Hur fixar man körkort nuförtiden?

På tal om förjävliga städer - Oslo. Lämnar fan hellre in körkortet än försöker köra där igen. Får stresspåslag bara jag ser långa tunnlar på video efter den upplevelsen 😬

Det är jag rädd för att min GPS också gör ... 🙈 Jag är nog ett hopplöst fall när det kommer till navigering. Men tack för tipset! :)
Så mer ett fall av brist på is i magen då kanske :D
 
Är det förresten någon som vet om det är bäst att boka själv eller via körskolan?

Om körskolan bokar in tid för förarprov så har en certifierad person på sätt och vis godkänt dig och sett dig utföra och förstå de moment man ska klara av för att framföra bilen på ett säkert sätt. Därför kan nog en trafikinspektör ha överseende med misstag som kan tolkas bero på till exempel nervositet.

Bokar du privat så går det ju inte riktigt säga om du faktiskt behärskar ett moment som du inte blivit godkänd på under förarprovet.
 
@360 Jag har läst att det är en myt att de är snällare mot dem som kör upp genom körskola. Istället ska en högre procent av körskoleleverna bli godkända för att de generellt är mer förberedda. Många privatister kör nog upp för tidigt, just för att de själva avgör om de är redo eller ej.
 
Vägrade köra bil i Göteborg och Stockholm - men tro fan man blev inskickad till 4 ställen i Göteborg med 24m ekipage första dagen på ett av lastbilsjobben! Nåja det löste sig.
 
Senast ändrad:
Jag körde upp 4 gånger pga av sjuk nervositet. Två gånger via körskolan och två gånger privat. Sista gången körde jag upp i min hemstad och då med en jag redan kört med en gång tidigare då släppte nervositeteten. Tyvärr blev jag ju tvungen att skriva upp två gånger pga av tidsaspekten men fixade de både första och andra gången. Gäller att vara ihärdig med att leta tider, jag körde upp i tre olika städer med en radie på 15 mil ungefär.
 
@360 Jag har läst att det är en myt att de är snällare mot dem som kör upp genom körskola. Istället ska en högre procent av körskoleleverna bli godkända för att de generellt är mer förberedda. Många privatister kör nog upp för tidigt, just för att de själva avgör om de är redo eller ej.

Det kan säkert stämma!
Men man har iallafall fått ett kvitto på att man är redo när körskolan inte kan med att mjölka en på pengar längre :laugh:
 
@360 Jag har läst att det är en myt att de är snällare mot dem som kör upp genom körskola. Istället ska en högre procent av körskoleleverna bli godkända för att de generellt är mer förberedda. Många privatister kör nog upp för tidigt, just för att de själva avgör om de är redo eller ej.
Sen ska man inte förakta att körskolelärarna har en fackkunskap om vad som kan tänkas prioriteras för tillfället med. -Kör bara och prata inte så mycket, var rådet till mig. Nåja karln jag åkte runt med märkte jag var nervös och tyckte vi skulle prata nån minut så skulle det nog gå bra. Då det kom fram jag var intresserad av hästar så visste han vart vi skulle åka, så det gjorde vi. Vi tog en sväng förbi en hagen med en massa fina hästar där vi stannade till i kanten, där man ser och syns givetvis, sen åkte vi tillbaka. Fick lappen påskriven med orden på vägen -När man är som sämst är man på många vis som bäst, och lär sig fortsätter man att göra.
 
Det är möjligt. Jag har kört främst inne i Boston och dess förorter samt de två staterna ovanför Massachusetts. Tycker som sagt att folk varit väldigt vänliga och visat hänsyn även i rusningstrafik. Körde även bil i Florida, främst Fort Lauderdale men vi var även i utkanten av Miami och snurrade utan att bli stressad eller reagera särskilt på deras körstil.
:D

Jag tyckte det varierade mellan staterna vi körde i. Har kört i sju stater och det var rätt stor skillnad, även inom staterna.

Jag har bott i 6 stater (7 om man raknar kortare perioder an ett ar), en i mitten, en i Nordost (Massachusetts, och jag korde dagligen i Cambridge, Boston) en i mitten av ostkusten tva i sodra ostkusten en i sodra mitten (AZ) och Oregon nu da ... och Californien om man raknar dar jag bott kortare tid an ett ar.

Alla stallen, inclusive New York och Californien (som anses ha vardelosa bil chaufforer) mycket lattare att kora an i Sverige. Det ar mycket sallan man ser forare som blir riktigt arga (road rage) och skriker och tranger en, nagot jag tycker man ser allt for ofta i Sverige.
 
Och jag gjorde typ tvärtom. Jag ville verkligen få lära mig på riktigt att köra bil, oavsett omständigheter. Jag ville inte att jag lärde mig i knäckebrödhult för att komma "lätt undan" utan att jag verkligen skulle lära mig allt jag behövde så att jag kunde köra upp och sedan köra vartsomhelst. Det var superviktigt för mig att jag verkligen lärde mig köra för att köra bra i framtiden - inte för att klara uppkörningen.
I mitt fall var det mycket för att klara körkortet :) Vi bodde med en ensamstående arbetande mamma på landet utan annan möjlighet att ta sig någonstans än bilen, och med två yngre systrar som också behövde skjuts. Under de första åren efter att jag tagit körkort körde jag i princip endast på landsvägen mellan hemmet och Eslöv och på liknande vägar i närområdet, eftersom det var det enda jag behövde köra.

Jag är inte på något sätt en stadsmänniska, skulle aldrig vilja bo i en stad och trivs inte i städer ;) När jag flyttade från Eslöv flyttade jag ut till ett ställe på landet utanför en ännu mindre tätort (ca 5000 invånare i hela kommunen). Linköping är ett nödvändigt ont eftersom det gick att hitta jobb där :p

I mitt fall så ser jag inte heller det som att man är fullärd oavsett hur mycket man övar innan man tar körkortet. Även om jag hade tagit fler lektioner hade jag inte varit tvungen att någonsin t.ex. köra genom någon decimeter oplogad snö, köra i snöstorm, köra fem timmar i sträck, backa ut från en trång parkering med en stor minibuss och så vidare. För att inte tala om att lära sig hantera alla andra som kör på vägarna. Jag tycker att jag hela tiden får mer erfarenhet, och just stadskörning har i mitt fall inte känts lika prioriterat som att t.ex. kunna hålla sig på vägen när man måste svänga i lite nedförsbacke på en glashal, osandad, isig grusväg. Eller kunna vända bilen på en liten skogsväg utan att köra sönder den på någon sten. Det är en aning fler gånger det händer än den enda gången var tredje år som jag av någon anledning är tvungen att ta mig in i en större stad med jobbigare trafik (d.v.s. ställen som utkanten av Stockholm, motorvägen mellan Södertälje och Stockholm, Norrköping med spårvagnar och Lund med sina trehundratusen smågator som antingen är enkelriktade eller som man inte får köra på). Och innan det hände för första gången hade jag kört i flera år och fått en hel del mer erfarenhet i bagaget :)
 
Jag skulle aldrig frivilligt sätta mig och köra in till sumpan eller city när det dessutom är trafik, jag har inget behov av det.

Hur många ärligt talat i hela Sverige skulle klara av att köra inne i Sumpan eller i City även om de har körkort? Sverige består faktiskt av mer än storstäder..

Jag kör bra när jag är i min comfortzon, jag har på mitt förra jobb kört bil 10 timmar per natt just på natten och är bra på det. Skulle du kunna köra bil 21-07 en hel natt med lite stopp på vägen 3-5 dygn i sträck?

Om man inte kör i mer intensiv stadsmiljö kommer man aldrig bli duktig på det, men nog ska man väl kunna ta sig fram hjälpligt ändå?

Sedan vet jag inte om det är en bedrift att köra bil 10 timmar i sträck, nattetid, 3-5 dygn på raken. Frågan är ur vass man är där de sista timmarna. Den typen an körning är inget som uppmuntras å körskolan, om vi ska återkoppla lite till den delen av diskussionen.
 
Jag har inga problem men att köra på oplågade vägar eller is, backar med släp mm. Men köra in i en större stad med bland massa gående och cyklister, möjligen under pistolhot annars blir det att parkera och ta kollektivtrafiken sista biten eller gå. Sist jag körde i stan var när jag skulle till kapellplatsen kom från Salgrenska hållet, efter det bestämde jag mig för att låta bilen stå utanför för det finns ingen anledning att köra hela vägen in när det finns bra och gratis parkering utanför.

Idag vet jag inte hur jag lyckades på uppkörningen då den startade från Mölndalsvägen till korsvägen och vidare till heden och sedan till råda och sist till örgryte och tillbaka igen.
 
Jag tycker att Stockholm är jättesnällt att köra i vad gäller t ex filbyten - så fort man blinkar öppnas en lucka. Ett ex till mig var förundrad över hur trevliga alla bilister var i Stockholm också - men han var å andra sidan van vid Londontrafiken. :D

Jag håller med om Stockholmstrafiken. Men man måste också ta för sig. När jag åkte med i Barkarby handelsplats (Ikea och så) första gången, så lovade jag mig själv att aldrig köra där. Massor av bilar överallt, rondeller och man fattade inget. Nu kör jag obehindrat där, inte speciellt krångligt alls :angel:
 
Om din dotter bestämmer sig för/har möjlighet att köra upp i en annan stad och är nervös för det:

Jag kuggade första uppkörningen för att mina nerver var i uppror. När jag körde upp i den annan stad var jag mycket mer fokuserad på skyltar, regler och på trafiken rent generellt.

För mig var det bättre att inte köra upp hemma då jag tvingades tänka på hur trafiken fungerade snarare än att övertänka det jag redan var bekant med.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp