hur farligt är de?

Sv: hur farligt är de?

han som äger stället ha de i ett företag men de får vara hur olagligt de vill att ha min kamera för nu får de vara nog prata med dem andra i stallet in till som hittat skrivar rakblad och spik i paddocken:eek: människan som gör detta är inte frisk vill ta mitt pick och pack och dra NU :cry:

Kanske kan du lägga vatten i krubban så att hästen åtminstone får i sig vatten i samband med betforen. Men då blir det också svårare att märka om hästen får betfor, då "förövaren" kanske lägger i hink i stället :confused:

Svårt det där. Hoppas kameran ger resultat snart!

Angående filmning tror jag man får filma, sålänge ena parten är medveten om att det filmas. vad som menas mer exakt med ena parten vet jag inte.. :(

Angående filmning tror jag man får filma, sålänge ena parten är medveten om att det filmas. vad som menas mer exakt med ena parten vet jag inte.. :(

Det stämmer men det gäller bara om man själv håller i kameran, inte om den är monterad.
Som jag skrev tidigare tror jag det är ok att ha monterade kameror i privatstall.

oj låter inte kul! :/ men kan inte ni som drabbats sätta er i din hästs box över natten, så att ni ev kan få fast i boven? varför jag just säger att ni som blivit drabbade ska göra det och ingen annan är för att ingen annan ska få reda på det., det skulle ju kunna vara ngn i stallet. men det kanske är för farligt, jag vet inte, eftersom det börjar dyka upp saker i padocken osv. USCH nu när jag tänkte på rakblad, tänk så stoppar dem rakblad i höet? nej usch, stackars er.
Men försök att hindra dem komma åt maten osv och var aldrig i stallet ensam, eftersom ni inte vet vad det är för sjuka personer som gjort detta. kanske prata med polisen om dem har ngt tips?:) har ni fått ngt på kameran än? om det blir värre och så tycker jag det vore smart att fllytta hästen ett tag tills detta reds ut. usch vad otäckt :( du måste höraav dig imorn om hur det går! :)

På Länsstyrelsernas hemsida står det såhär:

"Du behöver inget tillstånd för att övervaka slutna områden inom företag, industriprocesser, rum inom hemmet och så vidare. Det avgörande är att allmänheten inte har tillträde." Hela texten: http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Kameraövervakning/

Det är alltså tillåtet att ha kamera i privatstall eftersom inte allmänheten har tillträde dit.

nä detta är inte kul. Hästen mår inte bättre men inte heller sämre lite mysko allt tyder på kolik men han har avföring men magen är tyst avvaktar 1 timme till har kontakt ca 1 gång i timmen om de inte skulle bli värre så klart. Flytta de lär ja göra men man hittar inte 4-5 boxar på en handvändning:( men de får lösa sig på någotsätt en av mina vänner kan ta två så får ja se va ja kan hitta åt dem andra väntar på besked på en gård ja vill ha men allt tar sååå lång tid. Sen ang vara istallet skall ja vara ärlig så vet ja inte om ja vågar:O men dem försöker få upp kameran nu så får man sitta inne och hålla koll är ju 50 meter till boxen å typ nä dax att gå ut och kolla till prinsen min som inte alls är intresserad av vare sig vatten eller mat:/

Detta låter ju helt sjukt..! :eek:
Hoppas verkligen ni får tag på denna som gör sånthär!

Tacka vet jag det lilla stallet jag står i. 100 meter ifrån ligger det tre hus som alla har uppsikt över stallet.
Ser dom en okänd bil/människor så kommer dom ner eller pratar med oss senare och hör efter. Guld värt! :love:

För inte allt så länge sedan så hade min morbrors sambo besök i det stallet hon stod i. det var flera mornar som de kommit dit och hela stallet lös samt att dörren stod öppen. :crazy:
En dag var alla hästar spårlöst försvunna ifrån sin hage. Dessa hästar har aldrig visat en tillstymelse till att spränga tråden. Dom fann fotspår, sprängd tråd och en flock hästar längre bort. Alla skärrade till tusen.
Morbrors sambos häst låg ner, brutet ben och avlivad på plats.
Det var alltså någon som skrämt upp hästarna så pass att dem stack. :crazy:

Och i denna stad bor det inte överdrivet många människor, kan säga att vi var livrädda!

dem men usch:cry: ja de finns sjuka människor över allt tyvärr:( dem står på en typ herrgårdsliknande sak så de är stort bor 5 familjer på gården i varsin vila men ingen har märkt någon men de är klart inte lätt att märka i med de är så stort. Men en av dem är ute och kollar vårt stall 2 gånger i timmen ja och kollar i´min häst. Dem jar mycke fina trävlingshästar själva och de är inte klok men dem har fått låsa sitt stall :eek: mamman kan inte sova då hon klart är rädd att de skall börja brinna men ja man vet inte vad man skall göra mer:/

Det låter ju hur mysko som helst i och med att denne går ner och kollar till stallet så pass ofta. Det innebär ju nästan att personen som gör detta vet om på ett ungefär när denne kommer ner?!
Det har alltså inte varit någon alls i stallet när hon varit ner?

Man känner ju oftast igen vilka personer som kommer och går, det är ingen ni sett där lite oftare, någon som inte har så mycket där att göra?
Om inte annat så sätt upp en 'obehöriga förbjudet'-skylt, bryter man emot den så polisanmäl direkt.

De har hänt igen MEN nu vet vi att de rör sig om två män eller vi är väl ganska säkra då vi upptäkte två hästar som hade de i boxarna tidigt i morse igen! Hörde även att där var folk i logen ja är för feg och våga inte gå ut där själv kalla ner andra men männen han vandra ut på vägen igen. Men ett par som jobbar här hade också sätt två män vandra runder här och hade frågat men dem hade varit helt mysko och inte svarat. Men nu ör de polisanmält. Kameran är uppe och funderar på att sova istallet nu så man får ett slut stallägaren är ju inte allt för hjälpsam:/

fy vad läskigt hade också sovit i stallet om jag misstänkte att det var några idioter som ville skada mina hästar....

Hoppas att personen/personerna åker fast så att det inte slutar med att någon häst blir ordentligt sjuk eller skadad:crazy:

Tror kanske Salwi menar att det är bra att låsa så inga utomstående kommer dit och ska hämta mat till hästarna och ge dom torr betfor...

Lås till rummet, då har du minskat de misstänkta till er sex i stallet.
Sen kan du utgå från det...

Fortsätter det skulle jag illa kvickt flyttat därifrån! För någon verkar vara ute efter att skada hästar..

Ja de händer en massa mystiska saker nu sista tiden i stallet där ja står. I förrgår så hitta vi torrbetfor i krubban när ja skulle ta ut hästen:crazy: tänkte ja kan ju inte glömma lägga de i vatten och nä de hade ja inte. Då de låg rester av svälld betfor i spannarna. Tänkte att någon tyckt synd om honom då han har boxvila och ville ge han mat men glömt att de skall svälla. Frågar alla istallet men ingen har gjort de. Men men hästen verkarr lite loj så ringer klart veterinären då ja inte vet hur mycke han fått i sig. Men allt verkar ok och stallägaren håller ett extra öga på honom lika så dem andra i stallet. Men så kommer ja i går och de låg torrbetfor och morötter i krubban :eek: Ja vet ifan vad som händer där men något är himmla fel :crazy: hästen mår inte helt 100 men magen fungerar ringer veterinären så klart igen men vi skulle avvakta. Saken är OM all den betforn som försvunnit i min tunna hamnat inne hos min häst så har han lätt fått i sig 2-3 liter bara i går:eek: Frågan efter allt detta onödiga skrivande är då hur farligt är de igentligen? Fråga så klart veterinären men dem sa inte så mycke. I dag skall en kamera klart upp men som sagt om de hände i går och magen mm verkar fungera är de lungt då?oerhört tacksam för svar om någon vet är ju rädd att han kan bli dålig men ja kanske är överkänslig^^

anledningen till att man ska blötlägga betfor är ju för att det kan svälla i hästen och då får den förstoppning som kan leda till kolik. hoppas du hittar den skyldige för den personen måste va dum i huve som ger andras hästar mat hellst när det kan bli farligt :O

Haha

Det lät kanske jättedumt!
jag läste bara första sidans svar, och svarade på det, och missade att det var 2 sidor till med svar på.

Tokigt det kan bli.

Lycka till

ja men eller hur min mår redan inte bra veterinären har varit ute 3 gången nu sedan i fredag så han har koliksymtom. En annan har blivit drabbad nu med så de lutat åt hennes rottis och amstaff med en natt i stallet:) ja plus kameran med

ja sen är de ju inte nog med att dem ger dem detta har ju hittat en massa saker som placerats ut som kan skada hästarn rejält:/ men vi har ju våran misstanke nu på vem de kan vara men vi måste ju få de svart på vitt så kameran är uppe sen blir de väl en natt istallet i morgon om vi inte lyckas i natt:)

ja med innan någon blir allvarligt skadad eller sjuk:/

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård