Hur finner man modet att anmäla någon?

Är det någon som vet om det automatiskt blir sekretess vid sexualbrott om det går så långt att det blir åtal? Jag vet ärligt talat inte vad jag tar mig till om det blir uppgifter som vem som helst kan få tag i vid en fällande dom.

Vid sexualbrott är målsäganden /d.v.s i det här fallet du) alltid sekretessmarkerad. I både stämningsansökan som i domen kommer du stå som "Sekretess 1".
Den tilltalade (förövaren) är dock alltid med med sitt fulla namn.

Så vem som helst kan ju begära ut domen men de kommer inte veta/få reda på att det är dig det handlar om.
 
Vad sägs om att släppa det själv? Du knappast påstå att jag tjafsar mer än vad du själv gör. Det är tråkigt att du inte förstår varför man inte bör undergräva en utsatt persons förtroende för myndigheterna när hon är så rädd och skör som här.
Jag hade släppt det men du drog upp det igen idag (men förvrängde det), "att polisen inget kan". Det var just för att TS inte skulle tappa förtroendet för myndigheterna som jag skrev som jag gjorde. Det är inget konstigt att polisen inte kan svara eller inte ha koll på det som är åklagare och domstolens jobb.
 
Jag loggade precis in för att kolla om jag fått några svar under dagen och svara på tidigare inlägg och pm då jag varit lite under isen igen idag och inte orkat tidigare. Och möts av tjaffs. Det gjorde mig verkligen mycket gladare.

Jag är fortfarande livrädd, snälla respektera det.
 
Jag loggade precis in för att kolla om jag fått några svar under dagen och svara på tidigare inlägg och pm då jag varit lite under isen igen idag och inte orkat tidigare. Och möts av tjaffs. Det gjorde mig verkligen mycket gladare.

Jag är fortfarande livrädd, snälla respektera det.
Du är verkligen jättemodig. Ministeg och en fot framför den andra, det är allt vad du kan göra just nu. :heart
 
@epi Jag funderade lite på det där med namnet. Vill du säga det till någon kan en präst vara en bra början. De har absolut tystnadsplikt, vilket är en starkare tystnadsplikt än till exempel polis och vårdpersonal.
Absolut tystnadsplikt innebär bland annat att prästen inte får nämna att ni haft ett samtal, inte lämna uppgifter som framkommit i samtalet till myndigheter och inte vittna om uppgifterna i en domstol.
Prästen kan inte lösas från sin tystnadsplikt (ens av den person prästen samtalat med) och den gäller livet ut. Du kan, om du vill, läsa mer om det på svenska kyrkans hemsida. Den förklarar också "vanlig" tystnadsplikt och skillnaden mellan dessa.
https://www.svenskakyrkan.se/kalmar/sjalavard-och-tystnadsplikt
 
Jag loggade precis in för att kolla om jag fått några svar under dagen och svara på tidigare inlägg och pm då jag varit lite under isen igen idag och inte orkat tidigare. Och möts av tjaffs. Det gjorde mig verkligen mycket gladare.

Jag är fortfarande livrädd, snälla respektera det.
I en sån här tråd där ämnet är så oerhört känsligt som i detta fall så tror jag att ALL fokus ska riktas mot att hjälpa och stötta Ts. Med det menar jag att man ska stötta Ts just där Ts befinner sig för tillfället.
Det är väldigt lätt att det blir fel när man föreslår olika lösningar, även om tanken är god.
Med det menar jag att goda råd kan bli missriktade och lägga ännu mer börda på Ts.
Dessutom är det inte särskilt hjälpsamt för Ts när olika användare diskuterar sina olika åsikter i olika frågor så länge inte Ts själv har efterfrågat dem såklart.
Ts mår dåligt och det gör inte situationen lättare direkt.

Sen tycker jag att det är en annan sak om man berättar något utifrån sina egna erfarenheter.
Då har man delat till skillnad mot att föreslå en lösning.

Till Ts, ta hand om dig! :heart
 
@epi jag tycker du är så förbannat jävla bäst och awesome. Du sitter i en totalt genomvidrig situation just nu men du stänger inte in dig med den skam och skuld du känner, obs känner inte har!!!, du pratar om den och det är så starkt. Jag är så imponerad av dig. På riktigt. Jääj you epi!
 
Jag är fortfarande livrädd, snälla respektera det.
Det är tyvärr många som inte kan hålla isär sina egna känslor från det här.
Och det är olyckligt.
Det är bara dina känslor och din upplevelse som räknas i det här läget.
Du är fantastiskt klar och redig med tanke på situationen.
Och ja, det blir bättre med tiden efter att man har blivit utsatt för brott, men tyvärr så kan det ta ett tag.
Jag har blivit utsatt brott mot min person, andra än det som du har blivit utsatt för, och det är efter en tid en tröst att förövaren fick en fällande dom.
Även för den händelse som var nyligen så hjälpte själva rättegången där förövaren ljög sig fri.
Han hade blivit omskakad och handfast medveten om att han hade gjort ett lagbrott.
Att se honom så låg och rädd för att "åka dit" var läkande.
 
Senast ändrad:
Jag loggade precis in för att kolla om jag fått några svar under dagen och svara på tidigare inlägg och pm då jag varit lite under isen igen idag och inte orkat tidigare. Och möts av tjaffs. Det gjorde mig verkligen mycket gladare.

Jag är fortfarande livrädd, snälla respektera det.
Klart att du är rädd. Inte ett dugg förvånande utan snarare precis hur man ska reagera.

Tycker du ska läsa det Här som Inte_ung skrev en gång till. Det ligger mycket i det.
Det är tyvärr många som inte kan hålla isär sina egna känslor från det här.
Och det är olyckligt.
Det är bara dina känslor och din upplevelse som räknas i det här läget.
Du är fantastiskt klar och redig med tanke på situationen.
Och ja, det blir bättre med tiden efter att man har blivit utsatt för brott, men tyvärr så kan det ta ett tag.

I övrigt så är du riktigt, riktigt bra som kämpar på.
 
Nu har jag blivit tilldelad ett målsägandebiträde, vi har smsat lite idag och hon ringer mig imorgon förmiddag. Sen får vi se.. Min vän blev förhörd av utredaren igår också och jag tycker så synd om henne, det är ingen rolig sits :(. Men hon sa som jag, det är en jättetrevlig utredare som verkligen är förtroendeingivande.

Annars rullar livet på och nu känner jag att jag kan vistas på min altan kvällstid i alla fall så det går små steg framåt. Fast kvällsångesten är inte och leka med.. Ser fram emot psykologbesöket på torsdag i alla fall.
 
Nu har jag blivit tilldelad ett målsägandebiträde, vi har smsat lite idag och hon ringer mig imorgon förmiddag. Sen får vi se.. Min vän blev förhörd av utredaren igår också och jag tycker så synd om henne, det är ingen rolig sits :(. Men hon sa som jag, det är en jättetrevlig utredare som verkligen är förtroendeingivande.

Annars rullar livet på och nu känner jag att jag kan vistas på min altan kvällstid i alla fall så det går små steg framåt. Fast kvällsångesten är inte och leka med.. Ser fram emot psykologbesöket på torsdag i alla fall.

Vad bra att du har fått ett målsägarbiträde.

Det är synd om din vän - men det är inget som du ska ha dåligt samvete över - din vän finns där för dig. Skönt att ni bägge känner att utredare är förtroendeingivande. Det är en så viktig komponent att personkemin stämmer i såhär känsliga ärenden.

Det är härligt att höra att du kommer lite framåt vartefter. Det beror på att du är så jäkla stark och bra som har vågat nånting som du egentligen inte vågade.
 
Nu har jag blivit tilldelad ett målsägandebiträde, vi har smsat lite idag och hon ringer mig imorgon förmiddag. Sen får vi se.. Min vän blev förhörd av utredaren igår också och jag tycker så synd om henne, det är ingen rolig sits :(. Men hon sa som jag, det är en jättetrevlig utredare som verkligen är förtroendeingivande.

Annars rullar livet på och nu känner jag att jag kan vistas på min altan kvällstid i alla fall så det går små steg framåt. Fast kvällsångesten är inte och leka med.. Ser fram emot psykologbesöket på torsdag i alla fall.
Heja!
Ångest brukar vara värst på kvällen.
Du tänker väldigt klart och beskriver dina känslor bra för att vara i så svår sits med all den rädsla som den naturligt innebär för dig.
 
Vad bra att du har fått ett målsägarbiträde.

Det är synd om din vän - men det är inget som du ska ha dåligt samvete över - din vän finns där för dig. Skönt att ni bägge känner att utredare är förtroendeingivande. Det är en så viktig komponent att personkemin stämmer i såhär känsliga ärenden.

Det är härligt att höra att du kommer lite framåt vartefter. Det beror på att du är så jäkla stark och bra som har vågat nånting som du egentligen inte vågade.
Jag försöker och inte ha dåligt samvete, men det är tufft... Jag vill inte att någon annan ska må dåligt på grund av något som hänt mig :(. Ja det är skönt att det går framåt, även om det är ministeg. Tack, jag gör verkligen mitt bästa! :heart

Heja!
Ångest brukar vara värst på kvällen.
Du tänker väldigt klart och beskriver dina känslor bra för att vara i så svår sits med all den rädsla som den naturligt innebär för dig.
Tack :). Det är nog detta som är det positiva med mitt funktionshinder, jag är väldigt rak och kan tänka lite utanför ramarna eller vad man ska säga (oftast, ska tilläggas). Med jämna mellanrum bryter jag ihop, men det måste jag få göra, att vara glad hela tiden är helt omöjligt just nu.

Jag har precis pratat med mitt målsägandebiträde och wow, vilken människa! :love:
Hon kommer hit på fredag så ska vi prata ännu mer, jag verkar bara få bra människor kring mig nu. Är så tacksam!
Hon hade inte fått så mycket information av polisen igår utan frågade lite idag och hon sa att hon nu mycket väl förstår varför jag har svårt att gå vidare med det här. Hon sa även att jag verkligen skulle överväga om jag ville gå vidare med detta, eftersom det kan ta lååång tid innan SKL hittar eventuellt dna och det i så fall kan stå ord mot ord. Hon sa att för min skull är det inte värt känslomässigt att gå igenom en rättegång om det inte finns bevis för fällande dom. Hon har jobbat med detta länge och hon sa att hon aldrig har haft ett mål där en gärningsman erkänt våldtäkt (i mitt fall, våldtäkter..), och bara nåt enstaka mål där misshandel erkänts.
Men jag ska inte stressa, jag ska fundera på detta i lugn och ro.
 
Jag försöker och inte ha dåligt samvete, men det är tufft... Jag vill inte att någon annan ska må dåligt på grund av något som hänt mig :(.

Det här är något som hänt dig. Något som någon gjort mot dig. Det här är ingenting du har gjort. Om du var min vän skulle jag upprepa "Du ska inte ha dåligt samvete för hur det här påverkar mig, allt elände som kommer ur det här är hans och endast hans fel." femton gånger i kvarten tills det gått in i skallen på dig.
 
Jag har precis pratat med mitt målsägandebiträde och wow, vilken människa! :love:
Hon kommer hit på fredag så ska vi prata ännu mer, jag verkar bara få bra människor kring mig nu. Är så tacksam!
Hon hade inte fått så mycket information av polisen igår utan frågade lite idag och hon sa att hon nu mycket väl förstår varför jag har svårt att gå vidare med det här. Hon sa även att jag verkligen skulle överväga om jag ville gå vidare med detta, eftersom det kan ta lååång tid innan SKL hittar eventuellt dna och det i så fall kan stå ord mot ord. Hon sa att för min skull är det inte värt känslomässigt att gå igenom en rättegång om det inte finns bevis för fällande dom. Hon har jobbat med detta länge och hon sa att hon aldrig har haft ett mål där en gärningsman erkänt våldtäkt (i mitt fall, våldtäkter..), och bara nåt enstaka mål där misshandel erkänts.
Men jag ska inte stressa, jag ska fundera på detta i lugn och ro.

Underbart att du fått ett bra målsägarbiträde! Ett litet men bara: i förlängningen skulle jag också prata med åklagaren. De åtalar inte om de inte anser sig ha bevis för fällande dom. Att det sedan inte alltid blir fällning är en annan sak ...
 
Det här är något som hänt dig. Något som någon gjort mot dig. Det här är ingenting du har gjort. Om du var min vän skulle jag upprepa "Du ska inte ha dåligt samvete för hur det här påverkar mig, allt elände som kommer ur det här är hans och endast hans fel." femton gånger i kvarten tills det gått in i skallen på dig.
Du har så rätt fina tassen... Men jag är tyvärr en sån där som bryr mig mer om hur andra mår än mig själv. Jag och min vän har bestämt oss för att sätta oss ner i helgen och prata, bara prata massor om det här. För vi behöver det båda två! :heart
 
Idag har jag haft en riktig skitdag! Och naturligtvis blev det inte något psykologbesök, vabb.. Så jag brakade ihop i eftermiddags rejält. Sen drog vi till stallet för att vännens medryttare skulle rida hennes shettis, tanken var att jag bara skulle gå med som stöd för projekthästen vi har hemma.
Han är lämnad hos oss på fatcamp, uppfostringsanstalt och så ska han tränas (inte riden mycket, sen har han i princip stått i två år). Superkul! Så jag har 1½ häst nu kan man säga..:). Innan någon skriker så nej, vi tar inte betalt. Det är bara roligt att bli tillfrågad!

Men iaf, den där ridturen... Efter 500 m fick jag hoppa upp istället för min vän, vilken jädrans kamp - hästen har en vilja av stål! Och jag är en sån där ryttare som har inbyggt klister i röven och bra balans så jag ramlar sällan av. Hopp och skutt, sparka emot skänkeln och bocka stort i skritt. I en jäkla kilometer! Men jag ger mig aldrig, jag är envisare än en gris.
Det hela slutade med att det blev en ordentlig tur i skogen i alla gångarter, klättrade i värsta ångestbackarna och så tog vi några skutt (nåja, herr guling tyckte stockarna var 1 m höga, men ändå ;) ).

Det här var precis vad jag behövde, en rejäl ego-boost! Jag VET att jag är en jäkel på hästar som få andra vill ha och göra med, och jag gillar det!

När vi kommer tillbaka till stallet kommer min egna häst travandes emot mig, gnäggandes. Åh, mitt hjärta smälter :love:. Så dagen slutade precis som jag behövde, ny frisk energi inför imorgon.

Jag borde kanske inte göra det här, risken finns att jag outar mig. Men det struntar jag i, för bilden visar att jag faktiskt kan le, trots allt skit som hänt!

13221695_10153671117482219_2306016780130719146_n.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 819
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 003
Senast: Anonym_85
·
Skola & Jobb Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 039
Senast: FannyN
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp