Hur fixar man körkort nuförtiden?

Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?
Men alltså, det kan ju vara så att man är ovan och lite obekväm med att köra i storstad, men jag antar att alla med körkort ändå klarar av det på ett säkert sätt.
Jag tog körkort i liten håla som inte ens hade trafikljus, jag klarar ändå utan problem att köra var som helst i både Stockholm och Göteborg.
 
@Voff Jag sitter inte på nån definition av stad här ;). Det enda jag bemött är att TS själv skrivit uttryckligen att hon inte kör i stadstrafik och så har hon frågat om hon pga detta inte ska få ha körkort. Jag har då svarat att hade hon kört upp idag hade hon då kuggat - eftersom stadstrafik är ett moment med på ALLA uppkörningar.

Ingen har dessutom hävdat att TS eller barnet måste köra i innerstan. Jag fattar inte upphakningen som blivit just på innerstan.
 
Både och naturligtvis! Du kan inte på allvar mena att du inte klarar stadstrafik och tycker att det är okej?

Är så fascinerad över de som inte kan köra bil i stadstrafik och verkar rädda?? Jag har bott i Göteborg i snart fem år, hittar hur bra som helst och känner mig hur trygg som helst i trafiken i stan och har alltid gjort, hittade jättebra efter nån vecka bara. Har anhöriga som bott här typ 20 år och inte vill köra i stan. Förstår inte vad en är rädd för? Går ju dessutom sjukt långsamt överallt, så kan ju inte vara hastigheten som skrämmer.
 
Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?

Fast så krångligt är det inte att köra i Sundbyberg, utan det är ett bra ställe att träna uppmärksamhet på. Trafikmässigt sett så är det rätt enkelt och skiljer sig inte nämnvärt från andra ställen. Jag gjorde mitt första stadstrafikpass där, ungefär fjärde gången jag satt bakom ratten. Perfekt nybörjarställe eftersom det bara är 30-40 km/h i hela ”stan” - man har tid att tänka och titta runt omkring sig. Det var inte svår körning, utan det som var jobbigt var att hålla full uppmärksamhet på det som händer runt omkring samtidigt som man skulle komma ihåg trafikreglerna. Har man körkort och kan trafikregler så är Sumpan inte värre än någon annan mindre ort att köra i, mer än att man måste vara uppmärksam på folk, fä och bilar.
 
Är så fascinerad över de som inte kan köra bil i stadstrafik och verkar rädda?? Jag har bott i Göteborg i snart fem år, hittar hur bra som helst och känner mig hur trygg som helst i trafiken i stan och har alltid gjort, hittade jättebra efter nån vecka bara. Har anhöriga som bott här typ 20 år och inte vill köra i stan. Förstår inte vad en är rädd för? Går ju dessutom sjukt långsamt överallt, så kan ju inte vara hastigheten som skrämmer.
Jag kom från mindre städer och tyckte Göteborg var lite skräckinjagande i början. Men det är ju bara att göra det? Så får man rutin.

Nåt som KAN vara knöligt i större städer tycker jag är att man inte får hamna i fel fil för då är man körd i rusningstrafik, man måste planera sin körning i tid. Men även det är ju bara att göra - om inte annat så med gps som pratar med en.
 
Haha @mandalaki min pappa hävdar bestämt att Göteborg är omöjligt att köra i :D. Och han har kört typ över hela världen :p.

Jag har fått det inpräntat av min kära man att det inte är hela världen om man kör fel, för det går alltid att räta ut. Så är jag osäker på nånstans där jag ska köra så åker jag hemifrån i god tid så att jag inte behöver känna mig stressad och så hanterar jag eventuella felkörningar efter hand. Går det med!
 
Haha @mandalaki min pappa hävdar bestämt att Göteborg är omöjligt att köra i :D. Och han har kört typ över hela världen :p.

Jag har fått det inpräntat av min kära man att det inte är hela världen om man kör fel, för det går alltid att räta ut. Så är jag osäker på nånstans där jag ska köra så åker jag hemifrån i god tid så att jag inte behöver känna mig stressad och så hanterar jag eventuella felkörningar efter hand. Går det med!
Egentligen ÄR Gbg omöjligt att köra i! Och varje jävla gång man kör fel hamnar man på Hisingen. Jag hatar Hisingen men jag är helt KÄR i min gps.
 
Missade det här! Alltså jag är medveten om att man på en uppkörning kan komma lätt undan ibland, men grundförutsättningen måste ju ändå vara att man hade kunnat klara av momenten om man hade varit tvungen? Inte att man kör upp utan att kunna köra i stadstrafik och bara hoppas på att det kommer vara tomt.

Om man inte kan klara av momenten i en uppkörning men lyckats ta körkort ändå så tycker jag absolut att man ska ta några körlektioner.

Jag tror vi pratar om olika saker.
Jag reagerade på att @Bulldoozer ansattes för att hen inte kände sig ok med att köra i Sumpan. Att det var en självklarhet att köra bil i den miljön om man hade körkort.
Klart att man kan klara alla moment utan att för denns skull vara bekväm med att köra i den miljön. Eller ens ha möjligheten att köra i den miljön.
Jag bor på småorter. Det största jag har anledning att ta bilen till är Trollhättan. Jag åker ju inte regelbundet till storstäder för att hålla min stadskörning ajour.
 
Jag tror vi pratar om olika saker.
Jag reagerade på att @Bulldoozer ansattes för att hen inte kände sig ok med att köra i Sumpan. Att det var en självklarhet att köra bil i den miljön om man hade körkort.
Klart att man kan klara alla moment utan att för denns skull vara bekväm med att köra i den miljön. Eller ens ha möjligheten att köra i den miljön.
Jag bor på småorter. Det största jag har anledning att ta bilen till är Trollhättan. Jag åker ju inte regelbundet till storstäder för att hålla min stadskörning ajour.
Det är dock stor skillnad på obekväm och att inte klara det på ett säkert sätt. Obekväm kan ju innebära att man blir lite spänd, att man får koncentrera sig hårdare än man vanligen gör osv, men trots det köra bra och säkert oavsett plats och trafikläge.
Det är ju liksom inte andra trafikregler som gäller..
 
@Voff Framförallt känns det som att du argumenterar emot saker jag aldrig någonsin skrivit. Jag har inte sagt att någon ska åka till storstäder eller att man måste vara OK med att köra i Sumpan (däremot förstår jag inte vad med Sundbyberg som är så svårt. Kan man köra bil kan man köra bil även i Sumpan, det är inga konstigheter).

Jag kommer upprepa mig en sista gång, sen orkar jag inte mer.

  • Stadstrafik är ett moment vid varje uppkörning.
  • TS vägrar köra i stadstrafik. OBS notera - ej storstadstrafik. Stadstrafik. Dvs kan vara liten eller stor stad. Sumpan är väl som en småstad att köra i ungefär.
  • TS frågar mig om hon inte ska ha körkort eftersom hon vägrar stadstrafik. Jag svarar att skulle hon ta körkort i dag och vägra köra i stadstrafik så skulle hon kugga.
Det är allt. Mer än så är det inte.

Sen undrar jag: Har du koll på Sumpan? Många av er verkar tro att det är jättestort och galet. Det är det inte. Det är inte värre att köra där än i vilken småstad som helst.
 
Är så fascinerad över de som inte kan köra bil i stadstrafik och verkar rädda?? Jag har bott i Göteborg i snart fem år, hittar hur bra som helst och känner mig hur trygg som helst i trafiken i stan och har alltid gjort, hittade jättebra efter nån vecka bara. Har anhöriga som bott här typ 20 år och inte vill köra i stan. Förstår inte vad en är rädd för? Går ju dessutom sjukt långsamt överallt, så kan ju inte vara hastigheten som skrämmer.

Fast i mitt fall så är det inte rädsla utan just att jag vet att jag inte van att köra i dels dagsljus, dels rusningstrafik och hålla reda på människor ovanpå det. Hade jag helt plötsligt ändrat till att jobba dagtid och behöva köra i trafik så hade jag ju fixat det (troligen genom att köra på kväll/helg först så jag blir bekant med omgivningarna) men jag skulle inte få för mig att utan anledning köra in till sumpan och cruiza klockan 16 en vardag.
Min man klarar inte av att köra långa sträckor kväll/nattetid och då blir det naturligt att jag kör då när vi åker iväg på långturer. Det handlar ju om vilket element man är van att köra i. Han skulle aldrig heller välja att köra 3 timmar i ett svep på natten. jag däremot som är van vid det tycker att det inga problem alls.
 
Jag skiljer på stadstrafik och storstadstrafik. Jag tror att det finns jättemånga som inte vill, kan eller behöver köra storstadstrafik som har körkort och det tycker jag är okej. Däremot tycker jag att alla med körkort ska kunna köra stadstrafik (liten eller medelstor stad, förort). Sen är det klart att vill man kunna köra i exempelvis Stockholm, ja då är det inte en dålig idé att övningsköra där. Jag bodde i Stockholmsområdet när jag tog körkort men valde att övningsköra och köra upp i Norrtälje eftersom det var enklare. Däremot övningskörde jag lite privat i Stockholm innerstad för att känna mig hyfsat säker där. Men att köra upp där är att göra det svårare än vad det behöver vara.

Edit: Inser att det här blev lite vilseledande. Jag bodde i Stockholms län men på landet och Norrtälje var närmare. Jag behövde i princip aldrig köra i storstadstrafik men övade på det för att ha möjligheten att köra storstadstrafik om jag ville och då var det lite överkurs att köra upp där.
 
Senast ändrad:
Är så fascinerad över de som inte kan köra bil i stadstrafik och verkar rädda?? Jag har bott i Göteborg i snart fem år, hittar hur bra som helst och känner mig hur trygg som helst i trafiken i stan och har alltid gjort, hittade jättebra efter nån vecka bara. Har anhöriga som bott här typ 20 år och inte vill köra i stan. Förstår inte vad en är rädd för? Går ju dessutom sjukt långsamt överallt, så kan ju inte vara hastigheten som skrämmer.

Det är väl ”hitta” som är kärnan. Många blir väldigt stressade av att inte hitta och råka köra fel och inte veta hur man ska ta sig ut. Hittar man så kan man koncentrera sig på trafiken och körningen. Att hitta ger trygghet.

Jag tycker också att det som @niphredil skriver - att acceptera att det är okej att köra fel. Kör man fel så går det förr eller senare att vända. Det viktiga är att inte stressa upp sig.
 
@Voff Framförallt känns det som att du argumenterar emot saker jag aldrig någonsin skrivit. Jag har inte sagt att någon ska åka till storstäder eller att man måste vara OK med att köra i Sumpan (däremot förstår jag inte vad med Sundbyberg som är så svårt. Kan man köra bil kan man köra bil även i Sumpan, det är inga konstigheter).

Jag kommer upprepa mig en sista gång, sen orkar jag inte mer.

  • Stadstrafik är ett moment vid varje uppkörning.
  • TS vägrar köra i stadstrafik. OBS notera - ej storstadstrafik. Stadstrafik. Dvs kan vara liten eller stor stad. Sumpan är väl som en småstad att köra i ungefär.
  • TS frågar mig om hon inte ska ha körkort eftersom hon vägrar stadstrafik. Jag svarar att skulle hon ta körkort i dag och vägra köra i stadstrafik så skulle hon kugga.
Det är allt. Mer än så är det inte.

Sen undrar jag: Har du koll på Sumpan? Många av er verkar tro att det är jättestort och galet. Det är det inte. Det är inte värre att köra där än i vilken småstad som helst.
Jag tolkade det som att TS menar storstadstrafik när hon skriver stadstrafik?
 
Däremot övningskörde jag lite privat i Stockholm innerstad för att känna mig hyfsat säker där. Men att köra upp där är att göra det svårare än vad det behöver vara.
Det går inte att köra upp Stockholms innerstad, det finns inget förarprovskontor där. Kör man upp i Stockholm är det Farsta, Nynäshamn, Sollentuna eller Södertälje som gäller.
 
Fast i mitt fall så är det inte rädsla utan just att jag vet att jag inte van att köra i dels dagsljus, dels rusningstrafik och hålla reda på människor ovanpå det. Hade jag helt plötsligt ändrat till att jobba dagtid och behöva köra i trafik så hade jag ju fixat det (troligen genom att köra på kväll/helg först så jag blir bekant med omgivningarna) men jag skulle inte få för mig att utan anledning köra in till sumpan och cruiza klockan 16 en vardag.
Min man klarar inte av att köra långa sträckor kväll/nattetid och då blir det naturligt att jag kör då när vi åker iväg på långturer. Det handlar ju om vilket element man är van att köra i. Han skulle aldrig heller välja att köra 3 timmar i ett svep på natten. jag däremot som är van vid det tycker att det inga problem alls.
Men alltså, hur kan det bli svårare att köra bil för att det är ljust ute?
Och om man inte klarar av mycket trafik eller människor så ska man nog inte sitta bakom ratten alls.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp