Hur förbereder Du dig mentalt inför tävling?

A

Appervalley

Ja.. Rubriken säger väl allt?? :D

Jag ska tävla på söndag. Jag förbereder mig genom att tänka på hur jag ska rida, försöker hitta känslan från tidigare där det funkar bra i hoppningen. Tex. Senaste hoppträningen tränade vi på min sits och jag fick en känsla av vad som är "rätt", denna känsla försöker jag tänka på.

Hur gör ni?

//Alexandra

Sv: Hur förbereder Du dig mentalt inför tävling?

Förbereda mentalt?

Hm, jag har aldrig gjort det. Jag åker dit och hoppas på det bästa. ;) Tänker inget annorlunda än när jag hoppar hemma. :idea:

Jag dänger mig själv rent mentalt innan jag går in på banan.
"Fegar du ur nu så får du stryk, din fjant!"
Självförtroende? :angel:

Förbereda sig? vad är det? Jag hoppar lilla hindret och räcket en gång var. Sen väntar jag. Inne på banan? Gasar, blundar och håller i mig :D
Minns ändå aldrig hur jag tar mig runt banorna :D

När jag var yngre så var jag på mentalträning med hela hopp-gänget på klubben, det var oerhört kul och intressant!

Ett tips som jag fortfarande (efter drygt tio år) har med mig är att när du har gått banan sätter dig ifred i ett hörn, eller ställer dig åt sidan och i tanken ser dig själv rida din häst, hela banan perfekt. Tänk dig varje galoppsprång och se och känn att du får ett perfekt språng på varje hinder. Gör det två eller tre gånger och jag lovar att du sen i verkligheten kommer att hoppa banan bättre än annars!! Lycka till!

När jag var yngre så var jag på mentalträning med hela hopp-gänget på klubben, det var oerhört kul och intressant!

Ett tips som jag fortfarande (efter drygt tio år) har med mig är att när du har gått banan sätter dig ifred i ett hörn, eller ställer dig åt sidan och i tanken ser dig själv rida din häst, hela banan perfekt. Tänk dig varje galoppsprång och se och känn att du får ett perfekt språng på varje hinder. Gör det två eller tre gånger och jag lovar att du sen i verkligheten kommer att hoppa banan bättre än annars!! Lycka till!

Tänkte skiva PRECIS samma sak själv.
Jag ha gått mentaltäning och ha alltid "sätt mej själv rida banan" i skallen ! :bow:

Jag brukar inte bli så nervös.
Men när de väl kommer till så tar jag djupa andetag och
tänker på hur jag ska rida banan :)

Jag är lite för Okoncentrerad när jag sätter mig o tänker.:)
Men om jag har mamma med mig så brukar hon bara säga att jag ska rida felfritt. Då brukar jag bli lite bättre. O om mormor är med så brukar hon prata med mig jätte mkt de känns jätte bra eftersom hon typ håller på me mental träning. (Jag är inte så mkt för att tänka själv)
Sen innan jag ska rida in på banan brukar jag rida bort lite från alla o prata med min ponny typ såhär"de gör inget om vi kommer sist" "jag är inte nervös" :P De brukar funka för magen lugnar iaf ner sig. :)

HAHAHA låter ungefär som mig. :D
jag håller i mig för kung och fosterland och hoppas på det bästa, haha :rofl:

Viktigaste förberedelsen är för mig dagen innan, när jag rider igenom hästen med ett kort, koncentrerat dressyrpass och verkligen testar att den är med mig till 110%, och känns mjuk, fräsch och följsam. Finns inget som ger bättre självförtroende än känslan att "idag var det perfekt" när man lägger sig kvällen innan tävling.
På själva tävlingsdagen:
När jag går banan tänker jag mig in i hur det känns att sitta på hästen och rida banan. Går exakt de vägar jag ska rida, och tänker på exakt hur hästen ska kännas inför varje hinder, i varje sväng osv. På framhoppningen travhoppar jag det lilla hindret ett par gånger för att se att hästen bjuder och är ärlig, sedan tar jag ett par-tre språng på oxern. När det är min tur galopperar jag in på banan, gör halt, ryggar 4-5 steg (för att kolla uppmärksamheten) och hälsar sedan på domaren. Sen är det bara att göra sitt bästa!!Aldrig någonsin tänka negativt, utan ha lite "jävlar anamma" i sin ridning (jag funkar bäst då någon sagt till mig precis innan att "det blir nog svårt för dig idag" eller något liknande, då tänker jag att "jag ska bannemig visa dem" och blir då mer taggad i min ridning, vilket hästarna känner och blir taggade de oxå

Förbereda sig? vad är det? Jag hoppar lilla hindret och räcket en gång var. Sen väntar jag. Inne på banan? Gasar, blundar och håller i mig :D
Minns ändå aldrig hur jag tar mig runt banorna :D

Ha Ha låter som jag ju !! Idag hoppade jag fram på lilla hindret o räcket, struntade i oxern för jag hatar breda hinder. Har fått nån slags fobi för oxrar o tripplar. Tänker att hästen kan hoppa, jag håller i mig o hoppas jag överlever !:rofl::rofl::rofl: Gick bra i allafall.

Nej, man måste nog förbereda sig genom att hoppa mycket banor o linjer hemma, helst minst 10-15 cm högre så det blir lättare på tävling.

jag gör inget speciellt för att förbereda mig. Ser bara till att allt är fixat så jag slipper springa runt på morgonen och leta efter grejer, sånt kan göra mig lite nervös, om jag inte hittar det jag ska ha med mig.

Men annars gör jag väl allt så man inte borde göra dagen innan en tävling, då man ska vara utvilad och allt det. Jag sitter vid datorn tills klockan 1-2 eller ngt, sen brukar jag se ngn film eller ngn serie innan jag ens försöker somna runt 3-4 tiden. Sen går jag avnligtvis upp vid 6-7 på tävlingsdagens morgon, perfekt utvilad, eller inte...:angel:

Tycker det är lättare att tävla än att träna faktiskt. På träning är det ju inte på "allvar" där gör det ju inget om man river, så jag tänker för mkt då, att det ska bli rätt. Medan på tävligen så gör jag alla saker automatiskt utan att egentligen tänka på det.

Senast ändrad:

jag har ett litet problem..
hur mycket jag än förbereder mig dagen innan och hur bra det än går på framridningen så "kopplar jag bort" inne på banan och rider antingen för mesigt (typ långa tyglar och för lite ben) eller blir stressad och tappar tålamodet lite, inte så att jag blir arg på hästen naturligtvis utan "tappar känslan stänger av".
SNÄLLA lite tips??? jag vore SÅ tacksam!!!:bow::bow::bow:
har liksom slutat tävla nu, men jag vill gärna iaf hänga med kompisarna och komma runt en lätt D.
(min häst är väldigt duktig och snäll, på träning har vi inga problem)

Jag brukar fokuera på hur roligt jag tycker att det är att tävla. Ofta kan det bli så mycket runt omkrig, man vill så gärna lyckas, koncentreras sig så mycket och så vidare, att jag glömmer bort att det faktiskt är dom där 2 min som jag är inne på banan som jag är där för. Försöker passa på att njuta så mycket som möjligt, inte tänka så mycket.

brukar bara rida som vanligt, har dock efter ett par års tävland märkt att jag rider bättre när jag är bakis :rofl: vunnit varje start jag gjort när jag varit ute dagen innan :p

packar alla saker o tänker så lite som möjligt vad jag ska göra dagen efter .... ;)

Hej!

Tycker du nämner många bra saker själv, och har fått många bra tips från andra, men det saknar en touch som jag själv inte kan vara utan: Musik att ladda upp till!!! Behöver inte höra mycket, en låt bara som får adrenalinet att pumpa lite mer. Brukar oftast lyssna till den samtidigt som jag tänker igenom banan hinder för hinder och för mig funkar det superbra! (Är helt beroende av musik annars också :p)

Lyssnar på olika musik beroende på vilken gren jag ska tävla i och på vilken häst, gäller bara att hitta nåt som känns bra! :)

Jag Tänker igenom banan om och om igen. nästan hela tiden är den där. Och så frsöker jag vara så avslappnad som möjligt.
Tänker det som en träning;)
Detta jag skrev nu var då innan banhoppningen )

Dan innan:

Typ packar putsar , gör hästen fin, lysnar på bra musik," pratar "med hästen som ska tävlas(Gosar).

Men om du menar ridningen dan innan så blir det vell antingen uteritt med form(rund form:)) , Eller Lite bommar på marken, Eller vanlig, går bra med allt till min häst:D.

Precis innan , då de ropar upp namnet då brukar jag(eller min tränare som är väldigt envis med att klappa på benen) klappa på mina ben så att jag inte för spaghetti ben, då driver jag liksom inte.
Och när du rider fram(hoppar) Ja då tänk bara precis att det är en vanlig träning , tänk din tränares fina ljuva stämma när hon skriker driiiv driiiiv driiiv!! :d.
Samma inne på banan då:)

Lycka till!

brukar bara rida som vanligt, har dock efter ett par års tävland märkt att jag rider bättre när jag är bakis :rofl: vunnit varje start jag gjort när jag varit ute dagen innan :p

Haha, det tror jag att jag också har gjort.
Jäkligt bra uppladdning i alla fall! :idea::angel:

kan det vara en lugnande effekt kanske?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 042
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg