Hur fort går ni fram i inridningen?

Sv: Hur fort går ni fram i inridningen?

Det är inte det första jag gör:crazy:
den får vänja sig successivt- att den betyder ngt o jag vill ha en känslig o lyhörd häst, ingen avtrubbad.

hoppar du som 17 i sadeln- för att vänja den vad som händer om den bockar med ryttare på:cool:

Men ibland är du ju :eek: ;)

Jag vänjer direkt vid ex skänkel eftersom man faktiskt kan tappa en stigbygel. Typ ;)

Fast om man vill vara säker- så ska man inte rida alls- än mindre rida in hästar.
ALLT kan hända:eek:

Man gör ju en bedömning av situationen på varje individ. en del behöver fler- bara uppsittningar- försiktiga såna.

Helt klart! Men det är lite knepigt (iaf för mig) att följa och svara dig när jag svarar på ett inlägg jag tror du skrivit om en "normalkänslig" häst och sedan visar det sig du skrivt om ett "asplöv".

En ponny ägnade vi månader åt att hänga på inne/ute o kliva upp på. Han var grymt bakskygg. När vi väl kommit upp gick all som en dans och han gick om sin jämårige på ngn vecka under ryttare. Men fortf gjorde vi många upp/avsittningar.

När ponnyn kom tillbaka (på sommarlov typ) år efter det och tävlades rätt flitigt i de flesta dicipliner reagerade den fortf när man sadlade. Men mer var det inte.

Och på grejen om man vill vara säker. Säkrast är väl att snabbt lära pållarna iaf måttligt klara av sin egen rädsla = utsätta och lära dem lösa det själva (utan att fly).

Jag longerade inte just min. Jag sprang för glatta livet med pålle i snöre med hängade stigbyglar :D

Dock tycker jag de brukar reagera mer eller mindre ändå (alltså i mina fall mer lägga märke till). På stuteriet longerades det i alla gångartera med hängande stigbyglar men det gav inte hästar som inte reagerade när man brötade runt på ryggen för det. Jag tror på lite av allt s a s.

*KL*

Allt beror på hästen, men jag löshoppar och tömkör gärna en hel del först, så hästen kan gå i en stadig unghästform i alla gångarter.
Inridningen går sen ganska enkelt, om jag tar den jag rider in nu som exempel. Det dröjde inte många turer innan vi galopperade. Travhoppade även före det, lite bommar och ett räcke på 40 cm:D iofs fattade hon galopp då oxå, men det räknas inte.
Har ridit henne aktivt sen i februari och hon går i bra form alla gångarter och vi har jobbat med bommar.
Denna häst är dock 5 år, inriden i år pga skada och föl...
Suddig bild:angel:
013-2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider ute i skogen för har ingen ridbana å ingen transport att ta mig in till ridhus heller! vi har varit dit å ridit för unghästtränare å för mig som inte ridit in nån häst förut så tyckte jag det var givande! Är inget jag kommer göra flera gånger, mest bara för att få tips osv. Är ju inte så avancerad ridning så här i början så att rida för tränare känns lite som bortkastade pengar.
Men en sak som hon tyckte, lika som många här, att man inte bör skritta på kortade tyglar eller i form. Lätt att tappa den ärliga skritten.
Börja trava så hästen får vänja sig! det den har lätt för behöver man inte slita på, även om det är kul när det går bra. Men snart ska du se att den lär sig trava normalt bara den "får" trava. Annars lär det bli en "WOW-upplevelse"
Jag har ridit i alla gångarter redan från början. Första gångerna jag satt på honom var d bara skritt å trav på gårdsplanen men sen red vi ut ensamma å galoppade :)

Har en fyraåring sedan en månad tillbaka. Inridningen påbörjades för 5 månader sedan. Har god balans i alla gångarterna. Bra framåtbjudning. Var lite stel i ena sidan ett tag, men helt ok nu. Har ridit honom fyra dagar i veckan. Longerat innan ridningen för att lugna ner lite. Hade problem med att han rusade iväg efter att jag satt mig på honom. Håller på i 30-40 min per gång, inklusive longering, skritt. Vet inte hur jag ska lägga upp arbetet nu. Har haft en tränare ute som sa att jag ska rida fler dagar i veckan, hörde mig för hos en annan som tyckte att min häst nu ska vila ett tag för att smälta intryck. Lite förvirrande. Någon som har råd att dela med sig av.

Om han är riden i 5 månader tycker jag det kan vara en bra idé att låta honom vila ca 2 veckor för att smälta lite, om han ha långt sommarvila. Annars kanske 3 veckor nu och 3 veckor i höst.

Man måste känna o se hur den funkar. växer den mm mm.

Sen om man har några mål så lägger man in vilor efter det.

Om hästen är duktig o har lärt sig det man hade tänkt kan de få lulla i skogen bara.
Den bör vila på försommarenn. Det händer mkt i en 4-årings kropp- då.

Om du har en tränare som du rider regelbundet för och som du litar på tycker jag att du ska följa dennes råd. Rent allmänt behöver de flesta unghästar lite vila då och då för att smälta intryck och låta kroppen och knoppen *komma ikapp*. Dock är jag ingen förespråkare av månadslånga vilor utan tycker det fungerar utmärkt med 5-6 dagars vila då och då. Då hinner de bearbeta intryck och vila upp sig.

lägger ett inlägg här för att komma ihåg tråden. Då jag kanske får användning av den snart;) // Maria

kl

jag brukar alltid jobba på lina först. i början utan sadel och först vänja med sadel utan stigbyglar för att sen ha hängande stigbyglar. detta tills hästen lyssnar på rösthjälper och kan longeras i alla gångarter. brukar ta absolut max 5-10 gånger innan det går bra. paralellt med detta brukar jag vänja hästen vid vikt på ryggen (hänga på den etc) och till slut longera med en passiv ryttare i alla gångarter. ryttaren kan efterhand börja ge rösthjälperna och kombinera med skänkel- och tygelhjälper. noga att belöna när hästen gör rätt.. så fort den på lina lyssnar på hjälperna ngt så där kan man börja rida med draghjälp på ridbana och när det går bra, rida "själv" i alla gångarter med slak tygel.
brukat ta 2-3 veckor max till detta stadie.
när detta funkar ok kan man rida ut i skogen med lämpligt sällskap och sedan rida i skogen tills hästen börjar bjuda framåt mot handen och lyssna. sedan kan man börja att jobba med med form etc på banan.
bommar börjar jag med från dag 1, longera över bommar och små cavalettis, leda över och runt vattenmattor, titthinder etc.
hoppa uppsuttet så fort hästen går att styra/kontrollera ngt sånär i galopp.

detta tycker jag funkar bra på de flesta hästar. det kan ju ta lite olika lång tid beroende på häst. Känns också som ett säkert sätt man inte utsätter sig för onödiga risker, då man inte går vidare till nästa "otrygga" moment förrän det innan fungerar, men går ändå rätt fort.

jobbar aldig en 3 åring mer än 3 dgr/v 20 min per gång eller en 4åring 4ggr/v 30- 50 min.

KL

Jag skrittar fortfarande Crow. Han har travats/töltats med ryttare men inte mycket. Först vill jag att han ska slappna av i skritten, hitta balansen i den och lära sig att bära mig i skritt. Tro inte att jag sitter med korta tyglar och harvar nu, jag har bara ultralätt kontakt med honom och han bestämmer själv vart huvudet ska vara och vilken tygellängd han vill ha. Jag fokuserar på att inverka med sitsen, att böja honom och flytta honom för höfterna samt att ändra tempo och takt med sitsen. Vi har mycket att hålla oss upptagna med.
När han hittat sin balans bättre i skritt kommer jag be honom om fler gångarter.
Detta har fungerat utmärkt hittils, han blir lugnare (=mindre stressad) och börjar hitta lite trygghet nu. Framåtbjudningen är det inget fel på, och inte känsligheten heller. Men jag vill inte ha en häst som får halft panik för att han inte känner sig redo och jag tvingar upp trav. Sen är vi ju iaf ute i friska luften när vi tränar, och rider lite i skogen också.

Fast nu är ju detta en 6årig travare, man kanske inte kan träna dem som man tränar unghästar....

Om jag skrivit nåt knasigt nu kan det bero på att jag inte sovit sedan onsdags morron...så ha överseende. :)

KL

Hur tänker ni kring tränarhjälp med unghäst? Jag funderar lite på när jag ska ta kontakt med min dressyrtränare ( B-tränare ) för att höra om hon har plats för oss. Mina tankar går i banor som att det kan vara idé att få stöttning tidigt att rida hästen i balans, få ett bra upplägg inför den "riktiga" träningen nästa år. Eller är det lämpligare att söka sig till en unghästutbildare för träningshjälp tro?

Jag vill inte rida min unghäst på bana mer än kanske 1-2 ggr/månad, resten ska bestå av uteritter, promenader, arbete på töm.

Hur ser ni på det här med tränare i tidigt skede?

Vi började med lektion för tränare tidigt med treåringen. I början var det tömkörning för att sedan övergå i ridlektioner. 1-2 ggr i månaden brukar jag tycka är lagom. Nu är min tränare väldigt duktig på unghästar och väldigt ödemjuk. Det är inte så att man sitter och filar på formen och jobbar på volt men det finns vissa grundläggande saker som är jättebra att få hjälp med. Man blir ju lätt hemablind och varför lära hästen fel och behöva korrigera sen när man kan lära in rätt från början?

Men det gäller att tränare kan anpassa nivån till unghästen. Det är inte alla som klarar av det. Bara för att man är en duktig ryttare så behöver man inte vara bra på unghästar. Jag har varit med om mycket duktiga ryttare som tävlar högt upp i klasserna som saknar helt känslan för unghästar. Samma sak är det med tränare.

Tror inte att jag hade tränat för tränare om inte min varit så otroligt duktig på att se hästar och vad de behöver.

Mvh

Tora

Jag red iin min som 4½ åring
Jag red barbacka första gångerna efter typ 4 veckor började jag trava de fall så naturligt när hästen framför travade så min häst ville efter:D

Efter 2 månader så kom första galoppen travade och så gjorde jag galoppskänkeln å sa GALOPP så wipps så galopperade vi:banana:

Hon tar naturligt rätt galopp även om hon fattar fel så ändrar hon självmant till rätt galopp=) Naturbegåvning=)=)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka