Hur fort går ni fram i inridningen?

Sv: Hur fort går ni fram i inridningen?

det beror mkt på hästen

håller på med 3 st nu

den förstaav dom jag rider nu har jag ridigt ca 7 gåger så han kan skritt trav å stanna å svänga å skänklar

den andra har jag ridigt ca 10 gånger å han kan skritt trav å på början till galopp.

den tredje ridn 2 gånger han kan skritta med nån på ryggen å stanna å svänga

jag börjar alltid med att lära dom skänklar å stop sn när de är ok rider jag ut i skogen till jag ser att de är dags att gå vidare

jag tycker att du ska göra som du känner är rätt ,

Jeenni

Jag börjar inte med skänkeln, utan använder rösten o petar med spöt- om det behövs.
sen har man en draghjälp för att få den att gå på utan att behöva inverka så mkt.

den har fullt sjå med att känna efter vad den har på ryggen.

sen har man en draghjälp för att få den att gå på utan att behöva inverka så mkt.
den har fullt sjå med att känna efter vad den har på ryggen.

Då är det ju inte dig hästen följer utan hästen framför som blir ledare

Tja. Hur ska hästen kunna följa dig- när du sitter på?
Den ska ju lära sig- eller?
Den får mer trygghet o allt går mkt lättare om den får följa en RIKTIG ledare- häst. Sen rider man före- när hästen förstår bättre.

Tja. Hur ska hästen kunna följa dig- när du sitter på?
Den ska ju lära sig- eller?
Den får mer trygghet o allt går mkt lättare om den får följa en RIKTIG ledare- häst. Sen rider man före- när hästen förstår bättre.

med bra kunskap och känsla för hästar går det aldeles utmärkt.
en häst söker en ledare människa eller häst kvittar
ja men sen ska du stri om vem som ska gå först det är lika bra att dom lär sig direkt.

Låter som NHstuk o den får hålla sig inne på inhägnat område.
Jag menar- rakt fram i skogen!

Jag gillar faktiskt inte heller häst framför utan vill vara själv, då är hästen mycket lyhörd mot mig som ryttare. Rider inte något alls på bana helst utan rakt ut i skogen själv. Där lär den sig stanna, svänga och framför allt - gå fram.

När den lyssnar på mig och trampar på bra fram själv kan jag ha en häst bakom. Senare för unghästen träna på att gå efter utan att stressa.

det är så jag vill ha de oxå att hästen konsentrerar sig på mig .
men alla är vi olika.

jeenni

Jag tycker att det är schysstare om den först får draghjälp.
har sett westernryttare som sitter o sparkar på en nyss inriden häst som inte förstår skänkeln.:mad:

en häst med lite självbevarelsedrift- skickar en sån ryttare.

Jag tycker att det är schysstare om den först får draghjälp.
har sett westernryttare som sitter o sparkar på en nyss inriden häst som inte förstår skänkeln.:mad:

en häst med lite självbevarelsedrift- skickar en sån ryttare.

ja men man behöver inte de skulle aldrig bara sitta å sparka å sparka på en outbildad häst.
hästen kan skänkeln innan jag rider ut i skogen ,

Jag anser inte att den ska gå runt runt- utan rakt fram. den har då betydligt lättare att lära sig balansera upp sig med ryttare o skänkeln- är sekundärt. först åker man/ använder rösten- SEN lägger man till ABC- gas broms- vänd

Jag anser inte att den ska gå runt runt- utan rakt fram. den har då betydligt lättare att lära sig balansera upp sig med ryttare o skänkeln- är sekundärt. först åker man/ använder rösten- SEN lägger man till ABC- gas broms- vänd

jag rider inte runt rund då jag vet attt de nästan är att be hästen kasta av mig. de tar inte lång stund att lära en häst skänkel, om man gör de rätt.

Då undrar jag HUR många som du har ridit in?

Proffsen gör inte så!

jag börjae rida förra året , är på ett stuteri så e blir en del.

Håller också på och rider in, vi tar det ganska lugnt och väntar med galoppen tills hon är stark nog att galoppera under ryttare men när jag longerar galopperar hon. Hon är snart 5år, varmblod men aldrig inkörd. Vi kan bromsa-öka, svänga, halt och flytta för skänkeln i både skritt och trav. Jag jobbar mycket med rösten så jag förstärker lite med den.
Vi rider bara ut i skogen just nu eftersom jag vill att hon ska få lite upplevelser och en positiv inställning till arbete. Hade ledarhäst första gången, men nu rider vi själva och hon lyssnar jättebra!

Jag tar god tid på mig med inridningen, behöver inte skynda (tävlar ännu min andra häst)

Så jag skulle vilja säga, ta den tid du vill och behöver. ;)

KL

Hur tänker ni kring tränarhjälp med unghäst? Jag funderar lite på när jag ska ta kontakt med min dressyrtränare ( B-tränare ) för att höra om hon har plats för oss. Mina tankar går i banor som att det kan vara idé att få stöttning tidigt att rida hästen i balans, få ett bra upplägg inför den "riktiga" träningen nästa år. Eller är det lämpligare att söka sig till en unghästutbildare för träningshjälp tro?

Jag vill inte rida min unghäst på bana mer än kanske 1-2 ggr/månad, resten ska bestå av uteritter, promenader, arbete på töm.

Hur ser ni på det här med tränare i tidigt skede?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka