Hur fort går ni fram i inridningen?

Sv: Hur fort går ni fram i inridningen?

Jag anser inte att den ska gå runt runt- utan rakt fram. den har då betydligt lättare att lära sig balansera upp sig med ryttare o skänkeln- är sekundärt. först åker man/ använder rösten- SEN lägger man till ABC- gas broms- vänd

Tycker du har fel GAS och BROMS hör till det första en häst ska lära sig !
Vad händer i skogen om hästen kastar sig åt sidan och man då för första gången klämmer till med skänkeln ?

Nej pålle måste vara ordentligt insutten innan skogen med GAS och BROMS ..

Sen måste man alltid utgå från varje individ till häst .

Nja Gas o broms kan den innan uppsittning, men man lär den sen hjälperna för detta.

Har man tömkört några ggr innan så kan den broms:idea:

Men visst är de individer.

Tömmen har du rätt i du Axel:)
Tömkör alltid mina mycket innan inridningen men gillar dock att dom inte *stendör *när man lägger till skänkeln .

Men dom behöer ju iof sig inte veta vad den betyder men de får inte vara rädda/reagera för skänkeln :)

Mia ;)

Senast ändrad:

min pålle kunde PROOOO å vad det menades med smackning när jag satt upp. jag har aldrig haft någon paddock elelr liknande så jag red ut det första jag gjorde barbacka då jag ej hade någon sadel. dock så hade jag ledare dom 3 första gångerna men sen red jag själv å det har gått hur bra som hällst. hon är jätte lätt lärd. nu är hon skrittad, travad och galopperad och börja komma till ro och kröka lite på nacken =) lite fusk men man kan ju inte kräva så mkt. hon är max riden 25 gånger eller nått =)
I morgon kommer en sadelutprovare och provar ut en vettig sadel till henne som hon kan ha sålänge tills hon musklat klart sej.. nu har hon "mormors! sadel å den sitter ok men känner att jag vill ha en egen till henne så man inte behöver slåss om sadlen när man ska rida ut med 2 hästar som ska ha samma sadel. jag e så stolt över min lill tjej.. tänkte att vi bara ska ta de lugnt fram till sommaren sen ska hon vara matte fri hela sommaren å sedan till hösten ska jag sätta igång henne och förhoppningsvis rida henne för min dressyr tränare så man får de bra från början =)

Vet inte om svaret var till mig eller allmänt :)

Dock så fungerar inte detta på ALLA hästar att dom kan Prooo och sen hoppa upp barbacka .

Miaa

Senast ändrad:

Tömmen har du rätt i du Axel:)
Tömkör alltid mina mycket innan inridningen men gillar dock att dom inte *stendör *när man lägger till skänkeln .

Men dom behöer ju iof sig inte veta vad den betyder men de får inte vara rädda/reagera för skänkeln :)

Mia ;)

Man använder ju inte skänkeln separat i början, utan i kombination med rösten o petar på med spöt lite.

Min äldre häst "skickade" en "beridare" vi 4 års ålder- 5 ggr. Sen kom han inte upp igen.
för att han gick på med bara skänkeln:mad:

Man använder ju inte skänkeln separat i början, utan i kombination med rösten o petar på med spöt lite.

Min äldre häst "skickade" en "beridare" vi 4 års ålder- 5 ggr. Sen kom han inte upp igen.
för att han gick på med bara skänkeln:mad:

Och vad händer i skogen när pålle kastar sig undan och du då kniper till om magen ?? Allt i ren reflex ? Är hästen känslig lär man åka av då också :crazy:-..
(Jag har inte skrivit att man ska sparka på hästen som jag upplever din beridare har gjort )

och naturligtsvis lär man hästen de olika röstkommandona först från backen för att sedan använda detta tillsammans med skänkel på ryggen :)

Har en unghäst hemma vem som helst av er som anser att man inte ska lära hästen att det finns ben på Piloten som sitter på och att dessa kan krama om hästen är Välkommen hem till mig för att låna min unghäst och sen rida ut i skogen på den :D
Tar tacksamt emot hjälp är för feg själv :D:

Anser att pålle ska gå igenom olika trappsteg för att det ska bli en säker inridning för pilotens skull -

Miaa

Om du har en hoppsadel o "skrajsnöre" på så håller man ju balansen utan att klämma om.
Dressyrsadel är mindre bra.

Min äldre- det enda som han reagerade på vid uppsittning-var fötterna:eek::rofl: gick över fort.

min yngre häst stog o sov.
Red ut själv 3- e ggn jag satt på den.

Om du har en hoppsadel o "skrajsnöre" på så håller man ju balansen utan att klämma om.
Dressyrsadel är mindre bra.

Min äldre- det enda som han reagerade på vid uppsittning-var fötterna:eek::rofl: gick över fort.

min yngre häst stog o sov.
Red ut själv 3- e ggn jag satt på den.

Hmmm har inte suttit i en hoppsadel på 20 år :D

På dressyr sadeln har dock skraj snöre :rofl:

Och man ska iof sig inte rida in dom i dressyrsadel har ju även en Westernsadel till detta !

Visst jag har också ridit ut tidigt på vissa av mina unghästar ,,men alltid så smart är det inte :crazy:

Jag anser inte att den ska gå runt runt- utan rakt fram. den har då betydligt lättare att lära sig balansera upp sig med ryttare o skänkeln- är sekundärt. först åker man/ använder rösten- SEN lägger man till ABC- gas broms- vänd

Min spink jag har hemma nu fick lulla med mamma första gången jag satt på honom, hon ledde bort till grannen. Andra gången jag satt på honom ledde hon till nästa granne och förbi deras hästar (knäppa saker) sedan red jag lös hem med henne först bredvid sedan bakom eller framför, minns faktiskt inte. Men på avstånd så vi blev mer "fria". Sedan red jag ut själv, rakt ut i skogen men hon höll när jag satt upp i början så han skulle lära sig stå still utan för mkt krångel i början.

Jag hade alltid en litet spö med mig och han var under inkörning (med bett) och tömkörd lite i skogen (bettlöst) och endel promenerad med ute i skogen. Han har alltid lyssnat väldigt väl på den som hanterar honom (därför ville jag inte blanda in draghäst), han förstod rösthjälper, var trygg med oss som hanterar honom och förstod spö bra (inte rädd och aldrig tagit det som "straff" utan enbart som tydlig framåtdrivning).

Sedan räcker det med ren och skär taiming och känsla :) Vända från uppsittningsplatsen gick ju bra och jag smackade på - han går tveklöst alltid framåt vid smackning, det har han lärt sig på marken. Det blev endel smackningar upp i skogen de första gångerna och lite parerande med tygeln för att hålla nosen på rätt kurs. Sedan är det "bara" att be om framåt. Spöet petade lite på rumpan så fort han inte tog en smackning och självklart fick han beröm när han gick fram och lämnades i fred så fort han höll given kurs och bjudning. Egentligen väldigt lätt ut med en väg - bara att smacka på.

Och med många smackningar eller petande med spöet (som dock knappt behövdes pga den rätt grundligt inlärda smackningen) menar jag INTE tjatande. Man kan smacka i varannat steg om det behövs utan att tjata, bara man inte smackar när det inte behövs och man får reaktion på varje smackning. Då fattar pållen rätt snabbt och det behövs knappt någon.

Allt skedde barbacka o bettlöst under denna "insittning".

Hästar som är "feg", inte vill lämna gården, inte lyssnar/litar på ryttaren osv förstår jag om man vill ha draghäst till. Men jag vill helst göra dem "självständiga" och jag tål inte hästar som inte kan lämna gården och har aldrig lyckats träffa på någon så (o)uppfostrad eller "jobbig" unghäst.

Haha, fötterna :rofl:

Btw, ni diskuterar skänklar osv. De använde jag direkt när jag satt mig på min stackare första gången ;) Inte i drivande syfte alltså utan jag kravlade mig upp klumpigt som attan och klämde och grejade så att det bara "skulle vara så" när man hoppade upp helt enkelt. Nu är jag försiktigare för jag vet redan att han "tål" att det blir fel.

I drivnade och vändande syfte (fast han fattade ju ingenting i bröjan såklart) användes de redan ut från gården första gången.

Haha, fötterna :rofl:

Btw, ni diskuterar skänklar osv. De använde jag direkt när jag satt mig på min stackare första gången ;) Inte i drivande syfte alltså utan jag kravlade mig upp klumpigt som attan och klämde och grejade så att det bara "skulle vara så" när man hoppade upp helt enkelt. Nu är jag försiktigare för jag vet redan att han "tål" att det blir fel.

I drivnade och vändande syfte (fast han fattade ju ingenting i bröjan såklart) användes de redan ut från gården första gången.

Vet inte om jag förklarat fel ovan men håller fullständigt med dig man klättrar man rör sig man klämmer,man ändrar sig i sadeln osv allt för att dom ska känna både mig och mina ben /skänklar så att dom inte reagerar över detta ;)

Det var det jag var ute efter ovan .. Jag vill att de ska vara säkra i detta innan jag rider ut .

Mia :)

Jag fick en liten titt av tränaren i typ augusti i somras då min pojk var 3.

Har försökt få till tid för henne nu ett tag men det har inte klaffat. Dock kom vi in på rätt spår av oss själva igen så just nu är det inte skut, men hade vart kul.

Jag tar hjälp så fort jag känner att jag behöver ngn på marken, då i somras var det mest för han höll på så fasligt med munnen men det var ungefär som jag trodde bara att låta honom blir lugn med tiden.

Nu (eller innen det lossnade) ville jag ha hjälp o komma vidare. Traven kändes så "bara lulla runt på unghästvis" och galoppen var rätt kass - ännu mer lulla runt. Men så började jag testa lite med sidförande hjälper o då lossnade traven och nu sist även galoppen. Så nu känns det som att vi har lite o fila på själva i alla fall.

Men jag vill ändå ha lite mer hjälp från marken så man kommer rätt inför kvaliten o så. Min pojk blir ju 4 i år.

Tidigare än såhär löser jag normala problem själv och ser ingen mening med tränarhjälp utan rider hellre på lite volter upp i skogen och ngn kort stund själva i ridhuset om vi kör dit.

Aha, då e jag med :D

Men det tar ju typ 1 minut. Mina stackars krakar är vana att bli utsatta för mycket, även om de är "på bristningsgränsen" så skrattar jag åt dem och fortsätter. Det låter kallblodigt men det är ett stort mått känsla och ett par säkra utvägar inblandat, som dock aldrig behövts. Jag är för "panik"-situationer, jag försöker lära hästen hatera sin egen rädsla typ. Så att den inte få panik för allt och alltid kan fly. De får lära sig stanna på plats och kolla in det hemska, sedan är det ju knappt spännande längre.

Vet inte om jag förklarat fel ovan men håller fullständigt med dig man klättrar man rör sig man klämmer,man ändrar sig i sadeln osv allt för att dom ska känna både mig och mina ben /skänklar så att dom inte reagerar över detta ;)

Det var det jag var ute efter ovan .. Jag vill att de ska vara säkra i detta innan jag rider ut .

Mia :)
Det är inte det första jag gör:crazy:
den får vänja sig successivt- att den betyder ngt o jag vill ha en känslig o lyhörd häst, ingen avtrubbad.

hoppar du som 17 i sadeln- för att vänja den vad som händer om den bockar med ryttare på:cool:

*trådkap*

Hur gör ni under insittningen?
Har en (4 år) som är sutten på utan problem flera ggr, nu har han haft ryttare på med ledare i skritt, och han bockade en del. Vi höll inte på länge alls, max 10 minuter, och slutade när han gått ett varv utan att skutta.
Hur fortsätter vi bäst utifrån det?

(Skäms för att säga det, men han måste kunna visas riden i alla tre gångarterna om en månad.....:o Och ja, jag vet det är tajt om tid men nu är det som det är och inget att göra ngt åt förutom att göra sitt bästa :-))

Han är mkt tömkörd och har utan problem på sig sele och sadel.
Hur tycker ni att vi ska göra nästa pass? Ska vi leda honom på samma sätt igen eller ska man longera lite lätt med ryttare på? Behöver tips och råd... Har lite panik *asg* Eftersom det hela är under lite lätt tidspress + att man vill att det ska gå bra :-)

hoppar du som 17 i sadeln- för att vänja den vad som händer om den bockar med ryttare på:cool:

Klart jag gör :devil:Var det inte det din beridare gjorde !!!

Nej naturligtsvis mäter jag av hästen HELA tiden !;)

Så Axel smyger sig upp på hästen och sitter så still du kan och när du kommit upp smyger ni iväg till skogen och hoppas att inget händer :idea:

Du får förlåta Axel men du brukar ha kloka inlägg men nu går du väll till ytterligheter ? Är vi inte så hästkunniga att vi inte aväger vad det är för individ från häst till häst .

Du vill ha känsliga hästar och menar att man kan inte klättra på dom så man kan vara säker den dag man rider ut i skogen *utan dom ska vara känsliga *????

Nej du först vill jag har unghästen säker för piloten sen kan den få lära sig att bli känslig för hjälperna vilket det inte handlar om i detta läge när man börjar rida dom då ska de känna sig bekväma i sin uppgift och inte reagera på om piloten hamnar snett när pålle hoppar åt sidan , faktiskt allt för pilotens säkerhet om jag inte minns fel så anser du Herr Ronny Å är duktig med häst eller har jag fel ??

Mvh Mia

Jag skulle gått med honom igen är han duktig om så det gäller första varvet skulle jag avsluta för den dagen . Även om man kan tycka det blev väldans kort tid .

Skulle aldrig longera i det läget.

Det du bygger nu utan att skrämma honom har du snart igen så skynda långsamt !!!

Mvh Mia

Tack för svaret! :)
Jag håller med till fullo, vill skynda långsamt...
Funderar på att skippa den här avelssäsongen med honom och göra bruksprovet till hösten istället, så man slipper stressa... Känner att det är alldeles för tajt om tid.... vet att det är mitt eget fel, skulle ha börjat för lääänge sedan men nu är det som det är:smirk:

Fast om man vill vara säker- så ska man inte rida alls- än mindre rida in hästar.
ALLT kan hända:eek:

Man gör ju en bedömning av situationen på varje individ. en del behöver fler- bara uppsittningar- försiktiga såna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka