Hur fixar man körkort nuförtiden?

Fast jag vill ju ha uppkörningstid till henne typ nu när hon är frisk nog att köra och när jag var inne och kollade så fanns det tider först efter årskiftet? Sen upptäckte jag att när jag kollade igen så dök det iallafall upp en tid när man efter 08 på morgonen, har än så länge inte hittat fler. Jag reagerade på att det verkade inte finnas tider till uppkörning.
Ja du har ju fått flera tips. Håll koll efter avbokade tider eller boka tid i annan stad längre bort. Kan ju vara värt att ta sig några timmar bort.
 
@Bulldoozer Fattar! Men vad otroligt obehagligt att dottern kör en bil som du själv inte är okej med att köra pga bristande säkerhet :crazy:

Fast vad ska man göra? Jag har inte råd att ha tre bilar förrän hon har jobb och kan betala en del löpande kostnader (och jag slipper blöda tusenlappar på körlektioner), hon har svårt att ha jobb då hon inte tar sig härifrån utan bil utom tre turer på morgonen och tre turer på kvällen (de gånger bussen dyker upp).
 
Har dottern möjlighet att jobba lite extra och lägga de pengarna på körlektioner? Om det var ett problem att lektionerna var dyra?

Hon har jobbat extra men jag har bett henne lägga undan de pengarna så hon kan ha senare (tex till en bil), nu senast betalade hon en liten del av sina körkortlektioner fast hon inte hade behövt.
 
Fast vad ska man göra? Jag har inte råd att ha tre bilar förrän hon har jobb och kan betala en del löpande kostnader (och jag slipper blöda tusenlappar på körlektioner), hon har svårt att ha jobb då hon inte tar sig härifrån utan bil utom tre turer på morgonen och tre turer på kvällen (de gånger bussen dyker upp).
Nej, jag förstår det! Jag bara sympatiserar, måste ju kännas fruktansvärt.
 
Nej, jag förstår det! Jag bara sympatiserar, måste ju kännas fruktansvärt.

Jag älskar vårt hus och skulle verkligen inte vilja flytta men ibland tänker man att man skulle stått ut i samhället med bilbränder, misshandel och stökighet lite längre tills hon just hunnit ta körkort (fast min bil skulle nog ha hunnit bli uppbränd vid det här laget då). Samtidigt är jag lite glad för hon har inte kunnat ränna runt på samma sätt som skolkompisarna i tonåren.
 
Det är väl ”hitta” som är kärnan. Många blir väldigt stressade av att inte hitta och råka köra fel och inte veta hur man ska ta sig ut. Hittar man så kan man koncentrera sig på trafiken och körningen. Att hitta ger trygghet.

Jag tycker också att det som @niphredil skriver - att acceptera att det är okej att köra fel. Kör man fel så går det förr eller senare att vända. Det viktiga är att inte stressa upp sig.

Det håller jag med om. Det är just att inte hitta som är det jobbiga.
Jag vet att jag kör bra och har bra koll men när jag inte vet riktigt vart jag ska ha blir jag lite srressad och kan göra misstag lättare.

Lägg till ett uselt lokalsinne så blir det ännu bättre.
Men jag är en jävel på att backa och vända så det brukar alltid lösa sig ändå.
 
Problemet är att hon skulle ha behövt körkort typ igår och jag ser inte att hon kommer framåt i livet utan körkort. Även om det surt att blöda pengar så är det värt det om hon bara får körkortet men jag pallar inte att vänta ett halvår på nästa uppkörning (framförallt inte hon).

Vi har dock fått tips och jag såg nu att om man uppdaterar på morgonen så kan det dyka upp nån tid om man har tur, höll dock på att dö lite inombords imorse när jag inte hittade några uppkörningstider förrän efter årskiftet och fick panik, därav tråden.
Att det jag som bokar uppkörningen är av den enkla anledningen att hon inte hunnit skaffa mastercard ännu och alltså inte kan betala om hon bokar. Om det så att hon måste iväg med kort varsel så är det nog lika bra att jag bokar då hon inte kommer hemifrån hursomhelst utan jag troligen ändå måste köra henne dit.
 
Problemet är att hon skulle ha behövt körkort typ igår och jag ser inte att hon kommer framåt i livet utan körkort. Även om det surt att blöda pengar så är det värt det om hon bara får körkortet men jag pallar inte att vänta ett halvår på nästa uppkörning (framförallt inte hon).

Vi har dock fått tips och jag såg nu att om man uppdaterar på morgonen så kan det dyka upp nån tid om man har tur, höll dock på att dö lite inombords imorse när jag inte hittade några uppkörningstider förrän efter årskiftet och fick panik, därav tråden.
Att det jag som bokar uppkörningen är av den enkla anledningen att hon inte hunnit skaffa mastercard ännu och alltså inte kan betala om hon bokar. Om det så att hon måste iväg med kort varsel så är det nog lika bra att jag bokar då hon inte kommer hemifrån hursomhelst utan jag troligen ändå måste köra henne dit.

När jag tog mitt B så fick man ringa om återbudstider (2006?). Då hade jag fler vänner som ringde samtidigt åt mig och fick en tid samma vecka som vi började ringa (mitt tillstånd höll på att gå ut och körskolan ansåg inte att jag var redo så fick boka privat. De hade fel.) Du kanske kan få hjälp med en liten kedja av folk som kollar tider samtidigt?
 
Egentligen ÄR Gbg omöjligt att köra i! Och varje jävla gång man kör fel hamnar man på Hisingen. Jag hatar Hisingen men jag är helt KÄR i min gps.

Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!

GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”

Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan. :arghh:

Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
 
Fast jag är van att köra landsväg. Skulle jag köra inne i stan så skulle jag säkert känna som du, du är ju van vid där du kör så det känns tryggast för dig.
Nej, det handlar inte om det, jag kör både i stan och på landsväg. Det handlar förstås om att i stan är hastigheterna lägre = mindre risk att krocka samt mindre konsekvenser om man ändå gör det.
 
Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!

GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”

Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan. :arghh:

Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
"Återgå till rutten, återgå till rutten". Min är jättetjatig varje gång jag tyckt att jag vetat bättre än den :cautious:
 
Då finns det ju inte så mycket alternativ. Om ingen av er eller ngn vän kan köra med henne och hon behöver köra regelbundet så måste hon ta lektioner.
Men intensivkurs kanske är ett bättre alternativ? Åka iväg en vecka på ngt där uppkörning ingår på slutet?
Min son fick eld i baken när hans nya jobb krävde körkort så det blev en intensivkurs i Smedjebacken. Uppkörning tror jag ingick för han sken som en sol när han kom hem. En som kom från Stockholm blev kuggad för han körde som i Stockholm, så sonen fattade ju galoppen och körde som mamsen sagt . Lugnt och fint.
 
Tror inte hon lyckades med det när hon skulle boka och att det därför jag bokade sist. Jag betalar hellre på en gång än letar fakturor på mail sen (och kommer de med posten så händer de att de inte hittar till vår brevlåda).
Man loggar bara in på Trafikverket så finns all fakturainfo där :). Supersmidigt!
 
Jag tyckte Göteborg var hemskt - plötsligt befinner man sig på ett spårvagnsspår, typ! Och folk tutar argt om man kör lite långsamt. Då har jag ändå kört i både Los Angeles, San Diego och NEAPEL vilket var en nära-döden-upplevelse men gick jättebra ändå.
Då har du ändå lyckats hålla dig ifrån att hamna mot trafiken på de enkelriktade gatorna låter det som. Det är bra det.

Egentligen ÄR Gbg omöjligt att köra i! Och varje jävla gång man kör fel hamnar man på Hisingen. Jag hatar Hisingen men jag är helt KÄR i min gps.

Om man inte är på väg till Hisingen. Då går det inte att hamna där för allt i världen...
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp