Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Nä jag menade mest som svar på katarinadackes inlägg - att det inte är farligt att anstränga unghästar, så 1,5 timme i skritt är nog ingen fara om man har en häst med kropp och knopp som fixar det!

jag rider min rejält svettig ett pass per vecka, galoppintervaller - så ditt långpass var nog inte ens i närheten :p

enligt min hovslagare så brukar det ofta räcka att sko fram för att få bort ömheten - de bär ju mer vikt fram. Min var lite öm när han var barfota på alla fyra, men så skodde vi fram och då gick han hur bra som helst! Men snart är det ju snö och is så då måste han skos runt om med sulor och broddar. suck.

Skulle rida i morse men det ösregnade så jag hoppade över ridturen, får se om jag får barnvakt ikväll. Ville inte blöta upp honom och sen låta honom stå ute hela dagen.

Senast ändrad av en moderator:

till Kimmis : Angående skoning så har jag för ett par veckor sen skott min treåring runt om, och det känns mycket bättre att rida. Man behöver inte fundera så mycket på om hästen ömmar här eller där, roligare att rida helt klart och hästen verkar trivas med det och trampar på bättre.

Sen tror jag också som du skrev anni att det inte är någon fara att rida sin treåring varm och lite flåsig, bara man är noga med återhämtning och vila. Hästen behöver tänja lite på gränserna (bli lite flåsig) för att bygga upp kondition, det är något man har igen även sen när hästen blir äldre.

Jag rider min treåring nu 3 ggr i veckan, ca varannan dag och jag rider ca 30 min och hon får gärna bli lite varm och flåsig. Hon har blivit mycket piggare och starkare att rida så jag tror bara det är en fördel. Jag försöker också variera underlaget lite, både mjukt och hårt.

*kl*

Uppdaterar lite från oss då jag inte skrivit på en månad. Det går framåt sakta men säkert. Hon har dock lyckats med det omöjliga två gånger på en vecka. Hon har trampat av sig sin ena framsko som inte är utlagd ett skit. Fråga mig inte hur hon bär sig åt men det är när hon travar. Hon trampar så bra med bak så hon inte hinner undan med fram skulle jag tro. Nu går hon med boots när vi rider så hoppas jag att vi ska kunna undvika fortsatta avtrampningar iaf.
Har varit på två dressyrträningar och det har gått enormt mycket framåt på de. Första gången gick det knappt att rida henne alls. Hon bara stannade och vägrade gå framåt. Sista gången var det bara två gånger hon stannade. Kunde tom galoppera något varv i varje galopp. Jättetrevlig i övrigt då.
Hon går med en fölis och hans mamma i hagen nu så hon är jättenöjd över det sällskapet, och mammahäst verkar oerhört tacksam att hon får lite barnvakt ibland. Thinis bara älskar att leka med fölisar :D.
Var ute senast i måndags och skrittade en runda med en kompis som gick med sin häst brevid. Hon bjös så vansinnigt bra framåt och skrittade på riktigt bra. Plockade upp henne 20 meter kanske och hon bar sig riktigt bra under den sträckan. Jätteglad att det bara var skritt den dagen så att det inte blir jobbigt varje gång.
Dessutom lyckades jag tvätta svansen med slangen häromdagen. Såååå duktig Thinis som alltid varit livrädd för slangen. Nu stod hon helt stilla och bara väntade tills jag var klar:love:.
Älskar min lilla häst, hon e sååå go. (iaf oftast:D)

Lägger in några bilder på henne. visserligen från i somras men det är de nyaste jag har just nu:crazy:

P8050070.jpg

vattentunnan är intressant. Å likaså tycker min älskade dotter att det är intressant där det kommer ut:love:.

fick visst inte lägga in alla bilderna i ett inlägg så här kommer de andra två:)

P8050078.jpg

tycker bara om bilden. Vet egentligen inte varför men hon är bara så go.
P8050076.jpg

å så en sån bild det alltid blir när man försöker ta huvudbilder på damen. Hon vill gärna komma IN i kameran :D.

Ska försöka att inte vänta en månad till innan jag uppdaterar igen, men det händer så mycket skit här just nu så vi får se när jag orkar igen:(.

En massa skit? det lät inte bra :( hoppas det reder sig snart....

Roligt att det går framåt iaf! Är så roligt att läsa om alla duktiga hästar och ryttare!

Sassiball - precis. Exempel från lördags - red galoppträning på stubbåker ca 30 min, klockar aldrig några tider utan känner hellre mig för på hästen vad den "tål" (vad hemskt det lät, pressar ju inte livet ur honom, men slutar när jag känner att han börjar bli trött men avslutar alltid med en fräsch häst, vill inte att han ska köras i bott helt)
Skrittade fram rejält, travade två varv, galopperade två varv i ena galoppen, fräscht tempo. Skrittade på lång tygel och innan pulsen går ned för mkt så galopperade jag tre varv i andra varvet plus några rejäla ökningar på slutet för att få upp till nästan maxpuls.
Travade en stund i lång och låg form för att sträcka ut honom och skrittade sen tills flåset lagt sig.
En pigg och fräsch häst med mig hem som säkert kunnat ge mer, men han var genomsvettig å rejält flåsig så det var alldeles lagom! :)
Vilade söndag och på måndagen skrittade vi längs en hård grusväg. Vilar tis-ons och dressyr i morgon. Vila fredag och så ett normalt utepass på lördag, blir lite svettig och liiite flåsig.

Sitter här å surfar på buke och inser att jag är rätt otacksam. Min lilla prins är så väldigt okomplicerad och jag har mage att kalla honom tråkig (!) han går som en klocka, är supercool att hantera, rör sig trevligt och ser hyffsat bra ut. Ändå är jag inte nöjd.
Ska ändra inställning.
Ska kanske försöka utbilda honom så långt han bara klarar av med sin förmåga. Byten i vartannat (kanske varje?!) lite passage (kanske piaff??) jag tror inte vi kommer vinna några svåra klasser på tävling pga bristande gångarter men han är ju så samarbetsvillig och har kropp som gör att han har väldigt lätt för sig (möjligtvis svårt att länga)
Eller om han blir hopphäst så låta honom gå så svåra banor han klarar av.

Att jag inte är nöjd med honom är nog för att han är lite fööör "helylle" - ni fattar. Inga protester, inget tjafs... han bara gör allt jag ber om och gör det med glädje. Det är ingen utmaning att rida honom, men det KAN ju bli en utmaning att utbilda honom högt.

Det ser inte ut att vara så vanligt med så pass lätta hästar idag så jag ska kanske försöka vara nöjd!

Måste hem och pussa lite extra på honom ikväll.

//Anni som flummar lite idag i brist på annat att göra

Skönt med en så okomplicerad unghäst!

kl

Har ni planerat in vintervila åt era 05: or? Jag tänkte Ninja skulle vila januari och februari, för att sättas igång i mars sen igen.

Jag var iväg idag o köpte ny sadelgjord åt min pålla. Men det var inte lätt att hitta en i hennes storlek... har ju haft en lädergjord som hon fått hemska blåsor av, det är bara hennes gjord i konstgjort material som hon kan ha - och den har blivit för liten :angel:

Och ändå har hon gått ner i vikt! Den jag köpte nu är 150 lång. Nån mer som har en sån jättegjord till sitt halvblod?

jag hade skott bara fram om jag var du, det gjorde jag med Dacke och det blev enorm skillnad! men sen var han ju inte jätte ömfotad innan han skoddes heller så klart.. Varför måste du ta av skorna i vår då? för att hon ska gå med fölis?

o shit! har du en så lång gjord! jag har en 110 som är inköpt i dag faktist och det passar fin fint!

*kl*

Idag red vi ut med Anette och hennes Amanda. Det gick jättebra och Avalon trampade på typ 4 meter framför dem. Framåtbjudningen är det VERKLIGEN inget fel på! Efter ungefär halva rundan hoppar han plötsligt åt sidan för någonting och jag hann inte med varpå jag for i backen, rakt i en leråker :mad: Hästen bockade iväg då sadeln for under magen men stannade efter ca 50m och började beta. Sedan fick han "syn" på Amanda och sprang med spetsade öron (utan att bry sig ett dugg om sadeln under magen) fram till henne för att prata. Där stannade han så jag kunde få fatt i honom igen. Efter typ 15 försök att få fast sadelgjorden igen då min häst blivit lite trind och inte direkt vill stå stilla på ett ställe lyckades jag till sist, bara för att se att ena stiglädret + bygel flugit av någonstans ute i åkern. Det började bli mörkt och jag orkade inte leta efter den så jag satt upp igen och red hem med bara en stigbygel. Han skötte sig exemplariskt hela vägen hem :grin:

Sedan blev det till att diska skydden + halva hästen, putsa sadeln, tränset och chapsen. Schabrak och fårskinnspadd åkte direkt i tvättmaskinen. Jag slog mig inte det minsta och är eg. inte arg på hästen, han blev ju rädd. Däremot blir man arg på situationen, det kunde ju lika gärna ha slutat som en trevlig uteritt. Men men, unghästar är unghästar är unghästar är unghästar....

Min gjord är förresten 130 cm och är på gränsen till förliten.

Senast ändrad:

KL

Måste uppdatera lite. Är så sjukt nöjd med dagen! Det spöregnade...usch och fy och jag som hade bestämt mig för att rida idag. Har kört "jag har unghäst så jag behöver inte" hela helgen och nu hade jag bestämt mig så jag kopplade på trailern, fixade i ordning pållan, lastade, körde och red och sen hem igen.... ALLT HELT SJÄLV! Är så sjukt nöjd med henne. Visst har lastning och så vidare aldrig varit något problem och storpållan körde jag ofta själv men att det skulle gå med min lilla bebis fattade jag inte ens.

Så, ridning i ridhus idag. Gick riktigt bra. Hon skötte sig galant även fast det va en annan häst där som mitt i allt gick. Hade framåtbjudning idag och det var härligt! Fattningarna satt de också. Hon fattar aldrig fel galopp i ridhus med för det mesta ute men jag har inte lagt så stor vikt på det hittills. Sökte sig fint nedåt och gick mestadels lång och låg.

I övrigt så tränar vi dressyr varannan vecka, eller dressyr lät det! Skritt, trav och galopp under övervakning rättare sagt. Min tränare ( som jag för övrigt har ridit för i flera, flera år) är så nöjd med henne.

Ska försöka komma igång med löshoppningen om två veckor och så borde jag börja rida lite bommar.

Jag rider ca. 2-3 dagar i veckan och så tömkörs hon 1-2 ggr/vecka också. Funkar bra för henne. "Hård" ridning blir det max 1 dag/vecka resten mest lull i skogen. I tömkörningen går hon ca. 30-40 min i alla gångarter och då går hon rätt hårt (hårt lät inge vidare men ni fattar väl...)

ja det är ju med fölis... då måste hon ju gå barfota väl? för säkerhetsskull har jag hört... iaf bak...

men jag ringer hovslagaren imorrn och säger att jag vill ha skor på damen... hon tyckte jag skulle göra det redan för 2 månader sen... skit att hon ska få rätt :p

jag skulle dock inte sko bak. man ska vänta så länge som möjligt med att sko sina unghästar och framförallt bak. det för att det för dom är ovant och påfrestar onödigt på bakben och bakkärran.

min pappa är hovslagare (en duktig sådan) och jag får inte sko bak förrän jag absolut måste (när jag är i behov av brodd.)

har din dessutom varit helt barfota tills nu, börja med skor fram. :)

En massa skit? det lät inte bra :( hoppas det reder sig snart....

Nä inte är det kul inte... har blivit stämd för en hästförsäljning i vintras... måste ta ställning till hur allt ska bli nu... vet inte för allt i världen hur jag ska göra... menmen det löser sig ju så småningom... på ett eller annat sätt... vi får bara se vilket:(...

Var ute med lillan i skogen igår tillsammans med en annan tjej i stallet å hennes valack... Hon var jättefin stundtals igår... speciellt i galoppen:love:... bar sig underbart ibland även om det blev lite jobbigt ibland å då dyker hon gärna... men så bra som hon gick igår har hon inte gått på länge... känns så jätteskönt att det går åt rätt håll:bump:

Jag har en 130 gjord på Thinis och den är nästan för lång:angel:...

Å så det där med skor... min lilla är skodd runt om... detta för att jag tyckte att hon inte trampade på så bra bak... hon kändes helt enkelt öm... så hon har varit skodd runt om ett tag... Nu bär hon sig jättefint bak som hon inte alls gjorde innan... dessutom är hennes hovar inte av allra bästa kvalisort heller tyvärr..

visst är de underbara!?!? *ler* ;) Jag åkte i backe i vintras på precis samma sätt, jag satt å tänkte på annat och hann inte vara med, efter det så rider jag mer med hjärnan oxå på min unga pålle... han är ju så "snäll" så jag glömmer lätt bort att han är mkt mer "på hugget" än en äldre.
Då hamnade min sadel oxå under magen fast min häst fick panik å sprang hem utan sin matte ... Tappade oxå stigläder och bygel, hur det nu gick till.

Lilla-busan - härligt att det gick bra! det är skönt att kunna åka ensam, jag har aldrig någon hemma som kan hjälpa mig så det är ett krav att hästen är lättlastad och står snällt på släpet.

*kl*
Jag skulle rida i morse men det är bara att inse, jag är alldeles för morgontrött för att masa mig ur sängen å rida ut i blåst och regn urk... sängen är ju så sjukt skön på morgonen! framförallt kl 05.15 :p

Grannen kunde kanske vara barnvakt ikväll. Jobbigt när sambon jobbar kvällsskift varanann vecka! men kan ju rida fre lör sön plus att vi skrittade i måndags.

stämd för en hästförsäljning? vad har hänt då? (ursäkta OT)

Nästa gång hovis kommer blir det skor här med. Min tjej ömmar som tusan på gruset, så vi har arbetat på gräset hela tiden, men nu när hon ska börja köras är nog inte det så populärt bland grannarna :angel:

I övrigt har hon nu släppts på vinterbetet och lider fortfarande av bulimi med demens- hon glömmer kasta upp maten efteråt, med resultatet att hon är så sjukt tjock att jag börjar asgarva varje gång hon kommer travandes mot mig. Vi träffade en 4årig tjej häromdagen, som pekade på Pembas mage och sa "Där inne bor det en bebis. Hon har en jättejättetjock mage". :devil::rofl:

Hon är dessutom hög av allt socker och näring i gräset, så har hon varit arbetsnrkoman kan ni tänka er hur hon är nu... fullt ös hela tiden, och går som ett plåster med mig när jag ska hämta den andra hästen.

Tänkte på hästen som trampade av sig skorna. Att sätta boots fram kan ju vara både bra och dåligt, med tanke på att hästen i så fall blir tyngre fram och då inte hinner undan lika snabbt med framfötterna. Om hästen inte nu är en sån som får ett förbättrat framsteg av att bli tung fram och på så sätt förändrar sin rörelsemekanik på ett positivt sätt. Bara en tanke.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023