F
Fruentimber
"Stadstrafik" blir ju väldigt subjektivt. Det finns ju städer utan en enda rondell. Eller typ, en. Det går ju för tusan att köra igenom hela Söderköping på 2 min utan att få ett enda rödljus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!
GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”
Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan.
Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
"Stadstrafik" blir ju väldigt subjektivt. Det finns ju städer utan en enda rondell. Eller typ, en. Det går ju för tusan att köra igenom hela Söderköping på 2 min utan att få ett enda rödljus.
Jag tyckte Göteborg var hemskt - plötsligt befinner man sig på ett spårvagnsspår, typ! Och folk tutar argt om man kör lite långsamt. Då har jag ändå kört i både Los Angeles, San Diego och NEAPEL vilket var en nära-döden-upplevelse men gick jättebra ändå.
Åh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!
GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”
Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan.
Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.
Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.
London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora”
Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.
Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.
London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora".
Kan du inte satta den sa du kan slanga en blick pa kartan?
Appen GPS navigation! Den säger till att du ska svänga höger om 300 meter, sen upprepar den när det är dags att svänga. Klockrent om man inte kan sitta och kolla på kartan samtidigtÅh jag önskar att jag kunde köra efter GPS!
GPS-rösten: ”Om 300 m sväng höger in på Blablagatan”.
Jag: ”Sväng höger, ok! HÄR!”
Och så visar det sig ha varit 250 m kvar till rätt sväng in på Blablagatan.
Hatar varje gång det händer. Och det gör det - typ varje gång jag kör efter GPS i städer där jag inte hittar (och har noll känsla för var jag befinner mig).
Fast det beror ju på var i USA du kör. När vi körde där blev jag helt chockad över hur jävla nära alla låg och hur många som tittade på telefonerna samtidigt.Håller helt med! Jag var jättenervös över att köra i USA men det var verkligen inga problem, alla var sjukt artiga och hjälpsamma i trafiken. Både i förorterna och i storstäderna.
Appen GPS navigation! Den säger till att du ska svänga höger om 300 meter, sen upprepar den när det är dags att svänga. Klockrent om man inte kan sitta och kolla på kartan samtidigt
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.I mitt fall valde jag medvetet att ta körlektioner och göra uppkörningen i Eslöv snarare än i Lund, eftersom körningen är enklare i Eslöv.
Japp, USA är ju dessutom mer eller mindre byggt "kring" bilarna och biltrafiken så allt är väldigt välorganiserat och funktionellt. Men inne i själva New York City, typ Manhattan, DÄR hade jag INTE kört själv. 1 cm avstånd mellan bilarna och fullt ös! Jisses!!!Men det ar SA mycket enklare att kora i USA dar medtrafikanterna ar "artiga" och slapper in en om man kommer i fel fil och gor vad de kan for att hjalpa varandra pa vagen.
Jag korde med stor pick-up och husvagn pa over 10 meter fel i New York City. Det var innan GPSen fungerade bra overallt sa precis innan jag skulle valja mellan 4 motorvagar korde jag av vid en mack for att fraga vilken jag skulle ta.
Nar jag fick svaret och kom ut igen insag jag att jag maste backa ut i rusningstrafik. Sa fort jag lade i backen och forsiktigt borjade backa ut stannade en bil i innersta filen for att slappa ut mig ... och nar han hade stannat stannade en i filen utanfor ocksa trots att jag inte behovde den filen for att ta mig ut.
Sa ar det nastan alltid har ... folk ar hjalpsamma och tycker inte att man ar en idiot for att man kort fel och behover krangla for att komma ratt.
London ar det varsta stalle jag kort. Jag holl aldrig pa att ta mig ur rondeller.
Cairo och Alexandria ar de nast varsta stallen jag kort ... Kuala Lumpur ar dock inte mycket battre, sedan tror jag Stockholm star pa tur i "varsta stallen att kora".
Kan du inte satta den sa du kan slanga en blick pa kartan?
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
I Malmö kommer man mindre fel om man svänger vänster när man ska höger! I Göteborg ska man avänga vänster eller höger - bara man svänger av! I Stockholm är tydligen tricket att åka konsekvent fel så är det av någon outgrundlig anledning till att glädjande nog råka hamna rätt. Skyltningen är ett mysterium för de icke invigda!Precis. Det är då man hamnar på 45:an mot Karlstad eller västerut mot Stenaterminalen
Jag ska köra där på lördagGävle. Där kan vi snacka om utmaning.
Efter 17 somrar har vi ännu inte begripit ”lokal slinga”-helvetet.
Jag ska köra där på lördag
Japp, USA är ju dessutom mer eller mindre byggt "kring" bilarna och biltrafiken så allt är väldigt välorganiserat och funktionellt. Men inne i själva New York City, typ Manhattan, DÄR hade jag INTE kört själv. 1 cm avstånd mellan bilarna och fullt ös! Jisses!!!
Fast det beror ju på var i USA du kör. När vi körde där blev jag helt chockad över hur jävla nära alla låg och hur många som tittade på telefonerna samtidigt.
Mycket smart!Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
samt de två staterna ovanför Massachusetts.