Hur fixar man körkort nuförtiden?

@Voff Framförallt känns det som att du argumenterar emot saker jag aldrig någonsin skrivit. Jag har inte sagt att någon ska åka till storstäder eller att man måste vara OK med att köra i Sumpan (däremot förstår jag inte vad med Sundbyberg som är så svårt. Kan man köra bil kan man köra bil även i Sumpan, det är inga konstigheter).

Jag kommer upprepa mig en sista gång, sen orkar jag inte mer.

  • Stadstrafik är ett moment vid varje uppkörning.
  • TS vägrar köra i stadstrafik. OBS notera - ej storstadstrafik. Stadstrafik. Dvs kan vara liten eller stor stad. Sumpan är väl som en småstad att köra i ungefär.
  • TS frågar mig om hon inte ska ha körkort eftersom hon vägrar stadstrafik. Jag svarar att skulle hon ta körkort i dag och vägra köra i stadstrafik så skulle hon kugga.
Det är allt. Mer än så är det inte.

Sen undrar jag: Har du koll på Sumpan? Många av er verkar tro att det är jättestort och galet. Det är det inte. Det är inte värre att köra där än i vilken småstad som helst.

Jag har missat att @Bulldoozer vägrar all stadstrafik. Uppfattade det som att det bara rörde sig om Stockholm m ytterområden.
 
Jag har missat att @Bulldoozer vägrar all stadstrafik. Uppfattade det som att det bara rörde sig om Stockholm m ytterområden.
Eftersom jag inte vill köra i statstrafik med henne
För att jag aldrig kör i stadstrafik själv
I såna fall gör du långt större antaganden än jag gör. Jag läser bara tråden :up:.

Och återigen: det är inget speciellt med Sundbyberg. Varför skulle Sundbyberg specifikt vara svårare än vilken vanligt normalstor stad som helst?
 
TS skriver ju att dottern är redo och att hon inte klarade uppkörningen eftersom hon var sjuk, varför skulle hon då behöva boka in en lång körlektion om hon har möjlighet att få en ny tid snart? Jag tycker det är fullt normalt att man inte kan prestera på topp när man är sjuk eftersom man då är trött. Att köra trött ska väl ungefär vara lika dåligt som att köra onykter?
Ja, absolut - men ts skriver också att dottern, enligt körläraren/inspektören behöver träna mer på uppmärksamhet etc i stadstrafik. Om där nu blir en lång väntetid till nästa uppkörning vore det nog en smart ide´ att ta lektion med inriktning på just detta. Bor man på landet är stadstrafik rätt läskigt och nåt man måste öva på så man kan slappna av och hålla koll.
 
I såna fall gör du långt större antaganden än jag gör. Jag läser bara tråden :up:.

Och återigen: det är inget speciellt med Sundbyberg. Varför skulle Sundbyberg specifikt vara svårare än vilken vanligt normalstor stad som helst?

Jag har hänvisat redan till att jag räknar Sumpan och city som stadstrafik.

Att jag inte vill köra i Sumpan (förutom att jag inte har ett skit där att göra) när det är rusningstrafik är för att iallafall senast jag gjorde det (när jag övningskörde) så var det inte en jävel som körde efter trafikreglerna, folk springer ut på gatan utan att se sig för och det var då dessutom vägbyggen överallt. Jag har kört där kvälls, helg och nattetid utan problem.
 
Är så fascinerad över de som inte kan köra bil i stadstrafik och verkar rädda?? Jag har bott i Göteborg i snart fem år, hittar hur bra som helst och känner mig hur trygg som helst i trafiken i stan och har alltid gjort, hittade jättebra efter nån vecka bara. Har anhöriga som bott här typ 20 år och inte vill köra i stan. Förstår inte vad en är rädd för? Går ju dessutom sjukt långsamt överallt, så kan ju inte vara hastigheten som skrämmer.
Jag tyckte Göteborg var hemskt - plötsligt befinner man sig på ett spårvagnsspår, typ! Och folk tutar argt om man kör lite långsamt. Då har jag ändå kört i både Los Angeles, San Diego och NEAPEL vilket var en nära-döden-upplevelse men gick jättebra ändå.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men kan komma med mina erfarenheter.

När jag tog mitt körkort för 7 år sedan i Syndbyberg kuggade jag första uppkörningen. Jag kunde köra bil och behövde bara mer rutin. Det var då i princip omöjligt att få en tid inom 2 månader (skrev teorin samma dag som uppkörningen och klarade den) i samma ort så jag bevakade tider i närliggande områden. Fick till slut en tid i Södertälje dagen innan teoriprovet slutade gälla. Hur som helst. När jag kuggade första uppkörningen gick jag och farsan en handledarkurs och sen satte vi oss och körde några gånger i veckan så att jag skulle behålla rutinen. Det var i blandad trafik, mest bara runt om i bostadsområdena där jag växte upp. Ibland blev det lite stadskörning men absolut inte i rusningstrafik. Innan uppkörningen körde vi till Södertälje och körde runt där. Sen klarade jag uppkörningen galant.

Tror det mest handlar om att man kör någon gång då och då så man inte tappar all rutin. Innan nästa uppkörning så kan ni ju köra lite mer intensivt. Kanske att man bekostar en lektion i intensiv stadstrafik, för att komplettera det ni kör hemma?
 
För att lägga till jag anser att Sumpan och City 06-09 och 15-18 vardagar är stadstrafik om jag nu ska vara ännu mer specifik. Dygnets övriga timmar skulle jag troligen klara där utan att få hjärnblödning.
 
Ja, absolut - men ts skriver också att dottern, enligt körläraren/inspektören behöver träna mer på uppmärksamhet etc i stadstrafik. Om där nu blir en lång väntetid till nästa uppkörning vore det nog en smart ide´ att ta lektion med inriktning på just detta. Bor man på landet är stadstrafik rätt läskigt och nåt man måste öva på så man kan slappna av och hålla koll.

Och till syvende och sist: Om målet för @bulldozers dotter är att ta körkort så behöver dotter hålla igång körningen fram till det att hon får en ny uppkörningstid. Om hon endast kan hålla igång landsvägskörningen med privat handledare så återstår trafikskola för att upprätthålla stadskörningen. Det är ju egentligen det enda alternativ som finns för att inte riskera att kugga igen - om dottern inte bokar in sig på en femdagars intensivkurs med efterföljande uppkörning på en mindre ort i landet. Bollnäs ska vara populärt har jag hört.
 
Man kan ju vända på det- säg en person som bor inne i en stad och som säger att hen enbart kan köra inne i stad. Personen är inte bekväm i att köra på landsväg eller motorväg. Är det lämpligt att ha körkort? Eller bör man försöka kunna hantera så många olika situationer som möjligt? Sen är det klart att det man gör ofta blir man ofta säkrare på.

Själv bor jag några mil utanför sthlm. Om jag behöver åka in till sthlm/Sumpan så gör jag det. Sen tycker jag det oftast är smidigast att ta kommunalt mest pga slippa leta parkering. Men vid några tillfällen har jag ändå tagit bil pga tunga väskor.
 
Om jag skulle råda TS så skulle jag boka några lektioner på en körskola i Sumpan eller Solna. Det är ju som sagt vanligt att man kör dit. Säg till läraren att det är just stadskörning som man vill öva.
Sen skulle jag kolla på andra orter. Samt kolla avbokningar varje dag.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att tråden har börjat spåra ur lite. Så jag tänkte sammanfatta de tips som kommit fram som faktiskt rör frågan i trådstarten. Om jag har glömt något fyll gärna på listan.
  • Ring varje morgon/kolla upp nya tider varje morgon då sena avbokningar förekommer
  • Titta på flera olika uppkörningsställen - var beredda att åka en bit
  • Låt dottern ta en lektion till i stadsmiljö så att hon känner sig säker till uppkörningen
  • låt dottern själv ringa och fixa med detta. Bra vuxenträning.
@Bulldoozer
 
Senast ändrad:
@lleo Men tror du TS missat tipsen? Jag har skrivit tips 1 och 2 typ tre gånger tror jag, utan att få svar? Gissar att TS läst men av någon anledning valt att inte kommentera.
 
Jag tycker att tråden har börjat spåra ur lite. Så jag tänkte sammanfatta de tips som kommit fram som faktiskt rör frågan i trådstarten. Om jag har glömt något fyll gärna på listan.
  • Ring varje morgon/kolla upp nya tider varje morgon då sena avbokningar förekommer
  • Titta på flera olika uppkörningsställen - var beredda att åka en bit
  • Låt dottern ta en lektion till i stadsmiljö så att hon känner sig säker till uppkörningen
@Bulldoozer
Skulle gärna lägga till: låt dottern själv ringa och fixa med detta. Bra vuxenträning.
 
@lleo Men tror du TS missat tipsen? Jag har skrivit tips 1 och 2 typ tre gånger tror jag, utan att få svar? Gissar att TS läst men av någon anledning valt att inte kommentera.
Nja, inte missat. Men jag har själv väldigt dåligt minne och tråden börjar bli ganska lång och jobbig att läsa igenom och inläggen med faktiska tips drunknar lite i allt annat. Det var lite för min egen skull också. Det är svårt att ge fler tips när jag inte har koll på vilka som redan getts.
 
Jag kan lägga till att jag var i samma situation som din dotter. Jag kollade avbokade tider och det fanns inga tider i någon närbelägen ort. Så jag bokade en tid i en ort jag aldrig varit i. Åkte tåg dit. Promenerade runt ett par timmar innan och kollade på karta hur det såg ut. Och det räckte. :laugh:
Jag tänker att om man är redo så bör man fixa även en stad man inte varit i.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp