Jag förstår hur du menar, jag är nog mer inne på att om man vill ha bättre resultat behöver man träna mer, inte mindre. Jag vet definitivt att min tränare tänker så, så hon skulle inte uppmuntra att sluta hoppträna och tävla och tänka att jag kan bli bättre på att hopptävla på det sättet. Vill man tävla dressyr istället så får man byta till dressyrgruppen, där är det också kö, och då får man ge upp sin plats i hoppgruppen. Det är inte tillåtet att rida i båda.
Tävlingarna är ju valfria på det sättet att man inte är formellt tvungen till tävling, men det är ändå så att om man rider i tävlingsgrupp så ska man vilja tävla. Det är i nuläget flera års kö på att få börja, så om man inte vill tävla så skulle man nog inte anses behöva ta upp en plats i tävlingsgruppen. Dock var det ok när barnen var små och helammades att inte vara borta på tävling hela dagen. Man har inte heller rätt att behålla sin plats i gruppen pga barnafödsel, sjukdom eller liknande, om man inte är beredd att betala fullt för den tomma platsen under tiden och kan hitta en av ridläraren godkänd ersättare. Så det kräver lite pyssel. Majoriteten i gruppen är 18-25 utan barn, många pluggar och/eller är singlar, så det där med att man ska få ihop det med dagishämtningar, heltidsjobb och barn finns inte riktigt på kartan för de andra. Och de bästa hästarna går givetvis till de som satsar mest, och är på ridskolan alla dagar i veckan. Vilket är helt ok, men man ska veta att förutsättningarna är såna, där får man gilla läget.
Semestern och sommaren går åt till att pussla ihop det med när dagis har sommarstängt och vi kan vara lediga från jobbet, att använda flera semesterdagar till en egen ridresa är inte riktigt aktuellt.
Det får bli när barnen är så stora att de kan klara sig själva i så fall.