Hur fixar man körkort nuförtiden?

Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!

GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”

Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan. :arghh:

Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).

Samma här, jag har svårt att släppa kontrollen till GPS-kärringen så jag hamnar ofta fel om jag ska köra med GPS. Särbon skrattar rått åt mig, han är van att köra med GPS :D
 
"Stadstrafik" blir ju väldigt subjektivt. Det finns ju städer utan en enda rondell. Eller typ, en. Det går ju för tusan att köra igenom hela Söderköping på 2 min utan att få ett enda rödljus. :D

Rödljusen i Vilhelmina finns där endast för att det ska kunna att gå att övningsköra och köra upp där... men de har ingen rondell, då får man åka till Strömsund eller Lycksele :D
 
Jag tyckte Göteborg var hemskt - plötsligt befinner man sig på ett spårvagnsspår, typ! Och folk tutar argt om man kör lite långsamt. Då har jag ändå kört i både Los Angeles, San Diego och NEAPEL vilket var en nära-döden-upplevelse men gick jättebra ändå.

Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.

Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. :nailbiting: Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.

London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.:crazy:
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora".:cautious:

Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!

GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”

Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan. :arghh:

Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).

Kan du inte satta den sa du kan slanga en blick pa kartan?
 
Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.

Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. :nailbiting: Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.

London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.:crazy:
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora”

Håller helt med! Jag var jättenervös över att köra i USA men det var verkligen inga problem, alla var sjukt artiga och hjälpsamma i trafiken. Både i förorterna och i storstäderna. För att inte tala om respekten för blåljus, mycket imponerande
 
Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.

Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. :nailbiting: Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.

London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.:crazy:
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora".:cautious:



Kan du inte satta den sa du kan slanga en blick pa kartan?

Jag tycker att Stockholm är jättesnällt att köra i vad gäller t ex filbyten - så fort man blinkar öppnas en lucka. Ett ex till mig var förundrad över hur trevliga alla bilister var i Stockholm också - men han var å andra sidan van vid Londontrafiken. :D
 
Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!

GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”

Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan. :arghh:

Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
Appen GPS navigation! Den säger till att du ska svänga höger om 300 meter, sen upprepar den när det är dags att svänga. Klockrent om man inte kan sitta och kolla på kartan samtidigt :)
 
Håller helt med! Jag var jättenervös över att köra i USA men det var verkligen inga problem, alla var sjukt artiga och hjälpsamma i trafiken. Både i förorterna och i storstäderna.
Fast det beror ju på var i USA du kör. När vi körde där blev jag helt chockad över hur jävla nära alla låg och hur många som tittade på telefonerna samtidigt.
 
Appen GPS navigation! Den säger till att du ska svänga höger om 300 meter, sen upprepar den när det är dags att svänga. Klockrent om man inte kan sitta och kolla på kartan samtidigt :)

Det är jag rädd för att min GPS också gör ... 🙈 Jag är nog ett hopplöst fall när det kommer till navigering. Men tack för tipset! :)
 
I mitt fall valde jag medvetet att ta körlektioner och göra uppkörningen i Eslöv snarare än i Lund, eftersom körningen är enklare i Eslöv.
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
 
Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.

Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. :nailbiting: Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.

London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.:crazy:
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora".:cautious:



Kan du inte satta den sa du kan slanga en blick pa kartan?
Japp, USA är ju dessutom mer eller mindre byggt "kring" bilarna och biltrafiken så allt är väldigt välorganiserat och funktionellt. Men inne i själva New York City, typ Manhattan, DÄR hade jag INTE kört själv. 1 cm avstånd mellan bilarna och fullt ös! Jisses!!!
 
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
👍🏼
 
Precis. Det är då man hamnar på 45:an mot Karlstad eller västerut mot Stenaterminalen :banghead:
I Malmö kommer man mindre fel om man svänger vänster när man ska höger! I Göteborg ska man avänga vänster eller höger - bara man svänger av! I Stockholm är tydligen tricket att åka konsekvent fel så är det av någon outgrundlig anledning till att glädjande nog råka hamna rätt. Skyltningen är ett mysterium för de icke invigda!
 
Japp, USA är ju dessutom mer eller mindre byggt "kring" bilarna och biltrafiken så allt är väldigt välorganiserat och funktionellt. Men inne i själva New York City, typ Manhattan, DÄR hade jag INTE kört själv. 1 cm avstånd mellan bilarna och fullt ös! Jisses!!!

Jag kom med nod och nappe forbi Manhattan innan jag var tvungen att svanga av och hamnade i The Bronx. Det ar en hel massa bilar i "The Bronx" ocksa :cautious: men med en mer normal trafik rytm ... och inte lika manga elaka taxi chaufforer som pa Manhattan. :p
 
Fast det beror ju på var i USA du kör. När vi körde där blev jag helt chockad över hur jävla nära alla låg och hur många som tittade på telefonerna samtidigt.

Det är möjligt. Jag har kört främst inne i Boston och dess förorter samt de två staterna ovanför Massachusetts. Tycker som sagt att folk varit väldigt vänliga och visat hänsyn även i rusningstrafik. Körde även bil i Florida, främst Fort Lauderdale men vi var även i utkanten av Miami och snurrade utan att bli stressad eller reagera särskilt på deras körstil.
 
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
Mycket smart!
Jag övningskörde och körde upp i min mellanstora stad, men flyttade snart till en väldigt liten ort och bodde sedan på små orter några år innan jag flyttade till Göteborg. Undviker in i det längsta stadskörning här, kan en slinga, men avviker jag från den är det kört. Skulle jag behöva köra i stan skulle jag ta lektioner innan trots att jag har körkort.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp