och min sambo rycker tag i mig så jag nästan snubblar å säger åt mig att sluta fjanta och sluta springa unden- tja, inte kommer jag ju bli mindre rädd för fladdermöss iaf...! Och jag kommer ju fortfarande springa iväg nästa gång jag möter en fladdermus oxå men däremot kommer jag vara orolig för att min sambo ska nästan fälla krokben på mig och bli arg för att jag springer. Dvs genom att vara brysk på en häst som är rädd så skapar man bara ännu mer tveksamheter och oro. Anser jag iaf.

Ibland kan man vara tvungen att verkligen använda våld, dra in dem på volt, för att få dem att stanna. Men då ska man ha ödmjuk attityd till det senare och inte inbilla sig att de aldrig mer kommer bli rädda/skena/bocka/bralla...

Duktiga killen då! Blir Brixie ofokuserad och vill kolla på nåt annat brukar jag också försöka få henne att bara lyssna på mig sen hur hon går har ingen betydelse. Ifs så gör jag så med alla hästar inte bara med henne.

När en häst blir rädd för nåt eller drar iväg (flyktinstinkt) tycker jag inte att det hjälper att blir arg eller hårdhänt! Det är bara att rida ut stormen och lugna hästen, funkar iaf bäst för mig. Som när vi red förbi hagen där hästen sprang och Brixie gick över i passage då hade jag ff lång tygel, klappade henne på halsen och pratade men lugnade röst och då lugnade hon sig jätte snabbt. Hade jag dragit tag i henne hade hon ju bara velat fly ännu mer och då hade vi fått en konflikt. Ja ja det va mina åsikter iaf.

håller med dig överallt ;)
det är bara att försöka få dem att tänka på annat, lägga en volt, göra en halt, gå över en bom, lite sidvärts - sysselsätta dem helt enkelt! tillsist så slappnar de av å har glömt det som distraherade ;)

Jä***r, jä***r.......vad BRA det gick idag!!!!
Han skrittade förbi det porlande vattnet med en viftning på ena örat (vattnet som var sååå läskigt förra gången :p ) Han skrittade på fint (titta hit och titta dit) och när vi kom fram till en raksträcka så skänklade jag för trav. Eftersom han drog på förra gången och travade jättesnabbt så var jag mer medveten om att reglera farten den här gången. Så när han kom fram i trav så bestämde jag takten och farten med rumpan. Jag var resolut i rörelsen i lättridningen och efter två steg så fattade han vad matte ville och travade SÅ FINT!!!! Perfekt steg och fart. Jag kunde reglera farten hela travsträckan.
:banana:
Under tiden fick han massor av beröm.
Jag travade tre gånger och det gick lika bra alla gånger.
Vilken duktig ponke... :love: :love:
Också har vi turen att han är världens kelgris. Han står gärna både före och efter ridpasset och skötstunden och gosar och blåser på min kind.

Efter ridpasset idag så stod jag och klappa och drog och klämde över hela hans kropp för att se om han var kittlig eller inte gillade att bli tagen någonstans...han bara tittade på mig. :love:

Jag tror mitt omändrade schema gör allt mycket bättre. Jag har nu fasta ridturer två gånger/vecka (rider till en viss punkt och har trav på bestämda ställen, i alla fall nu i två-tre veckor så vi får in en rutin). Så slipper jag bli stressad också. En dag i veckan så får han bara skritta och titta sig omkring.

Men nu är jag verkligen nöjd med killen...våran gulleplutt..
:love:

kul att det går så bra med din kille! man är så glad när de sköter sig och det är bättre att belöna ett sådant bettende än att staffa en häst för dålig bettende.

suck.. ridbanan är fortfarande översvämmad :( får skaffa ridhuskort nästa gång man får lön.. var faktist och kikade in i ridhuset med Dacke när vi var ute senast, så jag hoppade av och ledde honom lite där inne och han var lungnet själv, fast det låg slangar ut för bevattningen. så det ska bli kul att kunna rida i ridhuset sen när vinten kommer med allt vad det innebär..

Rolig jämförelse :D men ack så sann. Jag såg hela scenariot framför mig med du och din sambo och fladdermusen :rofl:

Jag är absolut inte pjoskig med min unghäst. Hon vet precis vad som gäller! Vi har aldrig gått omkull, skenat eller liknande. Jag behöver aldrig vara "brysk". Rent spontant känner jag att om min häst hade skenat hade jag inte dragit in den på en liten volt :confused:

Hur som haver.....anni0301: Vad roligt att du har hoppat. Min hoppstammade häst kommer aldrig bli någon hopphäst men vi får se. Förhoppningsvis får vi iallafall sätta igång med löshoppningen nästa vecka.

:rofl::rofl: ganska intressant scenario eller hur? :angel:

Varför blir din hoppstammade ingen hoppehäst?

Min har stuckit en gång med mig, men det var för att han blev rädd - hoppade åt sidan å jag var inte med, hamnade på sniskan och då fick han lite panik. Jag drog i en tygel för att få honom lite ur balans, men absolut inte tvärt och det slutade med att sadeln snodde runt å jag ramlade av :D
Skulle han sticka med mig "normalt" så är det ju bara att "ta och ge" i båda tyglar, att dra i för hårt i en tygel så de springer runt är för riskabelt. En kompis till mig ryckte omkull sin häst så - de galopperade, hästen lyssnade inte å hon blev förbannad, drog i en tygeln - in på en liten volt och hästen gick omkull! fy va det var läskigt - så arg får man aldrig bli som ryttare så man inte kan tänka innan man reagerar!

Min har aldrig stuckit med mig och om hon nu skulle göra det så skulle hon inte va speciellt svår att få stopp på, hon e ju så liten ;). Annat va det med storpållan :angel:

Nä jag vet inte, mycket kan ju ändras när de hoppas in under ryttare men jag tycker inte att hon har visat någon vidare teknik under löshoppningen, dock är hon grymt spänstig, kommer snabbt upp från marken och storgalopperad så vem vet...kanske blir hon hoppehäst....

såklart hon kan! En del hoppar endast med skallen, en sån har jag ridit å tävlat. De har egentligen ingen bländande teknik men de har en vilja av stål så då tar de sig över ändå Kanske inte upp till 150-klasser men på lagom nivå typ 120-130.

Jag är helt övertygad om att tekniken även kan komma med mer styrka och mer rutin och mer färdigväxt!
*peppa peppa*

jag personligen har aldrig suttit på en häst som har skenat... det måste vara mkt läskigt! jag skulle nog kasta mig av då tror jag...

rycka får man ju aldrig göra... brukar jämföra med de som har percing i tungan... undrar hur skönt det vore med ett ryck där liksom?!

Pselma han bara gå 3-4 galoppsprång, så hade vi skenat hade jag sannolikt aldrig tänkt tanken att ta in henne på volt (hon hade sannolikt inte lydigt då heller)

men hon hade början till att sticka, huvudet rakt upp och rumpan låååångt under (så där som känns så himla läskigt, känns som man ska typ tippa bakåt)

och bara för att klargöra vissa språkfelaktigheter, skena är när hästen springer allt den har och är helt okontaktbar (helt jävla livrädd) det har jag aldrig varit med om och hoppas att jag aldrig behöver vara med om oxå!

jippi!! har i dag galloperat på Dacke för första gången! :laugh: vi galloperade 2 långsidor i 2 olika omgångar och han försökte inte ens bocka, eller sparka bakut! han är så genom ärlig! blev inte någon snygg fattning direkt :p men det får vi träna mer på senare.

hur var era pollar när de kom in? jag tog in mina 2 i fredags och guud vad Dacke är pigg nu! men det är klart nu går det ju inte åt så mycket energi på att hålla värmen..

Han trampar på riktigt bra nu när vi är ute och rider, och i manege med, nästan lite för bra i bland :p

Men som sagt i dag är jag såå stolt att vi har galloperat!! Min älskade Dacke :love:

*kl*
Tänkte att jag skulle lägga in lite filmsnuttar på min lill-prins:
* http://www.mygel-ox.nu/filmer/hopp.wmv (Jag är dressyrryttare och det här är mina dressyrhästar - flåset i bakgrunden är min pappa som har föreningen "föräldrar MOT plågsamma hoppförsök) :D

* http://www.mygel-ox.nu/filmer/rom_mag.wmv (Premiärturen - 3:e gången han rids & första gången sedan jag fick hem honom) :-)

Just nu tar han det rätt coolt. Rids lite lagom och hoppas lite för att vänja sig. Mycket pyssel är det fokus på just nu. Igår var han väldigt arg på mig (skulle spola bort lera från hans ben, inte alls så populärt men med hink och svamp gick det utmärkt) ;-) Så jag tänkte ta och ligga i med spolandet nu ett tag...

Återkommer.
//Magda

Snygg kille! :) Och så duktiga ni var båda två med hoppningen. Vad är det för stam på honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka