Hur firar en sverigedemokrat jul?

Har några vänliga, nyfikna, funderingar.

Hur känner ni ang. våra skollov som vilar på kristna värderingar?

Om man anser att skolavslutningar i kyrkan är helt förkastligt då skola och religion ska vara helt åtskilda, varför accepterar man att skolan ger eleverna ledigt vid jul, påsk, pingst, Kristi Himmelsfärd osv?

Varför höjs inte fler röster för avskaffandet av dessa lov?
Varför lobbar man inte för att byta ut dessa ledigheter för att istället införa helt neutrala lov som inte har någon som helst religiös bakgrund?

Jag får inte ihop det riktigt.

Trygg// Agnostiker med två barn i yngre skolåldern.

Om man anser att skolavslutningar i kyrkan är helt förkastligt då skola och religion ska vara helt åtskilda, varför accepterar man att skolan ger eleverna ledigt vid jul, påsk, pingst, Kristi Himmelsfärd osv?

Varför lobbar man inte för att byta ut dessa ledigheter för att istället införa helt neutrala lov som inte har någon som helst religiös bakgrund?

Den funderingen ligger rätt långt ifrån det vi diskuterar men, OK :)

Hela almanackan är byggd på traditioner som numera är mer sekulära än kristna. Att skolbarn behöver lov tycker nog de flesta. Att lägga dessa lov på andra tider skulle kräva oändligt med anpassning. Föräldrar som inte kan ta ledigt när barnen har lov etc etc.

Det skulle bli alldeles för krångligt. :D
(vi har avskaffat annandag pingst)

men vad är det du argumenterar mot? Jag fattar inte. Du argumenterar som om vi vore idioter. Vem skulle på allvar tro att religion "smittar" Skärp dig.

Skolan ska hållas neutral. Det torde väl de flesta vara ense om.

Håller man skolavslutning i en kyrka där prästen välsignar barnen så är det per definition en religiös handling. Jag VET att de flesta troende - oavsett religion - tycker det är fint. Men jag som inte tror blir illa berörd.

Däremot har jag gott om varmt troende vänner i flera religioner. Jag går gärna på konsert i kyrkan. Men jag vill inte delta i välsignelse och religiösa handlingar. Människor i min närhet går iväg oh ber flera gånger om dagen. För mig är det deras privatliv och inget som stör mig.

Och NEJ - kyrkan blir inte vad man gör den till. Den är ett tempel. En plats för tillbedjan av en gudom. Som byggnad är den oftast vacker. Jag går gärna dit. Men jag betackar mig för religiösa sammanhang där jag tvingas delta. Jag vet att detta diskuteras i svenskakyrkan. Ska man ha aktiviteter i kyrkan där prästen inte tillåts vara präst.
De gånger jag varit med - nog katten har jag blivit välsignad.

Jag tänker inte argumentera för skolavslutningar i kyrkan just nu. Jag förstår inte riktigt hur man blir illa berörd av religiösa handlingar. Om jag inte är troende så innebär inte en välsignelse någonting alls. Vad är det hemska.

Jag förstår inte varifrån denna religionsfobi kommer ifrån.

Jag tänker inte argumentera för skolavslutningar i kyrkan just nu. Jag förstår inte riktigt hur man blir illa berörd av religiösa handlingar. Om jag inte är troende så innebär inte en välsignelse någonting alls. Vad är det hemska.

För mig är det inget konstigt med att människor utövar sin religion. Många människor i min närhet är varmt religiösa, i olika religioner.

Men när jag förväntas be tillsammans med dem, eller förväntas delta i en välsignelse blir det konstigt i min hjärna.
Ja, jag har en aning avsmak för religion som företeelse.

Det är inte en fobi utan vi vill slippa bli påprackade något vi inte tror på. Visst, vårt samhälle är uppbyggt på kristna värderingar som sedan omtolkats och det är tag sedan nu när det bestämdes att staten och den kristna tron skulle separeras. Just för att vårt samhälle inte längre är dominerat av en religion (plus alla de som inte är religiösa alls).

Jag personligen har inga problem med att gå in i en kyrka, bli välsignad osv men det är min åsikt, jag förväntar mig inte att andra icke-kristna ska dela den. Däremot läser jag aldrig med i böner eller sjunger med i psalmer just för att jag respekterar de som är troende och tar det på allvar.

Det är ingen som direkt hävdat det. Det kan ju dock diskuteras i sina beståndsdelar om det inte per definition blir liiiite av religiöst när man är i kyrkan och prästen har prästskrud på sig OCH talar (även om denne utelämnar välsignelser och gud). Men återigen; för att klargöra: Jag har varit på en skolavslutning i år MED präst närvarande I en kyrka. Prästen talade dock inte om Bibeln, Jesus eller Gud. Då kan JAG tycka det är rimligt.

Men jag skulle ändå FÖREDRA att det var även på en neutral plats. Präst i prästskrud i kyrka som talar ..... tja, det blir nog allt lite religiöst oavsett kan jag tycka. Speciellt med jesus på korset bakom ryggen på henne. Dock tycker jag inte det är tillräckligt allvarligt för att föra någon STRID om det här och nu.

Jag kan dock tycka att risken att det blir en religiös avslutning är större i kyrkan med närvarande präst än om man väljer skolans matsal, gympasal eller annan skollokal.

men det är ju så enkelt, skolavslutning i klassrummen, utdelning av premier o betyg. sedan går var o en hem till sitt. i direkt anslutning så inbjuds till en traditionell avslutning i kyrkan, på de platser där det har varit brukligt. denna är då helt frivillig. sedan är det väl inget mer att orda om.

Det är inte en fobi utan vi vill slippa bli påprackade något vi inte tror på. Visst, vårt samhälle är uppbyggt på kristna värderingar som sedan omtolkats och det är tag sedan nu när det bestämdes att staten och den kristna tron skulle separeras. Just för att vårt samhälle inte längre är dominerat av en religion (plus alla de som inte är religiösa alls).

Jag personligen har inga problem med att gå in i en kyrka, bli välsignad osv men det är min åsikt, jag förväntar mig inte att andra icke-kristna ska dela den. Däremot läser jag aldrig med i böner eller sjunger med i psalmer just för att jag respekterar de som är troende och tar det på allvar.

Det är en av anledningarna att jag har så svårt för att människor väljer att gifta sig i kyrkan när de säger sig inte ha någon kristen tro. Som att skratta prästen i nyllet i hans livsgärning. Det är så himla respektlöst.

Det är en av anledningarna att jag har så svårt för att människor väljer att gifta sig i kyrkan när de säger sig inte ha någon kristen tro. Som att skratta prästen i nyllet i hans livsgärning. Det är så himla respektlöst.
Fast man får inte gifta sig i kyrkan heller om nu inte den ena parten är med i kyrkan ju. Och kyrkan har inget emot icketroende.

Fast man får inte gifta sig i kyrkan heller om nu inte den ena parten är med i kyrkan ju. Och kyrkan har inget emot icketroende.

Jag upplever det som ett hån mot prästen att stå och be tillsammans, lova saker inför en Gud, som man är övertygad om inte existerar. För mig är det att visa noll respekt för prästens livsåskådning. Om man är öppen med sin inställning och inte säger saker som man är övertygad om är helt uppåt väggarna och bara vill använda kyrkan som lokal - ja då är det väl upp till församlingen om man tycker det är OK.

Jag upplever det som ett hån mot prästen att stå och be tillsammans, lova saker inför en Gud, som man är övertygad om inte existerar. För mig är det att visa noll respekt för prästens livsåskådning. Om man är öppen med sin inställning och inte säger saker som man är övertygad om är helt uppåt väggarna och bara vill använda kyrkan som lokal - ja då är det väl upp till församlingen om man tycker det är OK.
Grejen är lite den att kyrkan välkomnar alla människor iallafall, sen ja, att inte ha någon respekt alls för religionen och nästan hånar den så är det klart det är tråkigt. Kyrkan stänger ju inte ute någon på det sättet.

Alltså - det en del verkar ha svårt att inse är att kyrkan är en religiös byggnad. Inte vilken lokal som helst. Byggd för tillbedjan. Minns uttrycket "herrens tempel"
Det finns rätt speciella handlingar för föremål som tas in där och skulle en kyrka sluta användas som religiös lokal ska det till en ceremoni för att den ska bli just "neutral".

En kyrka blir aldrig annat än just en kyrka. En lokal för tillbedjan av en gudom.
Håller inte med ett dugg, en kyrka blir vad den individen som är i den gör den till. Precis som folk som går runt med kristna symboler på sig helt utan att ha det kopplat till religionen. Symbolerna betyder ingenting om man själv inte har en tro på dom. Kyrkan blir ett fint konstverk för icketroende.
Och att vara i en kyrka utan att den som arbetar där ska låta bli att utföra sitt jobb verkar i mina ögon rätt huvudlöst. Vad är det för präst som i "sin" kyrka ska låta bli att andas en stavelse om det som genomsyrar hens liv och arbete?
Där håller jag inte med heller, kyrkan gör otroligt mycket grejer för folk utan att för dens skull pracka på en religion. Det kryllar av folk som går och söker hjälp hos präster osv som inte blir påprackade någon religion alls. Däremot att prästen inte skulle vara ens i kyrkan under skolavslutningar förstår jag inte fungerar riktigt, däremot så måste inte prästen predika och be och välsigna bara för att den är i kyrkan.

majoriteten av människorna brukar bli religiösa när det gäller, en bekännelse under galgen så att säga.

hur många av oss har inte spontant utropat: -tack o lov eller tack gode Gud och andra prisande utryck när man varit nära att råka illa ut.

så ateister, sanna sådana, är nog lika sällsynta som kristna, sanna sådana.... ;)

J

Den verkar dessutom bara gälla just kristendomen och kyrkor eftersom de som orerar högst om detta här tydligen kan tänka sig att samlas i en moské men inte i en kyrka (moské för att det tagits upp men kan säkert bytas ut mot synagoga eller tempel eller annat passande).

Den verkar dessutom bara gälla just kristendomen och kyrkor eftersom de som orerar högst om detta här tydligen kan tänka sig att samlas i en moské men inte i en kyrka (moské för att det tagits upp men kan säkert bytas ut mot synagoga eller tempel eller annat passande).
Det har aldrig sett någon som är emot skolavslutningar i skolan skriva. Aldrig.

Men om man är ensådan person som påstår att det är BRA att vara i kyrkan för att det är en vacker, högtidlig plats och att man inte måste tänka på religion. JaMed den logiken då borde man inte heller Ha problem med att fira tex i en moské, synnagoga eller tempel.

Jag skulle inte tycka det vore okey.

Som sagt åter igen, jag är inte för att ha en avslutning i kyrkan ifall prästen börjar välsigna. Jag pratar om att ha en avslutning i kyrkan som lokal, inget annat. Och ja, ofta är det präster i kyrkan men det betyder inte att det ingår välsignelser och religiösa tal för det.

Och vad jag argumenterar emot? Jag argumenterar emot att det automatiskt blir en religiös avslutning enbart pga att man använder kyrkan som lokal.
Men nu
Okej, så om en präst tex går in i en ica affär, går du inte in i den då pga att det är en präst där? Präster är människor också precis som alla andra. Dom går att träffa och prata med utan att dom börjar välsigna och ha sig, utan att sprida den kristna tron, det går faktiskt att ha med dom att göra helt utan att dom sprider den kristna tron. Man blir alltså inte smittad av någon tro pga att det är en präst.

Jag såg för övrigt tex på lek och buslandet ett par sådana som bad mitt upp i allt, blir det automatiskt en religiös byggnad då bara för att dom använde stället att be i? Det blir vad man gör det till, det blir alltså inte en religiös avslutning enbart pga att man befinner sig i kyrkan. Kyrkan är vad man gör den till. Precis som alla andra lokaler.
http://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=675924

Uppenbarligen tycker inte svenska kyrkan att kyrkor att vilka lokaler som helst eftersom de tex invigs och vad som händer /hänt i dom. Även om själva byggnaden i sig inte är helig

Jag har träffat få personer som varit rädda (som du påstår) för att gå in i kyrkor. De som har varit det har antingen trauman kopplade tillkyrkan/religion eller haft andra religioner.

Jag vill gärna att barn besöker olika religösa lokaler i utbildningssyfte. Däremot är jag starkt emot att man har tex avslutningar i kyrkan. Då normaliserar man en specifik religion. Även om inte prästen predikar så är det i en religös lokal med religösa symboler överallt.

Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden?

Det du skriver nu faller i ungefär samma kategori som "men du firar ju jul? Hur kan du göra det om du är så emot kyrkan?". Jag firar jul ja, jag följer många av våra gamla traditioner som alla andra. Men precis som med (från början(?)) kristna traditioner så går det mesta att göra "borgerligt". T ex gifte jag och maken oss borgerligt. Jag har inte själv haft något "borgerligt dop", men det är fullt möjligt; kallas namngivningsceremoni.

Likaså är det inga problem att vissa dagar i almanackan är röda och (från början?) kristna helgdagar. Det är fullt möjligt att vara ledig då utan att göra det till en kristen helgdag om man så önskar. Du är det ju själv fastän du är agnostiker!

Jag lobbar inte för något avskaffande av röda dagar, men kan tycka idén om att införa "valfria" röda dagar är rätt intressant och inte så tokig! Men när vi är lediga är väl inget jättestort problem för de flesta. Om vi sen "gör religion" under vår ledighet eller inte är en privatsak.

För arbetsgivare (jag jobbar ju i rollen som arbetsgivarrepresentant) skulle det nog vara en ganska stor vinst om alla röda dagar istället blev valfria lediga dagar för individerna. Då skulle ju inget OB betalas ut vid storhelger! ;)

men det är ju så enkelt, skolavslutning i klassrummen, utdelning av premier o betyg. sedan går var o en hem till sitt. i direkt anslutning så inbjuds till en traditionell avslutning i kyrkan, på de platser där det har varit brukligt. denna är då helt frivillig. sedan är det väl inget mer att orda om.
Det är inte så ofta jag håller med dig ;). Men det är bra att du upprepar detta - jag håller HELT med dig! Det vore ju idealiskt.

Precis som med all annan kyrklig aktivitet. Vill familjen döpa sitt barn så gör de det, vill familjen delta i påskhögtiden på mässa i kyrkan så gör de det, vill de gå på julotta så gör de det.

Jag umgicks för några år sedan med en kvinna som förut varit gift (skild sedan många år). Hon berättade att de bett prästen låta bli att läsa vissa stycken ur Bibeln vid deras bröllop, men att prästen sen gjort det i alla fall och att hon blev besviken och irriterad på det. De ville inte ha "så många gudsord" sa hon. Då frågade jag henne "varför gifte du dig i kyrkan då?". Hon blev lite tyst och sa sen: Ja, det kan man ju faktiskt fråga sig.

Jag tror att enormt många ser traditionen som viktig, men de är lika icke-troende som jag. Jag kan förstå att traditioner kan kännas viktiga (jag bär själv med mig många sådana). Men jag kan inte förstå varför det tycks så svårt att förstå att kyrkan är kyrkan och en präst är en präst.
Det är ju fullt möjligt att ha både en vacker lokal, en bra vigselförrättare, fina kläder och stor fest utan att vara i kyrkan.

Va? Vem/vilka har tyckt så?

Nej, det vore lika "illa" det. I alla fall om det blir "religiöst". Precis som jag sagt flera gånger så kan jag (nätt och jämnt) acceptera kyrkoavslutningen här på orten; då det faktiskt inte var något specifikt religiöst prat. Likväl skulle jag (nätt och jämnt) kunna acceptera en moské eller annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka