Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era '05:or? (fortsättning)

vilken tur att du inte skadade dig när du trillade av, det är ju trots allt en bra bit till backen. kul att han skötte sig och rädda kan ju alla hästar bli, rätt om man inte fattar för vad..

Kimmis: jag hade bara skott fram till en början, och du kan även ha henne skodd fram när hon går med fölis sen. Fast det är klart du rider väl inte på ett tag efter fölisen har kommit, så då kan hon gått å väl gå barfota, men jag hade skott henne fram eftersom det 'är ju ganska lång tid kvar innan fölet kommer.

Ridit i ridhuset nu på morgonen, säkert mer än 2 veckor sen vi red där sist. Vi har ridit i ridhus nu kanske 5 gånger sen vi flyttade hit för 7 veckor sen :). Han har varit så seg/spänd där inne för det är nytt med ridhus och speglar och folk och andra ryttare.

Men nu 8.00 i morse var vi helt ensamma ;) perfekt och han slappnade äntligen av och gick riktigt fint! Jag kände skillnad sen behandlingen och han var väldigt lös och loss på båda sidorna nu.

Vi övade lite på volt (20meters) med halt vid varje bokstav, alltså fyra halter. och sedan växling mellan skritt och trav mellan de olika halterna. vi hade värmt upp jättemycket i skritt först så detta gick riktigt bra idag. man kände hur han bar upp sig och när han är så genomriden är det bara att sitta till pyttelite i sätet så gör han en en fin halt på tygeln :)

galopperade lite längs fyrkantsspåret i båda varven, mer än så orkar han inte riktigt hålla galoppen därinne.
mkt nöjd med min lilla ponny efter det passet, och han fick avsluta med en avskrittning i skrittmaskinen i 40 minuter medans jag mockade och fixade (perfekt) :).

men speglarna är fortfarande läskiga! :D
DSC00788.jpg

DSC00790.jpg

DSC00791.jpg

sedan har han blivit skodd och verkad idag (skor fram).
är även klippt nu, det gick hur bra som helst! =)

Då får vi väl hoppa in här också.
Vi har precis fått hem en russvalack som vi nu har påbörjat inridning.
Han är 3,5 år och så otroligt lugn (peppar,peppar). Han hade haft sadel och träns på sig innan han kom hit och var riden runt tio gånger, enbart i skritt och lite trav. Så vi börjar om från början nu och tar lugna skritt-turer i skogen så att ponny och ryttare lär känna varandra denna vecka.
Nästa vecka ska vi lägga in lite trav och sen jobba oss uppåt och framåt, ca 3 dagar/vecka ska han få gå. Har fått ett jättebra schema av en vän som vi ska följa fram till jul, då det är meningen att han ska ha lärt sig gå framåt och bra i alla tre gångarter innan han får jullov.

Premiär-turen igår gick jättebra, han skrittade på så fint, var inte tittig eller nervös, utan bara traskade på. :love:
Det är våran första bäbis som vi rider in, men vi vet att a och o är att ta det lugnt och att både häst och ryttare ska tycka det är roligt.

Meningen är att dottern ska träna och tävla i fälttävlan så småningom.
Hon går nu på ridskola för att hålla ridningen igång och bli duktig ryttare.
Sen tänkte jag också rida honom lite (går också på ridskola nu), måste bara gå ner lite i vikt först.
Måste iallafall gå ner så jag kan lära in galoppskänkeln om en månad.... :grin:

Jag tänkte försöka skriva om hans framgångar och eskapader här och hoppas det är fler som är på samma nivå som vi.

//allessa

Då gjorde jag inte det, idag är det andra bullar. Min högerarm (som tog i marken först) och mina nackmuskler ömmar rätt bra. Bidragande är nog min dåliga kudde ifs. Men jag ska rida min första lektion om 3½ timme och jag orkar knappt lyfta min dator :mad:
Dessutom ska jag försöka leta upp den där förbannade stigbygeln idag innan det är dags att rida.

Uppdaterar er senare hur det gick...

fniss, det där med unghästar när man är över 20 är inte bra :D när jag flög av förr så var det bara upp igen utan några som helst problem och inte blev man feg heller, men nu när man är 22 så är det helt annorlunda! mycket stelare och klumpigare :o .
men hoppas att det går bra i dag på lektionen fast din onda arm.. Lycka till!

kl

haha, instämmer angående åldern, är själv 35 i år och man är inte lika sugen på att ramla av längre..

Idag har vet varit här och dragit ut två tänder på Ninja, två rejäla vargtänder som dessutom var lite spruckna hade hon. Men nu är de borta, skönt för henne nästa gång hon ska ridas antar jag.

ja det är skönt att få bort de där tänderna! då vet man att de inte kan ställa till några problem!

Nu är han inte så billig som igår! ;)

Min tränare fick tyvärr förhinder så hon kom inte idag, ska rida på tisdag istället. Så jag gick in i ridhuset för första gången och longerade, det gick bra och Avalon stannade några gånger för att kolla in sig själv i speglarna :D

Sedan gick vi ut på stubben och galoppade! Jag har aldrig galopperat honom ute så själv förut men det gick jättebra och han hade så mycket energi. Jag var supernöjd och sedan skrittade vi ut en runda själva, helt avslappnat.

mah, jag har en så fin häst! :love:

hittade stiglädret också förresten, det var bara att följa hovspåren i leran ;)

Senast ändrad:

*kl*

Idag red Tibbe och jag ut i mörkret för första gången :p En i stallet skulle skritta en runda så vi hängde på :D Då jag inte hade ridskor eller kläder på mig valde jag att rida barbacka. Tibbe skötte sig exemplariskt (stavas?) Det va en gång som han blev rädd för något och stannade till annars lunkar han på. Hon på den andra hästen va jätte glad att vi följde med då Tibbe lugnade ner hennes häst och vi fick även agera brommskloss när hennes häst blev rädd för en cyklist som dök upp bakom :p Så vi mötte bilar folk med hundar, andra hästar och en cyklist med hund i mörkret och Tibbe brydde sig inte alls :love:

Vad roligt! Du ser, det kommer bli en kalashäst det där! :) Synd att tränaren inte kunde komma, du som såg fram emot det, men men ... får längta till tisdag istället då! (och tur du hittade stiglädret!)

*kl*

Här står regnet som spön i backen. suck. Rider ni i alla väder?Idag MÅSTE jag ut å rida. Har ej fått barnvakt denna vecka så nu blir det en hård helg :p
Ikväll blir det kanske lite galoppträning, skritta i morgon och så en lugn uteritt på söndag.

Min sällskapsponny har varit SUPERhalt i två veckor nu, så sista veckan stängde jag in honom i en sjukhage och han har blivit bättre å bättre som tur är, igår såg jag ingen hälta men fick stå i sjukhagen en dag till - idag fick han gå i stoooora hagen och han blev såå lycklig! Är ju gammal tävlingsräv så han har ju en hel del temperament trots sin ålder så sjukhage var ingen hit för honom, men han blev ju bra iaf! (utdömd och triangelmärkt pga gammal hälta så inga försäkringar gäller vid hälta... därför inte veterinärkoll, men vet. ska ut nästa vecka i vilket fall för vaccin på ponnyn så då hade hon ju fått kolla hältan då om det varit kvar) Hoppas det inte går upp idag!
Ambrosius blev alldeles till sig i brallan och hoppbockade och rejsade och pruttade som en galning när hans kompis inte längre var inringad av elektriska trådar! som vanligt så försöker han betäcka den lilla stackars b-ponnyn men ponnyn satte in en klockren fem-etta i bringan på Brosus så sen lugnade "hingsten" ned sig... ;)

ooo vad du är modig!! Jisses! jag skulle aldrig våga rida barbacka på min! knappt på en halvdöd häst heller för den delen! ridit barbacka på b-ponnyn ibland och det är ju SÅ obalanserat... du e duktig du och har duktig unghäst!

Haha tack :D Ja han är en klippa att hålla på med :love: kan säga att det va ganska obalanserat för oss oxå fasst det va mitt fel, är inte så smart att rida i ett par joggingbyxor XD

kan inte gå in på detaljer eftersom målet inte är avslutat men det känns jäkligt konstigt... men jag är inte människan som har tur i livet så det är bara att bita ihop ännu en gång:crazy:

passar på att uppdatera lite efter dagens ridpass oxå. Var ute på stubben tillsammans med en annan tjej. Hon är hur underbart fin som helst mellan sina små idiotryck:crazy:... bockade jävlar varje gång vi skulle galoppera... sparkade åt skänkeln, trycker åt olika håll och tvärnitar när hon galopperar... lite jobbigt att inte tappa tålamodet men det är bara att andas antar jag... just nu känner hon nog av att jag inte mår bra heller å det klart då blir väl hon tvär oxå... annars var hon urfin mellan jäkelskaperna som sagt... älskar henne iaf... jag får ju åtminstone träna min balans och mitt tålamod :D... söt e hon å ibland ska hon vara glad för det :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Wow vilken dag...!!!

Vi red ut idag tillsammans med 6st andra hästar några kända och några okända. Vi har bara varit ute med sällskap 2ggr tidigare. Darlica var lite spänd från början, men sedan så gick hon så himla fint. Hon fick tom gå först över några vattenpölar modell större efter vägen. Det var så himla skoj att få komma ut. Nu red vi ju inte längre än ca 30min, men ändå. Vi red i alla gångarter, och visst blev det lite småbus och lite bronkande, men jag är såååå stolt!!! :love:

va kul att det gick så bra!!! alltid kul att höra allas framgångar!
var ute och red igår och tänkte jag skulle testa att gallopera i manegen men när jag kom upp dit var hela ridbanan som en sjö :mad: Men det är ju tur att han inte är rädd för vatten, vi skrittade lit grann och travade i vattnet och det stänkte upp i hans ansikte med han tyckte inte att det var något läskigt :love: Han gjorde vad jag bad honom om och han är såå härlig att rida ut på! ( förutom när han stannar å växer fast).. Växte fast 2 gånger i går ena gången gick det att "övertala" honom att gå fram, men andra gången var stört omöjligt :mad: men sen skötte han sej exemplariskt! min lilla älskade Dacke :love:
måste köpa ett ridhuskort näst månad, har inte råd denna månaden..
men det ska verkligen bli skönt att komma in och rida, inte så mycket att titta på då heller :D

jag håller med dej jag skulle inte få för mej att rida barbacka på Dacke, inte på någon annan heller föresten, har för taskig balans för det :o :D

Hur är det med växandet på era 05-killar och tjejer?

Killen jag rider en hel del (fast jag inte skulle ha tid för honom men har är ju så go:love:) växer så det knakar just nu och har lite svårt att få ihop sej i kroppen, baken är högre och man sitter plötsligt i nerförsbacke och det känns märkligt. Normalt är han mycket välbalanserad och välproportionerlig! Han tappar lite av sin fina balans och sitt steg och just nu rids han därför mindre, endast skritturer i skogen och korta dressyrpass varvat med mycket tömkörning.

Det är så spännande med unghästar att se hur de kommer att bli till slut, de ändras och utvecklas i perioder, ser fram emot att han blir större han är lite väl liten nu.

Mitt sto är nu 171 cm, men jag tycker inte det känns som om hon kommer att växa så mycket mer, någon cm kanske. Hon har hela tiden varit jämn i sitt växande och aldrig överbyggd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025