Hur firar en sverigedemokrat jul?

Men det är ju upp till de som ingår i den kulturella gruppen att definiera för sig själva, i den utsträckning de känner att de behöver. Jag är svensk (än så länge...), jag vill veta vilken jäkla kultur som påstås vara min och på vilket sätt den är hotad av (vilken sorts) mångkultur. Självklart undrar jag vad det är för kultur och tradition som tillskrivs mig!

(Sen är ju nyckelordet "minoriteter" i din text anser jag, och att svenskar skulle vara en minoritet i Sverige kan nog SD hänga i sin egen julgran och dansa runt. :meh:)

Enligt ALLA här inne skulle det inte bli många "svenskar" kvar om alla "invandrare" försvann så där säger du ju emot dej själv ! Alltså är "svenskar" i minoritet... Själv är jag 1/8 tysk... :p

Ok, vilket otroligt ignorant inlägg.
Du lägger fram ett påstående som helt uppenbart inte stämmer, därigenom sprider du massa falska lögner som syftar till att ge "de andra" skulden för något som är en helt naturlig utveckling tack vare att vi lever i ett modernt samhälle. Och när du får fakta, ja då vägrar du att ens kännas vid det? Du behöver givetvis inte läsa hela skollagen, länken jag delade är ett förtydligande kring vad som gäller med skolan och religion, men om du tänker fortsätta använda detta som ett argument för att vi måste "anpassa oss pga invandrare" så blir det bars pinsamt.

Ingen har sagt något om ett förbud mot avslutningar i kyrkan, men de flesta av oss verkar förstå att kyrkan och skolan inte sitter ihop.

Var för får jag inte tycka att det är högtidligt med skolavslutning i kyrkan än i skolan? Och det är en traditon där jag är uppväxt. Nu bor jag inte i någon invandrar tätt område, inte i någon för ort utan på landsbygden så religionen är det inte något problem med skolavslutning i kyrkan. Ja jag vet att kyrkan o staten är skilda och det är bra tycker jag. Har ingen anleding att läsa skollagen kommer inte att ha några barn i skolan o kommer inte att arbeta i skolan och har inte behov av att läsa den. Jag har inte givit någon skulden för att jag tycker att det är trevligt o högtidigt med skolavslutinen i kyrkan. Men jag trodde att man fick ha sin åsikt hår på Buke som i vårt land men så är det tydligen inte! Nu är detta färdig masat från min sida.

Var för får jag inte tycka att det är högtidligt med skolavslutning i kyrkan än i skolan? Och det är en traditon där jag är uppväxt. Nu bor jag inte i någon invandrar tätt område, inte i någon för ort utan på landsbygden så religionen är det inte något problem med skolavslutning i kyrkan. Ja jag vet att kyrkan o staten är skilda och det är bra tycker jag. Har ingen anleding att läsa skollagen kommer inte att ha några barn i skolan o kommer inte att arbeta i skolan och har inte behov av att läsa den. Jag har inte givit någon skulden för att jag tycker att det är trevligt o högtidigt med skolavslutinen i kyrkan. Men jag trodde att man fick ha sin åsikt hår på Buke som i vårt land men så är det tydligen inte! Nu är detta färdig masat från min sida.
Jag är uppvuxen på landsbygden och har svenska rötter. När jag gick i skolan hade vi skolavslutning i kyrkan, och jag tyckte det var jättejobbigt. Jag trodde inte på gud, men ändå skulle vi be och bli välsignade. Om vi inte läste med i Fader vår tolkade vår mellanstadiefröken det som att vi inte kunde texten - och den hade vi ju haft i läxa så den skulle vi kunna. För mig var det en befrielse att börja gymnasiet och slippa kyrkliga avslutningar, där jag kände att jag var tvungen att hyckla och inte vara ärlig mot mig själv för att inte sticka ut och förstöra för andra.
Du får självklart tycka att det är högtidligt om du vill, och jag antar av det du skriver att du ärligt inte förstår priset för en del andra för den "högtidligheten". Och i vilket land andra är födda kan jag inte se har med saken att göra över huvud taget.

Vi hade alltid avslutning i kyrkan och när jag blev äldre tyckte jag det kändes lite underligt, varför skulle prästen så där och prata?

Jag har inga problem med att man hyr in sig i kyrkan för avslutning av platsskäl men det ska vara helt fritt från religiösa tal. Är den största byggnaden på orten en moské har jag inga problem med att man gör lika där men religionsfritt ska det vara.

@Pudlan - tycker/tror du att det bara har med invandrare att göra att religion kan vara ett problem när det gäller skolavslutning i kyrkan? Jag kommer från en småstad. När jag växte upp på 70-talet var många troende och aktiva i kyrkan - men majoriteten i olika frikyrkor. Jag vet det inte men misstänker att det var anledningen till att det aldrig var skolavslutning i kyrkan. Många kände sig inte bekväma med att besöka den vanliga sockenkyrkan. Utan att vara invandrare.

En vän till mig är lärare. Hen bojkottar alla avslutningar i kyrkan. Hen är ateist och känner sig inte bekväm med religiösa avslutningar. Men främsta motivet är nog att när en lärare gör så och är öppen med det kan även de elever som känner likadant lugnt utebli också, utan att oroa sig. Min vän är 55 plus, född i Sverige liksom hens göräldrar, inom svenska kyrkan. Men hen har lämnat religionen sedan länge. Att påverka ledningen till att ha avslutningen på annat ställe gick inte för "det är ju fint och tradition". Är det värt det? Att några ska känna obehag och tvingas utebli för att några inte har problem med att hyckla?

Håller med dig, jag bor mitt i storstaden och vi firade i alla åren avslutningarna i kyrkan trots att vi hade plats i skolorna att fira den på. Jag har aldrig förknippat just avslutningarna med någon religion överhuvudtaget och så har heller inte alla dom invandrarklasserna som även dom var i kyrkan på avslutningarna. I verkliga livet har jag inte stött på en enda som haft en invändning om att fira avslutning i en sådan fin och vacker lokal som kyrkan ändå är. Jag kommer aldrig att förstå att det automatiskt blir religiöst bara för att man vistas i en kyrka. Det blir maffigt ljud när folk sjunger och det är allmänt väldigt vackert där. Högtidsfullt på något vis. På många verkar det som att det är rena pesten dom blir smittade av ifall dom går in i en kyrka, det är trist.

Religiösa tal av prästen och sådant kan jag dock förstå ska undvikas, dock är det underligt att väldigt väldigt många verkar tycka det är okej att sjunga psalmer på avslutningarna, det är lustigt eftersom avslutningarna tydligen måste vara väldigt oreligiösa.

En vän till mig är lärare. Hen bojkottar alla avslutningar i kyrkan. Hen är ateist och känner sig inte bekväm med religiösa avslutningar. Men främsta motivet är nog att när en lärare gör så och är öppen med det kan även de elever som känner likadant lugnt utebli också, utan att oroa sig. Min vän är 55 plus, född i Sverige liksom hens göräldrar, inom svenska kyrkan. Men hen har lämnat religionen sedan länge. Att påverka ledningen till att ha avslutningen på annat ställe gick inte för "det är ju fint och tradition". Är det värt det? Att några ska känna obehag och tvingas utebli för att några inte har problem med att hyckla?
Kanske människan kan mogna lite och faktiskt inse att man inte blir religiös bara för att man vistas i en kyrka. Alla ateister jag känner kan lugnt vistas i kyrkan för att den är vacker och det blir ofta pampigt när det sjungs osv i den. Dock som sagt, religiösa tal osv från prästen, det ska det inte vara. Det har heller aldrig varit religiöst prat av någon präst på mina avslutningar. Enda prästen gjort är att önska en god sommar typ.

Kanske människan kan mogna lite och faktiskt inse att man inte blir religiös bara för att man vistas i en kyrka. Alla ateister jag känner kan lugnt vistas i kyrkan för att den är vacker och det blir ofta pampigt när det sjungs osv i den. Dock som sagt, religiösa tal osv från prästen, det ska det inte vara. Det har heller aldrig varit religiöst prat av någon präst på mina avslutningar. Enda prästen gjort är att önska en god sommar typ.

Det är en annan sak när det gäller barn. Skolan i Sverige (driven av kommuner) är icke-konfessionell, dvs den enda religion som får förekomma är undervisning i den, inte deltagande. På avslutningarna vi hade i kyrkan var det alltid en mindre predikan sas av prästen och när jag gick i högstadiet tyckte jag det var konstigt. Som mobbad redan innan hade jag ingen lust att bli ännu mer utsatt så jag höll tyst om det.

Som icke-kristen VUXEN har jag inga problem att delta i dop, vigslar osv i kyrkan men jag läser aldrig med i böner eller sjunger med i psalmer. Som barn kan det vara svårt att göra ett sådant ställningstagande.

Det är en annan sak när det gäller barn. Skolan i Sverige (driven av kommuner) är icke-konfessionell, dvs den enda religion som får förekomma är undervisning i den, inte deltagande. På avslutningarna vi hade i kyrkan var det alltid en mindre predikan sas av prästen och när jag gick i högstadiet tyckte jag det var konstigt. Som mobbad redan innan hade jag ingen lust att bli ännu mer utsatt så jag höll tyst om det.

Som icke-kristen VUXEN har jag inga problem att delta i dop, vigslar osv i kyrkan men jag läser aldrig med i böner eller sjunger med i psalmer. Som barn kan det vara svårt att göra ett sådant ställningstagande.
Fast nu kan ju avslutningar i skolan vara i kyrkan utan religiösa inslag av prästen, det var den under alla åren jag gick i skolan. Som sagt så hälsade prästen bara en god jul och god sommar. Det verkar ju som att många inte klarar av att ens vistas i kyrkor längre oavsett religiösa inslag eller inte. Det är det som jag tycker konstigt. Visst, det kan ju vara så att dom invandrarna och ateisterna osv som var då led som attans på avslutningarna, vad vet jag, men det verkade inte så. Både släkt och barn kom ju ändå dit och de var verkligen inget tvång. Förhoppningsvis var dom ändå såpass mogna att dom kan vistas i kyrkor utan att för den delen tro att det automatiskt blir religiöst. Det verkade som så iallafall. Är man så rädd att man inte ens kan gå in i en kyrka oavsett, då har man andra problem tror jag.

Fast nu kan ju avslutningar i skolan vara i kyrkan utan religiösa inslag av prästen, det var den under alla åren jag gick i skolan. Som sagt så hälsade prästen bara en god jul och god sommar. Det verkar ju som att många inte klarar av att ens vistas i kyrkor längre oavsett religiösa inslag eller inte. Det är det som jag tycker konstigt. Visst, det kan ju vara så att dom invandrarna och ateisterna osv som var då led som attans på avslutningarna, vad vet jag, men det verkade inte så. Både släkt och barn kom ju ändå dit och de var verkligen inget tvång. Förhoppningsvis var dom ändå såpass mogna att dom kan vistas i kyrkor utan att för den delen tro att det automatiskt blir religiöst. Det verkade som så iallafall. Är man så rädd att man inte ens kan gå in i en kyrka oavsett, då har man andra problem tror jag.

Men vad är problemet med att först ha en (obligatorisk) avslutning i skolan, och sedan en "pampig" ceremoni i den fina kyrkan för dem som vill efteråt? Eller i omvänd ordning.

Vi hade avslutning i kyrkan 1-6, men jag vet ärligt talat inte varför för det fanns plats i aulan. Vi hade nämnligen julavslutningen i skolan, men i kyrkan på sommaren.

I högstadiet bytte jag skola och där hade vi väldigt aktiva elevråd och mitt sista år drev vi i elevrådsstyrelsen (vi ordförande i alla andra råd) igenom att vi inte skulle ha präst närvarande på avslutningar. Detta drevs igenom via elevomröstning - på en skola med 90% infödda svenskar. Så var folk får det ifrån att det är "invandrarna" som driver igenom liknande beslut förstår jag inte.

Här är en till som aldrig haft avslutning i kyrkan, sommar avslutningen på skolgården och vid jul i bamba.

När jag gick i högstadiet var det förbjudet att ha svenska flaggan eller tors hammare på kläder eller smycken för det tyckte rektorn var rasistiska symboler.
Det dröjde några år efter jag slutat skolan och kunde se främst flaggan utan att tänka rasistisk om den.

Senast ändrad:
Här är en till som aldrig haft avslutning i kyrkan, sommar avslutningen på skolgården och vid jul i bamba.

När jag gick i högstadiet var det förbjudet att ha svenska flaggan eller tors hammare på kläder eller smycken för det tyckte rektorn var rasistiska symboler.
Svenska flaggan en rasistisk symbol?
Vad är det som är rasistiskt i den?

Eller att rektorn i fråga var en konflikträdd individ som blötte pekfingret för att sedan lyfta upp det för att kolla vilket håll vinden blåste åt.

Men så var det, en massa beslutsfattare skänkte bort vår flagga till packet.

Det var mkt nära att den blev en verklig symbol för dessa ytterlighetsrörelser.

Hade jag varit rektor hade jag istället flaggat mer + i samband med verksamhet som involverade alla!

Men vad är problemet med att först ha en (obligatorisk) avslutning i skolan, och sedan en "pampig" ceremoni i den fina kyrkan för dem som vill efteråt? Eller i omvänd ordning.
Jamen precis! Det är ju den allra bästa lösningen överhuvudtaget. De familjer som tycker kyrkan är viktig faktor vid skolavslutningen kan ju gå dit alldeles själva; det går ju alldeles utmärkt att samordna sådant för dem som vill.

Jag tror ju att problemet är att om det inte anordnas av skolan så kommer förmodligen inte den där "nödvändigheten" längre vara lika viktig; för vem/vilka orkar anstränga sig själva för att samordna en avslutningsceremoni i kyrkan....? ;) Det kommer gnällas på att traditionen har brutits, men anstränga sig själva och faktiskt åka dit med sina barn efter skolavslutningen det kommer det nog vara ytterst få som gör.

Om man vill gå till kyrkan av "traditionella" skäl så varsågod; det brukar finnas julottor, mässor och allt annat för dem som vill delta. Året runt.

Gissar att det kanske var runt 90-talet och att det fanns en del problem med högerextremism bland ungdomarna på orten/i skolan?
Mitten av 90 talet stämmer och en av Sveriges stökigaste under tiden men inga högerextremister vad jag minns.

Mina föräldrar fick många samtal då jag vägrade ta av mej tors hammare, har alltid tyckt om nordiska och keltiska inspirerande smycken.

Vad är det för fel att ha hela i kyrkan istället? liksom, det är så löjligt att inte kunna vara i en kyrka även utan prästs närvaro.

Jag tror ju att problemet är att om det inte anordnas av skolan så kommer förmodligen inte den där "nödvändigheten" längre vara lika viktig; för vem/vilka orkar anstränga sig själva för att samordna en avslutningsceremoni i kyrkan....? ;) Det kommer gnällas på att traditionen har brutits, men anstränga sig själva och faktiskt åka dit med sina barn efter skolavslutningen det kommer det nog vara ytterst få som gör.

Jag har ännu inte träffat på någon präst som inte trott att dennes kyrka skulle ställa upp på att låta skolan ha en avslutningsceremoni i kyrkan om frågan kom från skolan. Jag tror inte ens att det krävs särskilt mycket ansträngning från vare sig skolans eller föräldrarnas sida. Troligtvis så kommer det ju dock inte vara lika många som väljer att komma som när det är obligatoriskt, och det verkar vara en issue för vissa. Det blir ju inte lika mysigt då, om inte ALLA är där. Men vad är charmen i att tvinga dit människor som uppenbarligen inte själva hade valt det där om de hade ett val...?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka