Hur fysisk borde man bli med hunden?

Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Om din bror anser att du inte borde skaffa en Rottweiler om du inte kan "disciplinera" honom på samma sätt som han gjorde
så skulle jag ifrågasätta hur lämplig ha är att ha en sån hund när han sätter hunden i en situation som den uppenbart inte kan hantera.
Lr, rättare sagt, inte lärt sej hantera på rätt sätt.
Som Calaziria skrev, den har tillåtits lek-bita i händerna,
då är de inte så konstigt att hunden reagerar som den gör när
"mamma och brorsdotter latjar runt"!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Håller helt med dig!

Sedan vet jag inte om du skaffa en avkomma till den hunden? :crazy:
Bättre att köpa från en kunnig uppfödare, inte från din bror för att han har en söt hund.


Jaha, det var brosans hund. Då skulle jag skicka brorsan på kurs.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Till blandrastik: TS har två bröder, en är pappa till lillflickan, den andre äger hunden, händelsen utspelade sig hos föräldrarna.
Om jag fattade det rätt, var det brpdern som äger hunden som utförde korrigeringen.

Till TS: Att dunka huvudet i golvet känns inte ok, men med tanke på att det handlade om ett barn förstår jag att din bror överreagerade.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag tycker, som så många andra, att din bror gjorde helt fel.
Har själv en rottweiler som vi fick som "problemhund" för 2,5 år sedan, då han var 8 månader.
Av tjejen som hade honom en kort period innan vi fick honom, fick vi veta att hon minsan hade brottat ner och korrigerat honom en kväll när de skulle klippa klorna och han inte ville det..
Ja, det är fortfarande problem vid kloklippning, med all rätt efter den behandlingen. Han gör inget, men uppskattar inte det. Vi har aldrig behövt brotta ner honom.


Kan man inte ta till andra metoder än "brottning", så är man fel på det som hundägare, tycker jag. Sen tycker jag väl att man visst det ska kunna ta i sin hund ordentligt, det har jag gjort både med honom och med min pytte-hund. Men att ta till någon form av "misshandel", då tycker jag att man kanske ska se sig om efter någon annan hobby, än just hundar, eller djur överhuvudtaget.


Om man dessutom tycker det är OK, att hunden tar tag i handleder vid lek. Alltså, hunden kan väl inte skillja på lek med er och lek med systersonen. Nafs på ena, är OK, då får ju nafs på den andre också vara OK, eller?
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

1. Det är inte "normalt" för en rottis att vara överexalterad. Tvärtom är rottisen en relativt lugn hund som skall vara stabil i temperamentet. Dock är din brors hund ung och antagligen inte färdigväxt varken i kropp eller skalle. Naturligtvis finns det även varianter inom rasen.

2.Det är aldrig okej att göra det din bror gjorde- mot någon hund över huvudtaget. En rottis kräver inte gårdare tag än någon annan hund däremot är det en mentalt och framförallt fysiskt tålig hundras. Att hunden inte skrek eller gnällde betyder inte alls att den inte tog åt sig eller fick ont. Min ena som exempel hittade vi nyss en bruten tå på. Antagligen har han gått med det ett bra tag utan att visa någonting! Dessutom. Att gå in och överreagera i situationen kan mycket väl göra att hundens syn på barnet försämras radikalt.

3.Jag såg inte alls händelseförloppet så egentligen är det fel av mig att spekulera. MEN utifrån din beskrivning så lät det som en ung upphetsad hund som ville vara med och leka. Hade hunden bitit av aggression hade det gått hål.

4. Jag anser att din bror måste bli bättre på att läsa sin hund! Det är STOR skillnad på lekbett och ett bett som är menat att göra skada/ hålla avstånd. Det är en självklarhet att man kan läsa sin hund så pass att man kan se skillnad på detta.

Och allmänt om att vara fysisk med rottis. Jga har två vuxna grabbar och har jobbat med många rottisar (drev hundpensionat tidigare). Jag har aldrig kännt ett behov av att fysiskt misshandla någon av dessa! Visst kan jag vara fysisk med mina hundar men det kan jag oavsett ras. Jag tar gärna och ofta i mina hundar men inte för att tillfoga smärta. Man måste vara beredd att våga ta en konflikt och ta i sin hund - JA. Men det finns ingen som helst anledning att vara fysiskt hårdhänt med en rottis.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Brotta ner hunden ser jag inget problem med.
Frågar samma fråga som calazirya, vad sjutton skulle hunden lära sig av detta? Kom nu inte med förklaringen "för att hundar gör så när dom korrigerar varandra", för det göt dom inte.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Nej det är aldig okej att brotta ner en hund och dunka dess huvud mot golvet.
Om man känner behov av det är det kurser man behöver gå för att lära sig om hundar och hur de fungerar.

Om man tycker att det är ett bra sätt får man också vara medveten om att hunden en dag kan ha fått nog och fajtar tillbaka.

Att man tar bort hunden är okej, att man säger till på skarpen med arg röst är också okej och att hunden förvisas till sin bädd är också okej.

De rottweilers jag har träffat har varit oerhört snälla.
Kanske tror folk som din bror att eftersom de själva är väldigt fysiska så är det okej att vara fysisk tillbaka för att visa vart skåpet ska stå.
Och det är okej att ta tag i sin hund, men inte att brotta ner och dunka huvudet i golvet, det är djurmisshandel:mad:

Jag gjorde det väldigt klart för en nära bekant (som har rottweiler) som hade som vana att lägga ner hunden för att visa henne att han var högst i rang:crazy:
Jag sa till honom att det han skapar är osäkerhet, hunden har ingen aning om varför han gör det utan det han (och alla andra som gör så) skapar är en rädsla hos hunden.
Hur ska hunden kunna vara säker på att människan fixar otäcka/jobbiga/konstiga situationer om hen skapar dem själv?

Hundar liksom hästar och mäniskor behöver regler att rätta sig efter, det är aldrig ok att bita/nafsa använda tänderna på annat sätt mot människor.
Det ska sitta i ryggmärgen på hunden.

Att hunden är glad när folk kommer är ju inte ovanligt men därefrån till att vara oregerlig är ju inte samma sak.

Skicka både människa och hund på kurs och anmäl honom om han inte slutar med sina dumheter.


(Vet inte om du läste min tråd om hunden som fick sova i låst bur eftersom husse var rädd för attacker på natten?
Så kan det gå om husse beter sig fel mot hunden:()
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Frågar samma fråga som calazirya, vad sjutton skulle hunden lära sig av detta? Kom nu inte med förklaringen "för att hundar gör så när dom korrigerar varandra", för det göt dom inte.

Förmodligen så tänkte inte ägaren att hunden skulle lära sig något alls.

De busade, hunden nafsade/bet barnet som fick ont/blev väldigt rädd och började gråta och ägaren reagerade i den situationen.

Kanske inte som många andra (inkl. mig själv) skulle ha reagerat, men man måste ju se till hela bilden och inte bara reaktionen tycker jag.

Och fortfarande så försvarar jag inte reaktionen, men jag kan förstå varför den blev som den blev!

Det är väldigt lätt att sitta här och fördöma hans reaktion, men det lär ju ha gått väldigt fort allting och det fanns knappast tid att tänka efter före för ägaren misstänker jag utan han reagerade förmodligen instinktivt.

Min förhoppning är ju att ägaren drar lärdom av det skedda och tar tag i detta och lär både sig själv och hunden hur man ska bete sig + att hunden inte ska tillåtas vara med på det viset under lek med små barn.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag kan förstå om än inte försvara husses beteende i en stressad situation...MEN att han i efterhand försvarar sitt beteende och menar att det är vad som krävs. DET är oacceptabelt.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag kan förstå om än inte försvara husses beteende i en stressad situation...MEN att han i efterhand försvarar sitt beteende och menar att det är vad som krävs. DET är oacceptabelt.
En god poäng!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Förmodligen så tänkte inte ägaren att hunden skulle lära sig något alls.

De busade, hunden nafsade/bet barnet som fick ont/blev väldigt rädd och började gråta och ägaren reagerade i den situationen.

Kanske inte som många andra (inkl. mig själv) skulle ha reagerat, men man måste ju se till hela bilden och inte bara reaktionen tycker jag.

Och fortfarande så försvarar jag inte reaktionen, men jag kan förstå varför den blev som den blev!

Det är väldigt lätt att sitta här och fördöma hans reaktion, men det lär ju ha gått väldigt fort allting och det fanns knappast tid att tänka efter före för ägaren misstänker jag utan han reagerade förmodligen instinktivt.

Min förhoppning är ju att ägaren drar lärdom av det skedda och tar tag i detta och lär både sig själv och hunden hur man ska bete sig + att hunden inte ska tillåtas vara med på det viset under lek med små barn.

Fast nu fördömde jag inte hans reaktion alls, utan faktumet att Ramona tyckte att det var bra att han brottade ner hunden.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Nr 1; känner inte riktigt igen rottweilern i det där exalterade beteendet som du beskriver, de är oftast snarare åt det mera iakttagande hållet och "ingriper" bara när det är ngt väldigt angeläget. Ganska "soffiga" med andra ord, i positiv bemärkelse då.

Nr 2; visst kan rottisar kräva att man tar i dem vid ngt tillfälle, det gäller de flesta stora hundar om de är åt det dominanta hållet. Med en dominant stor rottishane gäller det att vara TYDLIG, annars har man ett problem på halsen.
Att brotta ner och dunka huvudet i golvet ( om det nu verkligen gick till precis på det sättet ) det begriper jag inte vad det skulle kunna göra för gott? Risken är väl snarare stor att husse får sig ett rejält bett i det läget.

Nr 3; Vad hade jag gjort? Till att börja med så om hunden blir sådär exalterad så hade jag sett till att hunden får hålla sig i bakgrunden och komma fram under kontrollerade former endast. INGEN leker med mina hundar på golvet inomhus, i synnerhet inte barn. Leka o busa gör man utomhus och när det gäller barn + stor hund gäller det att alltid ha ett vakande öga och styra upp leken.
Om det trots allt händer ngt som det du beskriver så hade mina verktyg varit följande; RÖSTEN, hjälper inte det så RÖSTEN + en fot i häcken på vovve och UT från gemenskapen. Har man ett grovkök, ett hundrum, en hundgård så förpassa hunden ut dit en stund. Nu är det säkert ngn som ojar sig över detta våld också "fot i häcken" för mig = en snabb korrigering utan att skada och det viktigaste är egentligen kombinationen RÖSTEN och foten. Har man gjort på rätt sätt och hunden tagit åt sig så kommer husse/matte nästa gången förmodligen bara att behöva använda rösten.

Sen tycker jag att man som hundägare, i synnerhet till en hane av storväxt ras, har ett stort ansvar; det kanske inte är lämpligt att hunden får "leka" med barn ö h t? Man får tala om för omgivningen att de bör ignorera hunden vid besök, möjligen ge den em liten klapp om den kommer fram och tar kontakt på ett "hövligt" sätt.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Min egen hund, stor, stark, vild, Rottweilerliknande (Beauceron, folk tror alltid jag har en stor, slank Rottweiler!) ÄLSKAR barn, och vill gärna ha deras händer i munnen. Han håller så försiktigt, småtuggar lite milt, gör ofta så med 8åriga lillmatte, men skulle ALDRIG komma på tanken att bita hårt! Det är många mil mellan att kärleksfullt och mjukt hålla en liten hand i munnen, och att aggressivt hugga till med käkar och tänder.
Så är min hund.
Jag känner inte denna Rottis och vet inte hur "bitandet" gick till, men det LÅTER som om Husse överreagerade i nån slags panik, han såg förmodligen framför sig tidningsrubrikerna... Men att dunka hundens huvud i golvet är husses spontana sätt att reagera, när han känner ilska och panik, INTE ett sätt man hanterar sin hund på!!
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Men så är min hund också, vill gärna "nagga" och "hålla" om jag leker vilt med min systerson. Men jag hänvisar henne bara till ett hörn och lägger henne där. Hon får inte vara med om hon blir för glad, då måste hon lära sig att vara lugn.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Min dotter och hennes kompisar får inte heller leka med vår hund, han är visserligen ursnäll men totalt omedveten om sin storlek och styrka och plattar gärna till folk å det grövsta. Han blir otroligt upptaggad och går fram som en ångvält!
Däremot tycker han om att, i sina lugna stunder, milt tugga/hålla små händer och gärna slicka salta små fötter! :d
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jag läste kanske för snabbt :)

Tolkade ditt inlägg som om överreaktionen/reaktionen var foglig för annars kunde det sluta som i tråden där rottweilern gick på ett barn.

Ser nu att du kanske inte alls menade så, utan var ren allmän i ditt svar.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Min dotter och hennes kompisar får inte heller leka med vår hund, han är visserligen ursnäll men totalt omedveten om sin storlek och styrka och plattar gärna till folk å det grövsta. Han blir otroligt upptaggad och går fram som en ångvält!
Däremot tycker han om att, i sina lugna stunder, milt tugga/hålla små händer och gärna slicka salta små fötter! :d


Uäkk! Min grannes hund ska alltid hålla på och slicka ens fötter, jag får fullständig panik! :eek::rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 322
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp