Hur fixar man körkort nuförtiden?

Nu tävlar vi ju inte om vem som tagit körkortet på sämsta orten , men i Sorsele Sveriges näst minsta kommun. Två obevakade järnvägsövergångar, inte ens väjningspliktsskylt där det borde varit, utan högerregel som INGEN följde utom min körskolelärare. Helt obegripligt att man fick köra upp där. @athena_arabians vet hur det ser ut där och kanske nån fler. När jag körde till närmaste större stad Umeå hamnade jag på en cykelväg så min syster tyckte att vi borde backa oss därifrån :eek:.
 
@Alexandra_W Nej då, jag har fullt förtroende för dem. Jag menar bara att det knappast är nödvändigt att försöka safea och köra upp där man ”kan” området eftersom svårighetsgraden är samma oavsett. Har man övat på momenten på rätt sätt så kan man liksom lösa det även om man är lite nervös. Oftast i alla fall.

Jag tycker det finns så mycket myter kring hur man ska göra för att så enkelt som möjligt får körkort och tänker personligen att det bästa är att helt enkelt övningsköra på ett vettigt sätt så att det sitter. Obs att jag menar generellt nu så ingen behöver känna sig personligt påhoppad.

Med det avklippta tänkte jag göra en utläggning om en grej men så blev det fel när jag skrev (på mobilen) så jag pallar inte att skriva om det :D.

Jag håller med dig i stort. Och tror att det generellt* inte är varken svårare eller lättare rent tekniskt. Men att den mentala delen inte ska underskattas. Kalla det placebo om man vill.

*generellt för att det de facto finns skillnader mellan olika städer. Full logiskt. I en stad proppad med självmordsbenägna cyklister (hej Uppsala) är det mer att hålla rätt på än I en lugnare stad. För den som försöker på chans lite för tidigt kommer det ge utfall i statistiken.
 
Jag trodde inte man kunde/fick ta körkort utan att kört i mörker och motorväg. Men samtidigt så gör det ju då omöjligt ta körkort under sommaren t ex.

Jag valde att ta mitt på vintern, men det var mest för jag sett hur nojig min mamma var för halka. Så kände det var lika bra tränat på det. Ångrade det när jag skulle köra upp och det var snöstorm..

Men när man får körkort anses man ju inte vara klar. Utan tillräckligt bra för att på egen hand fortsätta träna. Och då kan man ju helt enkelt göra det, t ex vad gäller mörker osv.

Jag tycker det bästa är att man så väl som möjligt behärskar det man kommer möta I vardagen. Dvs bor man i Norrland så att köra på vinterväg. Bor man i city så att köra stadstrafik. Osv. Så jag är eg mer bekymrade över någon boende i innerstan som tar en intensivkurs i Vilhelmina och sen anser sig färdig och glatt själv rattar ut i innerstan dagen efter. Än någon som kör upp på hemorten för där hittar man.

Men I slutänden hänger ju allt på vad personen sen gör med sitt körkort. Undviker det man inte kan, lär sig vidare eller bara tutar och kör?
Klart man kan ta körkort utan det. Uppkörningen sker ju inte alltid i mörker.
Motorvägar finns inte överallt för övrigt. Här har vi ingen motorväg alls inom något rimligt avstånd, har själv kört på motorväg två gånger vad jag minns (haft körkort i 2½ år), just för att de är så långt bort att jag helt enkelt aldrig är i närheten av de - trooor inte att vi har någon motorväg i länet alls? Då blir det lite svårt om det måste ingå :) Högfartsväg ska man ju kunna köra på däremot. Minns att sista delen att lära sig där jag körde var just vänstersväng på högfartsväg.

I kvarteren där jag bor möter jag trafikskolebilar i princip varenda vecka. Och alla håller på med samma övning: de backar runt gathörn.

Mina kvarter måste vara väldigt gynnsamma för just att backa runt gathörn. :D Jag har aldrig ens tänkt på att det är något att "kunna", jag bara gör det. Men så är det ju några år sedan jag tog körkort också, jag kanske också fick en lektion i det.
Min körskola hade också ett speciellt kvarter där vi övade på att backa runt hörn. Bra hörn med bra sikt och lite trafik så vi fick öva i lugn och ro tills det satt och kunde appliceras på svårare hörn helt enkelt. Jag backade lik förbannat in i en snödriva på min uppkörning - fick turligt nog göra om det och klarade uppkörningen ändå, men det var fan svettigt! :D
 
Jag tycker nog att i körkortet ingår att kunna köra både i stan och ute på vägen. Och med stan menar jag inte Stockholms innerstad, utan just bara stan med korsningar bilar bussar rödljus rondeller cyklister fotgängare skymda utfarter osv. Känner man sig osäker på det bör man träna, alltså inte undvika det.
Ja, det är klart det ingår? Men om nån känner sig osäker och undviker vissa platser därför så ser jag inte riktigt problemet, är ju upp till den att välja var den vill köra liksom. Tror inte det är den föraren som är farlig, utan alla de som överskattar sin förmåga och tror att de kör lite bättre än andra.
 
I kvarteren där jag bor möter jag trafikskolebilar i princip varenda vecka. Och alla håller på med samma övning: de backar runt gathörn.

Mina kvarter måste vara väldigt gynnsamma för just att backa runt gathörn. :D Jag har aldrig ens tänkt på att det är något att "kunna", jag bara gör det. Men så är det ju några år sedan jag tog körkort också, jag kanske också fick en lektion i det.

Ha:D
Jag har övat vid samma hus i tre månader😂
 
En liten jämförelse: Min man och jag tog körkort i USA. Automatväxlat, givetvis..... Han fick inte ens bege sig ut på vägen, utan körde upp på nån slags lekplats där låtsasvägarna var utmärkta med låtsasskyltar och korsningar. Dvs ingen annan trafik och inga riktiga vägar. Tror han körde max 30 som högst. Själv fick jag (i en annan mindre stad) köra upp genom att köra runt ett kvarter, göra en "emergency braking without locking the wheels" och sen parkera mellan två koner utan att rubba dem. Tror det hela tog typ 5 minuter. Efter det var jag något fundersam kring mina medtrafikanters körvana..... Inte minst med tanke på att många av dem är typ 16 år.

I England får (fick?) man inte övningsköra på motorväg. Obegripligt!

MAO är jag MYCKET nöjd med de svenska hårda kraven för körkort! Man ska inte ut på vägarna om man är osäker eller oförberedd eller inte klarar av diverse situationer som kan upplevas som stressfyllda och "svåra". Det är alla våras liv det handlar om!
 
Det var lojligt enkelt att ta korkort i Florida (Jag hade ju i och for sig ett fran Sverige, men det "gilldes" inte dar) och i South Carolina. Maryland lite knepigare trots att det ar langre sedan ... och har i Oregon var de riktigt griniga i jamforelse.
For skolbuss korrtet fick jag trana att backa skolbuss in pa sma tranga tvargator bara nagra ganger da det gick sa bra ... nu backar jag med 50+ elever in pa den minsta tvargatan i universum och det ar lustigt vilken skillnad kanslan av att man gjort det ratt flera ganger gor.
 
En liten jämförelse: Min man och jag tog körkort i USA. Automatväxlat, givetvis..... Han fick inte ens bege sig ut på vägen, utan körde upp på nån slags lekplats där låtsasvägarna var utmärkta med låtsasskyltar och korsningar. Dvs ingen annan trafik och inga riktiga vägar. Tror han körde max 30 som högst. Själv fick jag (i en annan mindre stad) köra upp genom att köra runt ett kvarter, göra en "emergency braking without locking the wheels" och sen parkera mellan två koner utan att rubba dem. Tror det hela tog typ 5 minuter. Efter det var jag något fundersam kring mina medtrafikanters körvana..... Inte minst med tanke på att många av dem är typ 16 år.

I England får (fick?) man inte övningsköra på motorväg. Obegripligt!

MAO är jag MYCKET nöjd med de svenska hårda kraven för körkort! Man ska inte ut på vägarna om man är osäker eller oförberedd eller inte klarar av diverse situationer som kan upplevas som stressfyllda och "svåra". Det är alla våras liv det handlar om!
Hahaha. Min fader - som skulle fyllt 100 i år - tog körkort genom att de satte honom i en lastbil och så fick han köra fram, och tillbaka, på en landningsbana. :rofl:
Tur att kraven skärpts.
 
TS skriver ju att dottern är redo och att hon inte klarade uppkörningen eftersom hon var sjuk, varför skulle hon då behöva boka in en lång körlektion om hon har möjlighet att få en ny tid snart? Jag tycker det är fullt normalt att man inte kan prestera på topp när man är sjuk eftersom man då är trött. Att köra trött ska väl ungefär vara lika då8ligt som att köra onykter?
Just därför ska man inte köra när man ör så trött och sjuk. Det ingår i riskbedömningen. Det hade faktiskt varit bättre och mer ansvarsfullt att avboka.
 
Jag har hänvisat redan till att jag räknar Sumpan och city som stadstrafik.

Att jag inte vill köra i Sumpan (förutom att jag inte har ett skit där att göra) när det är rusningstrafik är för att iallafall senast jag gjorde det (när jag övningskörde) så var det inte en jävel som körde efter trafikreglerna, folk springer ut på gatan utan att se sig för och det var då dessutom vägbyggen överallt. Jag har kört där kvälls, helg och nattetid utan problem.
Japp det ingår också att kunna hantera dessa situationer.
 
Hahaha. Min fader - som skulle fyllt 100 i år - tog körkort genom att de satte honom i en lastbil och så fick han köra fram, och tillbaka, på en landningsbana. :rofl:
Tur att kraven skärpts.
MIn pappa tog körkort 1935? Och han kunde inte backa så då sa uppkörningsmannen att du kan väl lära dig det själv?= Ja det gjorde han väl men bra förare var han inte.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En liten jämförelse: Min man och jag tog körkort i USA. Automatväxlat, givetvis..... Han fick inte ens bege sig ut på vägen, utan körde upp på nån slags lekplats där låtsasvägarna var utmärkta med låtsasskyltar och korsningar. Dvs ingen annan trafik och inga riktiga vägar. Tror han körde max 30 som högst. Själv fick jag (i en annan mindre stad) köra upp genom att köra runt ett kvarter, göra en "emergency braking without locking the wheels" och sen parkera mellan två koner utan att rubba dem. Tror det hela tog typ 5 minuter. Efter det var jag något fundersam kring mina medtrafikanters körvana..... Inte minst med tanke på att många av dem är typ 16 år.

I England får (fick?) man inte övningsköra på motorväg. Obegripligt!

MAO är jag MYCKET nöjd med de svenska hårda kraven för körkort! Man ska inte ut på vägarna om man är osäker eller oförberedd eller inte klarar av diverse situationer som kan upplevas som stressfyllda och "svåra". Det är alla våras liv det handlar om!
Att inte få övningsköra på motorväg gällde Sverige också förr.
 
Håller helt med! Jag var jättenervös över att köra i USA men det var verkligen inga problem, alla var sjukt artiga och hjälpsamma i trafiken. Både i förorterna och i storstäderna. För att inte tala om respekten för blåljus, mycket imponerande
Du tror inte respekten för blåljusen har att göra med att man i princip kan hamna i fängelse om man stör dom? Åtminstone i Virginia... helt ok att köra runt lite småfull men om du kör för fort eller inte lämnar en fil i mellan när polisen stannat någon så är det fängelsestraff :up:. För att inte tala om om man lyckas köra om en skolbuss på fel sätt.
I Washington DC var det visserligen inte speciellt svårkört men alla tutade på allt. Spelade ingen roll om folk körde vettigt och blinkade innan dom skulle svänga, stannade man för att det var någonting ivägen där man skulle svänga in så tutade dom bakom nåt otroligt.
 
En liten jämförelse: Min man och jag tog körkort i USA. Automatväxlat, givetvis..... Han fick inte ens bege sig ut på vägen, utan körde upp på nån slags lekplats där låtsasvägarna var utmärkta med låtsasskyltar och korsningar. Dvs ingen annan trafik och inga riktiga vägar. Tror han körde max 30 som högst. Själv fick jag (i en annan mindre stad) köra upp genom att köra runt ett kvarter, göra en "emergency braking without locking the wheels" och sen parkera mellan två koner utan att rubba dem. Tror det hela tog typ 5 minuter. Efter det var jag något fundersam kring mina medtrafikanters körvana..... Inte minst med tanke på att många av dem är typ 16 år.

I England får (fick?) man inte övningsköra på motorväg. Obegripligt!

MAO är jag MYCKET nöjd med de svenska hårda kraven för körkort! Man ska inte ut på vägarna om man är osäker eller oförberedd eller inte klarar av diverse situationer som kan upplevas som stressfyllda och "svåra". Det är alla våras liv det handlar om!
Jag gick ”Drivers Ed” en hel termin. Största fokus var alla dödsolyckefilmer man fick se som skulle avråda från att skruva på radioknappen etc. under körning. Några körningar på ”ranchen” (=skolans område), någon i kvarter och en på highway så blev man godkänd. Man fick välja mellan automat och ”switch”. Trots amerikanskt körkort fick jag ta 20 körlektioner ( min stackars pappa typ dog när jag valde ”störst bil kör först-alternativet” vid ” högerföretröde-situationer)! Jag kuggade första gången för defensiv körning dessutom!
 
Du tror inte respekten för blåljusen har att göra med att man i princip kan hamna i fängelse om man stör dom? Åtminstone i Virginia... helt ok att köra runt lite småfull men om du kör för fort eller inte lämnar en fil i mellan när polisen stannat någon så är det fängelsestraff :up:. För att inte tala om om man lyckas köra om en skolbuss på fel sätt.
I Washington DC var det visserligen inte speciellt svårkört men alla tutade på allt. Spelade ingen roll om folk körde vettigt och blinkade innan dom skulle svänga, stannade man för att det var någonting ivägen där man skulle svänga in så tutade dom bakom nåt otroligt.

Har inte reflekterat över varför blåljus respekteras men med tanke på hur amerikaner hyllar tex brandmän så känns det inte orimligt att de flyttar på sig. Att hindra blåljuspersonal från att komma fram verkar ju oerhört dumt oavsett land och är ju diskuterat även här i Sverige. Sen kanske inte fängelse är ett rimligt straff (beroende på vad man gör förstås) men nog fasen ska det lämnas fri väg när de kommer vilket jag som sagt tycker de är bättre på i USA än här hemma i Sverige.
 
Du tror inte respekten för blåljusen har att göra med att man i princip kan hamna i fängelse om man stör dom? Åtminstone i Virginia... helt ok att köra runt lite småfull men om du kör för fort eller inte lämnar en fil i mellan när polisen stannat någon så är det fängelsestraff :up:. För att inte tala om om man lyckas köra om en skolbuss på fel sätt.
I Washington DC var det visserligen inte speciellt svårkört men alla tutade på allt. Spelade ingen roll om folk körde vettigt och blinkade innan dom skulle svänga, stannade man för att det var någonting ivägen där man skulle svänga in så tutade dom bakom nåt otroligt.
Är min upplevelse av Skånetrafiken, de var i svenska mått väldigt pigga på att tuta!
 
Jag viker efter detta system.
https://goop.com/style/decorating-design/the-illustrated-guide-to-the-kondo-mari-method/

Väldigt effektivt, tar lite plats och ger väldigt bra översikt 😃
Imorgon är det skolstart. Inte så nervös över själva studierna, gjort högskolan ett par gånger nu så börjar känna mig varm i kläderna:D däremot är jag totalt livrädd för att inte passa in pga ”gamling”, inte hitta någon jag klickar med, leva de 3 kommande åren i ensamhet osv osv
// 27 åriga ”gamlingen” som bara önskar sig en studiekompis :nailbiting:
Gävle. Där kan vi snacka om utmaning.
Efter 17 somrar har vi ännu inte begripit ”lokal slinga”-helvetet.
Jag ska köra där på lördag 😬😬😬
Gävle är impossible. Jag kör alltid med gps. Utom till Högskolan men då kör jag via E4an för då hamnar man direkt på parkeringen typ.

Jag har min mentor i Gävle. Jag hittar aldrig och måste GPS-tagga bilen så jag hittar tillbaka 😂
Gävle var åtminstone när jag tog körkort en av de lättare städerna att köra upp i. Jag hade tänkt köra upp i Uppsala. Såg statistiken och bytte till Gävle 😎

Och jag har bemästrar lokal slinga men jag håller med dig. Den är fascinerande skyltad.
Vafan. Gävle är ju LÄTT jmf med Uppsala. Gävle är logiskt, Uppsala är helvetets påfund!
Rörande Gävle:
Använd GPS och kolla på karta. Ta detours ut på E4 eller E16 för att byta stadsdel. Om nöd att köra i stan - kolla på skyltarna för cykelleder om möjligt. Där står det vart du hamnar, samt hur långt det är dit. Lokal Slinga, not so much...
//lokalbefolkning
 
I kvarteren där jag bor möter jag trafikskolebilar i princip varenda vecka. Och alla håller på med samma övning: de backar runt gathörn.

Mina kvarter måste vara väldigt gynnsamma för just att backa runt gathörn. :D Jag har aldrig ens tänkt på att det är något att "kunna", jag bara gör det. Men så är det ju några år sedan jag tog körkort också, jag kanske också fick en lektion i det.

Här backar dom sönder väggrenen, grusväg ute på landet. :cautious::meh:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Rörande Gävle:
Använd GPS och kolla på karta. Ta detours ut på E4 eller E16 för att byta stadsdel. Om nöd att köra i stan - kolla på skyltarna för cykelleder om möjligt. Där står det vart du hamnar, samt hur långt det är dit. Lokal Slinga, not so much...
//lokalbefolkning

Jag bor också i Gävle :) Och jag tycker - förut lokal slinga - att det är både logiskt och lätt att hitta.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp