Hur firar en sverigedemokrat jul?

Vad är det för fel att ha hela i kyrkan istället? liksom, det är så löjligt att inte kunna vara i en kyrka även utan prästs närvaro.

Men om alla vill vara i kyrkan så kommer ju alla att komma till ceremonin, och det blir precis så mysigt och pampigt som kyrkoförespråkarna brukar beskriva det. Det blir precis som vanligt m a o. Om INTE alla kommer till den icke-obligatoriska ceremonin så var det ju uppenbarligen inte lika viktigt för alla som för dig, och vad får man ut av att tvinga dit folk som uppenbarligen inte vill vara där? Jag förstår verkligen inte, vad är vitsen? Att alla träffas och önskar varandra ett trevligt lov räcker väl? Och sen kan de som vill ha en kyrklig ceremoni ha det, det är ju inte svårare än så.

Men om alla vill vara i kyrkan så kommer ju alla att komma till ceremonin, och det blir precis så mysigt och pampigt som kyrkoförespråkarna brukar beskriva det. Det blir precis som vanligt m a o. Om INTE alla kommer till den icke-obligatoriska ceremonin så var det ju uppenbarligen inte lika viktigt för alla som för dig, och vad får man ut av att tvinga dit folk som uppenbarligen inte vill vara där? Jag förstår verkligen inte, vad är vitsen? Att alla träffas och önskar varandra ett trevligt lov räcker väl? Och sen kan de som vill ha en kyrklig ceremoni ha det, det är ju inte svårare än så.
Vad är vitsen med en avslutning överhuvudtaget? Att se det som en pest och pina att vistas i en kyrka utan religiösa inslag i ceremonin är lika illa som att ha åsikten att inte vilja vistas i aulan på avslutningen pga att det är så många religiösa i lokalen och det vill man ju inte ha med att göra. Det handlar om att ha en bra vacker lokal där det blir en minnesfull ceremoni. Inget mer än så liksom. Att ha den fobin för en kyrka att man inte ens kan gå in i den är liksom inte sunt. Jag har full förståelse att man inte bör blanda in prästen i det hela, att inte ha något religiöst prat, utan det så är kyrkan bara en vacker lokal.

Vad är vitsen med en avslutning överhuvudtaget? Att se det som en pest och pina att vistas i en kyrka utan religiösa inslag i ceremonin är lika illa som att ha åsikten att inte vilja vistas i aulan på avslutningen pga att det är så många religiösa i lokalen och det vill man ju inte ha med att göra. Det handlar om att ha en bra vacker lokal där det blir en minnesfull ceremoni. Inget mer än så liksom. Att ha den fobin för en kyrka att man inte ens kan gå in i den är liksom inte sunt. Jag har full förståelse att man inte bör blanda in prästen i det hela, att inte ha något religiöst prat, utan det så är kyrkan bara en vacker lokal.

Vem har pratat om fobier? Tror du att folk går i terapi för att kunna vara med på skolavslutningen? Och ser du på allvar ingen skillnad på en skolaula och en kyrka? Du kanske lever i en religiös miljö, jag känner ju inte dig så det vet jag inget om, men i större delen av det svenska samhället är man medvetet mån om att skilja på staten (som det övergripande ansvaret för att våra medborgare får en utbildning, även om den idag sköts i kommunal eller privat regi) och religion. Det är inget ovanligt i sig att vilja sammanfoga stat och religion, t ex inom islamistiska rörelser. I Sverige är det ovanligt dock att förespråka detta, därför står det bl a inskrivet i skollagen att skolverksamheten ska bedrivas utan deltagande i religiösa inslag. Däremot är det fritt fram att utöva vilken religion man vill på ett privat plan, och min erfarenhet är som sagt att kyrkor mer än gärna öppnar för att elever som vill kan få ha en terminsavslutning där. Varför är det inte en bra lösning? För att du tycker att andra människor är konstiga som inte uppskattar samma lokaler som du? Vad mer av det du personligen uppskattar, ska vi tvinga på andra människor tycker du?

Fast jag har aldrig varit med om att kyrkan lånats ut utan att en präst har varit med, och på de skolavslutningar jag varit på både som elev och lärare har det alltid varit något slags religiöst inslag.
Och om den där kyrkofobin som @Grazing tjatar om: Nej, jag har inga problem att vara i en kyrka, att bevista kyrkliga bröllop, barndop osv . Men jag väljer själv att inte delta i t ex trosbekännelse - det valet fanns inte när jag gick i skolan. Och jag tycker dessutom att det är skillnad på att gå dit av eget fritt val som vuxen och vara tvungen som en del av skolan som barn.

Däremot är det fritt fram att utöva vilken religion man vill på ett privat plan, och min erfarenhet är som sagt att kyrkor mer än gärna öppnar för att elever som vill kan få ha en terminsavslutning där. Varför är det inte en bra lösning? För att du tycker att andra människor är konstiga som inte uppskattar samma lokaler som du? Vad mer av det du personligen uppskattar, ska vi tvinga på andra människor tycker du?
Jag lever verkligen inte i en religiös miljö och har aldrig gjort det heller. Och är det så att man inte ens kan vistas i en kyrka oavsett så ser jag faktiskt att det är något av en fobi, det är inte sunt att vara så rädd för något. Och som sagt, tänk om tex någon inte uppskattar aulan? Varför är det mera rätt att tvingas ha en avslutning där då än i kyrkan? Varför är vissas åsikter viktigare än andras?

Det jag tycker är konstigt är att folk verkar tro att kyrkor är pestsmittade, att det är hemskt att gå in i dom pga att där utförs religiösa saker. Många verkar inte vilja gå in i dom oavsett om det inte är något religiöst inslag i det.

Fast jag har aldrig varit med om att kyrkan lånats ut utan att en präst har varit med, och på de skolavslutningar jag varit på både som elev och lärare har det alltid varit något slags religiöst inslag.
Och om den där kyrkofobin som @Grazing tjatar om: Nej, jag har inga problem att vara i en kyrka, att bevista kyrkliga bröllop, barndop osv . Men jag väljer själv att inte delta i t ex trosbekännelse - det valet fanns inte när jag gick i skolan. Och jag tycker dessutom att det är skillnad på att gå dit av eget fritt val som vuxen och vara tvungen som en del av skolan som barn.
Som jag skrev, i 9 år hade jag skolavslutning i kyrkan och det var inga religiösa inslag alls, ingen predikan och inget sådant. Det enda prästen gjorde var att presentera dom som skulle sjunga på något vis och sen hälsade en god sommar eller god jul. Och igen som jag skrivit ett antal gånger nu, jag tycker inte heller det bör vara religiöst prat på en avslutning.

Som jag skrev, i 9 år hade jag skolavslutning i kyrkan och det var inga religiösa inslag alls, ingen predikan och inget sådant. Det enda prästen gjorde var att presentera dom som skulle sjunga på något vis och sen hälsade en god sommar eller god jul. Och igen som jag skrivit ett antal gånger nu, jag tycker inte heller det bör vara religiöst prat på en avslutning.

Och i väldigt många fall ÄR det "religiöst prat" när avslutningen hålls i kyrkan som det var för mig (är född -73).

Jag lever verkligen inte i en religiös miljö och har aldrig gjort det heller. Och är det så att man inte ens kan vistas i en kyrka oavsett så ser jag faktiskt att det är något av en fobi, det är inte sunt att vara så rädd för något. Och som sagt, tänk om tex någon inte uppskattar aulan? Varför är det mera rätt att tvingas ha en avslutning där då än i kyrkan? Varför är vissas åsikter viktigare än andras?

Det jag tycker är konstigt är att folk verkar tro att kyrkor är pestsmittade, att det är hemskt att gå in i dom pga att där utförs religiösa saker. Många verkar inte vilja gå in i dom oavsett om det inte är något religiöst inslag i det.

Men vem har sagt att någon är RÄDD? Det handlar väl mer om att man inte VILL delta i religiösa ceremonier. Att du anser att en kyrka är samma typ av lokal som en aula, ett köpcenter eller vad som helst får mig att tro att du inte reflekterat särskilt mycket över vad religion egentligen står för. Du har inte nämnt något om moskéer? Har du samma inställning till att ha skolavslutningar i moskéer? Är det okej att ha avslutning i moderaternas partilokal?

Men vem har sagt att någon är RÄDD? Det handlar väl mer om att man inte VILL delta i religiösa ceremonier. Att du anser att en kyrka är samma typ av lokal som en aula, ett köpcenter eller vad som helst får mig att tro att du inte reflekterat särskilt mycket över vad religion egentligen står för. Du har inte nämnt något om moskéer? Har du samma inställning till att ha skolavslutningar i moskéer? Är det okej att ha avslutning i moderaternas partilokal?
Det blir inte en religiös ceremoni pga att avslutningen är i en kyrka. Och ja, om en moské hade varit en bra lokal så varför inte.

Det handlar inte om fobi för kyrkan utan om fritt val som barn inte har på samma sätt som vuxna.
Tycker det är lite fult av skolor att smyg slussas in barn på en viss religion.

Slutade Scouterna för den kåren som fanns på orten var för kristen för min smak.

Det bevisar bara att det inte finns någon enhetlighet i det hela vilket är förkastligt i sig.
Det är det nog inte isåfall om avslutningarna hålls i en aula heller, eller någon annanstan i en skola då det sjungs Den blomstertid nu kommer på typ alla avslutningar. Det är väldigt kristet, men det räknas väl inte. Som sagt, kanske bättre att skippa allt som har med avslutningar att göra. Enklast så.

Det är det nog inte isåfall om avslutningarna hålls i en aula heller, eller någon annanstan i en skola då det sjungs Den blomstertid nu kommer på typ alla avslutningar. Det är väldigt kristet, men det räknas väl inte. Som sagt, kanske bättre att skippa allt som har med avslutningar att göra. Enklast så.

Vad är en avslutning?

Är väl vad man gör den till. Lika bra att ha en "avslutning" i vardera klassrum med ett hejdå vi ses i höst. Det är också en avslutning.

Tja, det funkar för mig. Men jag föredrar större samlingar om det ska sjungas, då hörs man inte så bra själv :p
Vi var ca 25 i klassen, och hade nog avslutningar med ca 4-500 elever.

Jag hade avslutning i kyrkan från lekis till 9:an. Prästen var med. Samma präst alla år vill jag minnas. Religiöst var det bitvis. Dessutom satans tråkigt för mig som liten. Och långt att gå för ingenting. Vi hade på vår skola från lekis-6:an en stor gymnastiksal som passat lika bra men den kunde inte användas.

Från 7:an hade prästen mindre och mindre att säga och vi hade större inflytande. Det gjorde att kyrkan förvandlades till rockhak där det spelades och sjöngs hög musik med rockigare teman och de flesta stod upp och klappade i takt. Först då såg jag poängen med det hela. Men visst hade vi lika gärna kunnat ha avslutningen i sporthallen. Den var dessutom närmare.

Jag anser inte att kyrkan är det som är fint och heligt i avslutningarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka