Hur fattar ni galopp?

Sv: Hur fattar ni galopp?

Precis så menar jag också :)

Jag har fått tipset från olika tränare inte bara isistränare så tydligen används det i flera ridgrenar.

Lutar mig fram och smackar och manar på med tyglarna. Finns det andra sätt??? O_o

Få se, några till och alla funkar på samma häst:
Viskar ok...
Tar tag i en test i manen
Tar tag i halsremmen
Gör någon slags version av galoppskänkel beskriven ovan
Tänker galopp
Säger galopp
(och vissa gånger inte uttryckligen säger att det inte ska vara galopp).

Behöver jag säga att hästen gillar att galoppa?

För att få rätt galopp så kan det krävas lite mer, på ridbanan blir det nästan alltid rätt, hästen vet vad som är bekvämast. Men ute så har jag det betydligt svårare med höger, lättast blir det om jag ser till att bogarna är på plats för fram höger fot en liten bit och ger eftergift på höger tygel. För var det nästan omöjligt men numera går det för det mesta.

Jag gör olika beroende på häst. Ex en stark fyrgångshäst med bra galopp gör jag en ordentlig fattning på (som det står i alla böcker och som lärs ut på ridskola). Unghästar "rullar" jag in i galopp. Ibland ställer jag utåt och ibland inåt.. Ibland står jag i 3punkt sits .. Jag gör olika beroende på vad jag har för häst :) målet är dock att kunna göra en "riktig" galoppfattning

Bra sammanfattning.

Jag fattar normalt sett för ytter sittben (och ytter skänkel om det behövs). Ett lätt puss-ljud hör också till arsenalen.
Som regel lite stöd på ytter tygel också.
Hästen rakriktad efter det spår man rider på.

En "grön" häst kan jag vilja ställa lite utåt i fattningen för att öppna för inner fram och hindra/hålla tillbaka ytter fram lite, åtminstone på rakt spår, för att hästen verkligen ska få rätt galopp.

En häst som har väldigt svårt för ena galoppen kan få gå ganska kraftigt utåtställd: om jag vill ha höger galopp på en ickehögergalopperande individ:
Rider i stort sett i vänster öppna. Det gör att höger bog kan släppas lite före, samt att vänster bak är placerat under hästen. Sedan fattning.

Det blir ju en mer korrekt fattning om man skulle göra det ur en höger sluta, men jag tycker att det ibland kan behövas extra frihet för inner fram.

Jag fattar genom att sitta till och skjuta fram inner höft något, alltså det handlar om knappa millimetern.

Har dock haft en hel del lektioner och tycker att det är relativt vanligt speciellt bland ryttare som inte ridit så jättelänge och bara ridit islandshäst, att de liksom gungar in hästen i galopp med hela överlivet. (Alltså ryttare på lättklassnivå typ) - observera att det inte är alla, långt ifrån, men jag har sett en hel del ryttare som gör så och därför börjar jag fundera kring just detta. De har fått med sig - säkert från någon bok om ridning eller någon instruktör, att man ska ta fram inner skänkel och bak ytter, så det gör de vanligtvis, men istället för att vara still med överlivet blir det någon form av galen shake med överliv/axlar, fram och tillbaks tills hästen fattat galopp, oftast ur en slängtrav som inte är av denna värld och har de tur fattar hästen rätt galopp... Jag har funderat mycket kring just det där fenomenet med galoppfattning och funderar över om islandshästridskolor har svårare att lära ut galoppfattningar då det inte är alla islandshästar som har galoppen, så att det gärna blir lite "gör vad som helst bara hästen galopperar" stuket, iallafall på de lägre nivåerna? Är det någon som har några tankar, idéer, eller som iallafall har sett det någon gång? Kanske gör någon så själv? - isåfall finns det en förklaring till att man gör så? Jag är faktiskt väldigt nyfiken! :)

När man påminner, eller påpekar överlivet i galoppfattningen och ber ryttaren fokusera på att sitta still och be hästen fatta galopp istället för att "crazyshake:a" in hästen i galopp får man oftast förvånade reaktioner och ryttare som säger "Ojsan! Det var ju mycket lättare" man får även hästar som ser rätt mycket gladare ut, över att slippa "crazyshaken" Vissa ryttare vet inte ens om att dom gör den såkallade "crazyshaken", men jag har som sagt det i flera fall och undrar om det finns någon mer eller mindre naturlig förklaring! ;)

Man ska inte gunga eller välta in en häst i galopp heller.. då har man gjort grunderna fel.

Skulle se ut de om man sitter och gungar/välter in hästar i galopp inne på dressyrbanan hhaa:D

Man ska inte gunga eller välta in en häst i galopp heller.. då har man gjort grunderna fel.

Skulle se ut de om man sitter och gungar/välter in hästar i galopp inne på dressyrbanan hhaa:D

Men vi är inte "inne" på dressyrbanan nu. Man försöker få¨till en galopp på en fyr/femgångare. Jag förstår precis vad dom menar. Man kan få en häst att galoppera genom att peta sig i näsan sa en mycket känd tränare. Så om man ska tävla i dressyr eller ett program där galoppfattningen bedöms så lär man förmodligen hästen så småningom att fatta för minsta möjliga fattning , typ mantag eller bara sitta till i sadeln.:D

När man fått sådan kvalitet på galopptakten att den duger till att gå in på en dressyrbana med så är det (normalt) inga problem att ha en vanlig galoppfattning där man ex flyttar bak ytter höft lite eller vilken signal man nu önskar. Det är ju inte som om att du gungar/välter in hästen i galopp i all evighet :banghead:
Det är för att ge hästen vanan att just förflytta kroppen inkl benen i galopptakt.

Lite småknapplån..

På en häst som har inte har galopp eller bara har en galopp(och är frisk så klart!) kan man flytta dem så att man får dem lite ur balans. Man flyttare dem så att de kommer bort från ytter bog. Ibland kommer de då lite på inner fram och rullar in i galopp med fattning framifrån.
Skänkelvikning kan funka på de som inte är helt galopphandikappade utan bara har lite svårt att fatta just ena.

Absolut inte korrekt eller särskilt bra galopp. Men det är iaf galopp.
Rätt fort brukar man kunna fatta mer normalt.

Givetvis gör man inte detta det första man gör. Man tränar upp dem i skritt och trav innan. Lär dem signalsystem och balansera sig. Men för att få dem att ens galoppera måste man med en del individer göra den här specialinläringen.

Annars fattar jag för att lyfta inner sittben och göra galopprörelse ngt med bäckenet och förväntar mig att hästen följer med in i galopp.
En del behöver mer skänkel. Jag vill få det för ytter.
Men en del hästar som man rider är ridna för inner. Då får man variera sig och gradvis börja ändra hjälpen.

Jag är alltså inte islandstränare/ryttare, utan vanlig dressyr som ibland rider Islänningar och har en egen luddgubbe som jag rider dressyr på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår