Hur fixar man körkort nuförtiden?

Eftersom det är just detta, och enbart detta, hon behöver träna på, tycker jag ni bokar in en lång körlektion med inriktning på just stadstrafiken. Om körläraren känner till vad som fattades i uppkörningen, kan de koncentrera sig på detta och skippa annat. Och sen spana oavbrutet efter en ny uppkörningstid.
 
Det har jag inte sagt men hur mycket blir kvalitativ stadskörning om körlektionerna är 40 minuter långa och att åka in mer centralt tar 10-15 minuter tänker jag?

Feedbacken från bägge körskolorna har varit att hon kör bra men behöver träna på att hålla uppsikt i stadstrafik med alla skyltar, trafik, fotgängare osv. när hon kört provlektion. Den första var en av de billigaste jag hittade men hon kände inte att det var så givande utan tyckte att det gav mer för pengarna att köra på den senare körskolan då hon fick bättre handledning och genomgång.

Nu låter det som om jag tjatar på för att vara jobbig, men jag vill bara hjälpa. Jag tänker att det räcker med 40-60 minuters körlektion om hon tar sig till en körskola som befinner sig i stadstrafik. Då är hon ute i trafiken så fort hon kör ut från parkeringen. Och det behöver ju inte vara mitt i Stockholm innerstad eller mitt inne i Uppsala. Kan hon ta sig med pendeln till Sundbyberg så är det exempelvis ett perfekt ställe att köra runt i för att träna just uppmärksamhet. Det är enkelriktade gator, högerregel mest hela tiden, järnvägskorsningar och massor av övergångsställen. Solna är också superbra att träna i, särskilt att läsa och följa vägskyltar, filbyten och korsningar.
 
@Bulldoozer Även om man har körkort kan man ta körlektioner :). En vän till mig tog körkort för typ 24 år sen och behövde då i princip bara köra rakt fram på en landsväg. Hon bor i dag i Stockholm och kände sig inte alls bekväm med att köra i stadstrafik och tog därför tio körlektioner i innerstan. Nu kör hon utan bekymmer :).
 
@Bulldoozer Även om man har körkort kan man ta körlektioner :). En vän till mig tog körkort för typ 24 år sen och behövde då i princip bara köra rakt fram på en landsväg. Hon bor i dag i Stockholm och kände sig inte alls bekväm med att köra i stadstrafik och tog därför tio körlektioner i innerstan. Nu kör hon utan bekymmer :).

Ja, men vad har jag för nytta av det? Jag kör aldrig i det elementet? Skulle vara helt bortkastade pengar.
Är det så att vi ska in genom stan när vi är lediga så kör maken, är det så att vi ska köra när det mörkt så kör jag.
 
Eftersom det är just detta, och enbart detta, hon behöver träna på, tycker jag ni bokar in en lång körlektion med inriktning på just stadstrafiken. Om körläraren känner till vad som fattades i uppkörningen, kan de koncentrera sig på detta och skippa annat. Och sen spana oavbrutet efter en ny uppkörningstid.
TS skriver ju att dottern är redo och att hon inte klarade uppkörningen eftersom hon var sjuk, varför skulle hon då behöva boka in en lång körlektion om hon har möjlighet att få en ny tid snart? Jag tycker det är fullt normalt att man inte kan prestera på topp när man är sjuk eftersom man då är trött. Att köra trött ska väl ungefär vara lika dåligt som att köra onykter?
 
Fast jag och oändligt många med mig som aldrig kör i större städer skulle nog ha svårt att köra "bra" i städer som Sockholm med omnejd.
Fast jag har aldrig pratat om Stockholms innerstad? Bara stadstrafik. Dvs kan vara vilken stad som helst.
 
Både och naturligtvis! Du kan inte på allvar mena att du inte klarar stadstrafik och tycker att det är okej?

Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?
 
Enligt lagen: nej.

Enligt lag ska du kunna hantera normala situationer (som stadskörning) för att få framföra fordonet du har behörighet för.
Är det till och med så enligt lag alltså? Intressant. Låter för övrigt helt rimligt, det är klart att man även måste klara stadskörning.

Det här påminner mig om min framlidna faster. När vi haft släktkalas och hennes man hade druckit var det hon som körde, men bara då. Och hon kunde inte växla så han som satt bredvid gjorde det medan hon skötte resten.
 
Min stadskörning när jag tog mitt körkort bestod av att köra runt i Lysekil....vintertid! Fanns inte en kotte ute.
Missade det här! Alltså jag är medveten om att man på en uppkörning kan komma lätt undan ibland, men grundförutsättningen måste ju ändå vara att man hade kunnat klara av momenten om man hade varit tvungen? Inte att man kör upp utan att kunna köra i stadstrafik och bara hoppas på att det kommer vara tomt.

Om man inte kan klara av momenten i en uppkörning men lyckats ta körkort ändå så tycker jag absolut att man ska ta några körlektioner.
 
Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?
Sverige är större än Stockholm, vet du. Jag trodde att vi pratade om stadskörning.
 
Fast för mig så är stadstrafik sumpan eller city, det är ju det man tydligen förväntas klara när man tar körkort enligt dig?
Oj vilken öm tå detta var. Du har skrivit att du inte kör i stadstrafik. Jag säger att stadstrafik är ett moment man ska kunna hantera om man kör upp idag och att du vid en uppkörning idag hade blivit kuggad. Jag säger också att man kan ta körlektioner så att man lär sig de moment man har svårt för - även efter att man tagit körkort. Det är allt. Vilken stad du råkar bo i närheten av kan inte jag styra över.
 
Fast jag har aldrig pratat om Stockholms innerstad? Bara stadstrafik. Dvs kan vara vilken stad som helst.

Ja, men vad räknas då som stad liksom? Det jag menar är att det är en oändlig skillnad att köra i Stockholms ytterområden mot tex Lysekil, Lilla Edet eller Säffle som är den "stadskörning" många kör upp i. Typ 3 rödljus och 2 mindre rondeller.
Tror alla klarar att köra i en småstad bra.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp