Hur fysisk borde man bli med hunden?

I

Izzie

Hade en ganska så rejält obehaglig upplevelse här hemma förra veckan som direkt involverade en av mina brorsor och hans 15 månaders Rottweiler. Vi hade en av mina brorsdöttrar på besök över dagen (dottern till en annan brorsa) och fastän hon hade tjatat om att få träffa Killian (Rottisen) så ville hon hålla avståndet från honom. Han blir alltid så extremt upphetsad så fort vem som helst kliver in genom ytterdörren; är väl fullkomligt vanligt för rasen?*

Brorsan och hans flickvän var inte hemma för tillfället då jag och mina föräldrar, plus brorsdottern, spenderade lite tid med vovven. Han vill såklart pussa och nosa på brorsdottern, speciellt när hon var i mitt knä på golvet, men blev direkt massa pipiga protester från henne. Efter några minuter lugnade han ner sig och verkade godta att han bara fick titta på henne men inte leka. Sen cirka 10-15 minuter senare kommer brorsan och flickvännen tillbaks och typ 2 minuter efter det inträffar totalt kaos.

Jag är ute i hallen, som ligger i anslutning med köket utan dörr eller nått alls, för att hämta min jacka och brorsdotterns ytterkläder för vi ska nu skjutsa hem henne. Farmor (min mamma) och brorsdottern latjar runt och allt är bra, då helt plötsligt jag vänder mig om och ser Killian nafsa till brorsdottern i foten. Var faktiskt inte inne i köket då det skedde så jag vet inte om han faktiskt nafsade eller bara tog en lekfullt "grep" om foten som han gör ibland när han leker lite tuffare men då är det handleden som gäller. Gjort så två ggr på mig och han nafsar inte ens. Du känner tänderna mot hunden men inget tryck eller nått mer alls än så, men jag tycker det känner obehagligt ändå. Iaf, brorsan är direkt på Killian och stort sett brottar ner hunden på köksgolvet och *bankar* hans huvud 3-4 gånger mot golvet. När jag ser honom göra det har jag god lust att skrika för glatta livet och jag är nära att börja storgråta. Visst, jag förstår ju att brorsdottern blev skiträdd och hon började ju gråta/skrika och då blev min pappa förbannad och jag typ står där i chock över hur min brorsa hanterade situationen. Han verkligen älskar och avgudar sin Killian så jag fattar inte varför han gjorde nått sånt. Killian sa inte ett pip; gnällde eller tjöt inte så uppenbarligen var det väl inte så hårt och typ 10 minuter senare ligger han inne i tvättstugan och "flinar" när jag kommer in för att hämta bilnycklarna. Men jag störs resten av dagen av vad min brorsa gjorde och senare på kvällen säger han till mig att om jag inte är villig att gå så långt för att disciplinera min hund så ska jag inte skaffa en Rottweiler. (Har tänkt skaffa en om han parar Killian i framtiden.) Jag sa inget då, men ja, om man måste gå så långt som han gjorde för att lära hunden en läxa, är jag väl helt fel person att ha en Rottweiler.

Vad tycker resten av er? Överreagerar jag totalt eller gick min brorsa helt enkelt för långt? Mår fortfarande dåligt av att minnas tillbaka vad som hände den eftermiddagen och var bara tvungen att få ur mig detta innan jag blir galen...!


* = Kan stort sett inget om denna ras.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

En fruktansvärt vansinnig handling från din bror, ge honom en omgång av sin egen medicin från mig är du snäll.

Jävla sätt ..
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Va? Absolut inte! Vad jag menade med * tecknet var det där med hur hyper han blir när folk kommer på besök. Sidfrågan var om alla Rottweilers blir lika hyperglada eller om han är ett särfall. Har inget alls att göra med incidenten. Spelar ingen roll alls vilken hundras det är; jag tycker inte man gör så. Kändes extra hemsk att det var min egen brorsa. Och jag är extremt förtjust i Killian trots att jag aldrig har umgåtts med Rottweilers förut och har alltså ingen erfarenhet av rasen sen tidigare.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Utan att försvara något här, men..


Att (över)reagera så är faktiskt inte onaturligt eller ovanligt, när en hund biter/nafsar efter barn och hellre det än att det slutar som i artikeln du länkade till i en annan tråd.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det får stå för dig, jag står för vad jag skrev .

För mig var det där ett kraftigt snedsteg och om det var överreaktion för hans sida eller inte vet inte jag.

Vad jag också reagerade på var att hunden verkar tillåtas "ta tag i handleder" och då känns det väldigt fel med den korrigeringen, iaf i mina ögon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag tycker att din bror gjorde fel-ja. Vet han/ni att hunden blir lite överexhalterad i situationer med barn och vid lek etc måste hunden kommenderas att ligga lugnt i ett hörn eller liknande för att förstå att han inte är inbjuden i leker. Hundar vet ju inte hur pass hårt/löst dom får ta under lek (tyckte det lät som ett överexhalteringsnafs) och en valp/unghund måste man visa vad man önskar och inte bara "banna". Hade han tagit ett rejält grepp och börjat småkampa eller liknande hade jag blivit förbannad på hunden naturligtvis och antagligen blivit ganska fysisk...men att brotta ner och dunka hundens huvud i golvet lät onekligen som alldeles för många steg över gränsen..
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Va? Absolut inte! Vad jag menade med * tecknet var det där med hur hyper han blir när folk kommer på besök. Sidfrågan var om alla Rottweilers blir lika hyperglada eller om han är ett särfall. Har inget alls att göra med incidenten. Spelar ingen roll alls vilken hundras det är; jag tycker inte man gör så. Kändes extra hemsk att det var min egen brorsa. Och jag är extremt förtjust i Killian trots att jag aldrig har umgåtts med Rottweilers förut och har alltså ingen erfarenhet av rasen sen tidigare.

Ok du menade så.
Ja han tog i i överkant.
Men vad vill du att vi ska göra?
Det är du som kan påverka framtiden, förklara för honom hur du känner.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Brorsa eller inte, hade det varit min hade jag sagt "en gång till så anmäler jag dig till djurskyddet". Jag hade menat det också.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Även om huden hade bitit hål i barnet?

Men nu bet hunden inte alls hål på barnet, man utgår väl ifrån vad TS själv skriver om situationen och inte alla andra möjliga situationer med andra utgångar.

I denhär situationen, med det vi vet så var det klart övervåld av brorsan enligt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

För att förstå varför en person gör en viss sak i en viss situation behöver man ha bakgrundsfakta. Vad utlöste din brors reaktion behöver inte vara att hunden naffsade brorsdottern i benet, utan att hunden tidigare försökt bita en annan människa. Det kan också vara så att din bror tyckte att hunden lekte lite för tufft, eftersom hunden kanske gör överstyr i sina lekar ibland.

Jag tycker att det var bra av din bror att korrigera, även om korrigeringen kanske var överdriven. Men som Gnist skrev, bättre att vara lite för hård ett par gånger än att riktiga olyckor händer.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

bättre att vara lite för hård ett par gånger än att riktiga olyckor händer.

Fast att brotta ner hunden och dunka huvudet i golvet, vad lär sig hunden av det enligt dig ?

Av den korrigeringen begrep verkligen hunden att naffsande utlöste det, i och med att den tillåts "nafsa" i andra sammanhang.

Sedan håller jag med dig om att man egentligen bör veta mer om allt innan man egentligen kan uttala sig, men med TS fakta så ser jag bara att det var ren och skär övervåld som kan få konsekvenser om det fortgår.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Fast att brotta ner hunden och dunka huvudet i golvet, vad lär sig hunden av det enligt dig ?
Jag säger inte att TS överdriver, men jag har lärt mig av erfarenhet att känsliga människor överdriver väldigt mycket när det handlar om djurhantering. Det som för någon annan är helt normal hantering, kan anses vara mycket elakt och fult gjort av en annan.

Brotta ner hunden ser jag inget problem med. En rottishanne på 15 månader kan vara nog så jobbig. Att dunka huvudet i golvet är ingenting jag själv hade gjort, men frågan är om TS bror verkligen dunkade huvudet i golvet, eller om det var så TS uppfattade det som hände.

Sen tror jag att vi alla har överreagerat någon gång med våra djur. Det kan ligga massor med bra förklaringar till varför en person gör som den gör och reagerar som den reagerar. Vi vet inte bakgrundshistorian på Killian och ska därför inte döma TS bror ohörd. Det finns alltid minst två sidor på en historia.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Brotta ner hunden ser jag inget problem med

Av vilken anledning och vad lär sig hunden av denna handling ?

Sedan håller jag med dig i det du skriver om att vi bara vet Ts sida, men i sådantfall skulle ganska många trådar stå tomma på svar om man ska utgå från alla sidor av en händelse.

Jag utgår från det som TS skriver är sanning eftersom jag inte har något annat att gå på och om så är fallet så ser jag det som övervåld.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Men ägaren då?

Om jag förstår texten rätt så är pappa till TS som äger hunden. Om jag läser vidare så verkar det vara en hund som tillåts vara hyper när det kommer folk samt att det är ok för hunden att ta tag i händer på folk.

Det som hände, är ju en sak, jag kan förstå en pappa som försvarar sitt barn.

Men hunden/husse verkar ha ett behov av lydnad och bla lära sig passivitet.

Jag personligen skulle aldrig korrigera med att brotta ner en hund, det nöter på förtroendekapitalet och skapar bara mer stress i en antagligen redan stressad sitation.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det får stå för dig, jag står för vad jag skrev .

För mig var det där ett kraftigt snedsteg och om det var överreaktion för hans sida eller inte vet inte jag.

Vad jag också reagerade på var att hunden verkar tillåtas "ta tag i handleder" och då känns det väldigt fel med den korrigeringen, iaf i mina ögon.

Håller helt med dig!

Sedan vet jag inte om du skaffa en avkomma till den hunden? :crazy:
Bättre att köpa från en kunnig uppfödare, inte från din bror för att han har en söt hund.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Sen tror jag att vi alla har överreagerat någon gång med våra djur. Det kan ligga massor med bra förklaringar till varför en person gör som den gör och reagerar som den reagerar. Vi vet inte bakgrundshistorian på Killian och ska därför inte döma TS bror ohörd. Det finns alltid minst två sidor på en historia.


Ja, absolut så överreagerar vi alla emot hunden någon gång.
Men det är inte mer okej att jag eller du överreagerar än att någon annan
gör det.
Jag tänker ju inte
"jaa, men jag kan också bli tok-förbannad så då är det okej att andra också
blir det".

Trådskaparen kanske överreagerar, de vet vi inte.
Iaf så upplevde hon situationen som väldigt obehaglig och uppfattade
det som att hennes bror dunkade hundens huvud i golvet.
Och som svar på den frågan:
NEJ, man behöver inte dunka en Rottis huvud (eller nån annan hund heller) i golvet för att korrigera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 322
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp