Som sagt är egen häst inte aktuellt. Det finns inte en vecka någonsin på ett år jag skulle ha tid att vara i stallet sju dagar, vad gör en sån hästägare när medryttaren är sjuk eller bortrest? Och vem tar hand om hästen när barnen är sjuka när maken är bortrest? Den hästen skulle bara bli ett dåligt samvete, och definitivt inte få den konditionen och genomtänkta, avpassade träningen som skulle behövas för att den skulle kunna prestera på tävlingsbanan med mig.
Och jag tror då definitivt inte på att halvera hoppträningen som en strategi för att bli en bättre hoppryttare. Tävlingen är ju bara kvittot, det är inte som att jag skulle vara nöjd med att t ex ha en häst som någon annan tränade upp så att den blev så duktig att den kunde kånka runt mig felfritt i 90 fast jag aldrig tränade och inte kunde inverka vettigt på den öht. Det är inte nollan i sig, det är nollan som är kvittot på att träningen gett resultat som är målet.
Det finns flera fb-grupper för medryttare i Stockholmstrakten. Läs igenom annonserna där, så ser du hur många som söker medryttare som vill ha en hoppryttare för tävling och träning till sitt halvblod med trevlig stam i tävlingskondition i stall med goda kommunikationer och fullskötsel, och vill ha någon som inte har meriter från msv och uppåt. Ungefär noll personer, skulle jag säga.
Jag behöver inte läsa annonser, jag ser hur det ser ut i mitt fullskötselstall med gångavstånd till Tbanan med ridhus, träningar och dyl. Stammarna har jag dålig koll på men det är svenska/tyska halvblod. Grupperna är inte representiva, det är inte där man söker folk.