Jag har jättesvårt att tolka din position i allt det här. Å ena sidan vill du känna mer utveckling, mer resultat, hästen är svår att påverka och du kämpar i motvind.
Å andra sidan är det en jättebra häst som hoppar sina klasser.
Jag har aldrig sagt att det är en dålig skolhäst, det verkar ju onekligen vara en snäll stadig häst, men är den en rimlig kompis för den som vill utvecklas i hoppsporten? Är det rimligt att egentligen ens ha börjat hoppträna med en häst folk två år senare är chockad över att den kan hoppa tävlingshöjd? Någonstans får du nog sätta dig ner och bena ut din situation. var exakt klämmer skon? det verkar variera.
För att förändring ska ske måste något förändras.
Som tråden ser ut nu verkar du vara frustrerad över att det inte går att sätta upp några mål för det finns inga chanser ändå till att nå målen. Du vill fortsätta hoppträna och tänker göra det på denna skolhäst då det inte finns andra att tillgå. Du är nöjd med ridläraren och väljer att vara nöjd med att de som gör bäst resultat får bäst hjälp. (för mig är det obegripligt hur man kan vara nöjd med det, de som presterar sämst borde ju rimligen behöva mest hjälp men men det är du och inte jag som ska vara nöjd i situationen)
Du vill inte sluta i gruppen. Du vill inte rida för någon annan. Du vill inte skaffa medryttarhäst för det kommer ändå inte gå. Du vill inte ha tävlingsmässiga mål för det kommer inte heller gå för hästen river och hoppar redan mycket nära sin maxnivå.
Men samtidigt verkar du rätt ovillig att förändra något för allt är bra som det är. Du vill jobba på i just dessa hjulspår men med ett annat resultat. Okej. Jag har nog inget mer att råda till, allt verkar väldigt svårt och inget är nog rätt lösning eftersom en lösning innebär en förändring du inte är villig att göra.
Det är en bra skolhäst för den är okomplicerad, den stannar inte ut sig, den går att lasta, den blir aldrig farlig. Den kan vara med på träningarna och hänga med på övningarna utan att behöva en massa extratid för att den stannar, knepar ur eller slänger av ryttaren. Man kan lita på att den alltid går runt och alltid gör sitt jobb. Man kan också lita på att den knappast går felfritt, men att vara garanterat felfri är inget kriterium för att vara en lämplig häst för tävling, många gånger kan de där som alltid petar en bom eller två ändå vara utmärkta skolhästar för att lära folk tävla.
Samtidigt är det också så att det inte precis handlar om en häst som skulle kunna gå 1,10, och en häst som med svårighet kortar sin galopp, men alla hästar har sina svårigheter. Det finns hästar som lätt blir spända, hästar som slarvar, hästar som är tittiga i tävlingsmiljö, hästar som inte går att tävla alls för att de inte klarar tävlingsmiljön, hästar som är för sköra för att riktigt hålla för regelbunden tävling och träning, osv.
Det förvånande är väl inte att hästen kan hoppa en bana efter två år. Det förvånande är att hästen har lyckats lära sig detta genom att gå med ridskoleryttare på lektion. Och att den faktiskt hade såpass mycket hoppning i sig, den har liksom skaffat sig tekniken på vägen, och fattat att man inte ska riva, och försöker numer undvika det.
Det problem jag försöker lösa är inte att ändra mitt hästande så att jag når de där målen (jag tror ärligt talat inte det är möjligt givet den tid jag har till mitt förfogande för ridningen), det problem jag försöker lösa är hur jag lyckas bibehålla motivationen fast jag inser att förbättrade tävlingsresultat realistiskt inte är möjliga. Vilket ganska många som tävlat länge borde kunna känna igen sig i.
Allt är inte bra, men så bra jag kan se att jag kan ordna det för mig givet de resurser jag har. Bra vore såklart att hoppträna 3-4 erfarna hopphästar i veckan för en tränare som var lika kunnig men dessutom en fena på den psykologiska biten och tävla varje helg för att få mer rutin. Men det är ju inget realistiskt alternativ, återstår att försöka göra det bästa av dem situation som är.