Hur finner man modet att anmäla någon?

@mandalaki Ja jag har psykkontakt sen tidigare, både på sjukhuset (psykiater) och en psykolog på vårdcentralen. Ingen av dessa är dock någon som jag vill anförtro detta till för jag har inte tillräckligt med förtroende för det tyvärr. Jag kan försöka få tag på någon annan men det är lång lång kö :(. Och sen ska det klicka också och jag har jättesvårt för att lita på människor :cry:.
Hoppas nu att jag inte bränner det förtroende du har för mig men: jag tror att du måste. Det ser ut som att du bygger in dig med din skräck, vem eller vilka som än nämns här så dissar du dem. Du gör dig väldigt ensam, och det tror jag inte är bra.

Det är att begära omänskligt mycket av dig själv, att du ska klara den här processen ensam. Att bara prata med buke, ett rum i rymden, räcker inte. Det kanske till och med är sämre för dig än att inte göra det - det som hände, hände ute i verkligheten. Och det kanske är där du måste söka ditt stöd.
 
Du har såklart rätt i vad du skriver, jag har inte tänkt på det på det sättet alls (jag tror inte jag tänker så rationellt alls just nu faktiskt). Jag ska till min psykolog på torsdag och jag lovar att jag ska prata med henne då. Samt be henne läsa min journal från besöket på akuten där det står en del om händelsen också, det kanske gör det lite lättare att börja prata om det. Tack!
 
Du har såklart rätt i vad du skriver, jag har inte tänkt på det på det sättet alls (jag tror inte jag tänker så rationellt alls just nu faktiskt). Jag ska till min psykolog på torsdag och jag lovar att jag ska prata med henne då. Samt be henne läsa min journal från besöket på akuten där det står en del om händelsen också, det kanske gör det lite lättare att börja prata om det. Tack!
Bra! Och vilken smart idé med journalen. Då slipper du ju berätta mycket.
 
Du har såklart rätt i vad du skriver, jag har inte tänkt på det på det sättet alls (jag tror inte jag tänker så rationellt alls just nu faktiskt). Jag ska till min psykolog på torsdag och jag lovar att jag ska prata med henne då. Samt be henne läsa min journal från besöket på akuten där det står en del om händelsen också, det kanske gör det lite lättare att börja prata om det. Tack!
Jag tror att det vore väldigt bra för dig att göra det. En psykolog kan också se var gränsen går för att det blir för mycket att prata om, för dig, och kan hjälpa dig att värna om den gränsen.
 
@mandalaki Ja jag har psykkontakt sen tidigare, både på sjukhuset (psykiater) och en psykolog på vårdcentralen. Ingen av dessa är dock någon som jag vill anförtro detta till för jag har inte tillräckligt med förtroende för det tyvärr. Jag kan försöka få tag på någon annan men det är lång lång kö :(. Och sen ska det klicka också och jag har jättesvårt för att lita på människor :cry:.

Jag vill börja med att säga att du är jättestrong som tagit dig så här långt, jag kan inte föreställa mig vad du går igenom men förstår att det är för jävligt.

Som någon föreslog tidigare, har du funderat mer över att prata med en präst? De flesta är väldigt vettiga att prata med och har absolut tystnadsplikt. Jag misstänker också att du kan få träffa någon med väldigt kort varsel för jag tror du behöver ett samtalsstöd ganska omgående.

Jag misstänker att jag är lite för långt bort för att kunna komma med praktisk hjälp men pm:a om du vill.

*stor kram om du vill ha den*
 
Du har såklart rätt i vad du skriver, jag har inte tänkt på det på det sättet alls (jag tror inte jag tänker så rationellt alls just nu faktiskt). Jag ska till min psykolog på torsdag och jag lovar att jag ska prata med henne då. Samt be henne läsa min journal från besöket på akuten där det står en del om händelsen också, det kanske gör det lite lättare att börja prata om det. Tack!
Åh, så bra! Utöver det, kan du trots inre motstånd vara mer bland (trygga)människor? Nappa på vännens erbjudande om att komma hem till dem? Du behöver inte känna att du måste berätta en massa för dem, om det inte känns rätt, eller överhuvudtaget prata om det som hänt, utan det är sällskapet jag tror att du behöver(även om det såklart inte är fel att prata om det är vad du behöver!). Du ska inte behöva stå ensam i det här.
 
@Linda8142 Dom kommer och göra vad dom kan om dom hittar dna, mer än så tänker jag inte gå in på.

Är det någon som vet om det automatiskt blir sekretess vid sexualbrott om det går så långt att det blir åtal? Jag vet ärligt talat inte vad jag tar mig till om det blir uppgifter som vem som helst kan få tag i vid en fällande dom.
Jag kan inte svara på just det MEN det blir garanterat en rättegång "bakom lyckta dörrar" dvs DU behöver INTE möta honom igen i rättssalen, ingen obehörig kommer att finnas med under rättegången, varesej när du eller han är på plats. Så där kommer ingen att kunna se dig eller honom och sprida någon information utanför salen.
Jag har som sagt själv varit med om det, och jag var fruktansvärt nervös innan, men alla var SÅ vänliga och rara och det gick jättebra.
 
Jag kan inte svara på just det MEN det blir garanterat en rättegång "bakom lyckta dörrar" dvs DU behöver INTE möta honom igen i rättssalen
Lyckta dörrar och medhörning är olika saker. Och du kan verkligen inte sitta och lova TS att det kommer bli något av dem.

Jag tycker att man ska akta sig noga för att uttala sig om såväl rättsprocess som polisens arbete. Risken är alldeles för stor att man sprider felaktig information och påverkar TS utifrån nåt som kanske inte ens stämmer. Buke bör nog hålla sig till medmänskligt stöd snarare än juridiska råd.
 
Jag kan inte svara på just det MEN det blir garanterat en rättegång "bakom lyckta dörrar" dvs DU behöver INTE möta honom igen i rättssalen, ingen obehörig kommer att finnas med under rättegången, varesej när du eller han är på plats. Så där kommer ingen att kunna se dig eller honom och sprida någon information utanför salen.
Jag har som sagt själv varit med om det, och jag var fruktansvärt nervös innan, men alla var SÅ vänliga och rara och det gick jättebra.
Nej nej, det blir inte garanterat lyckta dörrar. Hur kan du lova det?
 
Jag tycker att man ska akta sig noga för att uttala sig om såväl rättsprocess som polisens arbete. Risken är alldeles för stor att man sprider felaktig information och påverkar TS utifrån nåt som kanske inte ens stämmer. Buke bör nog hålla sig till medmänskligt stöd snarare än juridiska råd.

Det var precis det jag var inne på igår. Och då fick jag och den stackars ts höra att polisen inget kan.
 
Lyckta dörrar och medhörning är olika saker. Och du kan verkligen inte sitta och lova TS att det kommer bli något av dem.

Jag tycker att man ska akta sig noga för att uttala sig om såväl rättsprocess som polisens arbete. Risken är alldeles för stor att man sprider felaktig information och påverkar TS utifrån nåt som kanske inte ens stämmer. Buke bör nog hålla sig till medmänskligt stöd snarare än juridiska råd.

Jag tror att det kan vara positivt att höra om andras erfarenheter från liknande situationer och få en beskrivning av hur det gick till. Det gör det mindre skrämmande när man vet att det kan gå till på olika bra sätt, och kan hjälpa TS att ställa rätt krav på rättsvårdande myndigheter.

Men att utlova att en erfarenhet man själv haft, kommer att bli densamma i TS fall, ska man helt enkelt inte göra. Att använda ord som "garanterat" blir helt fel.

Jag skulle vilja säga att man inte ska göra det ens om man kan all juridik i Sverige som rinnande vatten. Fast å andra sidan vet jag, att om man kan det, så kommer man inte uttala sig på det sättet.
 
Det var precis det jag var inne på igår. Och då fick jag och den stackars ts höra att polisen inget kan.

Suck. Det var inte vad du fick höra. Men jag vet att polisen mer än en gång gett information som låtit skrämmande för målsäganden (dessutom felaktig) och därför ville jag påpeka att det inte är polisen som bestämmer det som frågan rörde.
 
Suck. Det var inte vad du fick höra. Men jag vet att polisen mer än en gång gett information som låtit skrämmande för målsäganden (dessutom felaktig) och därför ville jag påpeka att det inte är polisen som bestämmer det som frågan rörde.
Och ingen hade påstått att polisen bestämmer. Det du svarade på var ett inlägg av mig där jag uppmanade ts att ta sina frågor med polisen, som är dem hon berättat att hon hittills haft kontakt med, istället för med bukes självutnämnda experter.
 
@sjoberga Exakt, medmänskligt stöd och pepp. Inte juridiska råd eller tvärsäkra uttalanden om rättsprocesser.
Ok, jag ber om ursäkt, jag var för snabb och tänkte inte efter före. Jag skrev utifrån min egen erfarenhet och hur man resonerade då när man lovade mig lyckta dörrar. Då fanns inga tvivel om det upplägget från deras sida. Men jag ber om ursäkt och Moderatorn får gärna plocka bort mitt inlägg om det är möjligt! Inlägg #209. @ullo
 
Och ingen hade påstått att polisen bestämmer. Det du svarade på var ett inlägg av mig där jag uppmanade ts att ta sina frågor med polisen, som är dem hon berättat att hon hittills haft kontakt med, istället för med bukes självutnämnda experter.

Ja, och jag ville varna för att polisen kan ge knäppare svar än buke på frågan det gällde. Herregud, jag tog upp det bara för att TS inte skulle bli rädd av svar hon eventuellt får av polisen, då jag sett det hända förut. Är det så provocerade? Kan du inte bara släppa det istället för att tjafsa sönder TS tråd?
 
Ja, och jag ville varna för att polisen kan ge knäppare svar än buke på frågan det gällde. Herregud, jag tog upp det bara för att TS inte skulle bli rädd av svar hon eventuellt får av polisen, då jag sett det hända förut. Är det så provocerade? Kan du inte bara släppa det istället för att tjafsa sönder TS tråd?
Vad sägs om att släppa det själv? Du knappast påstå att jag tjafsar mer än vad du själv gör. Det är tråkigt att du inte förstår varför man inte bör undergräva en utsatt persons förtroende för myndigheterna när hon är så rädd och skör som här.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 816
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 003
Senast: Anonym_85
·
Skola & Jobb Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 039
Senast: FannyN
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp