Ytterligare en bruksras att titta på är beauceron, jag tror de har rätt så mycket av det ni vill ha.
Ursprunget är vallande/vaktande, numera mer brukshund. Följsamma, träningsvilliga, fysiskt oömma, inte alltid medvetna om sin storlek. Smarta hundar, snabblärda men kan mogna relativt långsamt.
De vaktar (eller snarare varnar, men det är nog det de flesta menar när de säger att de vill ha vakt i en hund?), är stora och svarta nog för att se avskräckande ut. Lättskött och vädertålig päls men fäller ganska rejält ett par gånger om året. Oftast språksäkra med andra hundar, sällan bråkstakar.
Flera har tävlat framgångsrikt i dragsporter. Även en del som kör viltspår med sina. Själv tränar/tävlar jag mina främst i lydnad, bruks (spår), rallylydnad och nosework.
Beskrivs ibland som reserverade men tyvärr är det ofta en omskrivning för osäker, även om jag har träffat några som varit just reserverade utan minsta osäkerhet. Generellt är beauceroner ganska öppna och glada, det har jobbats mycket med mentaliteten under de drygt 20 år som jag haft rasen och de flesta är sociala och trevliga. Men de funkar fint som avskräckande ändå pga färg, storlek och för att de är bra på att varna; folk kliver inte in hur som helst här, oavsett hur sociala hundarna än är.