Mabuse
Trådstartare
Nah, kan de verkligen det? Bara för att "alla" hästar (och kor) kan hoppa 95 cm behöver ju inte det betyda att alla hästar är så noggranna och smidiga att de kan göra det hela tiden?
I hoppgruppen för länge sedan så var ridläraren var ju helt ärlig med vilka hästar som hade vilken talang. Märrarna som hade tävlat 130 innan de valde att bli ridskolehästar hade ju lite lättare för sig än "dunderklumpen" en söt och snäll tinker som verkligen var hit och miss över hinder, eller min favvis en skrangligt halvblod med ben överallt som ridläraren tyckte var ganska talanglös.
Lade till den här frågan för sent
När ni rider 95 cm bana på lektionen, mosar han 2-4 hinder då med eller blir det felfritt varje gång? Finns någon annan som har en häst som går 110 på tävlingar och inte välter något hinder i gruppen?
Flera i tråden har ju påpekat att alla hästar kan hoppa 95 felfritt utan hjälp från ryttaren, det är en ganska vanlig uppfattning som jag har hört förut. I det här specifika fallet så kan ju hästen bevisligen klara höjden eftersom vi klarar 2 av 3 hinder. Men på 7-8 hinder så lyckas jag inte undvika att göra ett misstag på ett par-tre av dem så att vi river.
När vi hoppar 95 på träning så river han normalt 1-2 hinder. Det kan hända att det blir felfritt, men det är inte det vanliga. Det finns hästar som gått 110 eller mer därtill tidigare i sitt liv, men de sitter inte jag på. Och de som sitter på dem håller hårt på dem! De ryttarna gör såklart resultat på ett annat sätt på tävlingsbanan, vilket också leder till de även fortsättningsvis får de bästa hästarna, får tävla två hästar, får hoppträna fler hästar gratis på ridskolan, etc. Så de får ju en helt annan tävlings- och hopprutin. Men det är en del av förutsättningarna, där får man gilla läget och göra det bästa av de förutsättningar man själv har.