Kookaburra
Trådstartare
Jag fick en uppgift på uni där jag skulle reflektera över en annan konstart med grund i den forskning som Michael J Parson i How we understand art gjort. Han tar upp människans kognitiva utveckling i att tolka och förstå konst. Han har förenklat det till 5 stadier och jag har försökt att tillämpa den teorin till ridkonsten. Detta är mitt resultat:
Vad tror ni? Verkar det rimligt?
(Eller skulle jag ha startat en egen tråd?)
- I steg ett uppskattar jag hästar, i alla former och färger. Dom får röra sig hur som helst och de är vackra bara de är hästar. Jag åker häst för att det är så härligt med hästar. Försöker mig på att styra lite och åka fortare och långsammare. Allt är kul.
- I steg två blir det viktigt att det är rätt hästar, och att de går på det sätt som ser rätt ut. Jag förstår inte mig på hur ryttarna gör för att få hästen att gå på det sätt som de gör, så det intresserar mig inte lika mycket som att jag ser att hästen ser ut att gå rätt. Fel form och/eller ful häst går inte hem. Jag lär mig hur jag ska göra för att få hästen att göra olika saker, men inte med någon direkt eftertanke. Det är oftast hästen som gör fel om det blir fel.
- I steg tre blir det viktigare att hästen och ryttaren hittar ett samspel. Nu börjar jag bli mer intresserad av hur ryttaren gör och ser mer av ryttaren än tidigare. Funderar över min egen kropp och varför sitsen blir viktig. Nu försöker jag själv att lära mig hur mina misstag påverkar hästen och hur viktig känslan är att känna när hästen lyssnar och är lyhörd. Jag förstår att hästen inte är en maskin. Nu är det inte längre så viktigt att det är ”rätt” häst, bara ekipaget hittar samspelet. Balansen är viktig för att inte trilla av.
- I steg fyra blir det viktigt att förstå hur ryttarens kropp inverkar på hästen, hur viktigt det är med balans för att hästen inte ska trilla. Samspelet utvecklas och jag ser vikten av korrekt ridning för alla sorters hästar. Ingen häst är fulare än ryttarens ridkunskaper. Jag förstår att allt jag gör speglar sig på hästen. Jag blir intresserad av hästens fysik och anatomi. Att hästens rörelser inte bara ska se rätt ut – utan det gäller att se och känna skillnad på sann och falsk form. Förfinandet av hjälper blir viktiga. Jag söker information i historien och inser att det finns gömda kunskaper att hämta. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet.
- I steg fem ifrågasätter jag mina egna kunskaper. Jag rannsakar mig själv och min ridning dagligen, gör hästen ”fel” är det alltid jag som orsakat felet. Det blir viktigt med dialog tillsammans med andra kunniga för att spegla mina hittills förvärvade insikter och för att ta möjlighet att värdera om mina teorier kring ridkonsten efter övervägande kring deras teorier. Ridkonsten blir viktig för att väcka frågor snarare än att upplysa om sann ridning.
Vad tror ni? Verkar det rimligt?
(Eller skulle jag ha startat en egen tråd?)
Senast ändrad: