Min man och jag har varit gifta i ca 10 år. Vi är båda runt 60 så vi har ju en historia med barn i olika förhållanden och några ex.
Vi bor i trakten där makens exfru är född, eftersom bostadspriserna är bra här. Självklart tycker även maken att det är bra att ha nära till två av sina vuxna barn.
Problemet är som jag upplever det, den gränslösa exfrun. De har varit skilda i över 20 år. En gång i tiden var det tydligen fullt krig dem emellan, nu är det vapenvila. Han har inget som helst behov av att umgås med henne. Självklart måste man träffas vid dop, födelsedagar och andra liknande tillfällen och det går i regel hyfsat bra.
Nu i mellandagarna hade vi bjudit hit makens barn och barnbarn på middag. På morgonen ringer dottern och frågar om det är ok att hennes mamma tittar in en stund? Hon skulle lämna en sak till dottern. Maken sade att helst inte, men om det är helt nödvändigt så ok. Jag var och handlade på förmiddagen och maken hade gått in till grannen under tiden utan att låsa dörren.
När jag kom hem från affären sitter exfrun vid vårt köksbord och dricker kaffe som hon hade gjort i ordning till sig själv.
Hon hade alltså gått in i vårt hus där ingen var hemma och gjort sig bekväm. Hon hade även gått husesyn på egen hand.
Jag blev så vansinnigt arg så att jag höll på att explodera. Dock tyckte jag att det var makens sak att skälla ut henne, vilket han inte gjorde, "för han vill inte bli osams med sina vuxna barn".
Dock slog han bort hennes tydliga hintar om att hon ville stanna på middag.
Det här tär på mig. Det är inte första gången exet visar ett omdömeslöst och gränslöst beteende, och säkert inte den sista heller.
Hur ska jag hantera henne? Ska jag säga något alls, eller försöka tvinga maken att sätta ner foten? Han brukar inte ha något problem annars med att vara rak, tydlig och även oförskämd om det behövs men i detta fallet tyckte jag att han uppförde sig som en mes.