Även om du tycker att hästen bör klara hindren även om den kommer nära, så gör den inte det. Jag kan ju säga åt honom att folk på nätet säger att alla hästar klarar 90 cm oavsett hur de kommer på hindret, men jag tvivlar på att det hjälper.
Det blir inte rätt på träning heller om vi hoppar på tävlingshöjd, vi river ungefär lika mycket där. Något mindre, eftersom vi då har övar på alla svängar och vägar innan vi sätter ihop det till en bana.
Anledningen till att vi kommer rätt på relaterade avstånd är förstås att man får lite hjälp av det första hindret att komma rätt på nästa. Jag tappar inte galoppen i svängen, utan det handlar mer om att det är svårare att tima rätt antal galoppsprång ur en sväng. Kom ihåg att hästen också har en enorm och ganska svårreglerad galopp, så man har inte jättemycket att spela på med galoppen. Däremot händer det att vi tappar galoppen helt och hållet i svängen av den enkla anledningen att han inte alltid byter galopp över hinder och inte kan byta i språnget, alltså måste vi ibland bryta av och fatta ny galopp, men alternativet är ju att rida på i fel galopp, det skulle bli ännu värre. Och ja, vi har övat massor på att byta galopp över hinder, det går ibland men inte alltid. Om hästen är en perfekt avvägning av lösgjord, alert och energisk så blir det rätt varje gång, men det är inte alltid jag lyckas med det. Och igen, vi har övat massor på det också.
När det gäller att rida över bommar med medryttarhästen för att öva min avståndsbedömning, så har jag redan tänkt på det, och gör det. Det verkar inte bli bättre ån såhär ändå.