Precis. Exakt så tänker jag också. Alla dessa mängder av "vi som vill ha kvar traditionerna..." - jamen, om de inte går ifall det är "öppet hus" för just dem efter en vanlig skolavslutning i skolan - då är ju inte traditionen så himla intressant och viktig trots allt.Jag har ännu inte träffat på någon präst som inte trott att dennes kyrka skulle ställa upp på att låta skolan ha en avslutningsceremoni i kyrkan om frågan kom från skolan. Jag tror inte ens att det krävs särskilt mycket ansträngning från vare sig skolans eller föräldrarnas sida. Troligtvis så kommer det ju dock inte vara lika många som väljer att komma som när det är obligatoriskt, och det verkar vara en issue för vissa. Det blir ju inte lika mysigt då, om inte ALLA är där. Men vad är charmen i att tvinga dit människor som uppenbarligen inte själva hade valt det där om de hade ett val...?
-----------------------------------------------------
Nu är det ju så att skolor FÅR använda kyrkan som lokal; även enligt Skolverket. Förutsättningen är att det är konfessionsfritt; dvs ingen präst ska tala om välsignelse eller dylikt; ceremonin ska vara "icke-religiös". Jag tycker nog att det höll sig så på den avslutningen jag var på i år. Men nog var prästen närvarande och nog talade prästen. Iklädd prästkläder. Det kan ju diskuteras vad som är "konfessionsfritt" i ett sånt läge i och för sig; hur hårt man ska dra det.
Jag kan också ha viss förståelse för präster som i vissa lägen faktiskt väljer (det har tydligen hänt ibland) att välsigna och/eller till och med att det ställs som krav från kyrkan att prästen SKA få förkunna budskapet i någon form. Det är ju en kyrka (för guds skull!