Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Att börja "cantra" en galopphäst beror lite på som en del säger var den blivit skolad och tränad...

Men om man skall använda det sätt som Colin Rayner och BRS använder vilket man får förmoda är det vanligaste bland galopphästar ändå så är det lite så här...

Man börjar med att skritta med långa tyglar (men har dem korsade och ena handen om halsremmen). Sedan trycker man till lite lätt på manken, faller in i trav och börjar rida lätt.

När det sen är dags att cantra (alltså galopperar på galoppspråk) så sätter man sig ner i sadeln, kortar upp tyglarna (signalen till hästen att galoppera) och kanske trycker till lite på manken igen på hästen. När hästen sen börjat cantra så ställer man sig upp i jockeysits...

Gör du allt det här ståendes är risken om du är ovan att du hamnar i obalans med hästen när den sätter igång att cantra. Och du har lättare att få kontroll på tempot så att hästen inte drar iväg (pullar) med dig om du sätter dig ner i sadeln innan du kortar upp tyglarna...

Som någon innan sade är galopphästar ytterst känsliga för vikthjälperna. Det är med dem du styr och byter galopp när det behövs. Det räcker oftast med vikthjälperna för att få hästen att komma igång. Framåtbjudningen med en galopphäst brukar vara det minsta problemet.

Så det låter lite så här: - Trava och rid lätt, sätt dig ner, korta upp tyglarna, cantra och stå upp!

Det är bra om du kan rida med och korta upp tyglarna på galoppvis innan du gör det här... ...och glöm inte halsremmen. Den är bra att balansera upp dig med så att du inte behöver dra i munnen på hästen för just det. För då är det lätt att det går ännu fortare!

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp