Hur fixar man körkort nuförtiden?

När man "bara" kuggat en eller två gånger hamnar man i reservkö och får förtur till lediga platser. Så håll koll på lediga tider, ofta kommer det avbokningar :)
Fast det fungerar bara om det faktiskt finns lediga tider. Är det fullbokat spelar det ingen roll om du har förtur, för det finns inga tider.

@bulldozer Titta i hela Sverige och boka i annan stad om det finns ledig tid någon annanstans. Annars får hon ringa varje morgon när de öppnar och fråga om det finns avbokningar någonstans.

Jo, jag betalar just så mycket för att den ligger lite mer centralt och när jag prisjämfört så är det där priserna ligger om man kör i sthlms området.

Men om ni letar lite utanför då? Tibble verkar ta 650 för 45 min. Jarla tar 1200 ca, men då är det 80 min, dvs ganska långa lektioner.

En av mina kompisar körde upp privat och kuggade sin första uppkörning i Stockholmsområdet. Hon lyckades få en ny tid dagen efter men då riktigt långt bort. Mitt tips är att kolla efter tider ofta då en del uppkörningar ställs in med väldigt kort varsel och att vara beredd att åka långt om man inte vill vänta.

Så de som tar körkort i förorterna får aldrig köra i stan? Låter ju jättedumt!

Det har jag inte sagt men hur mycket blir kvalitativ stadskörning om körlektionerna är 40 minuter långa och att åka in mer centralt tar 10-15 minuter tänker jag?

Feedbacken från bägge körskolorna har varit att hon kör bra men behöver träna på att hålla uppsikt i stadstrafik med alla skyltar, trafik, fotgängare osv. när hon kört provlektion. Den första var en av de billigaste jag hittade men hon kände inte att det var så givande utan tyckte att det gav mer för pengarna att köra på den senare körskolan då hon fick bättre handledning och genomgång.

Kolla andra ställe att köra upp på. Körskolorna kan ha sammarbete med om någon innom deras organisation hänvisat någon till annat ställe.
Sverige är liksom väldigt mycket större än Stockholm och mycket är nåbart med tåg och buss!

Det har jag inte sagt men hur mycket blir kvalitativ stadskörning om körlektionerna är 40 minuter långa och att åka in mer centralt tar 10-15 minuter tänker jag?
Men har de inte dubbellektioner då?
Feedbacken från bägge körskolorna har varit att hon kör bra men behöver träna på att hålla uppsikt i stadstrafik med alla skyltar, trafik, fotgängare osv. när hon kört provlektion
Hur kom det sig att hon körde upp om hon egentligen inte var redo?

Men har de inte dubbellektioner då?

Hur kom det sig att hon körde upp om hon egentligen inte var redo?

Hon var redo, jag skrev att det var vad de sa när hon för första gången körde på körskola att hon i grunden bemästrar det mesta i körningen men behöver träna på att köra i stadstrafik. De sa att uppkörningen inte skulle vara några problem nu, dock så var hon supersjuk (och vi hade avbokat om det hade varit lättare att få ny tid, men det går ju inte att få ny tid förrän om ett halvår då) och hon sa att uppkörningen kändes bra fram tills att han tyckte att de skulle åka in till sumpan som hon typ kört i en gång och som är en härva av olika trafikregler i varje korsning + folk som springer över vägen lite varstans.

@Bulldoozer Fast då låter det som att hon inte riktigt var redo ändå - man ska kunna köra upp även på en plats där man aldrig kört och även om det är mycket som händer på samma gång.

Men som sagt, om det bara var för att hon var sjuk så är det bara att boka vart som helst i hela Sverige eller ringa varje morgon för avbokningar.

Hon var redo, jag skrev att det var vad de sa när hon för första gången körde på körskola att hon i grunden bemästrar det mesta i körningen men behöver träna på att köra i stadstrafik. De sa att uppkörningen inte skulle vara några problem nu, dock så var hon supersjuk (och vi hade avbokat om det hade varit lättare att få ny tid, men det går ju inte att få ny tid förrän om ett halvår då) och hon sa att uppkörningen kändes bra fram tills att han tyckte att de skulle åka in till sumpan som hon typ kört i en gång och som är en härva av olika trafikregler i varje korsning + folk som springer över vägen lite varstans.

Om Sumpan är övermäktigt är det nog klokt med lite fler lektioner i stadsmiljö :)

@Bulldoozer Fast då låter det som att hon inte riktigt var redo ändå - man ska kunna köra upp även på en plats där man aldrig kört och även om det är mycket som händer på samma gång.

Men som sagt, om det bara var för att hon var sjuk så är det bara att boka vart som helst i hela Sverige eller ringa varje morgon för avbokningar.

Fast seriöst, är man så sjuk som hon är så ligger man hemma. Jag skulle själv aldrig sätta mig och köra in till sumpan med influensa och andnöd eller ens nånstans (möjligen närmaste affär om man nu måste ha nässpray och det är 10 minuters landsväg).

I Sumpan är det dessutom vägbyggen precis överallt just nu. Jag skulle åkt med henne dit och övningskört några gånger så hon fick öva sig på oväntade saker på vägen, inklusive spårvagn. Jag skulle också åkt med henne till Brommarondellen om hon inte redan varit där några gånger.

Kompisens dotter fick ny uppkörningstid snabbt förra året genom att kolla tider varje morgon. Fick en inom en vecka från den första uppkörningen som hon kuggade på, det här var veckan runt skolavslutningen så trycket borde varit rätt högt.

Fast seriöst, är man så sjuk som hon är så ligger man hemma. Jag skulle själv aldrig sätta mig och köra in till sumpan med influensa och andnöd eller ens nånstans (möjligen närmaste affär om man nu måste ha nässpray och det är 10 minuters landsväg).
Du behöver inte övertyga mig :). Du skrev att hon var sjuk, att uppkörningen gått bra fram tills Sumpan när det blev för mycket med fotgängare och bökiga trafikregler. Och så skrev du att hon bara kört där en gång. Allt jag menar då är att oavsett om man kört någonstans tidigare ska man kunna köra upp där.

Jag skrev också vad ni kan göra om det de facto bara var dagsformen som var problemet :). Jag skriver det igen eftersom du inte svarat någon av oss som föreslagit samma sak: kolla uppkörningstider i hela Sverige samt ring varje morgon och hör efter om det finns avbokningar. Lycka till!

Om Sumpan är övermäktigt är det nog klokt med lite fler lektioner i stadsmiljö :)

Hon var SJUK..
Jag klarar inte ens av att köra i sumpan när jag är frisk, ska jag inte få ha körkort då? Skulle vara helt omöjligt för mig att ha ett jobb när vi bor ute på landet.. Kör landsväg-motorväg-landsväg till jobbet på kvällen utan trafik och på morgonen så kör jag åt fel håll då trafiken är på andra sidan vägen.

Feedbacken från bägge körskolorna har varit att hon kör bra men behöver träna på att hålla uppsikt i stadstrafik med alla skyltar, trafik, fotgängare osv. när hon kört provlektion. Den första var en av de billigaste jag hittade men hon kände inte att det var så givande utan tyckte att det gav mer för pengarna att köra på den senare körskolan då hon fick bättre handledning och genomgång.

Nä, det är klart. Om det bara är just körning i Stockholms innerstad som gäller, då är det klart att man får betala för det.

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 945
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon