Hur firar en sverigedemokrat jul?

O varför skall vi inte kunna ha skolavslutningar i Kyrkan? Det är en traditon vi har i vart fall där jag är uppväxt.

Jag vet inte om du missat att skola och kyrkan inte hör ihop? Skolan ska vara konfessionsfri, vilket är ett tecken på att vi utvecklas och går framåt som samhälle iom att det möjliggör en religionsfrihet på en helt annan nivå än när kyrkan och stat/skola var en och samma.

Du kan själv läsa vad Skolverket anser om avslutningar i kyrkan här (de säger faktiskt inte att det är förbjudet)
http://www.skolverket.se/polopoly_f...t/Skolan och kyrkan 121016_granskad121018.pdf

Så kanske du inte behöver dra in just den här väderkvarnen i en diskussion och bidra till att sådana missuppfattningar fortsätter spridas som sanningar i syfte att "kasta smuts" på personer med annan etnicitet/kultur/religion.

Ja jag håller med om att man ska skilja på flyktingar och invandrare, uttryckte mig tokigt där! Hur som helst har det uppstått slumområden i Sverige och det är knappast flyktingarnas eget fel utan det är politikernas fel! Jag skulle inte vilja att mina barn ska växa upp i Rosengård, Tensta eller liknande !!

Det har funnits "slumområden" i svenska städer länge. Det är inget nytt. Söder i Stockholm var inte direkt pittoreskt och trevligt före andra världskriget. Delar av centrala Uppsala bestod av nedgången bebyggelse där människor levde i gårdshusen under riktigt dåliga förhållanden. Sverige hade sämst bostäder i Europa fram till 1930-talet har jag för mig.

Vi tenderar till att prata om segregationen som om den vore något nytt. Men dåliga bostadsområden har alltid funnits. Men för några årtionden sedan beboddes de av arbetarklass - människor vanligen födda i Sverige.

Själv bor jag, svenskfödd (men med invandrarbakgrund) kvinnlig akademiker i det invandrartäta Gottsunda i Uppsala. Jag får ständigt förklarat för mig att där kan man inte bo. Jag har gjort det i 15 år till hösten. Ofta vet de som knappt satt sin fot i området mer hur det är där än vi som bor där tydligen.

Det har funnits "slumområden" i svenska städer länge. Det är inget nytt. Söder i Stockholm var inte direkt pittoreskt och trevligt före andra världskriget. Delar av centrala Uppsala bestod av nedgången bebyggelse där människor levde i gårdshusen under riktigt dåliga förhållanden. Sverige hade sämst bostäder i Europa fram till 1930-talet har jag för mig.

Vi tenderar till att prata om segregationen som om den vore något nytt. Men dåliga bostadsområden har alltid funnits. Men för några årtionden sedan beboddes de av arbetarklass - människor vanligen födda i Sverige.

Själv bor jag, svenskfödd (men med invandrarbakgrund) kvinnlig akademiker i det invandrartäta Gottsunda i Uppsala. Jag får ständigt förklarat för mig att där kan man inte bo. Jag har gjort det i 15 år till hösten. Ofta vet de som knappt satt sin fot i området mer hur det är där än vi som bor där tydligen.

Tack för att du satte ord på vad jag satt och försökte famla efter! :bow:
Som om det vore något nytt att det finns områden där "medelsvensson och uppåt" inte vill att deras barn ska växa upp? Skulle inte tro det va... :meh:

För övrigt, allmänt om tråddiskussionen: jag förstår inte varför det är så konstigt att undra över SDs jul? Det är ett parti som vill främja och försvara den svenska kulturen och svenska traditioner: då är det väl minst sagt rimligt att det förklaras exakt vad det är för kultur och tradition då - och julen är väl ett uttryck för just det? Hur många svenskar har som tradition att knata omkring i folkdräkt på friluftsmuseum och prata om fornstora dar tex? (På jul eller någon annan dag alls?)

Om nu "mångkultur" är ett enormt hot mot Sverige och svenskarna, vad är då den "rent" svenska kulturen? Definiera vad det är ni vill försvara, kan det verkligen vara för mycket begärt? :confused:

Jag vet inte om du missat att skola och kyrkan inte hör ihop? Skolan ska vara konfessionsfri, vilket är ett tecken på att vi utvecklas och går framåt som samhälle iom att det möjliggör en religionsfrihet på en helt annan nivå än när kyrkan och stat/skola var en och samma.

Du kan själv läsa vad Skolverket anser om avslutningar i kyrkan här (de säger faktiskt inte att det är förbjudet)
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.162944!/Menu/article/attachment/Skolan och kyrkan 121016_granskad121018.pdf

Så kanske du inte behöver dra in just den här väderkvarnen i en diskussion och bidra till att sådana missuppfattningar fortsätter spridas som sanningar i syfte att "kasta smuts" på personer med annan etnicitet/kultur/religion.

Ja du! Jag smuts kastar inte någon religion eller tro men jag är uppväxt med att ha termins avslutning i kyrkan mina föräldrar och deras föräldrar är det inte en tradition? Sen har jag inte läst skolagen och tänker inte göra det heller!

@Pudlan

För det första finns det ingenting som säger att de som råkar ha turen att vara födda på en plats har mer rätt till den än någon annan. Alltså går det inte att prata om vem som har en skyldighet att anpassa sig. För det andra behöver ett samhälle inte vara likriktat och diskussionen om att anpassa sig är överflödig utöver laglydighet.

Har du något exempel på när du personligen behövt anpassa dig? Inte exempel du läst om, sett delas på FB osv. Utan du personligen?

Jag kan nämligen inte komma på ett enda för egen del. Jag var visserligen själv med och bråkade på gymnasiet för att slippa skolavslutningar i kyrkan, eftersom de allra flesta med mig var ateister eller agnostiker och det kändes som ett enda stort hyckleri i vårt sekulariserade samhälle att sitta där i kyrkan en enda gång om året och då efter tvång. Men min klass var extremt homogen, vit medel- och arbetarklass.
Svar:
Jag har varken Fb eller twitter eller vad för socialt media du menar som delar? Jag har arbetat med flera personer med olika bakgrund o tro på olika arbetsplatser. Det är så att om jag kommer till en plats ex arbete så får jag lära mig hur det fungerar där. Då kan det var bra att kunna komma i tid som exempel. Jag är inte troende utan tycker att skolavslutingen i kyrkan är en fin tradition lite högtidlig som vi har. Det är inte för att jag är troende som jag tycker att vi skal ha den där. Men det är som allt annat det skall anpassas efter nya svenska medborgare. Men jag tänker inte fortsätta detta onödiga tjabbel. Men har fåt komentarer att jag har svenska flaggan på huset och då har jag fått hör att man är SD.

Svar:
Jag har varken Fb eller twitter eller vad för socialt media du menar som delar? Jag har arbetat med flera personer med olika bakgrund o tro på olika arbetsplatser. Det är så att om jag kommer till en plats ex arbete så får jag lära mig hur det fungerar där. Då kan det var bra att kunna komma i tid som exempel. Jag är inte troende utan tycker att skolavslutingen i kyrkan är en fin tradition lite högtidlig som vi har. Det är inte för att jag är troende som jag tycker att vi skal ha den där. Men det är som allt annat det skall anpassas efter nya svenska medborgare. Men jag tänker inte fortsätta detta onödiga tjabbel. Men har fåt komentarer att jag har svenska flaggan på huset och då har jag fått hör att man är SD.

Jag försöker ju säga att nya svenska medborgare varken är de som kommer med kraven om en konfessionsfri skola eller är starka påhejare av dem. Det är jag och många med mig, bildade och upplysta infödda svenskar sedan generationer, som tycker att vi kan ta kliv framåt och faktiskt genomföra det som står i skollagen.

Men vill man skylla allt man tycker är fel på invandrare så visst. Kör på. Då är du i samma gemytliga lag som SDarna oavsett vad du röstar på....

De sista åren jag bodde i Stockholm hade det flyttat in allt fler personer med invandrarbakgrund i det område jag bodde, eftersom det skett mycket nybyggnationer, både hyresrätter och bostadsrätter. Jag märkte ingen skillnad alls, förutom på utseendet på människorna jag mötte i tvättstugan och när jag promenerade hunden, vilket jag fortsatte göra även mitt i natten utan minsta oro för min säkerhet. I tvättstugan var nog största skillnaden att det satt folk och fikade och pratade där när de hade tvättid, det såg väldigt trevligt ut. En del av de barn med invandrarbakgrund som kom fram och ville hälsa på min hund var lite rädda men när de såg hur snäll han är var det inga problem. Ibland stod det en ännu räddare förälder i bakgrunden som dock stolt uppmuntrade sitt barn att gå fram, jag var aldrig med om att någon var negativ till att barnen var intresserade av hunden.

Sex sidor senare har vi äntligen hittat till pudels kärna.
mångfacetterat kulturinflöde är egentligen inget problem. Men när man nu läser de idiotier som vissa organisationer driver, ex: Karolinska ska nu stå till svars för att man har strikta regler vad det gäller hygien o klädsel, bla annat att viss personal ska bära kortärmat så att de lätt kan tvätta o desinficera händer o armar. Och det har då väckt indignation för att vissa inte vill acceptera detta av religiösa skäl. Mitt råd, välj då ett annat yrke istället.

Det stora problemet är ju inte kulturellt eller etniskt, utan praktiskt o ekonomiskt, men det lär väl visa sig så småningom.

Ja du! Jag smuts kastar inte någon religion eller tro men jag är uppväxt med att ha termins avslutning i kyrkan mina föräldrar och deras föräldrar är det inte en tradition? Sen har jag inte läst skolagen och tänker inte göra det heller!

Det är inte en tradition där jag kommer ifrån. Vi hade aldrig skolavslutning i kyrkan.

Att något är tradition är inte ett argument i sig att bevara det.

@Pudlan

Men att någonting är en tradition är ju inte ett rimligt argument för att det är bra? Jag menar, häxbränning var också tradition en gång i tiden men det avskaffades när samhället utvecklades. Samma sak här, men mindre dramatiskt förstås; Sverige är ett land där stat och religion inte hör ihop, alltså är det ett helt naturligt steg att ha skolavslutningar någon annanstans än i kyrkan. Som @sjoberga och @Killaloe redan förklarat har det inte med invandring att göra.

Det är tråkigt att du inte varken vill läsa vad Skolverket skriver (det är inte skollagen utan betydligt mer lättläst) eller diskutera och lyssna på argument.

Det är ju så lätt det där, att bara bestämma sig för hur det är därför att det känns så i magen. Det är tveklöst jobbigare att läsa på, lyssna och kanske behöva ändra sig och inse att man har fel. Likväl är det det sistnämnda vi behöver göra om det här samhället ska vara drägligt för alla människor att leva i. Motsättningar gynnar ingen.

@Pudlan

Men att någonting är en tradition är ju inte ett rimligt argument för att det är bra? Jag menar, häxbränning var också tradition en gång i tiden men det avskaffades när samhället utvecklades. Samma sak här, men mindre dramatiskt förstås; Sverige är ett land där stat och religion inte hör ihop, alltså är det ett helt naturligt steg att ha skolavslutningar någon annanstans än i kyrkan. Som @sjoberga och @Killaloe redan förklarat har det inte med invandring att göra.

Det är tråkigt att du inte varken vill läsa vad Skolverket skriver (det är inte skollagen utan betydligt mer lättläst) eller diskutera och lyssna på argument.

Det är ju så lätt det där, att bara bestämma sig för hur det är därför att det känns så i magen. Det är tveklöst jobbigare att läsa på, lyssna och kanske behöva ändra sig och inse att man har fel. Likväl är det det sistnämnda vi behöver göra om det här samhället ska vara drägligt för alla människor att leva i. Motsättningar gynnar ingen.

Sverige fram tills idag är en av de mest sekulariserade länderna på jorden.
Men vi måste komma ihåg att Sverige som stat bildades och växte fram tillsammans med bokstavstrogen reformert kyrka,
Det var det samarbetet som möjliggjorde att Sverige stabiliserade och befäste sina gränser.
Fram till 1900talets början så kunde man nog betrakta Sverige som en fundamentalistisk reformert stat.

Vad vi idag upplever är att det sekulariserade samhälle vi känner får in människor som långt ifrån är sekulariserade utan tvärtom djupt troende.

Det kommer att innebära att vi måste anpassa vissa saker till den nya situationen om vi ska leva kvar i den hänsynsfullhet vi levt i sedan 1945. Om vi däremot antar samma bekväma inställning som amerikanerna har till exempel( Att alla har rätt till den religion de vill utöva, alla har rätt till de åsikter de har, så länge de följer "vårt" sätt att leva) så gör det problemen lite lättare att lösa.

För det måste väl vara grundtanken i ett samhälle? Fri religionsutövning, fria val o fria åsikter och deras yttrande.
Samt att vi har en lagstiftning som ser på praktisk utövning och inte enskilda gruppers specialintresse.

Ok, vilket otroligt ignorant inlägg.
Du lägger fram ett påstående som helt uppenbart inte stämmer, därigenom sprider du massa falska lögner som syftar till att ge "de andra" skulden för något som är en helt naturlig utveckling tack vare att vi lever i ett modernt samhälle. Och när du får fakta, ja då vägrar du att ens kännas vid det? Du behöver givetvis inte läsa hela skollagen, länken jag delade är ett förtydligande kring vad som gäller med skolan och religion, men om du tänker fortsätta använda detta som ett argument för att vi måste "anpassa oss pga invandrare" så blir det bars pinsamt.

Ingen har sagt något om ett förbud mot avslutningar i kyrkan, men de flesta av oss verkar förstå att kyrkan och skolan inte sitter ihop.

...är oxå människor. Men de har bara haft lite otur när de tänkt.

Jag förstår hur du tänker, men är inte det där är ett väldigt priviligerat sätt att se på saken? (hela inlägget är delvis KL)

Nu vet jag ingenting om dig, men jag tänker att om man tillhör någon av de grupperna som SD hetsar mot - till exempel är transperson, homosexuell, muslim, invandrare eller har föräldrar som invandrat, kvinna (- ja, det räcker för att jag ska känns mig otrygg med deras politik) så handlar det om att ens personliga säkerhet hotas på allvar av att deras propaganda sprids och normaliseras. Det är lätt att säga att alla har rätt till sina rasistiska åsikter när man själv "sitter säkert". Men man får inte glömma att SD:s politik dödar människor.

För min egen del tror jag inte att människor är dumma i huvudet. De flesta undersökningar som gjorts tyder på att SD:s väljare röstar på SD på grund av att de gillar deras rasistiska politik, inte för att de är korkade. Och då tar jag mig faktiskt rätten att vara förbannad, hur ostrategiskt det än må vara (eller, ja, för tillfället mest uppgiven och ledsen över allt hat).

vad är då den "rent" svenska kulturen? Definiera vad det är ni vill försvara, kan det verkligen vara för mycket begärt? :confused:

Vänder lite på frågan: vilken kultur som har definierats så specifikt att en lika detaljerad beskrivning av den svenska kulturen hade fått tyst på det ständiga ifrågasättandet om vad svensk kultur är? Svaret är ingen. Trots det så verkar folk inte lika förbryllade eller upprörda över att t.ex våra nationella minoriteter har lagstiftade rättigheter om att få skydda och bevara sin egna kultur.

Vänder lite på frågan: vilken kultur som har definierats så specifikt att en lika detaljerad beskrivning av den svenska kulturen hade fått tyst på det ständiga ifrågasättandet om vad svensk kultur är? Svaret är ingen. Trots det så verkar folk inte lika förbryllade eller upprörda över att t.ex våra nationella minoriteter har lagstiftade rättigheter om att få skydda och bevara sin egna kultur.

Men det är ju upp till de som ingår i den kulturella gruppen att definiera för sig själva, i den utsträckning de känner att de behöver. Jag är svensk (än så länge...), jag vill veta vilken jäkla kultur som påstås vara min och på vilket sätt den är hotad av (vilken sorts) mångkultur. Självklart undrar jag vad det är för kultur och tradition som tillskrivs mig!

(Sen är ju nyckelordet "minoriteter" i din text anser jag, och att svenskar skulle vara en minoritet i Sverige kan nog SD hänga i sin egen julgran och dansa runt. :meh:)

jag vill veta vilken jäkla kultur som påstås vara min

Okej, så på vilket sätt vill du ha den definierad? Vad vill du veta om vad exakt? Jag har hyfsat bra koll på Sverigedemokraternas bild av svensk kultur (håller inte nödvändigtvis med dem dock) så kanske kan hjälpa till.

Okej, så på vilket sätt vill du ha den definierad? Vad vill du veta om vad exakt? Jag har hyfsat bra koll på Sverigedemokraternas bild av svensk kultur (håller inte nödvändigtvis med dem dock) så kanske kan hjälpa till.

På vilket sätt jag vill ha den definierad? På precis vilket sätt du känner för, men tråden handlar ju om kulturyttringen julfirande så du kan ju börja där/exemplifiera därigenom då.

På vilket sätt jag vill ha den definierad? På precis vilket sätt du känner för, men tråden handlar ju om kulturyttringen julfirande så du kan ju börja där/exemplifiera därigenom då.

Hur eller om man firar jul är inte avgörande för svensk kultur. Men att fira jul (ofta med gran, julklappar o.s.v) är en välintegrerad tradition i svensk kultur. Jag tror inte folk som röstar på SD skiljer sig alls nämnvärt från folk som inte gör det när det kommer till julfirande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka