Hur finner man modet att anmäla någon?

Nu hoppas jag du får hjälp med allt sånt här, men du bör kanske testa dig för ev könssjukdomar och om du inte fått dagen-efter piller bör det även göras graviditetstest om du inte får din mens snart.

Jag önskar så att du kan berätta för någon vad han heter, man ska inte kunna göra sånt här ostraffat.
Dagen-efter-piller fick jag på sjukhuset, gjordes även ett gravtest (lite tidigt, men jag ska ta ett nytt om några veckor), det togs även ett gäng blodprover, det gjordes en grundlig helkroppsundersökning/togs bilder och testades även för könssjukdomar. Blir kallad till kvinnokliniken om tre månader igen.
 
Tack alla för era svar och peppande ord, ni är underbara. Jag ska försöka svara lite senare, just nu mår jag alldeles för dåligt och ska gå och lägga mig och sova några timmar till. Gårdagen tog mer på mig än vad jag trodde. Jag känner mig varken duktig, stolt eller vad fan som helst över att jag gjort det här. Jag vill bara gå tillbaka en vecka i tiden :cry:.
 
Nu vet ju inte jag vad det är för person, men jag gissar vilt utifrån din historia att han kan ha haft med polisen att göra förut. Det kan faktiskt vara så att du inte behöver uppge hans namn, för de kan ha hans DNA redan. Så namnet behöver inte spela någon roll för själva åtalet alls.

Däremot tycker jag att du ska försöka säga namnet så småningom ändå, för din egen skull. För att ta bort lite av makten han har över dig, ett steg kan vara att säga hans namn. Du kan ju öva själv hemma om du vill/orkar/kan. Du kan öva på att skriva det eller precis vad du än känner för! Och det är ok att det tar tid!

Du är duktig. Du tog kontroll över ditt liv och markerade att du inte accepterar att bli behandlad hur som helst. Det är BRA! För det är jävligt svårt! Det är inte alls så lätt som det kan låta! Du är stark! Du kommer att klara det här!
 
Vad jag menade var att det mest troligt blir åtal, om jag bara säger namnet. Det är det allt hänger på.

Och så måste jag återigen skriva (det är inte riktat till dig) att det inte är jag som har anmält det här, det är poliserna. Jag var tveksam till hur jag skulle göra och det var därför jag ringde överhuvudtaget och en patrull blev hitskickad för att försöka övertala mig till en anmälan. Då det inte gick direkt gjorde de det själva eftersom det begåtts ett brott.

Jag ber verkligen om ursäkt om jag har varit otydligt på några sätt, det har inte varit min mening. Detta är en helt ny situation för mig. Inte att ha blivit utsatt för något, utan allt kring anmälan, förhör och eventuellt åtal. Och det är ärligt talat en skitjobbig situation för mig och jag gör så gott jag kan. Men jag är inte mer än människa :(.
Du har ingenting alls att be om ursäkt för :).
 
Jag känner mig varken duktig, stolt eller vad fan som helst över att jag gjort det här. Jag vill bara gå tillbaka en vecka i tiden :cry:.

Det kan jag på något sätt förstå - även om jag aldrig någonsin varit i en liknande situation. Tyvärr är just det där med att ändra vad som hänt inte möjligt. Men det som hänt är inte på minsta sätt ditt fel, att lägga skuld på ett offer för eventuella andra offer är helt åt skogen. Och det du har gjort hittills visar verkligen prov på styrka och beslutsamhet i en enormt utsatt situation, som gör mig glad och stolt, trots att vi inte känner varandra på något sätt alls. Du är inte mer än människa, men jag ser att det finns en stor styrka och ett stort mod hos dig. Jag hoppas att du får det stöd du behöver i situationen av både samhället och andra - och våga tacka ja till de erbjudanden om stöd som kommer även härifrån.

(Och om det behövs pengar för resor i ärendet eller andra saker som är svåra att uppbringa så kan jag garantera att bukefalos ställer upp, jag har sett det flera gånger förut, så den typen av "oro" kan du släppa helt. Och skulle du få något som helst problem med samhällets bemötande så är vi flera som kan hjälpa till med att ringa och stödja i såna kontakter.)

Ta hand om dig, det är du och ditt mående som är prio 1 i det här. Glöm inte det.
 
Tack alla för era svar och peppande ord, ni är underbara. Jag ska försöka svara lite senare, just nu mår jag alldeles för dåligt och ska gå och lägga mig och sova några timmar till. Gårdagen tog mer på mig än vad jag trodde. Jag känner mig varken duktig, stolt eller vad fan som helst över att jag gjort det här. Jag vill bara gå tillbaka en vecka i tiden :cry:.
Klart att du är trött igår! Känslomässigt har du haft en enormt påfrestande dag och då tar det ut sin rätt, både fysiskt och psykiskt.
Du behöver varken ursäkta eller förklara ditt sätt att hantera/reagera på situationen du befinner dig i, se bara till att det känns bra för dig.
Och oavsett hur du känner, så ser vi en stark och duktig människa som förtjänar allt beröm!:heart
 
Skönt att höra att du tar hand om dig och sover när du kan. I krissituationer gäller det att lyssna på kroppen. Ät när du är hungrig, men se till att du verkligen får i dig mat regelbundet. Sov när du är trött. Vila när du kan.

Ta helgen till att vila och låt nästa vecka komma som den gör. Planera inte för mycket, utan låt verkligen kropp och huvud vila. Kanske är du redo att berätta vad kräket heter, kanske inte. Men det får ta den tid det tar.
 
Nu vet ju inte jag vad det är för person, men jag gissar vilt utifrån din historia att han kan ha haft med polisen att göra förut. Det kan faktiskt vara så att du inte behöver uppge hans namn, för de kan ha hans DNA redan. Så namnet behöver inte spela någon roll för själva åtalet alls.
De måste ju ha någon att jämföra eventuellt dna med, de kan förmodligen inte testa det mot alla i dna-registret. Eftersom ts vet hans namn så kommer de sannolikt inte plöja igenom ett helt register för att hitta rätt person.
 
@Linda8142 Dom kommer och göra vad dom kan om dom hittar dna, mer än så tänker jag inte gå in på.

Är det någon som vet om det automatiskt blir sekretess vid sexualbrott om det går så långt att det blir åtal? Jag vet ärligt talat inte vad jag tar mig till om det blir uppgifter som vem som helst kan få tag i vid en fällande dom.
 
Det kan jag på något sätt förstå - även om jag aldrig någonsin varit i en liknande situation. Tyvärr är just det där med att ändra vad som hänt inte möjligt. Men det som hänt är inte på minsta sätt ditt fel, att lägga skuld på ett offer för eventuella andra offer är helt åt skogen. Och det du har gjort hittills visar verkligen prov på styrka och beslutsamhet i en enormt utsatt situation, som gör mig glad och stolt, trots att vi inte känner varandra på något sätt alls. Du är inte mer än människa, men jag ser att det finns en stor styrka och ett stort mod hos dig. Jag hoppas att du får det stöd du behöver i situationen av både samhället och andra - och våga tacka ja till de erbjudanden om stöd som kommer även härifrån.

(Och om det behövs pengar för resor i ärendet eller andra saker som är svåra att uppbringa så kan jag garantera att bukefalos ställer upp, jag har sett det flera gånger förut, så den typen av "oro" kan du släppa helt. Och skulle du få något som helst problem med samhällets bemötande så är vi flera som kan hjälpa till med att ringa och stödja i såna kontakter.)

Ta hand om dig, det är du och ditt mående som är prio 1 i det här. Glöm inte det.
Tack! Jag tar faktiskt lite illa vid mig (nu, inte i början...) när jag blir uppmanad att uppge namn för andras skull. Just nu försöker jag bara överleva varje timma utan att bryta ihop och det går faktiskt inget vidare med det om jag ska vara ärlig. Det är en vecka sen idag och jag mår för jävligt, jag trodde det skulle bli lite lättare! :cry: Det är en känslostorm utan dess like. Jag har duschat fyra gånger idag...och ändå känner jag mig så vidrigt äcklig. Jag vill bara radera minnet! Men det verkar vara helt omöjligt...

Ni är bäst! :heart:love:
 
Tack! Jag tar faktiskt lite illa vid mig (nu, inte i början...) när jag blir uppmanad att uppge namn för andras skull. Just nu försöker jag bara överleva varje timma utan att bryta ihop och det går faktiskt inget vidare med det om jag ska vara ärlig. Det är en vecka sen idag och jag mår för jävligt, jag trodde det skulle bli lite lättare! :cry: Det är en känslostorm utan dess like. Jag har duschat fyra gånger idag...och ändå känner jag mig så vidrigt äcklig. Jag vill bara radera minnet! Men det verkar vara helt omöjligt...

Ni är bäst! :heart:love:
Massa kramar.
Klart det blir jobbigt nu speciellt när du nu berättat så mycket om det.
Men du är en kämpe och du är bäst glöm aldrig det..
❤❤❤❤
 
@Linda8142 Dom kommer och göra vad dom kan om dom hittar dna, mer än så tänker jag inte gå in på.

Är det någon som vet om det automatiskt blir sekretess vid sexualbrott om det går så långt att det blir åtal? Jag vet ärligt talat inte vad jag tar mig till om det blir uppgifter som vem som helst kan få tag i vid en fällande dom.
Nej, inte automatiskt.

Men: jag tycker att du ska ställa ALLA frågor kring rättsprocess, åtal, dna osv till de poliser du har kontakt med. Här riskerar du bara få fel svar, folk har en tendens att gissa vilt när det gäller juridik och det riskerar bara göra dig upprörd.
 
Men: jag tycker att du ska ställa ALLA frågor kring rättsprocess, åtal, dna osv till de poliser du har kontakt med. Här riskerar du bara få fel svar, folk har en tendens att gissa vilt när det gäller juridik och det riskerar bara göra dig upprörd.

Polisen brukar inte kunna svara så bra på det, det är ju mer upp till åklagare och domstol.

TS - har du inte fått ett målsägandebiträde? Det beror på flera saker, antar att du är över 18? Vet inte heller din relation till förövaren (det behöver du inte heller skriva här), men ett målsägandebiträde kan svara på sånt och även ta upp med åklagaren. I mitt fall var mitt namn och bostadsort sekretessbelagt i domen (tingsrätten beslutade att sekretessen skulle bestå), förundersökningen är sekretessbelagd. Men jag var under 18 och det handlade om incest.
 
Tack! Jag tar faktiskt lite illa vid mig (nu, inte i början...) när jag blir uppmanad att uppge namn för andras skull. Just nu försöker jag bara överleva varje timma utan att bryta ihop och det går faktiskt inget vidare med det om jag ska vara ärlig. Det är en vecka sen idag och jag mår för jävligt, jag trodde det skulle bli lite lättare! :cry: Det är en känslostorm utan dess like. Jag har duschat fyra gånger idag...och ändå känner jag mig så vidrigt äcklig. Jag vill bara radera minnet! Men det verkar vara helt omöjligt...

Ni är bäst! :heart:love:

Det blir lättare, så småningom. En vecka är kort tid. Strunta i inlägg om att du bör uppge namn för andras skull. Vad han eventuellt gör med andra är hans ansvar, inte ditt. Jag tror folk skriver sånt för att peppa men det blir väldigt fel. Men, för din egen skull tror jag det är bra att lämna namnet för att slippa fundera över det, alltså om du ska, hur osv. Låta rättsväsendet göra sitt.
 
Tack! Jag tar faktiskt lite illa vid mig (nu, inte i början...) när jag blir uppmanad att uppge namn för andras skull. Just nu försöker jag bara överleva varje timma utan att bryta ihop och det går faktiskt inget vidare med det om jag ska vara ärlig. Det är en vecka sen idag och jag mår för jävligt, jag trodde det skulle bli lite lättare! :cry: Det är en känslostorm utan dess like. Jag har duschat fyra gånger idag...och ändå känner jag mig så vidrigt äcklig. Jag vill bara radera minnet! Men det verkar vara helt omöjligt...

Ni är bäst! :heart:love:


Du är inte äcklig. Inte över huvud taget.
Det har knappt gått någon tid, och både kropp och minne behöver tid att bearbeta trauman. Jag tror man tar lite i taget, så det inte blir mer än man faktiskt klarar.
Bodyscrub kan kanske vara skönt?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 003
Senast: Anonym_85
·
Skola & Jobb Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 039
Senast: FannyN
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp