Hur finner man modet att anmäla någon?

Fast nääää.
Jag håller faktiskt inte med - varför måste rädslan vara ett nederlag bara för att man låter den känslan styra vad man gör vid enstaka tillfällen?

Håller helt med. Nu ska vi inte skrämma upp TS, men hon är faktiskt den enda som vet hur snubben verkligen är. Och att sitta på ett forum och berätta att det är bra att gå emot sin (kanske befogade) rädsla är ju ungefär lika klokt som att övertala någon att gå närmare kanten till stupet.

Självklart är det inget nederlag att känna sig så orolig att man vill vara i sällskap på bortaplan. Det är ingen skuldtripp att känna så. Det kan vara en fullt befogad rädsla, som den att bränna sig när man lägger handen på en varm platta.
 
Jag håller faktiskt inte med - varför måste rädslan vara ett nederlag bara för att man låter den känslan styra vad man gör vid enstaka tillfällen?
Jag ser heller ingen poäng med att se flykt som ett nederlag. Kommer någon efter mig försöker jag fly. Det kvittar om det är i mitt hem eller ej.

Utan att lämna ut detaljer hur jag själv blivit utsatt, så handlar mitt sätt att se rädslan, dvs önskan att fly helt skiljt från er och det handlar inte om enstaka tillfällen utan i ett större perspektiv.
Om man har en person som efter ett våldsbrott visar sig genom att tex, sabotera sina saker eller på annat sätt skrämmas i skydd av mörkret så ingen kan vittna, bara en själv som kan misstänka vem det är så hjälper det inte i det långa loppet att fly.
För min del handlade det om att skapa sig en ny, annorlunda trygghet efter ha blivit utsatt, för den kan aldrig helt återställas, och om det fortsätter, beroende av vilken typ av trakasseri, måsten man finna sätt att skydda sig själv för att inte bli helt psykiskt knäckt och kunna få en förutsättning till att läka, skapa sig en ny tillvaro, med arbete, aktiviteter mm.
Förutom krisstöd finns en del saker rent tekniskt kan använda sig av för att försöka hitta en trygghet igen, tex larm, sprej mm, och kanske om någon kan bo hos en för ett tag.
I min värld så skapar flykten mer rädslor som i slutändan kanske genererar till ytterligheter som tex, hemlig identitet mm men inombords kommer man fortsätta vara otrygg och det värsta av allt, den som utsatte mig lyckas tredubbelt, både till våldsbrott, trakasserier att fortsatt rädsla.
Men vi kanske kan lämna vad som är rätt och fel här, alla reagerar olika i krissituationer och det är väl ändå för TS skull vi skriver i tråden, inte att få rätt och gilla varandras inlägg när man inte håller med.
 
@DressyrMupp - exakt så var det för mig, det var något som pågick under lång tid med skadegörelse och hot av olika slag, men det fanns tillfällen när jag helt enkelt inte orkade vara hemma. Det skapade inte mer rädsla i längden för mig men gav mig total ro för stunden.
 
@DressyrMupp - exakt så var det för mig, det var något som pågick under lång tid med skadegörelse och hot av olika slag, men det fanns tillfällen när jag helt enkelt inte orkade vara hemma. Det skapade inte mer rädsla i längden för mig men gav mig total ro för stunden.
Just det tror jag är viktigt, att komma bort, känna sig trygg och få ladda sig själv. Det är inte detsamma som att låta någon annan styra sig, eller att låta rädslor ta överhanden.
I ett senare skede kan man ju låta någon sova över/vara med för att kunna få ro hemma igen. Att stanna hemma "bara för att" tror jag inte alls på, man måste få läka som människa med.
 
@DressyrMupp - exakt så var det för mig, det var något som pågick under lång tid med skadegörelse och hot av olika slag, men det fanns tillfällen när jag helt enkelt inte orkade vara hemma. Det skapade inte mer rädsla i längden för mig men gav mig total ro för stunden.

Vi är ju som personer helt unika, vi som har blivit utsatta har ett bagage av erfarenheter, ingen mer rätt än den andras, bara annat sätt att hantera och naturligtvis beroende på vad som hänt.
Tillägg- jag valde att stanna hemma med krisstöd
 
Senast ändrad:
Hej alla fantastiska människor! :heart

Denna skåningen somnade på soffan igår som en liten gris... Totalt utmattad efter gårdagen, så jag stannade med andra ord hemma. Vaknade tidigt i morse med en skitsur katt bredvid mig, han hade ju inte fått kvällsmat :mad:. Tjockisen tycker inte det räcker med att ha fri tillgång på torrfoder...

Och återigen, vet ni hur fantastiska ni är? Idag har jag beställt hem en ny säng! Det jättestora ångestfrakallande skitet kan jag snart slänga ut! Jag vet inte hur jag ska kunna tacka er!!!!!! :love::love::love::love::love: Nya lakan är också inköpta! Och så det fina påslakanet och örngotten jag fick av @Lena Furberg ! :heart

Förmodligen outar jag mig lite till nu, men nog fan fortsatte problemen idag. Inte med honom, men med personalen som kommer hit till mig ett par gånger i veckan. Två av dom känner till vad som hänt (tystnadsplikt är fina grejer), men det är inget som det pratas om och på möten har det betonats att jag INTE ska pressas just nu, det ska inte in några vikarier hos mig (inte ens de jag känner och som har varit här förut) och jag är mer än någonsin beroende av dygnet-runt-hjälp vid behov. Deras chef är också informerad, utan att veta några detaljer mer än att det hänt något men att alla instanser är inkopplade. Skönt, jag litar på de flesta.
I början av förra veckan pressade en i personalen mig till att berätta vad som hänt och frågade till slut rätt ut "vadå har du blivit våldtagen??"....eh, ja vad svarar man...
Jag berättade det för min ena fadder i fredags (den som pressade var också min fadder då...) och det blev livat. Och idag fick jag reda på att chefen fått reda på detta och att det är en lex-sarah-anmälan gjord. Så nu mår jag dåligt över det också, att kanske nån annan får skit för att jag har råkat ut för något. Visst, det är inte mitt fel, och alla hade blivit tillsagda att strunta i och pressa mig. Berättar jag så vill jag.
Jag måste verkligen lära mig och inte må dåligt över att andra har gjort fel...

Nu ska jag limma ihop min snigel !!! :devil::banana:
 
Hej alla fantastiska människor! :heart

Denna skåningen somnade på soffan igår som en liten gris... Totalt utmattad efter gårdagen, så jag stannade med andra ord hemma. Vaknade tidigt i morse med en skitsur katt bredvid mig, han hade ju inte fått kvällsmat :mad:. Tjockisen tycker inte det räcker med att ha fri tillgång på torrfoder...

Och återigen, vet ni hur fantastiska ni är? Idag har jag beställt hem en ny säng! Det jättestora ångestfrakallande skitet kan jag snart slänga ut! Jag vet inte hur jag ska kunna tacka er!!!!!! :love::love::love::love::love: Nya lakan är också inköpta! Och så det fina påslakanet och örngotten jag fick av @Lena Furberg ! :heart

Förmodligen outar jag mig lite till nu, men nog fan fortsatte problemen idag. Inte med honom, men med personalen som kommer hit till mig ett par gånger i veckan. Två av dom känner till vad som hänt (tystnadsplikt är fina grejer), men det är inget som det pratas om och på möten har det betonats att jag INTE ska pressas just nu, det ska inte in några vikarier hos mig (inte ens de jag känner och som har varit här förut) och jag är mer än någonsin beroende av dygnet-runt-hjälp vid behov. Deras chef är också informerad, utan att veta några detaljer mer än att det hänt något men att alla instanser är inkopplade. Skönt, jag litar på de flesta.
I början av förra veckan pressade en i personalen mig till att berätta vad som hänt och frågade till slut rätt ut "vadå har du blivit våldtagen??"....eh, ja vad svarar man...
Jag berättade det för min ena fadder i fredags (den som pressade var också min fadder då...) och det blev livat. Och idag fick jag reda på att chefen fått reda på detta och att det är en lex-sarah-anmälan gjord. Så nu mår jag dåligt över det också, att kanske nån annan får skit för att jag har råkat ut för något. Visst, det är inte mitt fel, och alla hade blivit tillsagda att strunta i och pressa mig. Berättar jag så vill jag.
Jag måste verkligen lära mig och inte må dåligt över att andra har gjort fel...

Nu ska jag limma ihop min snigel !!! :devil::banana:
Såvitt jag vet handlar Lex Sarah-anmälningar oftast om att se över rutiner, inte att peka ut någon. Och OM någon specifik person brustit så är det INTE ditt fel!
Så ja, du behöver träna på att inte må dåligt över andras fel, men bara att du inser det är ett stort steg på vägen:bow:
Du är enormt stark och har väldig självinsikt, var stolt över dig själv :heart:heart:heart
 
Angående diskussionen att stanna hemma eller åka iväg...

Som @Lovisaleonora skrev är jag den enda som känner till hur han är. Han har redan slagit mig vid ett tillfälle (och då tre ggr visserligen..), han har stått och gömt sig/väntat utanför min dörr och föst in mig och förgripit sig på mig. Att stanna hemma är faktiskt skitläskigt om jag ska vara ärlig.
Nu somnade jag på soffan häromdagen, men hade jag inte gjort det hade jag och katten åkt iväg.
Alla reagerar olika och inget är rätt eller fel. Men i mitt fall kan det vara dumt och stanna hemma om magkänslan säger att jag borde fly.
 
Såvitt jag vet handlar Lex Sarah-anmälningar oftast om att se över rutiner, inte att peka ut någon. Och OM någon specifik person brustit så är det INTE ditt fel!
Så ja, du behöver träna på att inte må dåligt över andras fel, men bara att du inser det är ett stort steg på vägen:bow:
Du är enormt stark och har väldig självinsikt, var stolt över dig själv :heart:heart:heart
Tack! :heart:heart:heart

I det här fallet är det både rutin och person som brustit...
Jag får se vad som händer helt enkelt!
 
Angående diskussionen att stanna hemma eller åka iväg...

Som @Lovisaleonora skrev är jag den enda som känner till hur han är. Han har redan slagit mig vid ett tillfälle (och då tre ggr visserligen..), han har stått och gömt sig/väntat utanför min dörr och föst in mig och förgripit sig på mig. Att stanna hemma är faktiskt skitläskigt om jag ska vara ärlig.
Nu somnade jag på soffan häromdagen, men hade jag inte gjort det hade jag och katten åkt iväg.
Alla reagerar olika och inget är rätt eller fel. Men i mitt fall kan det vara dumt och stanna hemma om magkänslan säger att jag borde fly.

Kan du utrusta dig med sprej? Larm?
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/hem-o-hushall/sakerhet/sjalvforsvar/sjalvforsvarsspray-farg
http://www.auroragroup.se/sv/produc...ty-alarm-keyring-design-with-led-torch-349023
 
Full pott...eller nåt. Jag har fått akuttid hos gyn idag, inte nog med att jag har blivit våldtagen - jag blev nog gravid också och har fått missfall. JAG ORKAR INTE MED DET HÄR !!!!!!!!!! :cry::cry::cry:
 
Full pott...eller nåt. Jag har fått akuttid hos gyn idag, inte nog med att jag har blivit våldtagen - jag blev nog gravid också och har fått missfall. JAG ORKAR INTE MED DET HÄR !!!!!!!!!! :cry::cry::cry:
Jag vet inte ens vad jag ska skriva till detta. Men jag skickar jäääätte många styrkekramar till dig. Du kommer ta dig igenom detta också! :heart:heart:heart
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 825
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 005
Senast: Anonym_85
·
Skola & Jobb Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 041
Senast: FannyN
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp