Hur fixar man körkort nuförtiden?

Jag har skrivit att jag hittade en tid imorgon men att det inte var aktuellt just nu då hon är sjuk. Hon kommer få ringa och kolla med sin körskola om de har nån tid som blir avbokad men det får hon göra imorgon eller på måndag.

Eftersom det blivit så himla mycket poster om huruvida hon kan köra eller jag så tappade jag väl bort det.

Jag tycker att det är jävligt surt att det ska kosta så himla mycket att ta körkort, samtidigt så bor vi så off så hon måste ha det för att ta sig till skola/jobb/kompisar. Om jag ska jämföra så tycker jag att hon kör betydligt säkrare och bättre än maken när han tog sitt körkort (för nåt år sen). Han var också i stort behov av körkort då hans jobb krävde b-körkort och han hade inte heller nån att övningsköra med då jag inte hade hunnit ha mitt körkort tillräckligt länge. Att ingen av oss hade tagit körkort innan berodde på att ingen av våra föräldrar hade råd eller möjlighet att hjälpa oss med det när vi var unga.

Men kör i Uppsala då? Du ska ju ändå sitta bredvid, det är väl dottern som ska köra? Antingen på lediga dagar eller körskola. Nån gång i veckan eller två, ta med hundarna och gör en utflykt?
Jag övningskör och har fått ha sommarpaus eftersom det inte funkade med tider, nu bor jag på en åker, kör i en stad och pluggar i en annan.
Man löser det.
 
Fast är inte dotterns körkort, som du poängterar är enormt viktigt, en verkligt jättegod anledning att köra i just Sumpan?!

Alltså som jag redan skrivit så har jag inte tid att sitta och köra enkel resa 40 minuter till närmaste någorlunda större tätort och till Sumpan är det ännu längre, jag har helt enkelt inte den tiden att avvara. Det är tillräckligt svårt att hitta luckor i vardagen ändå för övningskörning utan att resan dit ska ta närmare en och en halv timme och ännu längre om det är köer.
Hon har ju kört på körskola just för att få in stadskörningen i tätort då det tar tid att åka iväg och träna + att de säkert är mycket mer pedagogiska än vad jag är.
 
Behöver hon mera rutin är det väl till att hitta någon mer handledare! Eller så tar hon en tur med körskola och uppkörning i en landsortskommun och bo på vandrarhem några dagar. läsa karta och cyckla och köra lektion för och eftermiddag eller något sådant.
Det går att lösa bara man vill, men med att muttra om tiden blir tokigt. Ni ska väl hit och dit i vilket fall, låt na köra då vart ni ska. Det görs en så stor grej av det och att det ska träänas gudbevars särskilt. Det är de där korta vardagliga turerna som ger mest vad gäller rutin i vilket fall och är det som hon kommer att köra sen ändå.
 
Det går att lösa bara man vill, men med att muttra om tiden blir tokigt. Ni ska väl hit och dit i vilket fall, låt na köra då vart ni ska. Det görs en så stor grej av det och att det ska träänas gudbevars särskilt. Det är de där korta vardagliga turerna som ger mest vad gäller rutin i vilket fall och är det som hon kommer att köra sen ändå.
Jag både håller med och inte håller med!

Jag övningskörde med min man och vi gjorde absolut så att jag körde överallt, så jag skulle få så mycket körvana som möjligt. Men - man måste också "träna" eftersom det annars blir lätt att man 'lär sig' att köra till närmaste Ica, till tåget, till kompisen men inte blir pressad till att köra dels mer varierat och dels på ställen som är svårare - så länge de inte naturligt kommer upp där man kör. Vi gjorde så att jag gjorde vardagskörningen under veckorna och så på helgerna åkte vi ut specifikt för att köra på nya platser som jag inte kände till, så att jag kom in i att TITTA och TÄNKA medan jag körde :D.

De varnar på körskolorna specifikt för att det ska bli så att man bara gör vardagskörning, just för att man måste öva väldigt varierat för att få med allt. Det är otroligt nyttigt som övningskörare dessutom att köra på nya platser!
 
Problemet är att hon skulle ha behövt körkort typ igår och jag ser inte att hon kommer framåt i livet utan körkort. Även om det surt att blöda pengar så är det värt det om hon bara får körkortet men jag pallar inte att vänta ett halvår på nästa uppkörning (framförallt inte hon).

Vi har dock fått tips och jag såg nu att om man uppdaterar på morgonen så kan det dyka upp nån tid om man har tur, höll dock på att dö lite inombords imorse när jag inte hittade några uppkörningstider förrän efter årskiftet och fick panik, därav tråden.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag både håller med och inte håller med!

Jag övningskörde med min man och vi gjorde absolut så att jag körde överallt, så jag skulle få så mycket körvana som möjligt. Men - man måste också "träna" eftersom det annars blir lätt att man 'lär sig' att köra till närmaste Ica, till tåget, till kompisen men inte blir pressad till att köra dels mer varierat och dels på ställen som är svårare - så länge de inte naturligt kommer upp där man kör. Vi gjorde så att jag gjorde vardagskörningen under veckorna och så på helgerna åkte vi ut specifikt för att köra på nya platser som jag inte kände till, så att jag kom in i att TITTA och TÄNKA medan jag körde :D.

De varnar på körskolorna specifikt för att det ska bli så att man bara gör vardagskörning, just för att man måste öva väldigt varierat för att få med allt. Det är otroligt nyttigt som övningskörare dessutom att köra på nya platser!
Går ju att ta lita omvägar med, så blir det både vardagskört och lite övat utan att det går åt så mycket extra tid.
 
Problemet är att hon skulle ha behövt körkort typ igår och jag ser inte att hon kommer framåt i livet utan körkort. Även om det surt att blöda pengar så är det värt det om hon bara får körkortet men jag pallar inte att vänta ett halvår på nästa uppkörning (framförallt inte hon).

Vi har dock fått tips och jag såg nu att om man uppdaterar på morgonen så kan det dyka upp nån tid om man har tur, höll dock på att dö lite inombords imorse när jag inte hittade några uppkörningstider förrän efter årskiftet och fick panik, därav tråden.
Vet de som tillochmed suttit och häckat vid uppkörningsplatsen för att kunna hugga på en ledig tid omedelbart. Där var då tider där "deras" trafikskola hyrde ut bilen, men om det går till på det viset idag vet jag inte, det var några år sen.
 
Vet de som tillochmed suttit och häckat vid uppkörningsplatsen för att kunna hugga på en ledig tid omedelbart. Där var då tider där "deras" trafikskola hyrde ut bilen, men om det går till på det viset idag vet jag inte, det var några år sen.

Häckandet får nog vänta tills hon kryat på sig.. Men är det det som krävs så absolut.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Går ju att ta lita omvägar med, så blir det både vardagskört och lite övat utan att det går åt så mycket extra tid.
Fast det tar tid att övningsköra. De flesta vill ha gott om tid på sig, hinna gå igenom vissa moment flera gånger. Man ska dessutom vara på hyfsat humör och handledaren bör inte vara stressad eller på dåligt humör själv.

Som en som relativt nyligen tog körkort så håller jag alltså inte riktigt med om att det inte tar särskilt mycket extra tid. Däremot är det i min mening absolut värt det att faktiskt lägga tiden :).
 
"Återgå till rutten, återgå till rutten". Min är jättetjatig varje gång jag tyckt att jag vetat bättre än den :cautious:

Jag önskar att min hade tjatat!

Jag ringde för några veckor sedan en människovän och bad om en alternativ väg mellan två städer, för att jag inte ville ta den väg som GPS:en sa. Till slut slutade fanskapet (inte människan) tjata om att jag skulle fortsätta följa aktuell väg och jag tänkte nöjt att jag hade överlistat den.

Tills jag efter att ha kört runt en stund på vägar ute på landsbygden insåg att den fått mig att bokstavligt talat köra runt en hel mindre stad för att få in mig på sin väg igen, istället för att fatta att jag velat byta rutt, och lett mig min väg förbi staden.

Möjligen, kanske borde jag ha anat något eftersom tanken var att köra på motorväg och inte bland kohagar MEN MEN.


Så KL, om jag åtminstone ska försöka framföra en poäng: Det är guld att övningsköra på platser och i situationer där man inte är van att köra för att lära sig mentalt att inte stressa upp sig. För t.ex. fel hamnar man (?) lätt (?) och det är framför allt stressen som då ställer till det. Framför allt på uppkörning när man redan är asnervös.

Så känner dottern att stadskörning är ett problem hade jag nog försökt förvisso fortsätta jaga tid för uppkörning, men kanske ägnat väntetiden åt mer träning för att vara mer säker och trygg nästa gång.
 
För att ta. Det ingår i uppkörningen. Skulle du ta körkort idag skulle du alltså bli kuggad.
Ingår det verkligen alltid stadskörning i uppkörningen? Jag tog körkort för ca 8 år sedan, och då körde jag i och utanför en tätort med 18 000 invånare - vilket jag inte skulle kalla någon stad. Med körskolan hade jag tidigare kört till en annan stad för att testa köra i stadsmiljö (vilket inte är min starka sida). Min syster, när hon tog sitt körkort två år innan mig, berättade att hennes uppkörning i princip nästan endast bestod av att köra mindre vägar på landet och att stå i typ 10 minuter vid en tågöverfart och vänta på ett tåg som råkade komma just då.
 
Ingår det verkligen alltid stadskörning i uppkörningen? Jag tog körkort för ca 8 år sedan, och då körde jag i och utanför en tätort med 18 000 invånare - vilket jag inte skulle kalla någon stad. Med körskolan hade jag tidigare kört till en annan stad för att testa köra i stadsmiljö (vilket inte är min starka sida). Min syster, när hon tog sitt körkort två år innan mig, berättade att hennes uppkörning i princip nästan endast bestod av att köra mindre vägar på landet och att stå i typ 10 minuter vid en tågöverfart och vänta på ett tåg som råkade komma just då.

Jag undrar detsamma, har haft körkort i bra precis 10 år nu och det var aldrig tal om någon körning i "riktig" stadsmiljö. Min godkända uppkörning bestod av att jag fick köra omkring lite "på byn", dvs inne i centrum i en liten(!) stad, sedan ut på riksvägen en bit, in på en liten knagglig landsväg och sedan cirkulera tillbaks till startpunkten. Det var visserligen mitt på dagen så en del trafik i rörelse, men inte på långa vägar jämförbart med vad man får räkna med i större städer.

Jag vet inte, kanske kraven har ändrats sedan dess, eller så skiljer det sig väldigt beroende på var i landet man kör upp.
 
@Invicta @__sofia__
alltså sånt här kan man kolla upp med en snabb googling. enligt trafikverket:

Körning i stadstrafik och landsvägstrafik
Förarprövaren kommer i god tid att ge dig tydliga instruktioner om vart du ska köra. Om det uppstår någon farlig situation där förarprövaren behöver ingripa är det ändå du som räknas som förare och är ansvarig för vad som händer under provet.

Samt:

Körprovet börjar med att du får göra en säkerhetskontroll. Därefter får du köra i minst 25 minuter, både i stadstrafik och landsvägstrafik.

Källa: https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/

Oavsett hur stor staden är där man kör upp så ska en del vara i stadstrafik. Rondeller, övergångsställen, människor etc är det som är poängen.
 
Jag har haft körkort i 50 år och bott i Sth men tycker ändå att det är läskigt, mycket beroende på att det inte ser ut som på -70talet :mad:. När jag lärt mig nån rutt har det alltid ändrats så jag inser att man numera får köra efter skyltarna :D. GPS har jag inte gett mig på utan kollar väg innan jag åker och tankar fullt så att jag kan köra runt tills jag kommer fram. Jag har numera lärt mig vägen hem från Solvalla (efter ett par tokiga vägval) , hem från MaS vete tusan om jag minns. Med åren har jag lärt mig att hem kommer man alltid, på nåt sätt. Men man ska ju bort också först :nailbiting:
 
@niphredil Alltså du behöver inte svara så snipigt, det var en reflektion kring trådämnet och hur olika uppkörningar kan se ut, det är liksom ett diskussionsforum vi befinner oss på. Och Trafikverket är inte direkt supertydliga alla gånger, i alla fall inte för mig, så det är inte alla gånger man får så bra svar på sina frågor där.
 
@Invicta Trevligt att du kallar mig snipig. Med tanke på hur känslig du själv ofta är när du uppfattar andra som elaka mot dig är jag förvånad över att du svarar mig sådär.

Ingenstans i tråden har någon hävdat att man under ett förarprov måste köra i en större stad. Det enda som det har talats om är stadstrafik. Det är allt. Trots det så återkommer det samma sak hela tiden i tråden: detta med storstad. Det blir tröttsamt såhär sidan 8.
 
@Bulldoozer
Har hon tid och möjlighet att ta tåg från Stockholms central för att ta sig till uppkörningen så kan hon ju få tid redan nästa vecka, dessutom på ställen där det inte är särskilt krävande stadskörning.

Efter en snabb koll i mitt närområde så finns det t.ex. en tid ledig nästa vecka i Tranås, där det inte precis är någon komplicerad stadskörning att tala om (14 000 invånare). Med tåg skulle det skulle bli ett byte i Mjölby och en extra kostnad på runt 500 kr för tur och retur. Veckan efter (37) finns det tid i Mjölby (som också är ganska enkel att köra i), och man skulle alltså inte behöva något byte med tåget. Finns säkert fler liknande ställen.


I mitt fall valde jag medvetet att ta körlektioner och göra uppkörningen i Eslöv snarare än i Lund, eftersom körningen är enklare i Eslöv. Det är dock inte så att jag normalt sett kör på de mer krångligare ställena - jag har på mina 8 år med körkort varit inne i Stockholm med bil en gång, Norrköping två gånger och Lunds centrum några gånger. Linköping kör jag i någon gång varje månad, men i de områden som är mer lättkörda. Malmö kör jag också en del i, men även där i områden som är ganska lättkörda.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp