Hur fattar ni galopp?

SoNo

Trådstartare
Det finns miljoner åsikter ang galopp när det gäller hur man ska fatta den.
Men det är egentligen inte förrän nu som jag har upplevt att det finns så många olika åsikter.

Jag har blivit lärd följande.
Innerskänkel stilla eller något framflyttad samtidigt som jag skjuter fram inner höft.
Ytterskänkel bakflyttad.
Ställ hästen innåt.

Jag har kollat en del på tävlingar hur folk gör och det är ju självklart supersvårt att se men jag har märkt att väldigt många ställer hästen utåt?
Jag har gått på massor av olika ridskolor osv och då har det alltid varit att man ställer hästen innåt.

Hur gör ni?

Sv: Hur fattar ni galopp?

Precis så blev jag också lärd på ridskola.
Nu är det frivillig ställning/böjning sen kyssljud i galopptakt :)

Jag fattar för ytterskänkel, drar tillbaka en aning. Ställer åt det håll jag är sugen på typ ;)

Jag gör olika beroende på häst. Ex en stark fyrgångshäst med bra galopp gör jag en ordentlig fattning på (som det står i alla böcker och som lärs ut på ridskola). Unghästar "rullar" jag in i galopp. Ibland ställer jag utåt och ibland inåt.. Ibland står jag i 3punkt sits .. Jag gör olika beroende på vad jag har för häst :) målet är dock att kunna göra en "riktig" galoppfattning

Det jag lärde mig mycket var att om du inte ställer hästen innåt så blir det fel galopp, men så verkar inte vara fallet då?

Jag lärde mig för länge sen på ridskola, ställ utåt inner lite fram och ytter lite bak titta uppåt och driv. Voila galopp. Nu på min egen galopperar jag bara i skogen och då sitter jag bara till i sadeln så fattar han, galoppen:D

Jag har blivit lärd som "alla andra". Ytterskänkel lite bak, innerskänkel lite fram, ställ inåt, fattning.
Nu på min häst fattar jag enbart för inner sittben, han vet vad jag menar då så det räcker bra. Eventuellt kan jag behöva ge lite stöd med ytterskänkeln om han känns springig. Ställer utåt om han har en dålig dag, annars får han gå rak.
Andra hästar fattar jag oftast på "ridskolevis" med ytterskänkel lite bak, innerskänkel lite fram. Men sittbenet är nog med och fattar automatiskt :)
Om jag har dressyrspö har jag det i ytter hand för att kunna peta lite försiktigt på ytter bakben om det behövs.

Jag har också funderat över det där med ställningen, varför man ställer utåt när man alltid på ridskola får lära sig inåt. I början då jag började tävla fick jag kortslutning ibland, om hästen någon gång tog fel galopp, och ställde inåt och utåt hur som helst :D
Hur som helst, jag fick det faktiskt förklarat av en tränare för inte så länge sedan. När man ställer utåt är det ett försök att få med ytter bakben som ju då (förhoppningsvis) blir mer bärande och kommer in mer under hästen. Eftersom det är ytter bak som "bär" galoppen så att säga, och som påbörjar varje språng, är det superviktigt att ytter bak är med.
Sen fungerar det inte alltid att få igång ytter bak bara genom att ställa utåt, många hästar lär sig snabbt att till exempel skjuta in rumpan istället och komma undan arbete på den vägen. Men det är det som är tanken bakom att ställa utåt.

En annan tränare har pratat om att man "öppnar upp" för inner fram, som ju är det som vanligtvis kommer längst fram/upp i galoppen, men det känns betydligt mer långsökt eftersom motorn ju sitter i bak. En häst som man behöver "öppna upp" för så mycket för att den ska kunna galoppera är sannolikt väldigt väldigt stel, och då behövs nog mycket mer lösgörande arbete i skritt innan man funderar på galopp.

Lutar mig fram och smackar och manar på med tyglarna. Finns det andra sätt??? O_o

Hehe, ja det funkar med ;p
Men på tävling måste du ju få till rätt galopp :)

En annan tränare har pratat om att man "öppnar upp" för inner fram, som ju är det som vanligtvis kommer längst fram/upp i galoppen, men det känns betydligt mer långsökt eftersom motorn ju sitter i bak. En häst som man behöver "öppna upp" för så mycket för att den ska kunna galoppera är sannolikt väldigt väldigt stel, och då behövs nog mycket mer lösgörande arbete i skritt innan man funderar på galopp.

Jag har lärt mig att på svårgalopperade hästar (inte stela men som naturligt inte har galopp i sig) så kan man "välta/gunga" in hästen i galopptakten genom att ställa eller böja hästen lätt utåt i fattningen. Funkar bra att använda tills de får in koordinationen med benen och man kan gå över till det vanliga skolbokssättet med lätt inåtställning och bakåtföring av ytter höft och skänkel.

Nu har jag aldrig ridit islandshäst iofs, men borde väll vara samma sak

Så har jag också lärt mig att göra på svårgalopperade hästar, även islandshästar så jag upplever detsamma :)

Annars gör jag som flera andra innerskänkel lite fram, ytterskänkel lite bak och bestämt trycker till. Kan hästen det så är det inte noga hur jag ställer den. MEn har den svårt så ställer jag utåt.

Jag brukar anpassa galopplyftningen beroende på häst. T.ex på Bloffe kunde jag köra den traditionella "ställ in och tydlig ytterskänkel" och han lyfte alltid rätt galopp, medan på en unghäst blev det alltid fel galopp om jag ställde henne in. Så fort jag hade henne rakställd eller en aning ställd ut och drev med inneskänkel istället för ytter så lyfte hon rätt, varenda gång.

Så jag anpassar enligt häst, och lyfter lite med känsla så att säga. :)

På dressyrhästen vrider jag bara höften.
Förstår inte alls det här med att "ställa" hästen. Om jag fattar galopp på rakt spår ska ju hästen vara rak. Inte ställd.

kl

Jag skjuter fram innerhöft så fattar hon galopp kan ha henne ställd åt vilket håll jag vill i fattningen

Jag har lärt mig att på svårgalopperade hästar (inte stela men som naturligt inte har galopp i sig) så kan man "välta/gunga" in hästen i galopptakten genom att ställa eller böja hästen lätt utåt i fattningen. Funkar bra att använda tills de får in koordinationen med benen och man kan gå över till det vanliga skolbokssättet med lätt inåtställning och bakåtföring av ytter höft och skänkel.

Nu har jag aldrig ridit islandshäst iofs, men borde väll vara samma sak

Detta är en hämsk genväg tyvärr och funkar inte alls bra.
Det var just detta råden jag fick av en isistränare att göra och de resulterade i att vi travade snabbare å snabbare i slängtrav helt i obalans och hade vi TUR kom vi upp i galopp. Men till slut försvann galoppen helt och hållet .Det enda vi lärde oss av detta var att galoppfattninge betyder spring FORT:crazy:

När jag bytte tränare till en ren dressyrtränare så sa hon att galoppen kommer inte bli bra så länge man inte jobbar upp hästen i skritt sen trav och sen kan vi börja galoppera.

Så vi började med att jobba upp hästen i skritt när hon orkade utföra allt skolor korrekt där började vi trava och det var skitsvårt, hon gick bakom los, de gicks på bogarna de var vingligt hit och stegring hit i protest.

Men skam den som ger sig efter månader av slit kunde hon utföra någelunda skänkalvikningar och öppnor och slutor var relativt mjuk och fin.
Och så bara hände de.. galoppen fanns där en dag. Den var 4 taktig MEN hon fattade den från skritt i lugnt sansad form.
Vi hade jobbat upp henne rätt denna gång=)

Sedan var det bara å jobba upp styrkan och bärigheten så den vart 3 taktig vilket den är idag!

2 år har jag kämpat och kämpar än idag så tyvärr finns inga genvägar har jag lärt mig.. bara senvägar.

Svårgalopperade hästar behöver styrka bärighet och de får man inte genom att rusa in i galoppen tyvärr..

Men de klart är ryttaren nöjd och inte bryr sig om att hästen rusar in i galoppen så dör ju inte en häst av att fatta galopp så:D

Förut fattade på "ridskolevis" men nu har jag lärt mig att hästen får en bättre galopp med bakbenen aktiverade om jag bara trycker ut inner knä pyttelite så att sittbenet trycks ned där (typ som att skjuta fram höften) och liksom gör samma rörelse som i galopp med sätet, min medryttarhäst som annars rusar in i galopp på det gamla sättet fattar nu direkt och lugnt. Häftigt att hur man fattar galoppen har så stor betydelse!

Jag har kanske utvecklat en egen variant, jag gör en sluta i skritt, sitter till på yttre sittbenet och driver med ytter skänkel. Ibland i högervarv låser det sig och då måste jag ställa utåt, men jag tror mest det beror på att jag har svårt att göra korrekt sluta i högervarv.

Eller så sitter jag till o driver med ytter från trav.

Förr tänkte jag alltid att sitta lätt o köra ridskolevarianten "fram med inner bak med ytter" från trav o det blev oftast slängtrav o sen framtung tråkig galopp, oftast fel galopp oxå! O då började jag ställa ordentligt utåt... Men sen jag började med mer koncentrerad skritt-start och tanken att det är bak som börjar, inte inner fram -så har det blivit så lätt!

Började med detta först i höstas, och kände mig mäkta stolt när jag på årets första tävling fick kommentaren "Fin fattning!"

Jag fattar för ytterskänkel, drar tillbaka en aning. Ställer åt det håll jag är sugen på typ ;)

Måste bara skryta lite om Spöket, min unghäst, första gången jag fattade galopp på henne tog hon rätt galopp. Sen dess har hon alltid fattat rätt - om inte jag klantat mig enormt. Hon fattar fö både för ytter och inner eftersom hon lärts båda pga olika ryttare.

Detta är en hämsk genväg tyvärr och funkar inte alls bra....

...Men de klart är ryttaren nöjd och inte bryr sig om att hästen rusar in i galoppen så dör ju inte en häst av att fatta galopp så:D

Ja tror inte du förstår poängen av att göra som jag skrev, helt klart inte samma sak som du fick presenterat av den du red för och det jag skrev har i alla fall funkat hemskt bra för mig och de jag känner som gjort så. Var inte alls några problem att samla ihop hästarna i både fattning och galopp när de blivit stabila i galopptakten. Det var heller ingen slängtrav in i galoppen utan arbetstrav (eller ja precis de första/sista stegen kunde i början inte riktigt kallas trav/galopp, utan benen överallt och ingenstans :p), man ska inte jaga hästen in i galoppen utan "välta/gunga" som jag skrev och sedan bara lugnt flyta på för att hästen ska få chans att koordinera sig och känna sig hemma i rytmen. Görs bäst utomhus på bra ridväg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår