Sv: Hur fort går ni fram i inridningen?
Jag anser inte att den ska gå runt runt- utan rakt fram. den har då betydligt lättare att lära sig balansera upp sig med ryttare o skänkeln- är sekundärt. först åker man/ använder rösten- SEN lägger man till ABC- gas broms- vänd
Min spink jag har hemma nu fick lulla med mamma första gången jag satt på honom, hon ledde bort till grannen. Andra gången jag satt på honom ledde hon till nästa granne och förbi deras hästar (knäppa saker) sedan red jag lös hem med henne först bredvid sedan bakom eller framför, minns faktiskt inte. Men på avstånd så vi blev mer "fria". Sedan red jag ut själv, rakt ut i skogen men hon höll när jag satt upp i början så han skulle lära sig stå still utan för mkt krångel i början.
Jag hade alltid en litet spö med mig och han var under inkörning (med bett) och tömkörd lite i skogen (bettlöst) och endel promenerad med ute i skogen. Han har alltid lyssnat väldigt väl på den som hanterar honom (därför ville jag inte blanda in draghäst), han förstod rösthjälper, var trygg med oss som hanterar honom och förstod spö bra (inte rädd och aldrig tagit det som "straff" utan enbart som tydlig framåtdrivning).
Sedan räcker det med ren och skär taiming och känsla
Vända från uppsittningsplatsen gick ju bra och jag smackade på - han går tveklöst alltid framåt vid smackning, det har han lärt sig på marken. Det blev endel smackningar upp i skogen de första gångerna och lite parerande med tygeln för att hålla nosen på rätt kurs. Sedan är det "bara" att be om framåt. Spöet petade lite på rumpan så fort han inte tog en smackning och självklart fick han beröm när han gick fram och lämnades i fred så fort han höll given kurs och bjudning. Egentligen väldigt lätt ut med en väg - bara att smacka på.
Och med många smackningar eller petande med spöet (som dock knappt behövdes pga den rätt grundligt inlärda smackningen) menar jag INTE tjatande. Man kan smacka i varannat steg om det behövs utan att tjata, bara man inte smackar när det inte behövs och man får reaktion på varje smackning. Då fattar pållen rätt snabbt och det behövs knappt någon.
Allt skedde barbacka o bettlöst under denna "insittning".
Hästar som är "feg", inte vill lämna gården, inte lyssnar/litar på ryttaren osv förstår jag om man vill ha draghäst till. Men jag vill helst göra dem "självständiga" och jag tål inte hästar som inte kan lämna gården och har aldrig lyckats träffa på någon så (o)uppfostrad eller "jobbig" unghäst.