Hur fysisk borde man bli med hunden?

Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Du har en poäng och när man nu fått bearbeta händelse i huvudet så kan jag förstå att reaktionen kom. Men jag ser det fortfarande som övervåld.

Du ser, vi gamlingar har lite vett ibland ;) :p

Självklart kan det vara ett fall av övervåld, men jag tolkar ts senare inlägg som att det inte var så hemskt som det första inlägget gav sken av och jag tror inte heller att hennes bror i normala situationer är så hård som just i den situationen.

Jag tolkar hennes inlägg som att hunden är väldigt fäst vid och uppmärksam på sin husse och det skulle han inte vara om nämnda husse behandlar hunden på det viset i parti och minut.

Att han är överglad tyder heller inte på att husse är hård mot hunden i den vardagliga normala uppfostran.
Snarare skulle nog husse genom att vara mer lugn, bestämd och konsekvent kunna dämpa ner hunden lite, så att han inte blir så hypad och yrsig.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Du, nu gjorde du dig typ 40 år äldre än vad du egentligen är, så gammal är inte tant gnist ;)

:devil:

Jag är uråldrig.. Har funnits sedan tidernas begynnelse etc. etc.

( i alla fall känns det så vissa dagar och idag är en sådan dag :angel: :D )
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Problemet är att oavsett ras, så kan en situation uppstå där man är nödd och tvungen att ta till ett visst mått av våld mot sin egen eller annans hund..

Hur många gånger har man inte läst bla här på buke om folk som "fotat" till en lös hund som kommer mot dem och deras hund??

Hur skulle du göra om du hade en rottis och en lösspringande schäfer kommer mot er i full fart tror du? Och om den attackerar din hund, vad gör du då?

Kanske helt i onödan? Kanske var hunden snäll och "bara ville hälsa"? etc. etc. Men i vissa situationer, så tar många det säkra före det osäkra för att inte riskera att något värre inträffar!

Jag sa till mina föräldrar senare samma kväll som incidenten inträffade var att jag skulle säkerligen ta till våld mot en främmande anfallande hund, oavsett ras, men inte emot min egna hund i en sådan situation. Visst, borde kanske tuffa till mig för framtiden men min brorsa har alltid haft lätt att ta till våld mot även mig förr i tiden när han blev förbannad och ja, han reagerar först och tänker sen. Våld löser allt tydligen enligt honom.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

EDIT: Med "våld löser allt enligt honom" menar jag såklart inte våld mot djur. Han har skärpt till sig dom senaste åren och nej, han tar inte till våld mot Killian annars. Klart jag kan tänka mig överreagera om jag var i hans sits men inte ta det SÅ långt som han gjorde. Jag tycker inte att det Killian gjorde mot brorsdottern var ett sånt där "Herregud" ögonblick utan vad brorsan gjorde mot Killian. (Om det inte redan har framgått.)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Om timingen är exakt så gör en överdrift knappast någon skada. Om timingen är fel kan även en relativt midl tillrättavisning störa en känslig hund.
PL

ja fast vi talade juh om hunden reaktion på barn, och barnets reaktion på hundar i framtiden. Inte hurvida överraktionen skadade hunden på det viset . utan att om har otur kommer hunden att förknippa barn med smärta och barnet förkinppar hundar med obehagligheter och att det skulle kunna gå att mildra om man sköter situvationen på rättsätt
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Lite ot men vad har han för linjer? Kennel, mor och far? Bara för at jag är nyfiken :)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det verkar som om de flesta är ense om att det är ok med en kraftig och instinktiv reaktion om situationen kräver det men en sådan här grej kommer inte ens i närheten - i alla fall inte om man har sina sinnen i behåll. Jag menar nu inte att TS ska ta personligt illa upp, absolut inte, men en person som reagerar så kraftigt på en incident som inte ger några som helst skador på några inblandade...man undrar ju hur de skulle/kommer att reagera när någonting VERKLIGEN händer? INGEN hund ska hanteras på det här sättet om det inte finns omedelbar livsfara för en annan varelses liv och med nöd och näppe ens då. Jag förstår inte att folk i dagens samhälle fortfarande pratar om att "jaså är det en rottis, då kan det behövas hårdare tag" och med det utan tivivel menar bestraffning och inte korrigering om det finns ett problembeteende. Konsekvens är nyckeln, inte ett förtryckarförhållande - DÅ riskerar man att få problem, DÅ ökar risken lavinartat att få en sån reaktion från hunden fler gånger i framtiden. En förkrossande majoritet av alla avlivningar som sker pga aggressivitet är ju helt klart ägarens fel, att skylla ifrån sig med någonting annat är idioti.
Den första gången någonting sånt här händer ska man ALLTID ha i minnet både som ägare och någon annan som vet (som TS), för risken att hunden ska agera/reagera på ett sätt som kan skada en människa till har mångdubblats.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det var ett bra tag sen jag snackade med brorsan om Killians uppfödare och föräldrar men om jag minns rätt så heter hans pappa Larko och kommer som sagt från Tyskland. Ska tydligen vara värsta kända och populär champion/avelshane där. Har kommit över till Sverige några gånger under åren för att paras tror jag. Hade för mig att kenneln heter Rottmore's (stavning?) men nu är jag väldigt osäker. Kan ju säkert finnas mer än en kennel i Sverige med det namnet... har inte kollat upp Killians bakgrund sen han var 8-9 veckor. Han finns reggad i SKK under namnet Nelson så där kanske man kan finna info om uppfödare/kennel.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Det verkar som om de flesta är ense om att det är ok med en kraftig och instinktiv reaktion om situationen kräver det men en sådan här grej kommer inte ens i närheten - i alla fall inte om man har sina sinnen i behåll. Jag menar nu inte att TS ska ta personligt illa upp, absolut inte, men en person som reagerar så kraftigt på en incident som inte ger några som helst skador på några inblandade...man undrar ju hur de skulle/kommer att reagera när någonting VERKLIGEN händer? INGEN hund ska hanteras på det här sättet om det inte finns omedelbar livsfara för en annan varelses liv och med nöd och näppe ens då. Jag förstår inte att folk i dagens samhälle fortfarande pratar om att "jaså är det en rottis, då kan det behövas hårdare tag" och med det utan tivivel menar bestraffning och inte korrigering om det finns ett problembeteende. Konsekvens är nyckeln, inte ett förtryckarförhållande - DÅ riskerar man att få problem, DÅ ökar risken lavinartat att få en sån reaktion från hunden fler gånger i framtiden. En förkrossande majoritet av alla avlivningar som sker pga aggressivitet är ju helt klart ägarens fel, att skylla ifrån sig med någonting annat är idioti.
Den första gången någonting sånt här händer ska man ALLTID ha i minnet både som ägare och någon annan som vet (som TS), för risken att hunden ska agera/reagera på ett sätt som kan skada en människa till har mångdubblats.

Okay, detta är just nu värsta tiden på dygnet för mig att posta, men jag är oklar med vad du vill säga med ditt inlägg. Menar du att jag har överreagerat eller att brorsan handlade helt fel? Eller är detta mer av ett grå zon argument? Jag är inte dum av mig, bara i ett totalt zombie tillstånd idag så kanske du kan förtydliga vad du vill ha sagt?
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Ser att Jenny_stridh inte är inne längre, och att du få klart för dej vad hon menade.
Få se om jag kan klargöra kortfattat, blr det fel får Jenny tala om det när hon kommer in igen.

Jag tror att Jenny_stridh menar att din bror överreagerade, och undrar hur han skulle hantera hunden om den verkligen satte någon i fara om han tar i så här i en ofarlig situation.
Sen att alla (du och din bror) bör ha denna händelsen (som är den första) i minnet, eftersom faran att hunden kommer att skada någon har mångdubblats. (Jag tror då att hon menar pga din brors överreaktion)
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Jaha ja... tja, jag kommer umgås med Killian och brorsan uppe i Östersund nu under juletid men jag personligen har inte ändrade känslor gentemot Killian. Visst, kommer vara på min vakt till en viss gräns men mest besviken på att brorsan gjorde som han gjorde. I vanliga anda kommer han inte lyssna på mig trots att jag kan det dubbla han kan om hundar; jag är den ovetande lillesyrran och Killian är hans hund så... inte så himla mycket jag kan göra. :(

Men klart att om något liknande sker igen tänker jag inte bara må dåligt över av det utan faktiskt agera på ett eller annat sätt. Innerst inne hoppas jag att brorsan har hjärna nog att hantera situationen bättre ifall Killian skulle bli lite väl exalterad mot en annan hund eller människa, men i Killians ögon vill han bara leka för han har inga aggressiva tendenser. Känns som jag målat upp bilden av att han har det men samtidigt ligger det på min brorsan att inte "framkalla" det beteendet hos honom heller. Bah, hela denna grejen ger mig en huvudvärk.
 
Sv: Hur fysisk borde man bli med hunden?

Min rottistik på 3½ är oxå väldigt hoppig,stojjig när de kommer folk.MEN hon var värre när hon var mindre.De kan vara ngt som dom faktiskt växer ifrån en aning iaf.Min älskar allt och alla,stor som hon är så är hon rätt bufflig.Har själv tre syskonbarn,varav den ena är lite smårädd för hundar.Molly som min hund heter är ju såklart ännu mera intresserad av henne pga att hon vet att hon är lite rädd för henne och vill väldgt gärna göra sig till för att hon ska bli lika poppis hos denna tjejen.Minsta syskonbarnet är hundtokig och håller alltid i henne när vi är ute och går.Helt själv så fixar hon både tillrättavisning (med ord då såklart). Jag kan tycka att man inte behöver vara så våldsam som han var,men jag hade nog oxå vänt upp och ner på min (lagt henne på golvet) om hon gjort ngt liknande.Hundar gör så mot varann,men hade inte bankat hennes huvud i golvet!! Hon har testat mig en gång under sina unga år,tror hon var nästan ett år innan hon provade,när vi var ute och gick med en annan tjej och hennes rottis.Tog liksom tag i min arm,inte för att leka utan för att testa mig helt enkelt.OCh jag blev såklart flyförbannad.Så hon åkte ner i backen mittt på gatan där.inget mer men ner och fick sig ett ordentligt "nej,så gör man inte"Folk trodde väl jag var heldum i huvudet.Men man ska ju tänka,de kunde varit ett litet barn och provat på och jag har 3 syskonbarn i varierande åldrar som inte tagit de på samma sätt som mig.
Va? Absolut inte! Vad jag menade med * tecknet var det där med hur hyper han blir när folk kommer på besök. Sidfrågan var om alla Rottweilers blir lika hyperglada eller om han är ett särfall. Har inget alls att göra med incidenten. Spelar ingen roll alls vilken hundras det är; jag tycker inte man gör så. Kändes extra hemsk att det var min egen brorsa. Och jag är extremt förtjust i Killian trots att jag aldrig har umgåtts med Rottweilers förut och har alltså ingen erfarenhet av rasen sen tidigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 322
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp