Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Det är inte ovanligt med någon sorts "allergisk" reaktion på hösten på betet eftersom det precis som du säger blir sämre med käk och de börjar äta sådant som de ratat tidigare. En del hästar envisas med att sätta i sej sånt som egentligen är lite "giftigt" också och får hudreaktioner på det. Men det är ju svårt att veta, kanske är hästen bara känslig i huden?

Roligt att läsa om allas framgångar! :bump:

Min tjej får oxå utslag tidigt på våren och nu på hösten. Hon äter verkligen ALLT både sånt som man ska och sånt man inte ska!! Men då får hon utslag på hela kroppen med början på halsen och bålen. Sen har vi jätte mycket mygg här nu och läste i tidningen att de visst ska vara speciellt giftiga nu, så nu lär myggtäcket på igen... annar blir det nässelfeber igen och det vill vi slippa!!

vad var det för specialtips då ?? *nyfiken* min står stilla men man kan ju få bakslag :D

Kul att hon börjar söka sig lite nedåt! :) :)

vad var det för specialtips då ?? *nyfiken* min står stilla men man kan ju få bakslag :D

Kul att hon börjar söka sig lite nedåt! :) :)

Hon har ju hela tiden bara snurrat runt när jag ska sitta upp och då har jag sänt iväg rumpan på henne tills hon inte vill gå runt mer då har jag fortsatt fösa på henne - men det har inte gett nåt resultat.

Fick tips av Athena att prova backa henne istället (man tycker ju att det ska ge samma effekt) och fortsätta backa när hon vill stanna och sen fram igen och försöka sitta upp. Det funkar perfekt iaf än så länge..... hon är ju ganska klipsk det lilla stoet (men så är hon ju av det kvinnliga könet oxå ;) )

Det är så superkul att hon söker stöd - huvudet har hon alltid haft långt nere för att kolla in backen :p eller nåt va vet jag :rofl: hon går jämt med huvudet i marken som en hund :angel:

Glad att jag kunde vara till hjälp, och att det verkar funka mer än en gång!

Ja, jag är verkligen nöjd med min lilla herre, han verkar så tillfreds. Idag hade stallägaren, som är inbiten dressyrnisse och tävlar msv med sin häst, sett Avalon trava i hagen och hon kom in och var helt salig. "Det var så jag fick gåshud på armarna" sa hon. Jag har aldrig tyckt han har så kul trav men han fick 7:a på 3-års. Har inte brytt mig något vidare om det heller då han inte ska bli gångartshäst. Men hon trodde att han sparar sig och inte ger allt när vi se honom trava i vanliga fall, att där fanns mycket kvar att släppa fram. Lite stolt blev jag allt över de orden :angel:

Imorgon ska vi ut på längre tur i skogen med Rakel, ska korsa stora vägen och allt! Så nu blir det att rota fram reflexvästen, det var inte igår jag använde den. Och på söndag har vi fått förfrågan om vi inte ska introducera lite hinder. Jag har inte bestämt mig riktigt, en bit av mig vill hålla oss till det vi gör nu för det går bra. Tror kanske inte att vi är riktigt riktigt redo än. Men lite bommar på marken kan vi ju iaf. traska över.

Senast ändrad:

*kl*

Red ut en lite längre runda idag och Tibbe skötte sig helt super :love: mötte bilar,cyklar,barnvagnar och andra hästar utan att han brydde sig :) Dock var han väldigt pigg och framåt, fick stanna honom många gånger då han gick ifrån den andra hästen vi red ihop med :p

kl

måste bara meddela att min hästs bulor eller vad det nu är blivit bättre! :) Jag har smort med en salva som hette Fucidin och det verkar ha hjälpt, hon är inte alls lika öm heller längre. Kommer vänta ändå ett tag med att lägga sadel på henne så att det inte blossar upp igen. Och sadellgjordstunnel i fårskinn ska absolut på först.

Det gick långt över förväntan! :banana:

Jag trodde han skulle bli lite stirrig och studsa runt en massa (han blir bockig och skvättig när han blir spänd)
Men han skötte sig exemplariskt! :love:
När vi skulle trava tillsammans så ville han inte gärna lägga en volt IFRÅN den andra hästen, men han protesterade bara genom att skjuta ut bogen, dra sig mot den å bli vinglig, efter det så gick han som vanligt

Trodde även att han skulle bli vild när vi skulle galoppera tillsammans men han bara rullade på som om inget var annorlunda.
Travade och galopperade över bommar och han gjorde det som om vi alltid ridit över bommar :love: och brydde sig inte alls när den andra hästen galopperade förbi och runt honom och hoppade hinder.
Väldigt stadig och fin i formen och vi fick massa beröm för den ärliga framåtbjudningen :bow:

Annat fint beröm var att de (tränare och den andra ryttaren) tyckte att han rörde sig väldigt trevligt, var väl ihopkommen, såg ut att ha lätt för sig och att han tog mycket plats när han kom - de tyckte han såg mkt större ut än 160. :banana:
och att han var väldigt okomplicerad.

Så summasummarum var vi vääääldigt nöjda! Tränaren är så duktig, hon kräver alldeles lagom av honom. Travade något varv över och runt bommar och hinderstöd. Vilade. Sen galopperade vi två varv över bom och lade volt, han skötte sig galant så sen fick han pusta igen innan vi bytte varv. Likadant här. två vändor över bommen, lite volter, sen fick vi trava av över de andra bommarna och sen var vi färdiga.
Kändes alldeles lagom eftersom det var väldigt mkt nytt för honom. Han blev inte svettig men tror hjärnan fick jobba väldigt mkt.

Något som jag måste tänka på är att hålla honom rakare i halsen vid volter - jag ställer honom inåt som en "stor" häst men då skjuter han gärna ut ytterbogen - ska ha honom rakare och svänga med "hela" hästen.

Men jag är så stolt över den lille :love:

(oj va långt det blev!! :eek:)

Senast ändrad av en moderator:

hoppa är kanske lite tidigt, men rida över bommar i alla gångarter är ju bra - de får ngt att tänka på och hittar inte på bus.
Tränaren gav det som tips överlag med unghästar - om de känns laddade/spända/busiga så var det bra att lägga något på marken tex bommar -för då måste de tänka och koncentrera sig på ryttaren istället för att spela Allan.
Hellre lägga massa volter och övergångar än att bli arg på dem när de börjar "bråka".

Va kul!!!! att han är sååå duktig och att det gick så bra. Jag brukar skritta över bommar och träd med Brixie och det får henne verkligen att tänka efter vart hon ska sätta fötterna. Börjar väl bli dax att göra det i trav oxå, känns bara som hon ska snubbla då... men jag måste väl lita på henne.:grin:

Jag har ju alltid tyckt att han ser större ut än 160 cm och att du INTE ser stor ut på honom:)

Idag ska jag sitta upp igen på Brixie, håll tummarna att hon står still.

Konstigt nog så gick det bättre i trav och galopp över bommarna än i skritt! i skritt trampade han tom PÅ bommarna, men i trav å galopp verkade det som han koncentrerade sig bättre och var noga med att lyfta på hovarna. Så det går nog bra med Brixie ska du se! :)

Jag vänjer mig faktiskt vid tanken på att ha en "liten" häst, han är ju väldigt smidig att hantera i stall, transport odyl, sitta upp på (och ramla av :p) Och när jag dessutom såg den stora rätt tungjobbade hästen igår så var jag glad att jag hade min lilla ärta! Sista två hästarna jag haft var 172 och 169 så brosus känns ju väldigt liten när man tittar på honom utan ryttare, men när man rider så känns han som en stor häst fast med kortare hals ;)

*kl*

Tänkte höra om någon av er behandlat mugg och med vilka preparat? Jag har aldrig haft en mugghäst men Avalon hade mugg hos inridare som har kommit tillbaka lite nu när det inte är så torrt längre. Jag har lärt mig att man ska pilla bort skorpan, tvätta och smörja med typ Helosan. Såret är inte infekterat eller så men det går eg. lite emot vanlig sårbehandling att gång på gång pilla bort skorpan. Det finns ju säkert en uppsjö med huskurer mot mugg, men har ni någon som verkligen fungerar?

Nu är han tvättad med tvål och vatten, baddad med Klorhexidin alt. jodopax och smord med Helosan.

Nä, hoppa tyckte jag också kändes lite tidigt med vi ska introducera bommar lite mer. Tidigare har jag bara gått över bommar med honom från marken.

Vad roligt att det gick bra för er! :bump: Alla chanser att träna social träning är ju skitbra! Hur tänker ni göra sen, åka ut på lite tävlingar och bara vara där? Jag funderar på att senare åka på tävling och bara rida på framridningen.

Angående mugg på häst.

Jag har haft två sköthästar som haft mugg och bägge två blev behandlade på samma sätt med ett gott resultat.

Min erfarenhet av mugg är att det många gånger är bättre att använda krämer som inte är så feta för det brukar bara äta upp huden ännu mer.

Sedan måste man ju veta om det är utifrån muggen kommer eller om den kommer från magen. Kommer den från leriga hagar så är min erfarenhet den att det orsakas av bakterier som gärna festar på fettet i krämerna om man sätter dit det och man blir aldrig riktigt fri från muggen.

Jag tvättar själv med kloramin (gammalt steriliserings medel från sjukhus) Det säls i burkar på granngården och används numera till att rengöra mjölktankar.
Jag löser då upp en tablett i ca 8l ljummet vatten och använder det för att tvätta med. (oslagbar sårtvätt)

Sedan tvättar/ sköljer jag med rent vatten, torkar rent, alla rugor som inte lossnat får sitta och sedan sätter jag zinkpasta.
Det enda med kloramin är att såpvatten och kloramin tar ut varandra och det blir således "verklöst".

När jag behandlat så en vecka så sätter jag en karledssalva som dom har inom travet (karledssprickor är vanligt inom trav) Kommer ej ihåg vad den heter, men jag kan kolla imorgon om du är intresserad.

Fast det är ju svårt att bli av med mugg nu när hösten kommer, leriga hagar med "bassislusker" är svårt att undvika. Men att ha hästen inne nattetid och efter man tvättat är ju bra. För i salvorna fastnar det ju skit som gör saken värre. Svårt just att hitta en inte så fet salva som ändå är mjukgörande och som "sitter" kvar.

Sedan tycker jag inotyol (stavas???) fungerat bra.
Förut så fanns det en tassolja för hundar som man satte innan man skulle köra drag, som var fenomenal, men den har jag inte sett mer kommer ej heller ihåg vad den hette....

Vet att en del tvättar med hexofil schampoo och en del kör blåspray och andra virkon.

Men mitt sätt har då hittills varit mycket effektivt.

Lycka till.

Tack för tipsen!

Det där med fet salva stämmer nog för jag tyckte såret uppkom efter jag smörjt med Helosan som lixom luckrade upp huden i karleden.

Jag har använt Virkon på svamp som Athena fick i ansiktet efter inrådan av Vet. och mugg är väl en svampinfektion så Virkon borde fungera där med? Jag tycker bara att det borde svida och vara lite väl starkt direkt på ett sår, eller?

Avalon har sedan han kom från inridaren haft som en rand av skorv ganska högt upp i karleden på båda bakfötterna. Jag har kontrollerat varje dag så det inte ändrat sig och även pillat bort lite skorv och där fanns inget sår under. Det var detta jag smorde med Helosan för att nästa dag se att det blivit ett sår :(
Han verkar inte alls besvärad av det men målet är ju att få karleden fri från både sår och den där skorvranden.

Ska till Granngården idag och se om de har något lämpligt för mig. Som den där tvätten du förespråkade.

Har tvättat med lactacyd (?) tvål från apoteket och sen smörjt med inotyol salva och då har det gått bort. Har även kammat där det varit mugg med en kattkam som är jätte tät och då har det lösa följt med men har inte pillat bort nåt som sitter fast, då tycker jag bara det blir mer sår och värre infektion. (Lånade en häst förut som hade super mycket mugg, men det gick bort till slut.) Men det gäller att vara ihärdig.

När det börjar bli dax för oss att vänja oss vid tävlingsmiljö så åker vi till en klubb en bit härifrån som anordnar clear rounder både inom dressyr och hopp. Man väljer program och höjd själv och det anordnas under sommaren, tre av varje är det. Helt super! Men Brixie är ju dräktig så det dröjer för vår del.

Igår red jag igen och hon stog helt blickstilla när jag satt upp :love::bump:

Senast ändrad:

Kl

Jag är ny i tråden men hoppas att jag får titta in och lägga mig i diskussionerna ibland!

Min mamma har ett kallblod som skall göra annat ett tag och jag har fått i uppdrag att utbilda henne inom rid så gott jag kan. Tyvärr ett kallblod som blivit illa skött i träning och springer inte alls framåt med vagn, och nu har vi bestämt att ändra hennes liv radikalt!

Första gången jag satt på henne var hon i extrem obalans, förstod inte alls vad jag menade med ledande tygel och skänklar. Inte alls konstigt, men för övrigt är hon en klippa. Valpig som få, men oerhört godtrogen! Tränat henne korta stunder från marken och några gånger på ryggen. Från att i måndags inte fattat alls, till igår då hon kunde gå på ett relativt rakt spår, gjorde halt utan krussiduller och förstå det ledande tygeltaget!

Det här ÄR kul! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation