Hur fysisk borde man bli med hunden?

Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Enligt mig gjorde din bror rätt i att agera snabbt MEN det ska vara en gräns på hur mycket man behöver ta i. troligen kunde det säkert (nu ska man juh inte vara allt försäker då man uppenbarligen inte var med och inte vet hur det hela gick till) ha räkt med att ta ett fast tag om hunden hållit fast hon vid backen en stund. Tror att den rektion du beskriver bara gjorde saken värre för BARNET för även om själva naffset i sig kanske inte var så allvarlig så ter det sig juh livsfarlig för barnet när hunden blir straffad på detta vis. i en sådan här situvation måste man tänka på BÅDE barnet och hunden och bestraffa lagomt. För även om staffet inte är så allvarligt för hunden så kan se väldigt farligt ut för ett barn. Med lite otur blir barnet kanske rädd för all framtid för den där hunden (och om man har otur för alla hundar). Lagom är bäst, jag skulle ha ragerat så att jag snabbt skulle ha tagit tag i hunden och jätt denne en tydlig signal om att det där är fel sammtidigt som jag förklarar lugnt och stilla för barnet att hunden bara ville leka och att det inte var meningen (oavsett om det är sant eller inte för man vill juh inte skrämma ungen)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Alla kan ju inte tänka lugnt och rationellt i sådana situationer.
För många blir det en direkt instinktiv reaktion (då tänks ju inget just då) och till den skaran hör uppenbarligen ts bror..
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Skulle vilja tillägga där att man även kan få en hund som förknippar barn med smärta, vilket inte heller är särskilt lyckat...
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag hade blivit fullständigt galen. På min bror alltså. Jag hade gjort allt för att frånta min bror hunden (alltså inte ta den själv, kontakta myndigheter, uppfödare osv). Jävla rövhål! :devil: Ska en sådan hundägare få AVLA :eek: i framtiden? Vafan ska det då bli? En Rottis ska behandlas med respekt, man vinner inte förtroende hos en rottis med våld. Korrigering ja, men inte sån korrigering.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag har väldigt svårt att se hur dunka en hunds huvud i golvet upprepade gånger kan vara någon form av instinktiv reaktion. ta tag i hunden, ruska den, skrika på den - ja. Men dunka huvudet i golvet - nej. Jag tycker det är att gå över gränsen.

Dessutom, håller man på med djur så ska man ha så pass mycket självkontroll att man inte tapar besinningen så pass. Om det finns en historia bakom och han var orolig för barnet så bör han dessutom ha någon form av mer konstruktiv plan för att komma tillrätta med problemet istället för att misshandla hunden på ett okontrollerat och okonstruktivt sätt.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Av vilken anledning och vad lär sig hunden av denna handling ?

Sedan håller jag med dig i det du skriver om att vi bara vet Ts sida, men i sådantfall skulle ganska många trådar stå tomma på svar om man ska utgå från alla sidor av en händelse.

Jag utgår från det som TS skriver är sanning eftersom jag inte har något annat att gå på och om så är fallet så ser jag det som övervåld.
Visst lär sig hunden av den ev överdrivna reaktionen under förutsättning att den var ögonblicklig.
PL
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det må vara att du mfl har svårt att förstå hur människor kan reagera på det viset när de är skärrade och reagerar instinktivt, men det kommer nog ;)

Jag säger fortfarande inte att jag tycker reaktionen var den bästa eller den mest korrekta, men jag kan förstå hur och varför den blev som den blev!

I fråga om dunkandet, så tar jag det med en nypa salt..
Är väldigt lätt att överdriva när man är upprörd (som ts var) och vi har ju bara ts intryck av det hela och eftersom hunden inte reagerade nämnvärt och var som vanligt direkt efter, så lär det inte ha varit så att ägaren lyfte huvudet 30 cm upp och dunkade ner det i golvet med full kraft.. :cool:
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Visst tror jag också att hunden kan lära sig en "läxa" av den "chockbehandlingen", men man får hoppas att det var en engångsföreteelse och inte ett sätt den här hussen har mot sin hund hela tiden. En rejäl "chock" som denna kan nog vara verksam om hunden i övrigt har stort förtroende för sin husse. Annars misstänker jag att den kommer att mista tilliten till husse och hur den då reagerar vet man inte - genom att bli undergiven eller bli aggressiv och gå i försvar?
Jag undrar också lite om hunden i det här fallet verkligen begrep VARFÖR den blev påhoppad, jag HOPPAS den gjorde det....!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

En av våra hundar fick för sig att markera på kliniken tills jag efter ngn vecka lyckades komma på honom i exakt rätt ogonblick. Min reaktion var visserligen helt verbal men hunden hoppade högt o vikarien som satt med ryggen mot höll på att ramla av stolen. Hunden har inte gjort om det. Timing är nummer ett.
PL
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

För ett tag sen bet vår andra hund en flicka i fingret (utan blodvite) jag var inte hemma så jag vet inte hur kraftig min frus omedelbara reaktion blev men vår långsiktiga reaktion blev slutgiltig, synd på en mkt trevlig men inte särskilt arbetsvillig hund.
PL
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Min reaktion var visserligen helt verbal men hunden hoppade högt o vikarien som satt med ryggen mot höll på att ramla av stolen. Hunden har inte gjort om det. Timing är nummer ett.
PL

:rofl: :rofl: Stackars människa :D

Visst är det så att timingen är a och o!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

I fråga om dunkandet, så tar jag det med en nypa salt..
Är väldigt lätt att överdriva när man är upprörd (som ts var) och vi har ju bara ts intryck av det hela och eftersom hunden inte reagerade nämnvärt och var som vanligt direkt efter, så lär det inte ha varit så att ägaren lyfte huvudet 30 cm upp och dunkade ner det i golvet med full kraft.. :cool:

Min gissning är att ägaren försökte sig på en "nedläggning" och ville att hunden skulle lägg ner skallen också och "ge upp"/"visa underkastelse" så som så många tror är rätt sätt att behandla en större hund som rottis på. Lade då hunden inte ner huvudet "dunkades" det förmodligen ner.

Samma situation skulle kunna beskrivas med andra ord och då få en helt annan tolkning.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Alla kan ju inte tänka lugnt och rationellt i sådana situationer.
För många blir det en direkt instinktiv reaktion (då tänks ju inget just då) och till den skaran hör uppenbarligen ts bror..

jo jag håller med och tänkte skriva om det också men hade lite brottom. Sedan frågar hon juh om hennes bror gjorde rätt eller fel.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Om timingen är exakt så gör en överdrift knappast någon skada. Om timingen är fel kan även en relativt midl tillrättavisning störa en känslig hund.
PL
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Fast nu fördömde jag inte hans reaktion alls, utan faktumet att Ramona tyckte att det var bra att han brottade ner hunden.
Jag tyckte ingenstans att det var bra att han brottade ner hunden. Men det var säkerligen hans sätt att få bort hunden från situationen. Som Gnist skrev tidigare så tror jag inte att det först och främst handlade om att korrigera hunden, utan det handlade om att eliminera situationen som den var. Det var ett litet barn inblandat och jag har full förståelse för att man är mer på spänn då och kan överreagera ifall man känner sig pressad som ägare.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Herregud, vad många svar det har kommit in... har inte läst igenom de senate ännu men kände för att klargöra ett par saker ifall min sammanfattning verkade lite hattig på något sätt.


* Grejen är att Killian är hyper i sättet och följer alltid after husse (som är min storebror och han är farbror till brorsdottern i fråga) eftersom han hatar att vara ensam. Totalt tvärtemot vad jag är van vid; har vuxit upp värsta lugna Golden hanen. Men iaf, jag har sagt åt mina föräldrar att inte jaga upp Killian när vi kommer på besök men så klart ligger det största ansvaret på min brorsa och nya flickvännen att se till så att Killian lugnar ner sig en aning. När jag skrev att han "tar tag i handleder" fick jag nog honom att framstå labil nästan, vilket stämmer absolut inte. Jag kunde helt enkelt inte komma på en bättre beskrivning för hur han gör och faktumet att han faktiskt inte biter/nafsar spelar ju egentligen ingen roll eftersom det kommer att uppfattas som obehagligt av folk som är ovana. Kommer försöka övertyga brorsan att han borde avvänja Killian från det beteendet.

* Jämnfört med mina bröder och mina föräldrar är jag "blödig" när det kommer till djur, speciellt hundar. Alltid varit på hundarnas sida mer eller mindre sen jag var liten flicka. Kan inte föreställa mig ett liv utan hundar ens. Åter igen klantade jag väl till mig med att skriva att brorsan "bankade" Killians huvud i golvet, och visst det var en stressig situation men allt skrik och gråt, men jag minns definitivt att efter han brottat ner Killian på golvet (var ingen vidare brottningsmatch direkt) så tog han tag i nackskinnet och den slappa huden under käken och förde Killians huvud (kan ha varit en del överkropp också) upp & ner mot golvet åtminstone tre gånger. Jag uppfattade inget bankade ljud och som sagt, Killian gav inte ett pip ifrån sig som tydde på att det var smärtsamt. Han kan ha varit så uppe i varv att han inte ens riktigt förstod vad husse gjorde; jag väljer att inte gå in på det eftersom jag är långt från en expert på hundars psyke. Men ja, jag kan väl ha överreagerat eftersom jag ALDRIG har sett en människa göra så med en hund tidigare och jag själv har inget emot att bli fysisk men en hund när den uppför sig illa men det innebär att jag rycker till i nackskinnet på t.ex. chefens unghund. Inget mer skadande än så.

* Brorsdottern fick inte ett märke på foten utan blev ju mest rädd och det hjälpte ju inte att mina föräldrar liksom flippade ut. Pappa tyckte brorsan gjorde rätt i hur han hanterade Killian och jag flög då på pappa och försvarade Killian. Vet själv hur brorsdottern kände sig eftersom jag råkade ut för en mycket liknande sak med min fasters schäfers som 3-4 åring. Men som någon nämnde tidigare i tråden, så gjorde Killian mer av ett över exalterade leknafs eller vad man nu kallar det. Inget mer än så som jag personligen tycker förtjänar en sån extremt tillsägelse. Förstår att Rottisar är kraftfulla hundar och klart brorsan ska säga till Killian men jag trodde inte han skulle gör det på det sättet.

* Skälet till jag först funderade på en Rottis på grund av Killian var hans imponerande blodlinjer. Hans pappa är tysk avelshund och champion om jag minns brorsan rätt och upppfödaren har haft tidigare succé när hon använt pappan. Killian var dock alpha hanen i kullen men jag vet inte hur stor betydelse det har; brorsan har ju format honom en hel del under dessa 15 månader. Sådan hund, sådan ägare liksom.

* Och jag ville mest bara få ur mig detta; har inte pratat om det med mina vänner eller arbetskamrater eftersom jag ärligt talat skäms för hur min brorsa betedde sig. Har inte förväntat mig att ni ska lösa situation åt mig eller något sånt men era åsikter är högt uppskattande ändå. Och det känns redan bättre att ha få rantat på en hel del.

(Återgår till att läsa resten av inläggen efter detta inlägg.)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag kan förstå om än inte försvara husses beteende i en stressad situation...MEN att han i efterhand försvarar sitt beteende och menar att det är vad som krävs. DET är oacceptabelt.

Precis det som irriterar mig mest av allt. Att han sitter och säger till MIG att jag inte borde ha just en Rottweiler om jag inte är villig på att ta till VÅLD för att rätta till hundens beteende.

Och jag måste ha haft oturen att träffa en del "vilda" Rottisar men Killian är riktigt lydig när man säger till honom på skarpen. Jag tror/hoppas på att denna iver avtar en del ju äldre han blir. Han beter sig fortfarande väldigt mycket som en liten valp och far fram som en ångvält; förstår inte att han är en stor kraftig Rottis utan tror han är en liten knähund som hela tiden vill komma upp till husse i sängen och soffan. Brorsan är det i sånna fall mer fel på än Killian och det kanske borde nämnas också att brorsan aldrig har haft ett husdjur innan Killian. (Simson, familjens Golden Retriever gills inte eftersom han tog aldrig ansvar för Simson som jag och föräldrarna gjorde.)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Precis det som irriterar mig mest av allt. Att han sitter och säger till MIG att jag inte borde ha just en Rottweiler om jag inte är villig på att ta till VÅLD för att rätta till hundens beteende.

Problemet är att oavsett ras, så kan en situation uppstå där man är nödd och tvungen att ta till ett visst mått av våld mot sin egen eller annans hund..

Hur många gånger har man inte läst bla här på buke om folk som "fotat" till en lös hund som kommer mot dem och deras hund??

Hur skulle du göra om du hade en rottis och en lösspringande schäfer kommer mot er i full fart tror du? Och om den attackerar din hund, vad gör du då?

Kanske helt i onödan? Kanske var hunden snäll och "bara ville hälsa"? etc. etc. Men i vissa situationer, så tar många det säkra före det osäkra för att inte riskera att något värre inträffar!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Du har en poäng och när man nu fått bearbeta händelse i huvudet så kan jag förstå att reaktionen kom. Men jag ser det fortfarande som övervåld.

Och brorsan lär ju inte dra sig för att behandla hunden lika vid andra situationer i och med det han säger till TS.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Problemet är att oavsett ras, så kan en situation uppstå där man är nödd och tvungen att ta till ett visst mått av våld mot sin egen eller annans hund..

Hur många gånger har man inte läst bla här på buke om folk som "fotat" till en lös hund som kommer mot dem och deras hund??

Hur skulle du göra om du hade en rottis och en lösspringande schäfer kommer mot er i full fart tror du? Och om den attackerar din hund, vad gör du då?

Kanske helt i onödan? Kanske var hunden snäll och "bara ville hälsa"? etc. etc. Men i vissa situationer, så tar många det säkra före det osäkra för att inte riskera att något värre inträffar!
Jo det har du absolut rätt i!

Samtidigt tycker jag att det är viss skillnad om man tar till fysiskt våld i enstaka situationer, mot att ta till fyskiskt våld varje gång man ställs inför att behöva diciplinera sin hund. (vilket kan behövas ofta i den åldern som Killian är)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 322
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp