Hur fixar man körkort nuförtiden?

Fast... nyanser.

STAD är inte lika med Stockholm. Stadstrafik har vi på en väldig massa ställen i landet. Det är inte så att alla landets körskoleelever måste till Storstockholm för att träna stadskörning.
Fast... läs tråden? Jag har aldrig skrivit att alla måste köra i Stockholm. Jag har skrivit STADSTRAFIK.

Så läs tråden pga orkar inte upprepa mig igen.
 
Är det förresten någon som vet om det är bäst att boka själv eller via körskolan?
Körskolorna har kortare kötid men där det är lång kötid har de också lång kötid till uppkörningarna.

När jag skulle boka var det typ nio månader till närmaste uppkörningstid om jag bokade själv, sex månader om jag skrev in mig hos körskola och bokade genom dem.
 
Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?

Jag kör i Sumpan varje dag och i city flera gånger i månaden. Sumpan är ju bara några kvarter med stadstrafik, har svårt att förstå svårigheterna med det.
 
Jag har skrivit att jag hittade en tid imorgon men att det inte var aktuellt just nu då hon är sjuk. Hon kommer få ringa och kolla med sin körskola om de har nån tid som blir avbokad men det får hon göra imorgon eller på måndag.

Eftersom det blivit så himla mycket poster om huruvida hon kan köra eller jag så tappade jag väl bort det.

Jag tycker att det är jävligt surt att det ska kosta så himla mycket att ta körkort, samtidigt så bor vi så off så hon måste ha det för att ta sig till skola/jobb/kompisar. Om jag ska jämföra så tycker jag att hon kör betydligt säkrare och bättre än maken när han tog sitt körkort (för nåt år sen). Han var också i stort behov av körkort då hans jobb krävde b-körkort och han hade inte heller nån att övningsköra med då jag inte hade hunnit ha mitt körkort tillräckligt länge. Att ingen av oss hade tagit körkort innan berodde på att ingen av våra föräldrar hade råd eller möjlighet att hjälpa oss med det när vi var unga.
 
Ja, det är gräsligt verkligen. Det gör verkligen körkort till en klassfråga.

Vi har ju hyfsad ekonomi just för att vi lyckats ändå skrapa ihop till våra körkort och därmed kunnat få bättre jobb/tillgång till jobb men det först senaste åren vi stått på skaplig fot. Hade jag kunnat påverka en sak i mitt liv så hade jag tagit körkort tidigare (men pengar fanns inte och inte vilja heller då min pappa dog i en bilolycka när jag var ung).
 
Kan ju nämna att en annan aspekt till att jag inte ville köra i stadstrafik med henne är för att min bil är allt annat än trafiksäker, den är typ pytteliten och gjord av typ aluminiumfolie:o (lutar man sig mot huven så sviktar plåten) och jag har ingen dödslängtan. Det är också en aspekt till att jag är obekväm med att köra i rusningstrafik, stadstrafik och tät trafik blir det krock hastighet över 50 och jag blir klämd mellan två bilar så är det tack och ajöss sköna värld. Kör jag på nåt som är större än en hare här ute på landet så skulle det troligen inte bli kul det heller men hittills så har jag alltid lyckats bromsa för viltet även om det varit nära ögat nån gång.
Den är dock superbillig i bensin, skatt och typ det jag hade råd med när jag skulle köpa bil..
 
Kan ju nämna att en annan aspekt till att jag inte ville köra i stadstrafik med henne är för att min bil är allt annat än trafiksäker, den är typ pytteliten och gjord av typ aluminiumfolie:o (lutar man sig mot huven så sviktar plåten) och jag har ingen dödslängtan. Det är också en aspekt till att jag är obekväm med att köra i rusningstrafik, stadstrafik och tät trafik blir det krock hastighet över 50 och jag blir klämd mellan två bilar så är det tack och ajöss sköna värld. Kör jag på nåt som är större än en hare här ute på landet så skulle det troligen inte bli kul det heller men hittills så har jag alltid lyckats bromsa för viltet även om det varit nära ögat nån gång.
Den är dock superbillig i bensin, skatt och typ det jag hade råd med när jag skulle köpa bil..
Jag har också en liten och inte särskilt säker bil - men jag upplever den definitivt som otryggare ute på vägen än i stan. Jag tycker att du tänker jättebakvänt.
 
Kan ju nämna att en annan aspekt till att jag inte ville köra i stadstrafik med henne är för att min bil är allt annat än trafiksäker, den är typ pytteliten och gjord av typ aluminiumfolie:o (lutar man sig mot huven så sviktar plåten) och jag har ingen dödslängtan. Det är också en aspekt till att jag är obekväm med att köra i rusningstrafik, stadstrafik och tät trafik blir det krock hastighet över 50 och jag blir klämd mellan två bilar så är det tack och ajöss sköna värld. Kör jag på nåt som är större än en hare här ute på landet så skulle det troligen inte bli kul det heller men hittills så har jag alltid lyckats bromsa för viltet även om det varit nära ögat nån gång.
Den är dock superbillig i bensin, skatt och typ det jag hade råd med när jag skulle köpa bil..
Då finns det ju inte så mycket alternativ. Om ingen av er eller ngn vän kan köra med henne och hon behöver köra regelbundet så måste hon ta lektioner.
Men intensivkurs kanske är ett bättre alternativ? Åka iväg en vecka på ngt där uppkörning ingår på slutet?
 
Jag har också en liten och inte särskilt säker bil - men jag upplever den definitivt som otryggare ute på vägen än i stan. Jag tycker att du tänker jättebakvänt.

Fast jag är van att köra landsväg. Skulle jag köra inne i stan så skulle jag säkert känna som du, du är ju van vid där du kör så det känns tryggast för dig. Med tanke på antalet trafikolyckor varje dag till och från stan + de korta avstånden folk håller på motorvägen i höga hastigheter (när det inte går i snigeltempo då för att det är köer). Hänt mer än en gång att folk hållt på att preja mig för att de inte kollar döda vinkeln innan de gör filbyte osv osv.
 
Då finns det ju inte så mycket alternativ. Om ingen av er eller ngn vän kan köra med henne och hon behöver köra regelbundet så måste hon ta lektioner.
Men intensivkurs kanske är ett bättre alternativ? Åka iväg en vecka på ngt där uppkörning ingår på slutet?

Fast jag vill ju ha uppkörningstid till henne typ nu när hon är frisk nog att köra och när jag var inne och kollade så fanns det tider först efter årskiftet? Sen upptäckte jag att när jag kollade igen så dök det iallafall upp en tid när man efter 08 på morgonen, har än så länge inte hittat fler. Jag reagerade på att det verkade inte finnas tider till uppkörning.
Men även om du är van vid landsväg @Bulldoozer så är ju hastigheterna högre där än i stan och därmed blir ju skadorna värre vid eventuell kollision.

Ska din dotter köra den bilen sen? Låter obehagligt att köra runt i något så otryggt.

Nä, antingen köper vi nåt lite säkrare till henne eller så får hon låna makens, eller så byter vi bil då jag börjat kika på annat själv. Det dock inte så stor ide att hon övningskör med makens bil då den är automat och har backkamera + en massa sensorer som klagar om hon kör för nära andra bilar, talar om när hon ska släppa gasen osv. Nu har hon kört den en del ändå men det ger liksom inte så mycket, hon säger själv att den kör ju nästan sig själv.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp